سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مناطق مختلف نبرد در سوریه همچنان شاهد دست به دست شدن جبهه ها میان گروه های درگیر هستند. در 27 مارس پالمیرا به دست ارتش سوریه، ایران و حزب الله لبنان از داعش بازپس گرفته شد. پس از حدود 10 ماه اشغال توسط داعش، نیروهای وفادار به دولت سوریه با حمایت هوایی جنگنده های روسی وارد شهر شدند که در چهار روز 41 سورتی پرواز بر فراز شهر داشته و نفرات بسیاری از داعش را کشته بودند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: مناطق مختلف نبرد در سوریه همچنان شاهد دست به دست شدن جبهه ها میان گروه های درگیر هستند. در 27 مارس پالمیرا به دست ارتش سوریه، ایران و حزب الله لبنان از داعش بازپس گرفته شد. پس از حدود 10 ماه اشغال توسط داعش، نیروهای وفادار به دولت سوریه با حمایت هوایی جنگنده های روسی وارد شهر شدند که در چهار روز 41 سورتی پرواز بر فراز شهر داشته و نفرات بسیاری از داعش را کشته بودند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه در ادامه آورده است: پس از این پیروزی، شادی طرفداران دولت اسد نشانگر نوعی احساس موفقیت کامل بود. انتظارات آن قدر بالا رفته بود که دیرالزور را شهر بعدی فهرست آزادسازی ها اعلام می کردند. نیروهای ضد داعش از توافق میان دولت سوریه و مخالفان آن که از 26 فوریه اجرایی شد استفاده کردند، که باعث شده همه جبهه ها جز مناطق درگیری با داعش و النصره آرام باشد.
پیشروی نظامی در پالمیرا به همراه گفتگوهای سیاسی می توانست سناریوی ایده آلی برای دولت اسد باشد، اما ناگهان در 2 آوریل با حملات جبهه النصره به تل العیس و بازپس گیری این شهر روبرو شدند، که تلفات بسیاری میان سربازان ارتش سوریه و نیروهای حزب الله برجا گذاشت. چند روز پس از آن یک جنگنده سوری در همین منطقه ساقط و خلبان آن به اسارت گرفته شد. در 12 آوریل نیروهای ایرانی و حزب الله تلاش کردند بار دیگر کنترل تل العیس را به دست بگیرند، اما حملات آن ها با واکنشی سخت روبرو شد. چند عضو حزب الله شهید و یکی از آن ها اسیر شد، که تعداد اسرای جنگی حزب الله در دست جبهه النصره را به چهار رساند.
هیچ یک از بازیگران در حال جنگ در سوریه قادر به پایان آن نیست، هر چند خلاف آن را ادعا داشته باشند. نیروهای طرفدار دولت می توانند در یک جبهه پیشروی داشته باشند، اما در جبهه ای دیگر با مشکل تازه ای روبرو می شوند. به علاوه، اگر پوشش نیروی هوایی روسیه را در نظر نگیریم، نیروهای درگیر در سوریه تقریبا قدرتی برابر دارند.
با وجود افزایش روحیه سربازان ارتش سوریه پس از ورود روسیه به نبرد، خستگی در میان آن ها آشکارا دیده می شود، به ویژه اکنون که روسیه بخشی از نیروهایش را هم خارج کرده است. مشاوران نظامی ایرانی در کنار نیروهای نظامی حزب الله، عراقی و افغان در حال تقویت قابلیت های نظامی ارتش سوریه هستند. با این وجود این نیروها به اندازه کافی در مرحله پس از پیروزی موفق عمل نمی کنند، زیرا چنین ماموریت هایی اغلب وابسته به قدرت نیروهای محلی است که باید موضع پس گرفته شده را تحکیم کنند.
حزب الله باوجود نیروی انسانی محدود خود در مرزهای شرقی لبنان، اخیرا حضور خود را در جبهه های جنوبی وهم مرز با اسرائیل افزایش داده تا برای هرگونه ماجراجویی اسرائیلی آماده باشد. سید حسن نصرالله در مصاحبه 21 مارس خود با شبکه عربی المیادین به احتمال جنگ اشاره کرد. در همین حال، یک منبع سیاسی نزدیک به حزب الله در بیروت که خواست نامی از او برده نشود به المانیتور گفت: اسرائیل هر لحظه ممکن است جنگ کوچکی را آغاز کند که باعث بحران ناگهانی دیگری در منطقه شود. حزب الله این مسئله را در نظر گرفته و از تمام منابع و نیروهای خود برای واکنش و دفاع در زمان مورد نیاز استفاده می کند.
از سوی دیگر، نیروهای مخالف دولت در حال انجام همان کاری هستند که نیروهای طرفدار دولت نتوانستند انجام دهند: کشتن یکدیگر. دیگر تعداد گروه هایی که برای ساقط کردن دولت اسد مبارزه می کنند از حساب خارج شده است. هر چند این گروه ها هدف مشترکی دارند، اما در اهداف و ایدئولوژی با یکدیگر تفاوت دارند. اهداف حامیان مالی آن ها هم باعث درگیری هایی میان این گروه ها شده.مقاله 27 مارس لس آنجلس تایمز به خوبی مسئله سوریه را نشان می دهد: "در سوریه، شبه نظامیانی که توسط پنتاگون تسلیح شده اند با آن ها که از سوی سیا تسلیح شده اند در حال مبارزه اند". در این مقاله نشان داده شده است که گروه شبه نظامی به نام فرسان الحق که توسط سیا آموزش دیده به دست «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت حمایت پنتاگون هستند از شهر مارع در 30 کیلومتری شمال حلب بیرون شدند.
همزمان با اوضاع در حال تغییر گفتگوهای صلح در ژنو میان آمریکا و روسیه، که به نظر نمی رسد به جای خاصی ختم شود، و با وجود وضعیت بدون تغییر عمده در جبهه های نبرد، یکی از مقامات ایرانی که خواست نامش عنوان نشود در مصاحبه با المانیتور از امکان هرگونه  پیشرفت جدی در ماه های آینده اظهار تردید کرد. او در این باره می گوید: روشن است که دولت کنونی آمریکا می خواهد شرایط را به همین شکل در منطقه تحت کنترل خود داشته باشد تا تصمیم گیری های اصلی به عهده دولت بعدی قرار بگیرد. رئیس جمهور بعدی فردی خواهد بود که باید با آثار این تصمیمات در چهار سال بعدی آن روبرو شود، برای همین می خواهند این فرد جدید تصمیم گیری ها را مشخص کند. 
او در ادامه گفت: پنج سال از آغاز جنگ سوریه می گذرد. ما برنامه دومی نداریم – فقط یک برنامه داریم و به فعالیت بر اساس آن ادامه می دهیم. ما خواستار راه حل سیاسی و وحدت علیه تروریسم هستیم. این مسئله تا زمانی که بحران ادامه دارد عوض نمی شود. خونریزی باید تمام شود، اما آمریکا اهمیتی نمی دهد؛ آن ها فقط منافع خود را می بینند، زیرا حس می کنند آتش این بحران هنوز دامن آن ها را نگرفته، اما همین طور نخواهد ماند. داعش همه جا هست، و بدون شک در آمریکا هم هست.
او در پایان پیش بینی کرد، در واقع خطر واقعی برای آمریکا و غرب به طور کلی، داعش نیست، بلکه النصره است. ما شاهد خلق اسامه بن لادن جدیدی هستیم. او هم سعودی است، او هم شورشی خوانده می شود: روحانی شبه نظامی سعودی، عبدالله المحیسنی. واقعا عجیب است که تاریخ چه طور تکرار می شود.

اگر توافق هسته ای بدست نمی آمد و مرحله دوم تحریم ها اجرا می شد، صادرات نفت مان به صفر می رسید / نمی دانم هیاهوی برخی رسانه ها در مورد سوئیفت چه معنایی دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر توافق هسته ای به دست نمی آمد مرحله دوم تحریم ها علیه ایران اعمال می شد و در نتیجه صادرات نفت خام کشور ما به صفر می رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر توافق هسته ای به دست نمی آمد مرحله دوم تحریم ها علیه ایران اعمال می شد و در نتیجه صادرات نفت خام کشور ما به صفر می رسید.
به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، «علی طیب نیا» این مطلب را شامگاه دوشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد.
وی افزود: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در گذشته 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود که در زمان تحریم و آغاز دولت یازدهم به 900 هزار تا یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.وی با بیان اینکه با اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها تاکنون 700 هزار بشکه به صادرات نفت اضافه شده است، گفت: براساس مرحله دوم تحریم های آمریکا، قرار بود یک میلیون بشکه از صادرات ایران کاسته شود که با اجرای آن، صادرات نفت کشور به صفر می رسید.
وزیر امور اقتصادی در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی اقتصاد مقاومتی، دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار است، افزود: ‌در گذشته فرایند رشد در اقتصاد ایران از سه ویژگی برخوردار بوده؛ نخست اینکه رشد اقتصادی در سطح پایینی بوده به طوری که متوسط رشد اقتصادی سه دهه گذشته نزدیک به 3.2 درصد بوده است و به زحمت با این رشد اقتصادی می توان درآمد سرانه را ثابت نگه داشت.
طیب نیا ادامه داد: علاوه بر این، رشد اقتصادی در ایران از نوسانات شدیدی برخوردار بوده و برابر با نوسانات درآمدهای نفتی، نرخ رشد اقتصادی ایران در نوسان بوده است.
وزیر اقتصاد در تشریح سومین ویژگی رشد اقتصادی در سه دهه گذشته گفت: سهم ارتقای بهره وری در رشد اقتصادی در ایران بسیار ناچیز و حتی منفی بوده است؛‌ در حالی که در بسیاری از کشورها 70 تا 80 درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری حاصل می شود.
وی افزود: رشد اقتصادی ما منبع محور بوده و با اتکا به درآمدهای نفتی حاصل می شده است.وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه این شرایط باید تغییر کند، گفت: باید سعی کنیم وابستگی اقتصاد به نفت را کاهش دهیم و اقتصاد را بر پایه بخش خصوصی ساماندهی کنیم.طیب نیا گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانش بنیان است؛‌ اقتصادی که از درون ریشه گرفته و همه ظرفیت ها استفاده می شود و در عین حال مبتنی بر دانش و فناوری در فرآیند تولید است.وزیر اقتصاد با بیان اینکه این رشد اقتصادی در عین حال برون گراست، افزود: اقتصاد مقاومتی به مفهوم اقتصاد منزوی نیست؛ درون گرایی به معنی نهایت استفاده از ظرفیت های درون کشور است و در عین حال، اقتصاد نباید منزوی باشد و باید از ظرفیت های بین المللی بهره برداری کند.وی ادامه داد: این اقتصاد مخصوص یک دوران خاص نیست؛ این گونه نیست که فقط در شرایط تحریم اقتصاد مقاومتی طراحی شده باشد؛ این رویکرد، سیاستی برای همه دوران است؛ شرایط پساتحریم و فرصت های فراهم شده، ‌زمینه استقرار یک رشد اقتصادی مستمر و پایدار در کشور را فراهم می کند.طیب نیا افزود: با رفع تحریم ها، فرصت ها و قابلیت هایی ایجاد می شود و اقتصاد مقاومتی به ما حکم می کند که نهایت استفاده را از این ظرفیت ها ببریم.
وی گفت: این فرصت، شرایط جدید برای ما ایجاد کرده و بنا داریم از آن به صورت منطقی استفاده کنیم؛ اشتباهی که در گذشته رخ داد و منابع نفتی به فربه تر شدن دولت و ناکارآمدی در عرضه کالا انجامید نباید تکرار شود.وزیر اقتصاد اضافه کرد: فلسفه ایجاد صندوق توسعه ملی این است که از طریق درآمدهای حاصل از فروش نفت،‌ زمینه برای افزایش ظرفیت های تولیدی ایجاد شود. منابع نفت باید صرف سرمایه گذاری شود.
وی در مورد مذاکرات بین المللی انجام شده در دوران پسابرجام نیز گفت: موافقتنامه های متعددی با کشورهای خارجی امضا کردیم که تامین مالی پروژه های کشور را برعهده گرفته اند؛ موافقتنامه ای با ژاپن برای تامین مالی 10 میلیارد دلاری امضا کردم و قرار است با جذب این خط اعتباری، بتوانیم یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری دیگری نیز دریافت کنیم؛ همچنین با کره جنوبی نیز 15 میلیارد دلار موافقتنامه برای تامین مالی امضا کرده ایم.طیب نیا گفت: با فرانسه و ایتالیا نیز موافقتنامه هایی برای تامین مالی امضا شده است؛ در حال حاضر فرصت تامین مالی برای اقتصاد کشور در حال فراهم شدن است و این مساله به ما امکان می دهد که از ظرفیت های بین المللی برای تقویت تولید کشور استفاده کنیم.
وزیر اقتصاد در این زمینه با طرح مثالی افزود: ‌در یک جلسه شورای سرمایه گذاری بیش از 2.6 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری صادر شده که در تاریخ کشور کم سابقه است؛ اکنون هر روز شاهد درخواست گروه های مختلفی هستیم که به دنبال مجوز برای سرمایه گذاری مستقیم در کشورمان هستند.وی ادامه داد: علاوه بر این، گشایش های بسیاری در حوزه نظام بانکی و روابط کشور با بانک های خارجی فراهم شده است؛ همچنین ‌امروزه ارتباط بانک های ما به بانک های خارجی فراهم شده است و به شبکه سوئیفت دسترسی دارند و می توانند پیام های خود را منتقل کنند؛ در این شرایط نمی دانم هیاهوهای برخی رسانه ها در این زمینه چه معنایی دارد.
طیب نیا با بیان اینکه روابط کارگزاری بانک های ما با بانک های خارجی در حال برقراری است، گفت: اکنون با بانک های کوچک خارجی مشکلی نداریم؛ اما بانک های بزرگ هنوز تامل می کنند و هراس دارند چون در گذشته مشمول جرایم آمریکا شدند؛ با این حال روابط کارگزاری ما با بانک های بزرگ به تدریج برقرار خواهد شد.
دولت عراق به تازگی مصوبه‌ای درباره واردات خودرو داشته است که اجرای آن با منافع خودروسازانی که در آن کشور به ایجاد سایت‌های تولیدی پرداختند، همخوانی ندارد.به گزارش انتخاب، این موضوع در حالی است که عراق یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی خودروسازان کشورمان محسوب می‌شود. براساس قانون جدید که دولت عراق به تصویب رسانده، هزینه شماره‌گذاری خودروهای وارداتی کاهش یافته است، حال آنکه تعرفه واردات قطعات منفصله از صفر به 15درصد افزایش پیدا کرده است.این قانون در حالی اجرایی می‌شود که عراق یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی به حساب می‌آید و در راستای همین موضوع خودروسازان کشورمان طی یک دهه گذشته به احداث سایت‌ تولیدی در این کشور پرداختند؛ بنابراین آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد اجرای این قانون نباید خیلی خوشایند خودروسازان ایرانی باشد؛ به‌طوری‌که معاون صادرات سایپا نیز چندی پیش عنوان کرده بود که «طبق این قانون جمع هزینه‌های افزوده شده به خودروهای تولیدی در عراق افزایش و جمع هزینه‌های واردات خودروی کامل کاهش پیدا می‌کند که با این حساب کفه ترازو به نفع واردات خودرو تغییر می‌کند.» وی همچنین با اشاره به تاثیر نامطلوب این قانون در صادرات خودرو تولیدکنندگان ایرانی، اجرای آن را منجر به بی‌انگیزگی خودروسازان کشورمان خوانده است. محسن دستخوش جوان، در ادامه در گفت‌وگو با «سایپا‌نیوز» از نامه‌نگاری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با طرف عراقی خبر داده و می‌گوید: قرار بر این است که دستگاه دیپلماسی با طرف عراقی این موضوع را بررسی کند.منبع: دنیای اقتصاد
بیایید صادق باشیم: خیلی سخت است که سعودی ها را دوست داشته باشیم. عربستان یک کشور دیکتاتوری است. شاهزاده هایش رفتارهای ناشایستی دارند. دیپلمات های سعودی در خیابان های پایتخت های خارجی بی هیچ توجهی به امنیت عابران و گاهی حتی در حال مستی رانندگی می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیایید صادق باشیم؛ سعودی ها دوست داشتنی نیستند / این ها به بی رحمی و تنبلی شهره هستند / نسل جدید رهبران عربستان چه در سر دارند؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیوزویک در گزارشی تحت عنوان «باید یاد بگیریم سعودی های غیردلچست را دوست داشته باشیم» نوشت: بیایید صادق باشیم:  خیلی سخت است که سعودی ها را دوست داشته باشیم. عربستان یک کشور دیکتاتوری است. شاهزاده هایش رفتارهای ناشایستی دارند. دیپلمات های سعودی در خیابان های پایتخت های خارجی بی هیچ توجهی به امنیت عابران و گاهی حتی در حال مستی رانندگی می کنند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه آورده است: سعودی ها در خاورمیانه مشهور به خشونت، تنبلی و بی رحمی هستند. برای آن ها زن یک مرتبه پایین تر از مرد است.تا همین چند سال پیش، به ندرت گروه تروریستی پیدا می شد که عربستان مستقیم با غیر مستقیم حمایت مالیشان نکرده باشند. اکثر هواپیما ربایان 11 سپتامبر سعودی بودند، گزارش کنگره از این حادثه همکاری عده ای از مقامات عربستان را نیز روشن می کند.به مدت چندین دهه حاکمان عربستان تلاش کرده اند با هزینه نفت و دیگر سرمایه هایشان متحدان بانفوذ در پایتخت های دیگر جهان به دست آوردند و در مقابل از این عامل نفوذ برای به نابودی کشاندن مخالفانشان استفاده کرده اند.آن ها یمن را بمباران کرده اند، بدون آنکه تلاشی برای کم کردن تلفات مردم عادی داشته باشند. و در عمل هم پس از برانگیختن قیام حوثی ها شروع به راه اندازی و حمایت از سمینارهای ضد شیعه و تبلیغات گسترده ضد ایران کردند.
آنچه به نظر می رسد آن است که نسل بعدی رهبران عربستان قصد دارند که دامنه اختلافات فرقه ای را گسترش دهد.
با این حساب، آیا آمریکایی ها باید خوشحال باشند که اوباما به عربستان می رود، آن هم در حالی که روابط دچار تیرگی است؟ سوای آنچه رهبران و دیپلمات ها سخنان کلیشه ای خود را در جواب می آورند، بازگشت اعتماد میان دو طرف به سال ها، اگر نه چندین دهه، نیاز دارد. به زبان ساده، مقامات عربستان به درستی درک نمی کنند اوبا و کری چه لباس رزمی بر تن کرده اند تا به شراکتی که هفت دهه قدمت دارد پشت کنند. صادقانه بگوییم، عربستان حق دارد از آمریکا عصبانی باشد.
به سادگی می توان اقدامات ناشایست سعودی ها را برشمرد و از آن ها انتقاد کرد. اما پس از آنکه عربستان با بازگشت اثر القاعده در خاک خود مواجه شد، به متحد صادق تری برای واشنگتن در نبرد با افراطی ها تبدیل شد. 
در حال حاضر حامیان اصلی گروه های تروریستی نه تنها در ریاض، بلکه در آنکارا، دوحه و اسلام آباد قرار دارند. 
جهان در مخاطراتی فزاینده به پیش می رود. چین و روسیه هر دو حالت تهاجمی دارند. داعش، نه تنها در سوریه و عراق، که در شبه جزیره سینا در مصر، لیبی و افغانستان مناطقی تحت تصرف دارد.اوباما خود را رئیس جمهوری واقع گرا می داند. افراد واقع گرا جهان را بدون توجه به محاسبه منافع در نظر می گیرند. آن ها به اهمیت دوستان، متحدان و روابط خود اهمیت چندانی نداده یا به کل آن را نادیده می گیرند.
ازدواج می تواند فراز و نشیب بسیاری داشته باشد، اما همیشه سالم تر از روابط زودگذر است. شاید عربستان سعودی از کشوری ایده آل بسیار فاصله داشته باشد، اما اگر آمریکا از متحدانش روی بگرداند، بازنده اصلی عربستان نیست، بلکه امنیت ملی آمریکا و اعتماد دیگر کشورها به واشنگتن است که در خطر می افتد.
نویسنده: مایکل روبین؛ متخصص حوزه خاورمیانه، ترکیه، ایران و دیپلماسی؛ از مقامات سابق پنتاگون
ترجمه: محمد صفری
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاخ سفید روز دوشنبه به طور ضمنی به عربستان سعودی هشدار داد که بی ثبات ساختن نظام مالی بین المللی به نفع ریاض نیست .
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، کاخ سفید گفت : عربستان سعودی قطعا علاقه مشترک خود با امریکا را برای حفاظت از نظام مالی بین المللی به رسمیت می شناسد و بی ثبات ساختن آن به نفع این پادشاهی نیست.
این اظهارات جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به گزارش مربوط به تهدید دولت عربستان به فروش صدها میلیارد دلار از داراییها خود در امریکا در صورت تصویب طرحی در کنگره امریکا برای مسئول شناختن این پادشاهی در حملات یازدهم سپتامبر 2001 ایراد شد.
ارنست گفت : دولت فعلی امریکا مخالف این طرح است و باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا آن را امضا نخواهد کرد. رئیس جمهوری امریکا قرار است طی هفته جاری به عربستان سفر کند.منبع: ایرنا

پایان 5 روز مذاکره هیات ایرانی در عربستان/ سعودی‌ها یک شرط ایران را پذیرفتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ایران و عربستان بر سر موضوعاتی چون پرواز و تامین امنیت زائران به توافق رسیدند‌ اما اختلاف درباره صدور ویزای اتباع ایرانی همچنان باقی مانده است.
سعید اوحدی که به همراه هیأت مذاکره‌کننده حج ایران روز سه‌شنبه به کشور بازمی‌گردد، درباره نتیجه پنج روز مذاکره با وزارت حج عربستان اظهار کرد: در جلسات متعددی که وزیر حج، معاون وزیر کشور و مسئولان وزارت خارجه عربستان حضور داشتند، دو طرف ملاحظات خود را درباره حج تمتع اعلام کردند که تاکید ما بیشتر بر تامین امنیت زائران ایرانی با توجه به حوادث سال گذشته بود. در نهایت پیش‌نویسی 60 صفحه‌ای از این مذاکرات طولانی تهیه شد که روی هر یک از بندها، بحث‌های زیادی صورت گرفت.
وی ادامه داد: سعودی‌ها بندی را به این پیش‌نویس اضافه کرده بودند مبنی بر اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری پرواز با عربستان دوباره باید مجوز بگیرد که ما آن را در مغایرت با تفاهم‌نامه‌های قبلی اعلام کردیم. سرانجام طرف سعودی، استفاده ایرانی‌ها و جمهوری اسلامی ایران از شرکت‌های هواپیمایی داخلی را محق دانست.سرپرست هیأت مذاکره‌کننده حج 95 گفت: مساله صدور ویزا هنوز حل نشده است؛ در حالی که ما راهکارمان را در این‌باره به طرف سعودی به صورت مکتوب ارائه کرده‌ایم.
اوحدی افزود: دو روز پیش از ما خواستند بازگشتمان را به ایران به تعویق بیندازیم تا شاید وزارت‌ حج و خارجه عربستان بتوانند به جمع‌بندی نهایی برسند اما بعدازظهر دوشنبه اعلام کردند که زمان بیشتری نیاز دارند.
وی اظهار کرد: عربستان تا کنون راهکار مشخصی را درباه صدور ویزا ارائه نکرده است، در حالیکه راهکار ایران کاملا شفاف است. ایران خواهان صدور ویزا در داخل کشور است. وزارت خارجه ما نیز اعلام کرده که همه امکانات را در این زمینه فراهم می‌کند. ما تصمیم گرفتیم فردا به کشور بازگردیم و منتظر هماهنگی وزارت حج و خارجه عربستان بمانیم تا آنها نیز راهکارشان را شفاف اعلام کنند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توافق‌هایی که در بخش تامین امنیت زائران ایرانی صورت گرفته است نیز گفت: راهکارهای خوبی در این زمینه ارائه شد. سعودی‌ها استفاده از دستبند الکترونیکی را تایید کرده‌اند. ما هم پیشنهادهای خود را در خصوص تامین امنیت با توجه به آسیب‌شناسی حوادث گذشته و جلسات دانشگاهی داخل کشور مطرح کردیم که استقبال شد.
اوحدی افزود: ایران و عربستان درباره تامین امنیت زائران به یک جمع‌بندی منطقی رسیدند اما صدور ویزا، مساله اصلی حج است که هنوز راهکار اجرایی و شفافی از طرف وزارت حج عربستان برای آن ارائه نشده است.
منبع: ایسنا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 منابع خبری از راه اندازی رادیوی عملیات آزادسازی استان نینوا برای شهروندان ساکن این مناطق خبر داد.

فرماندهی عملیات آزادسازی نینوا در کنار آمادگی های نظامی، یک موج رادیویی را برای شهروندان عراقی در استان نینوا راه اندازی کرد تا راهنمایی های لازم را از این طریق به آنها برساند. از طریق این رادیو، پیش از آغاز عملیات زمینی در استان نینوا از مردم خواسته خواهد شد که از پایگاه های داعش دور شوند.  

نام این شبکه رادیویی صندوق است و مقر آن در پایگاه المخمور قرار دارد. این رادیو را مردم موصل هم می توانند دریافت کنند و صدای ارتش را پس از یک سال و نیم بشنوند.

پخش سرودهای حماسی و بیانیه های ارتش عراق از جمله برنامه های این شبکه رادیویی است. فرماندهی عملیات نینوا اعلام کرده است آزادسازی این استان در اقدامی سریع صورت خواهد گرفت. رویترز تصاویری از داخل این ایستگاه رادیویی مخابره کرده است که در زیر می بینید.

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد