سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آخرین وضعیت سدهای خوزستان/ سد کرخه همچنان در وضعیت نامطلوب

                                        بررسی آخرین وضعیت سدهای خوزستان نشان می‌دهد که وضعیت در سد کرخه همچنان نامطلوب است.                                    

آخرین وضعیت سدهای خوزستان/ سد کرخه همچنان در وضعیت نامطلوب

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، وضعیت سیل در خوزستان رابطه مستقیمی با وضعیت سدها دارد و به همین دلیل افزایش خروجی آب از سدها می‌تواند به تشدید بحران بیانجامد و کاهش خروجی آب از سدها می‌تواند در مهار سیلاب کمک کند.

سد کرخه شرایط مطلوبی ندارد

با توجه به اینکه شهرهای پایین دست کرخه تخلیه شده‌اند، وضعیت خروجی و ورودی آب از سد کرخه اهمیت به سزایی دارد؛ مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه در این باره با بیان اینکه میزان خروجی از سد کرخه تا روز جمعه برابر با میزان ورودی است، اظهار کرد: به منظور مدیریت مخزن، به همان میزان ورودی به سد، خروجی آب صورت می گیرد.

محمدرضا یزدانی افزود: با توجه به تراز مخزن و حجم کم ذخیره سازی مجبور به رهاسازی آب هستیم تا بتوانیم سیلاب‌هایی که در پایان فروردین و اردیبهشت شکل می‌گیرد را مهار کنیم.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه حجم مخزن این سد در تراز نرمال را ۲۲۰ متر از سطح دریا و ۵ میلیارد مترمکعب دانست و افزود: در حال حاضر میزان حجم مخزن به ۶ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب رسیده و  تراز کنونی آن ۲۲۵ متر از سطح دریا است.

افزایش ظرفیت سد دز

وضعیت در سد و نیروگاه دز به مراتب بهتر از کرخه است؛ مدیرعامل سد و نیروگاه دز پیش از ظهر امروز در این باره اظهار کرد: 4 متر از ارتفاع آب موجود در سد دز کاهش یافته که به معنی ایجاد 250 میلیون متر مکعب ظرفیت جدید در مخزن سد است.

سعید رئوفی نسب با بیان اینکه شرایط سد دز در حال عادی شدن است، گفت: ورودی سد دز به یک هزار و 300 متر مکعب بر ثانیه رسیده و به مرور با توجه به کاهش آورد، میزان آب خروجی از سد دز هم کاهش پیدا می‌کند.

وضعیت سایر سدهای خوزستان

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش باران در روزهای آینده خروجی سد کرخه افزایش یافته است که سد کرخه فضای مناسبی برای ذخیره ورودی آینده داشته باشد. حمیدرضا لشکری می‌افزاید: شرایط در حوره کرخه خیلی مطلوب نیست و تراز سد کرخه 4 متر بالاتر از تراز نرمال است.

وی بیان کرد: بالاترین تراز در سد کرخه 226 متر است و در صورت رسیدن به این تراز مدیریت آب سد کرخه مشکل است و هر میزان آب ورودی به سد از آن خارج می‌شود.

لشکری با اشاره به کاهش آب ورودی به سدهای خوزستان، عنوان کرد: دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز 2 هزار و 983 مترمکعب بر ثانیه است و باوجود کاهش ورودی آب به سدها ولی همچنان میزان ورودی بالا است.

وی گفت: در حال حاضر میزان ورودی آب در سد گتوند 396 مترمکعب بر ثانیه و میزان خروجی آن یک هزار و 450  مترمکعب بر ثانیه است و در سد مارون میزان خروجی آب 200 مترمکعب بر ثانیه و میزان ورودی آب 264 مترمکعب بر ثانیه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد