سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بامدژ، بام‌های زیر آب

منطقه بامدژ از توابع بخش مرکزی اهواز در حاشیه رودخانه دز 13 روستا را در خود جای داده است که با بارندگی‌های اخیر و افزایش دبی دز همه این روستاها زیر آب رفته‌اند.

اکنون به دلیل قطع راه‌های ارتباطی برای رسیدن به این روستاها باید با قایق از روی مزارع زیر آب رفته رد شد. 
 
به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، اغلب مردم منطقه بامدژ دامدار و کشاورز هستند که با وقوع سیل، مزارع و برخی از احشام خود را از دست داده‌اند. همچنین حوضچه‌های پرورش ماهی که در این منطقه پر تعداد هستند، به زیر آب رفته‌اند. 
 
روستاهای بامدژ جمعیت قابل توجهی دارند که پس از زیر آب رفتن منازل، در اردوگاه هلال احمر در شهر الهایی و برخی نیز در واگن‌های شرکت راه آهن جنوب این روزها را می‌گذرانند. 
 
با وجود اینکه پیش از زیر آب رفتن روستاهای این منطقه مسئولین با رفتن به درب منازل هشدارهای لازم جهت تخلیه منازل را داده بودند اما اهالی این روستاها در منازل خود ماندند تا ناگهان بامداد چند روز پیش با حجم عظیمی از آب مواجه شدند و خود را در سیلاب دیدند. 
 
پس از زیر آب رفتن کامل برخی از منازل نیز، همچنان برخی از مردم بر پشت‌بام خانه‌های خود چادر زده‌اند و حاضر به ترک کامل روستای خود نیستند و از خانه‌های تا نیمه آب گرفته خود، مراقبت می‌کنند. 
 
در بعضی روستاها دیوارها به دلیل آب‌خوردگی سست شده‌اند و احتمال ریزش دیوار وجود دارد اما ساکنان تصور می‌کنند که پشت‌بام محل امنی برای فرار از سیل است. 
 
روستاهای حریه، معن، سلمان، سید یدیم، سید ظاهر و سید نبی برخی از روستاهای بامدژ هستند که در طول مسیر تنها قسمت کوچکی از تابلوی این روستاها از زیر آب دیده می‌شود. پایه‌های برق این روستاها نیز زیر آب رفته و برق، آب و گاز نیز قطع شده است. 
 
برای امدادرسانی به روستاییانی که برای مراقبت از منازل خارج نشده‌اند و برای دیدن آخرین وضعیت این روستاها، تنها می‌توان با قایق به جلو رفت. 
 
به دلیل وجود سنگ و نیزار و کشتزارهای زیر آب، قایقرانان در برخی از نقاط با ترس و لرز عبور می‌کنند و در برخی نقاط نیز حاضر به جلوتر رفتن نیستند زیرا از گرفتار شدن در میان سیلاب می‌ترسند. 
 
در بام منازل گربه‌ها هم کنار مردم پناه آورده‌اند و گرسنه هستند و جایی برای رفتن ندارند. 
 
نیروهای مردمی و امدادی برای رساندن آذوقه به روستاییانی که در حال مراقبت از خانه‌های خود هستند، مجبورند قسمتی از راه را از وسط آب عبور کنند. 
 
در این بین نارسایی‌هایی در وضعیت اغذیه سیل‌زدگان و کمبود امکاناتی از قبیل پتو، چادر و قایق برای تردد به چشم می‌خورد. به گفته اهالی امدادرسانی در این منطقه ضعیف است که موجب رنجش مردم شده است.  
 
یکی از روستاییان که کشاورز است، می‌گوید: 10 روز به برداشت محصول مانده بود اما سیل همه چیز را برد. 
 
وی که از وضعیت امدادرسانی گله می‌کند، ادامه می‌دهد: 50 راس دام داشتیم که نمی‌دانم کجا هستند. برادرانم برای پیدا کردن دام‌ها به روستاها رفتند و تنها چند راس از آنها را پیدا کردیم. یکی از برادرانم هنوز دنبال احشام می‌گردد و نمی‌دانم کجاست. 
 
از سوی دیگر برخی از روستاییان بامدژ پس از زیر آب رفتن منازل در واگن‌های قطار که از سوی شرکت راه آهن جنوب در ایستگاه بامدژ برای اسکان موقت در اختیار سیل‌زدگان منطقه قرار گرفته است، اسکان یافته‌اند. 
 
صادق کعبی یکی از اهالی روستاهای بامدژ که در یک واگن قطار در ایستگاه بامدژ اسکان یافته است، می‌گوید: پنج روزی می‌شود که در واگن زندگی می‌کنیم و تنها راه آهن به دادمان رسید. غذا، آب و هر آنچه نیاز داریم برایمان تهیه می‌کنند. در این شرایط به پتو نیاز داریم. 
 
وی ادامه می دهد: ما به هشدارهای مسئولین توجه نکردیم و ساعت 6:00 صبح ناگهان با آب زیادی مواجه شدیم. خیلی پشیمان هستیم. 
 
دیگر اهالی روستاهای بامدژ نیز از امدادرسانی راه آهن رضایت دارند و از دیگر ارگان‌ها گله می‌کنند. 
 
سرهنگ دوم مهدی راوند از منطقه سوم نیروی دریایی سپاه پاسداران که در این منطقه فعالیت می‌کند، نیز می‌گوید: مزارع، خانه‌ها و حوضچه‌های ماهی از بین رفته‌اند. عمق آب اگر کم هم شود، منازل دیگر قابل سکونت نیستند. 
 
وی ادامه می‌دهد: برخی از مردم اکنون به بام خانه‌ها پناه برده‌اند و فکر می‌کنند آنجا امن است اما امنیتی نیست. 
  
راوند می‌گوید: شناورهای مورد نیاز جهت تردد را سپاه تامین می‌کند اما باید امکانات رفاهی ارائه و حداقل امکانات اولیه از جمله چادر، غذا و پتو داده شود. 

وی می‌افزاید: دو روز است که نیروها را بسیج کرده‌ایم تا زباله‌ها را آتش بزنند. این ریل تنها نقطه خشک در منطقه سیلابی است و همه  گزنده‌ها به این سمت می‌آیند. تاکنون چندین مار را کشته‌ایم. باید کنار ریل سمپاشی شود تا گزنده‌ها به مردم آسیب نزنند. هنوز بیماری‌ها شیوع پیدا نکرده است و باید نخست اولویت‌ها در دستور کار قرار بگیرد. 
 
وی ادامه می‌دهد: شناورهایی که قابیلت تردد در آب‌های کم و عمق رودخانه‌ای دارند را از هفتم فروردین ماه تاکنون در منطقه مستقر کرده‌ایم و امدادرسانی می‌کنیم و کسانی که در محاصره سیلاب هستند را نجات می‌دهیم. 
 
علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز درباره شرایط بامدژ اظهار می‌کند: منطقه بامدژ در مجموع 13 روستا دارد که زیر آب رفته.اند. بخشی از ساکنان این روستاها در اردوگاه هلال احمر اسکان داده شده‌اند و برخی دیگر از این افراد توسط راه آهن جنوب که در مسیر بامدژ است در تعدادی واگن زندگی می‌کنند. تعدادی از مردم نیز جهت مراقبت از احشام و منازلشان که در محاصره سیل هستند، در منازل خود مانده‌اند. بخشی از احشام روستاییان نیز به اماکن دیگری انتقال داده شده‌اند. 
 
وی تصریح می کند: اقلام مورد نیاز از قبیل پتو و اقلام غذایی بین سیل‌زدگان توزیع می‌شود. همچنین شب گذشته 100 تخته چادر در اختیار مردم در محاصره سیلاب قرار گرفت. 
 
حسین‌زاده می‌گوید: با توجه به کاهش دبی رودخانه دز، تاثیر آن در مسیر این منطقه قابل مشاهده است. طبق پیش‌بینی‌ها در روزهای شنبه و یکشنبه بارندگی خواهیم داشت اما اگر بارندگی‌ها به گونه‌ای باشد که قابل ذخیره نباشد امکان دارد که مجددا دریچه‌های سد باز شوند و وضعیت فعلی کماکان ادامه داشته باشد. 
 
در حالی که در تابستان سال 97 رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان خشک شده بود و به کشاورزان مجوز کشت تابستانه داده نشد، امسال بارندگی‌ها و خروج آب از سدها موجب وقوع سیل شد و خسارت‌های زیادی به بار آورد. 
 
مشخص نیست سیل‌زدگان منطقه بامدژ تا چه زمانی باید در واگن، بام خانه یا اردوگاه زندگی بگذرانند. برخی از اهالی بامدژ همه زندگی خود را از دست داده‌اند و از این پس تنها چشم انتظار کمک مسئولین هستند. 
 
گزارش از: دلال آلبوشهبازی، خبرنگار ایسنای خوزستان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد