سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

جان کری: ایران به 3 میلیارد دلار از دارایی‎هایش دست یافته است

وزیر امور خارجه جان کری در نشست آنچه حامیان صهیونیسم خوانده شده اظهار داشت که ایران از زمان توافق هسته ای در ماه ژانویه گذشته به 3 میلیارد دلار از دارایی‎ هایش دست یافته است.به گزارش  میزان؛جان کری در سخنانی در جمع آنچه حامیان صهیونیست خوانده می شود گفت: ایران از زمان توافق هسته ای در ماه ژانویه گذشته به 3 میلیارد دلار از دارایی ‎های بلوکه شده اش دست یافته است.
وی با اشاره به اینکه برجام بهترین گزینه برای ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است، اظهار داشت که ارزیابی آمریکا از اموال پول های آزاد شدخ ایران نزدیک به 55 میلیارد دلار است.کری همچنین افزود که بر اساس برجام برای چند سال محدودیت هایی بر سر راه توسعه هسته ای ایران وجود دارد.

آمریکا: اگر اس 300 را تحریک آمیز بدانیم، ایران را تحریم می کنیم

آمریکا در حالی از تحریک آمیز بودن تحویل اس 300 به ایران سخن می گوید که این سامانه نظامی کاملا دفاعی است و به منظور دفاع از حریم هوایی ایران خریداری شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اعلام مخالفت دوباره کشورش با تحویل سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 به ایران، تهدید کرد واشنگتن ممکن است به خاطر تحویل این سامانه نظامی به ایران، تهران را مورد تحریم قرار دهد.

به گزارش عصر ایران جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در واکنش به نمایش بخش هایی از سامانه اس 300 در رژه روز ارتش در ایران گفت کشورش اگر وجود این سامانه نظامی در ایران را اقدامی تحریک آمیز بداند، ایران را تحریم خواهد کرد.
کربی گفت : ما پیشتر نیز مخالفت خود را با تحویل سامانه اس 300 به ایران اعلام کرده ایم. ما روند تحویل این سامانه به ایران را با دقت زیر نظر داریم و در مرحله کنونی به تصمیم و جمع بندی خاصی در این باره نرسیده ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی از تحریک آمیز بودن تحویل اس 300 به ایران سخن می گوید که این سامانه نظامی کاملا دفاعی بوده و به منظور دفاع از حریم هوایی ایران در برابر حملات احتمالی هوایی خریداری شده است.در زمان تحریم های سازمان ملل علیه برنامه هسته ای ایران نیز، بسیاری از ناظران عدم تحویل این سامانه به ایران از سوی روسیه را یک اقدام سیاسی و تحت تاثیر فشارهای سیاسی تل آویو می دانستند و با توجه به دفاعی بودن این سامانه ، تحویل آن به ایران را نقض قطعنامه های تحریمی شورای امنیت نمی دانستند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری در روسیه در آوریل سال گذشته میلادی و پس از توافق مقدماتی بین ایران و گروه 1+5 در موضوع هسته ای با صدور فرمانی ممنوعیت ارسال سامانه اس 300 به ایران را لغو کرد و دستور ارسال این سامانه به ایران را صادر کرد.
هفته گذشته نخستین محموله از این سامانه دفاعی از سوی روسیه تحویل ایران شد. این اقدام پس از ماه ها اظهارات و خبرهای ضد و نقیض در طرف روسی درباره تحویل این سامانه دفاعی به ایران انجام شد.دولت روسیه در سال 2010 و در اثر فشارهای رژیم اسراییل اعلام کرد به دلیل قطعنامه تحریمی شورای امنیت از ارسال اس 300 به ایران خودداری می کند. این اقدام دولت روسیه با اعتراض و شکایت ایران به مجامع بین المللی مواجه شد.

تهاجم سعودی-صهیونیستی به برنامه دفاعی ایران

ملتهب کردن فضا پیرامون انتقال سیستم‌های اس-300 به ایران، بیش از همه توسط رژیم اسراییل و سعودی انجام می‌گیرد. اس-300 یک سیستم دفاعی است و نه تهاجمی؛ و تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

گروه بین‌الملل مشرق - تحویل محموله‌های اس-300 روسیه به ایران، می تواند منجر به سوق پیدا کردن عربستان سعودی و ترکیه به جانب اسراییل شود.

«هاکان گونش»، تحلیل گر ترکیه ای مسایل استراتژیک، در گفتگو با «اسپوتنیک» گفت که " ارسال سیستم دفاعی اس-300 روسی به ایران، تهدید حمله اسراییل را مرتفع می کند. همزمان، این مساله می تواند موجب افزایش تنش میان ایران و کشورهای بلوک ضدایران شود."

این تحلیل گر سیاسی در مصاحبه خود گفت که تهدید اسراییل برای حمله به (تاسیسات هسته‍ای) ایران، به واسطه تحویل سیستم های دفاع هوایی اس-300، بلاموضوع شده است، گرچه، این قضیه می‍تواند به افزایش تقابل میان ایران و کشورهای رقیب آن در منطقه تبدیل شود. گونش به طور ویژه بر این تاکید دارد که تحویل اس-300 به طرز قابل ملاحظه ای قابلیت های دفاعی ایران را بالا می برد:

" ملتهب کردن فضا پیرامون انتقال سیستم‌های اس-300 به ایران، بیش از همه توسط اسراییل و سعودی انجام می‌گیرد. اس-300 یک سیستم دفاعی است و نه تهاجمی. این سیستم تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و اصولا برای تضمین ایمنی هوا-فضای کشور در برابر حملات احتمالی موشکی طراحی شده است."


به نظر گونش، تحویل اس-300 به ایران، اسراییل و سعودی را مشوّش کرده است، به ویژه این که این دو، بارها ایران را تهدید به حملات موشکی کرده بودند:

" اسراییل و عربستان سعودی در چند نوبت اظهاراتی درباره حمله با موشک های میان برد بالیتسک به زیر ساخت های ایران داشته اند. این تهدیدات، حالا که ایران اس-300 را تحویل گرفته است، محلی از اعراب ندارد."علاوه بر این، او به تناقضات در روابط واشینگتن و متحدان منطقه ایش همچون اسراییل، ترکیه، عربستان سعودی و قطر هم در 18 ماه گذشته اشاره دارد. گونش معتقد است که این کشورها نمی توانند منتظر پایان دوره ریاست باراک اوباما برای تشدید اقدامات ضدایرانی خود باشد و از این رو پیش بینی می کند که در چند ماه آینده شاهد افزایش همکاری ها و هماهنگی ها میان ترکیه، عربستان و اسراییل خواهیم بود.

او اضافه می کند که ترکیه وسعودی در موضوع مواجهه با توسعه قدرت ایران، مایلند که از ظرفیت های لابی اسراییل در آمریکا، برای تقویت موضع خود بر ضد ایران استفاده کنند:

" با افزایش روزافزون فعالیت کشورهای بلوک ضدایران، احتمال مواجهه جدی میان ان ها بعد از انتخابات ماه نوامبر در آمریکا بالا خواهد رفت."

لازم به ذکر است که اولین محموله از موشک های سطح به هوای اس-300 که قادر به سرنگونی جنگنده ها هستند، در 11 آپریل به ایران تحویل داده شد.

قرارداد اس-300 به ارزش 900 میلیون دلار در سال 2007 ، علی رغم مخالفت های شدید رژیم صهیونیستی و آمریکا، میان روسیه و ایران به امضاء رسید. اجرای این قررداد، به واسطه تحریم های سال 2010 شورای امنیت علیه ایران به تاخیر افتاد.در آپریل 2015، در پی حصول توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، روسیه مذاکرات خود را با ایران برای تحویل سیستم اس-300 از سر گرفت.اسراییل، طبق معمول، به شدت به تصمیم روسیه برای تحویل محموله اس-300 انتقاد کرد و آن را موجب افزایش بی ثباتی در منطقه خواند!


منبع: اسپوتنیک
جنگ سرد ایران و عربستان در بحرانی‌ترین منطقه جهان
از بین رفتن اعتماد متقابل اصلی ترین عامل اختلاف ایران و عربستان است و می‌شود با بازگرداندن اعتماد، اختلاف‌ها را به پایین‌ترین حد ممکن رساند.
عصر ایران؛ مصطفی داننده- بعد از اینکه کلید روحانی توانست قفل پرونده هسته‌ای را باز کند به نظر می‌رسد اینبار قفلی به روابط ایران با همسایگان جنوبی‌اش خورده است. به نظر می‌رسد گشودن این قفل به دلیل اختلافات شدید ایران و عربستان به عنوان نمادهای دو مذهب شیعه و سنی در اسلام، کمی سخت به نظر می‌رسد. در هر سو اتفاقاتی افتاده که باعث شده است روابط دو کشور به سمت یک جنگ سرد منطقه‌ای حرکت کند. بعد ازدرگذشت ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان، ملک سلمان به قدرت رسید و به قدرت رسیدن او باعث شد عربستان در سیاست خارجی دست به تغییرات اساسی بزند و محافظه کاری معروف سعودی‌ها در دیپلماسی را رها کنند و تبدیل به سیاستمدارانی بی‌پروا و متهاجم شوند.

آنها تصمیم گرفتند برخلاف اسلاف خود در برایر سیاست‌های منطقه‌ای ایران بایستند و به گفته خود سعی کنند حتی با قدرت سخت جلوی نفوذ ایران در منطقه به ویژه یمن و سوریه را بگیرند.نکته‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌هایشان به آن اشاره کردند:« ما با سعودی‌ها در مسائل گوناگون سیاسی اختلافات متعددی داریم اما همیشه می گفتیم که آنها در سیاست خارجی متانت و وقار نشان می دهند، اما چند جوان بی تجربه امور آن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازی غلبه می دهند، که این کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد.»

جنگ سرد ایران و عربستان در بحرانی‌ترین منطقه جهان

در آن سوی جابه‌جایی قدرت در ایران و روی کارآمدن حسن روحانی باعث شد تا جمهوری اسلامی از یک کشور منزوی تبدیل به یک کشور فعال در زمینه دیپلماسی تبدیل شود. بعد از برجام، ایران توانست رابطه خود با کشورهای اروپایی را بهبود ببخشد و بعد از حدود سی سال با آمریکا مذاکره کند. با دیپلماسی "گفت‌وگو" روحانی، کشورهای بزرگ جهان مجبور شدند برای حل مناقشات منطقه خاورمیانه دست یاری به سوی ایران دراز کنند و بگویند حل مشکلات منطقه بدون حضور ایران امکان پذیر نیست.

این نقش ایران باعث شد تا عربستان از ترس نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه وارد صحنه شد تا اجازه ندهد قدرت ایران در خاورمیانه روز افزون شود. همین مسئله باعث شد تا رقابت ایران و عربستان به جدی‌ترین شکل خود درآید. در کنار این مسئله اعدام "شیخ نمر" روحانی شیعه سعودی، این رقابت را وارد فاز جدیدی کرد. ایران به دنبال اینبود که از این مسئله علیه عربستان استفاده کند و این کشور را در مجامع جهانی محکوم کند اما حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد باعث شد تا سعودی ها، تهران را در مجامع جهانی محکوم کنند. گل‌ به خودی برخی نیروها به ایران در ماجرای حمله سفارت عربستان باعث شد تا کشورهای "عربی- اسلامی" منطقه در کنار عربستان بایستند و دولت ایران را به دلیل کم کاری در حفظ امنیت سفارت‌خانه‌ها محکوم کردند. نمونه آخر این معنا اجماع کشورهای اسلامی علیه ایران در نشست سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی در ترکیه بود.

عربستان سعودی توانسته است به دلیل نفوذ و قدرت مالی که در کشورهای عربی و اسلامی دارد توانسته است اتحادی را علیه ایران شکل دهد و درکنار آن ایران توانسته کشورهایی از جمله لبنان، عراق، الجزایر، سوریه و تا حدودی عمان را با خود همراه کند تا به صورت رسمی یک دو قطبی بزرگ در منطقه خاورمیانه شکل بگیرد. این رابطه سرد برتمام سطوح روابط این دو کشور از ورزش تا حج و سیاست تاثیر گذاشته است. به نظر می‌رسد می‌شود از شیوه‌ای که برای حل پرونده هسته‌ای استفاده شد در حل مناقشه منطقه‌ای استفاده شود. از بین رفتن اعتماد متقابل اصلی ترین عامل اختلاف ایران و عربستان است و می‌شود با بازگرداندن اعتماد، اختلاف‌ها را به پایین ترین حد ممکن رساند. همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های تبدیل شدن یک کشور یه یک قدرت اقتصادی و سیاسی است. کشوری که با همسایگان خود در تنش و اختلاف باشد نمی‌تواند امید داشته باشد، قدرتش تبدیل به قدرت فرامنطقه‌ای شود. تمام کشورهای قدرت‌مند جهان سعی کرده‌اند کم‌ترین تنش را با همسایگان خود داشته باشند. برای نمونه می‌شود به شرق آسیا اشاره کرد، چین، ژاپن و کره جنوبی، رقبای جدی برای یک دیگر در شرق دور هستند اما سعی می‌کنند به دلیل منافع اقتصادی که دارند و برای بهره بردن از بازار جهانی تنش‌های خود را به پایین ترین حد خود برسانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد