سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

دزفول، شهری برای تفریحات آبی

                                        شاید کمی عجیب به نظر بیاید که با آب‌وهوای گرم و شرجی خوزستان که گاهی گردوخاک نیز چاشنی آن می‌شود حرف از ورزش‌های آبی زد اما این واقعیتی است که میتوان از وجود آن لذت برد.                                    

دزفول، شهری برای تفریحات آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، دزفول دومین شهر بزرگ خوزستان بعد از اهواز است؛ شهری با زمستان و پاییزی مدیترانه‌ای که از پایان زمستان تا آغاز بهار، طبیعتش، دل‌انگیزترین تصویر ممکن را به خود می‌گیرد. زیست‌بوم چشم‌نواز جلگه‌ای-کوهپایه‌ای و کوهستانی این شهر، دلیل اصلی جذب گردشگران و مسافران در ایام مختلف سال و به ویژه نوروز است.

از هر خوزستانی که آدرس"علی کله" را بپرسید مطمئنا با لبخند، راه را به شما نشان خواهد داد چرا که یک تفریح‌گاه ساحلی کم نظیر است که عبور زلال‌ترین و پرآب‌ترین رود کشور یعنی دز از میان شهرستان دزفول باعث ایجاد آن شده است؛ در ساحل این رود، پارک‌ها و تفریح‌گاه‌های ساحلی متعددی احداث شده که پرمخاطب‌ترین آنها همین تفریحگاه ساحلی دز است که بیشتر به نام عامیانه "علی کله" شناخته شده است.

کوهنوردی در بلندی‌های خوزستان

"سالن" نام کوهی به ارتفاع 2650متر در شهرستان دزفول است که در همسایگی کوه هفت‌تنان با ارتفاع 2000متر قرار دارد و همین همجواری دو کوهِ چندهزارمتری باعث شده تا دیواره‌های عظیم‌الجثه هفت‌تنان و سالن‌کوه، به مناسب‌ترین محل برای دیواره‌نوردی و سنگ‌نوردی حرفه‌ای تبدیل شود.

شنیدن نام برف آن هم در خوزستان شاید کمی عجیب به نظر بیاید اما سالن‌کوه، یکی از کوه‌های مرتفع و برف‌گیر خوزستان است که توانسته توجه تعداد زیادی از علاقه‌مندان به ورزش کوهنوردی حرفه‌ای را به خود جلب کند.

شهری که به موزه آجری ایران معروف شد

بافت شهری دزفول، تاریخی است؛ خانه‌ها، مساجد، ساباط‌ها، حمام‌ها و حتی گذرگاه‌های قدیمی انگار تکه‌ای از تاریخ‌اند که تا به امروز در این شهر به جا مانده‌اند؛ از نظر معماری، دزفول را می‌توان یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور دانست که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند.

در گذرگاه‌های شهر که قدم بگذاری، کافیست گوش تیز کنی تا صدای مردمانِ تاریخی دور را بشنوی؛ اینجا در عین اینکه همه چیز قدیمی به نظر می‌رسد اما تازه است؛ محال است حوالی بازارچه باشی و وقتی زیرساباط می‌ایستی بوی کلوچه شکری و نان‌شیر مشامت را پر نکند.

حالا این بافت آجری با معماری اصیل ایرانی و تلفیق آن با تزئینات زیبا، توانسته دزفول را به "موزه آجری ایران" معروف کند؛ شهری که دیدن آن خالی از لطف نیست.

ورزش‌های آبی در شهیون

در 15کیلومتری شمال شهر دزفول، منطقه شهیون است که پای هر مشتاق طبیعتی را به سمت خود می‌کشاند، منطقه‌ای که دره‌های عمیق و شاید کمی ترسناکش توانسته حالت وهم‌آلود و هیجان‌انگیزی را در آن ایجاد کند؛ این منطقه ادامه رشته‌کوه‌های زاگرس است که هرچه به سمت مرکز آن پیش بروید با تپه‌ماهورها، صخره‌ها و تخته‌سنگ‌های ماسه‌ای بیشتری مواجه خواهید شد.

دره‌های آبرفتی و چشمه‌هایی که در بیشتر روزهای سال پربار هستند دلیل دیگری بر سرسبزی این منطقه کوهپایه‌ای است؛ در دریاچه شهیون، می‌توان ورزش‌های آبی مانند قایق‌رانی، اسکی و حتی شنا را انجام داد، علاوه بر این، تعدادی جزیره بر روی این دریاچه وجود دارد که با پوششی از درختان کنار و بادام‌کوهی، طبیعت حیرت‌انگیزی را ایجاد کرده‌اند.

همچنین وجود حیات‌وحش منحصر به فرد به وسیله جانورانی نظیر روباه و خرگوش و پرندگانی چون تیهو، کبک و پرندگان دریایی توانسته تا چشم‌انداز بکر و دیدنی را در این منطقه ایجاد کند.

محل‌های اسکان در دزفول

در شهر دزفول هیچ محدودیتی از نظر امکان نصب چادرهای مسافرتی وجود ندارد و مسافران و گردشگران می‌توانند چادرهای خود را در نقاط مختلف و سرسبز شهر مستقر کنند اما علی‌رغم این امکانات و تمهیدات پیش‌بینی شده که همگی در جهت رفاه حال مسافران است، 2 هتل سه ستاره نیز با نام‌های زیگورات و دز، آماده اسکان و پذیرایی از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است.

فراموش نکنید که نشانه ورود شما به شهر دزفول، اولین بوی پرتغال‌های تازه است که مشامتان را لبریز می‌کند، باغ‌هایی که لک‌لک‌ها بر روی شاخه‌های بلندشان لانه کرده‌اند و خود این باغ‌ها می‌تواند به تنهایی یک تفرجگاه منحصر به فرد برای مسافرت‌های خانوادگی و دوستانه باشد.

گزارش از حنان سالمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد