سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

خیمه گرد و غبار بر آسمان خوزستان/ این پدیده بازهم پیش بینی نشد 
اهواز - خبرگزاری مهر: امروز مردم خوزستان در حالی صبح را آغاز کردند که با انبوهی از گرد و غبار که آسمان را به رنگ خاکستری تبدیل کرده، مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، گرد و غبار خوزستان که امسال نسب با سالهای قبل از آن کمتر مردم خوزستان را آزار داد در مدت اخیر به علت معدود بارندگیهای صورت گرفته در جنوب ایران و کشور عراق و عربستان، کمتر از صحراهای کشورهای همسایه بلند و میهمان شهرهای استان خوزستان و سایر استانهای اطراف شد.

این پدیده که از صحرای عربستان برخواسته ابتدا از شهرهای آبادان و خرمشهر آغاز و به اهواز رسید و به زودی به سایر شهرهای استان خوزستان می رسد. پیش بینی می شود که این پدیده به سایر استانهای کشور نیز سرایت کند.

مدارس نوبت صبح شهرستان آبادان به علت شدت گرد و غبار به احتمال آسیب رساندن به دانش آموزان تعطیل اعلام شد و در صورت تداوم شدت گرد و غبار، احتمالا مدارس نوبت بعدازظهر سایر شهرهای استان خوزستان نیز تعطیل اعلام خواهد شد.

طبق پیش بینی هواشناسی این پدیده تا پایان امروز در هوای شهرهای استان خوزستان خواهد بود به همین دلیل مراکز بهداشتی توصیه کرده اند که سالمندان، افراد دارای مشکلات قلبی و تنفسی و خردسالان از خانه بیرون نیایند چرا که این گرد و غبار برای آنان زیان آور خواهد بود. همچنین مردم عادی تنها در صورت لزوم از خانه بیرون بیایند و از ماسک مناسب در حین تردد در معابر عمومی استفاده کنند.

عدم پیش بینی وقوع پدیده گرد و غبار و اعلام آن به مردم و فرمانداری ها برای تعطیلی مدارس و دستگاه های دولتی یکی از چالشهای جدی این پدیده در استان خوزستان است که همواره اعتراضاتی را در بین مردم به همراه داشته است زیرا در مدت اخیر، روزهایی تعطیل شده که پدیده گرد و غبار به وقوع نپیوسته و در عوض برخی روزها که از شدت گرد و غبار امکان تنفس نیز برای مردم نبود هیچ دستگاهی تعطیل اعلام نشد.

استاندار خوزستان در این خصوص با تائید این موضوع با اشاره به ضعف دستگاه ها و سیستمهای پایشی برای پیش بینی پدیده مخرب گرد و غبار گفت: از زمان گزارش حرکت توده از کشور عراق تا زمان ورود آن به استان بیش از سه ساعت طول نمی کشد ولی اگر سیستمهای تبادل اطلاعات لحظه ای لازم را داشته باشیم بهتر می توانیم برای زندگی مردم برنامه ریزی کنیم حداقل تا زمانی که این پدیده برطرف نشده باید راهکارهای لازم برای مدیریت این بحران را به نحوی دراختیار داشته باشیم.

سید جعفر حجازی همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه در این مدت که گرد و غبار در کشور ما افزایش یافته میزان تخریب آن بر سلامت جسم و روان افراد به صورت دقیق محاسبه نشده، تاکید کرد: داشتن اطلاعات میزان تهدید سلامت افراد از سوی گرد و غبار برای انجام برنامه ریزیها برای مقابله با گرد و غبار مهم و ضروری است و باید مسئولان امر در این خصوص دست به کار شوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد