سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

وجود 30 قبرستان غیررسمی در اهواز/ ماجرای مافیای قبر 
اهواز - خبرگزاری مهر: موضوع قبرستان در اهواز از روزی به یک موضوع حساس تبدیل شد که برخی از مسئولان شهری از وجود مافیا در خرید و فروش قبر در اهواز خبر دادند اما اکنون خبر رسیده که حدود 30 قبرستان غیر رسمی در اهواز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، برخلاف آخر هفته ها که اتوبان منتهی به بهشت آباد حسابی شلوغ می شود و برای خود برو و بیایی دارد امروز در یک وسط هفته زمستانی روز آرامی را سپری می کند البته احتمالا برای ما آدمها که تنها پنجشنبه و شاید هم جمعه ها مسیرمان را به این سمت کج می کنیم، چنین شرایطی حاکم است وگرنه برای متولیان و دست اندرکاران بهشت آباد و برای مرده هایی که پیمانه عمرشان سر آمده و راهی قبرستان شده اند پنجشنبه و جمعه ای وجود ندارد.

البته این روزها قبر و قبرستان واژه هایی دیگری را هم در ذهن ها تداعی می کند، واژه هایی مثل مافیای قبر و دلال بازی و گرانی قبر. شاید شما هم تاکنون از وجود مافیای قبر در اهواز سخنی به گوشتان رسیده باشد و در کوچه و خیابان شنیده باشید که قبرها را دو سه برابر قیمت می فروشند و آب از آب هم تکان نمی خورد یا شنیده باشید که خرید و فروش قبر به چنان تجارت پرسودی تبدیل شده که به طمع افزایش قیمت آن برخی از قبر‌ها در قطعات مختلف بهشت ‌آباد خالی نگه داشته می شوند تا مشتریهای بی جان و متمول از راه برسند و ساکنشان شوند.

سعید علی پور که چند ماهی است بر صندلی مدیریت سازمان آرامستان شهرداری اهواز تکیه زده وجود مافیای فروش قبر در بهشت آباد اهواز را اساسا تکذیب کرد و گفت: شاید در بعضی دیگر از آرامستانهای اهواز این مسئله وجود داشته باشد ولی در بهشت آباد با توجه به واگذاری قبرها به صورت امانی یا آرامگاه های خانوادگی این مسئله به هیچ عنوان وجود ندارد و اگر مزاری به صورت امانی به شخصی واگذار شد و پس از چند سال آن شخص در خواست استرداد مزار خریداری شده را داشت به هیچکس جز سازمان بهشت آباد نمی تواند واگذار کند و ما نیز مزار واگذار شده را فقط به قیمت خریداری شده پس می گیریم و این کار نیز فقط برای جلوگیری از واسطه گری و دلالی صورت می گیرد.

وی نرخهای کنونی قبور در بهشت آباد اهواز را متغییر دانست و افزود: قیمت قبور با توجه به موقعیت مکانی آن تغییر می یابد. در قطعه عمومی که غیر مسقف است قیمت قبور 450 هزار تومان  است که از سال 87 تاکنون که قیمت توسط شورای شهر تصویب شده ثابت مانده و در قطعه 39 که مسقف است قیمت قبر یک میلیون و 200 هزار تومان است. در قطعه 3.1که جدیدا راه اندازی شده قبور به صورت دو طبقه هستند و قیمت هر طبقه دو میلیون و 200 هزار تومان است که هم اینک پیش فروش نیز می شوند.

علی پور افزود: قیمت هر قبر ذکر شده در قطعات مختلف بهشت آباد شامل تمام  هزینه های خاکسپاری فرد متوفی از قبیل حمل با آمبولانس، تغسیل، تکفین، تدفین و نصب سنگ مزار می شود.

مدیر سازمان آرامستانهای شهرداری اهواز همچنین تصریح کرد: سازمان آرامستان با مساحت 26 هکتاری وظیفه خدمات رسانی به مردم اهواز و حومه را به عهده دارد.

سعید علی پور افزود: بهشت آباد اهواز در سه تا چهار سال آینده به اشباع می رسد و بعد از آن باغ فردوس اهواز که در منطقه برومی و 10 کیلومتری اهواز واقع شده پذیرای متوفیان خواهد بود. این منطقه قطعه بندی شده و مساحتی بالغ بر160 هکتار دارد که هزینه دفن اموات فعلا 10 هزار تومان است و هم اکنون اموات مجهول الهویه، قطع عضوها و جنینها در آن محل به صورت رایگان به خاک سپرده می شوند.
 

وی در رابطه با باغ فردوس و عدم استقبال مردم از این آرامستان گفت: هم اکنون نیز باغ فردوس پذیرای متوفیان است ولی با توجه به تمایل مردم برای به خاک سپاری فوت شدگان در کنار خانواده های خود و دور بودن آن محل، مردم  تا کنون تمایلی به آن آرامستان نشان نداده اند ولی با توجه به اشباع شدن بهشت آباد در آینده نزدیک و انتقال کادر اداری سازمان، مردم نیز برای به خاک سپاری متوفیان خود به باغ فردوس مراجعه خواهند کرد.

سعید علی پور در ادامه افزود: هزینه تغسیل و تکفین در اهواز هم اکنون 35 هزار تومان است که این با توجه به تورم به وجود آمده مبلغ بسیار ناچیزی است زیرا هزینه تمام شده آن برای ما 55 هزار تومان است.

وی در رابطه با سلامت روحی ساکنین اطراف بهشت آباد گفت: از لحاظ بهداشت روانی، وجود آرامستان برای ساکنین مناطق اطراف شاید مخاطره آمیز باشد ولی باید این نکته را نیز در نظر گرفت که این شهر بوده که به اینجا گسترش یافته است.

وی در رابطه با قبور هنرمندان و پیشکسوتان ورزش نیز گفت: قبرهای مجانی به هنرمندان تعلق نمی گیرد ولی تخفیف 50 درصدی را شامل می شوند قیمت هر قبر در قطعه هنرمندان 600 هزار تومان خواهد بود زیرا قیمت قبر در قطعه مجاور به مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان است که خدمات ارائه شده از قبیل روشنایی محیط و تنظیفات در تمام قطعات یکسان است.

علی پور در رابطه با سایر آرامستانهای اهواز نیز گفت: در اهواز و حومه حدود 20 تا 30 آرامستان غیر رسمی نظیر آرامستانهای زرگان، سید خلف و علویه خدیجه و... وجود دارد که  توسط افراد محلی اداره می شوند و زیر نظر هیچ سازمانی نیستند. ما مکلف به ساماندهی این آرامستانها شده ایم ولی این در حالی است که خود ساکنین محل تمایلی به همکاری با ما ندارند و چون در این مناطق کفن و دفن هزینه ای ندارد به تصور اینکه ساماندهی آنان توسط بهشت آباد منجر به دریافت هزینه از آنان می شود از همکاری با ما خودداری می کنند. در رابطه با این امر ضرورت دارد دستگاه های نظارتی استان وارد عمل شوند تا مجموعه هایی که به صورت غیر سازمانی عمل می کنند از ادامه فعالیتشان جلوگیری شود زیرا  احتمال دارد مرگ  متوفی در این آرامستانها در دفاتر و آمارهای ثبت مرگ نمی آیند.

علی پور در رابطه با بحث ترافیک در بهشت آباد اهواز گفت: در روزهای پنجشنبه و جمعه با ازدحام و ترافیک مراجعین مواجه می شویم که با همکاری خوب نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی مسئله حل شده ولی با تعریض درب خروجی در تلاشیم باز هم از حجم ترافیک کاسته شود .

وی در خصوص قطعه یک شهدای اهواز و مسقف و یکسان سازی آن عنوان کرد: متولی این پروژه بنیاد شهید و پیمانکار آن، قرار گاه خاتم الانبیا است و سازمان آرامستان هیچگونه ارتباطی با این پروژه ندارد.

علی پور در رابطه با مکانیزه کردن شستسوی اموات گفت: این طرح در حال حاضر با توجه به مسائل شرعی و فرهنگی در دست مطالعه و بررسی و هنوز اجرایی نشده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد