سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اجرای غیر اصولی فاز یک طرح 550 هزار هکتاری و نارضایتی کشاورزان دشت آزادگان

در حالی دولت از پایان اجرای فاز اول طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان صحبت می‌کند که کشاورزان زیادی در منطقه دشت آزادگان از نحوه اجرای طرح و عدم تسطیح اصولی زمین‌های کشاورزی متضرر و برداشت محصول آن‌ها کم شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از دشت آزادگان، در حالی دولت از پایان اجرای فاز اول طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان صحبت می‌کند که کشاورزان زیادی در منطقه دشت آزادگان از چگونگی اجرای طرح و عدم تسطیح اصولی زمین‌های کشاورزی متضرر و تناژ محصول آن‌ها کم شده است.

موسسه جهاد نصر در طول مسیر زمین‌های طرح کانالت‌ها اصلی و فرعی زیادی را به‌منظور آبیاری اراضی کشاورزی طراحی و اجرا کرده است که اجرای غیراصولی این کانالت سبب هدر رفت بیش از 40 درصد آب کشاورزی می‌شود؛ شیب معکوس کانالت اغلب کشاورزان را مجبور به استفاده از کانال‌های سنتی برای آبیاری زمین‌های خود کرد.

این زمین نان 5 خانواده را می‌دهد

علی جلیزی یکی از کشاورزان منطقه است؛ تمام دارایی و گذران زندگی علی از طریق کشاورزی می‌گذرد؛ و به قول خودش در کشاورزی موسفید کرده است؛ با اشاره دست، طول مسیر کانال را نشان می‌دهد و می‌گوید: کانال غیراصولی احداث‌شده و مدام نشتی دارد؛ در قسمتی از زمین‌ها، آب زیای جمع شده و در قسمتی از بی‌آبی خشک و محصول از بین رفته است.

این کشاورز اضافه می‌کند: چندین بار مشکلات اینجا را به مهندسانی که برای نظارت می‌آیند بازگو کردیم اما تغییری در وضعیت ما ایجاد نشد، حاضرم با هزینه خودم بیل مکانیکی بیاورم و خاک‌ها را کنار بزنم تا به شما ثابت شود که در زمین فیلتری وجود ندارد که آب جمع شده روی آن را خارج کند؛ این زمین نان 5 خانواده را می‌دهد، هزینه این طرح نقد است، پول آن را چه‌کار کرده‌اند که نه کانال‌های درستی زدند و نه تسطیح زمین‌ها اصولی است.

وی عنوان می‌کند: زمین کشاورزی من نمونه بود و سالانه 5 تن گندم از آن برداشت می‌کردم اما امسال یک‌تن را به‌سختی برداشت کردم.

نشتی کانال در زمین حفره‌های بزرگ ایجاد کرده است

کریم کشاورز دیگری است که زمین‌های وی جزو طرح 550 هزار هکتاری است، نام مسؤولان مختلفی را می‌برد که مشکلات کشاورزان را به آنها گفته و هر بار با شنیدن وعده‌ای وی را آرام کرده‌اند.

در طول مسیر طرح 500 هزار هکتاری در منطقه دشت آزادگان، کانال بتنی پیش‌ساخته‌ای که احداث‌شده از نشتی آب حفره‌هایی در زمین به وجود آمده و بعضاً جوی آب را ایجاد کرده است.

مجریان طرح عامل آسیب رساندن به زمنی‌های کشاورزی

یکی از جوانان این منطقه می‌گوید: شیبی که برای انتقال آب به مزارع ایجاد کردند کاملاً برعکس است و به‌جای توزیع مناسب آب در سطح مزارع سبب جمع شدن آن دربخشی و خشک نگه‌داشتن قسمتی دیگر شده است؛ وی معتقد است کسانی که مسؤولیت اجرایی این پروژه را برعهده داشتند به دلیل آسیب رساندن به زمین‌های مردم باید محاکمه شوند.

خلیل بدون مقدمه می‌گوید: آب نداریم! سؤال می‌کنم پس این کانال چی هست؟ در پاسخ پای خود را در کانال می‌گذارد تا نشان دهد عمق کانال چقدر است؛ آب کانال کمی بالای ساق پای خلیل است و خلیل می‌گوید: حدود 400 هکتار زمین باید به‌وسیله این کانال آبیاری شوند.

دعوای شبانه بین کشاورزان بر سر آب

وی می‌افزاید: هر شب موقع آبیاری بین کشاورزها بحث و دعوا است؛ به کشاورز دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: دیشب باز و بسته نگه‌داشتن دریچه آبیاری بین ما بحث شد؛ این کانال تا 5 کیلومتر نشتی دارد و آب هدر می‌رود؛ مسؤول آبدهی به کشاورزان هفته‌ای یکی دو بار آب را باز می‌کند و بعد می‌بندد.

دو لوله سازه کانال بتنی در کنار زمین‌های کشاورزی ابوحمیظه به دلیل عدم جوش صحیح جداشده و علاوه بر هدر رفت آب، سبب خرابی اراضی کشاورزی پیرامون خود شده است.

حسین مرمضی رئیس انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر عدم اجرای صحیح فاز اول طرح 550 هزار هکتاری اظهار کرد: عدم تسطیح مناسب، کارایی زهکش‌های زیرزمینی و نشتی کانالت‌ها از مشکلات عمده این طرح است که علاوه بر ایجاد مشکل در آبیاری، تناژ محصول در زمان برداشت را پایین آورده است.

40 درصد آب زراعی هدر می‌رود

وی بابیان اینکه نصب غیر مناسب کانالت ها و سبب هدر رفت حداقل آب موجود شده است، افزود: به دلیل شیب برعکس کانالت‌هاکشاورزان مجبور شدند از کانال‌های سنتی خود استفاده کنند؛ اکنون 40 درصد آب زراعی در حال هدر رفتن است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی منابع طبیعی دشت آزادگان گفت: در برخی مناطق در زهکش‌های زیرزمینی باید از لیترال استفاده شود اما عدم نظارت در هنگام اجرا در اراضی استفاده یا کار نشد و یا از لیتراهای غیر مناسب استفاده‌شده است.

مرمضی عنوان کرد: برخی از مسؤولان مجری طرح 550 هزار هکتاری اعلام کردند که در صورت ادامه اعتراضات کشاورزان عملیات فاز دوم را اجرا نمی‌کنند؛ این طرح عنایت مقام معظم رهبری است و کسی حق ندارد به دلیل اجرا بر کشاورزان منت بگذارد.

وی با تاکید بر ضعف در اجرای کانال‌های آب‌رسانی 3 و 4 و نصب کانلت‌ها گفت: در چندین مورد در طول چند کیلومتری مسیر کانال‌های فرعی و نصب کانلت ها اکثراً دارای اشکال است.

انداختن توپ در زمین کشاورزان

فرخ توکلیان مدیر حوزه کرخه جنوبی در موسسه جهاد نصر در رابطه با مشکل نشتی کانالت‌ها و تسطیح غیراصولی زمین‌های کشاورزی طرح اظهار کرد: کشاورزان به‌عنوان بهره‌بردار، زمانی که کار ما تمام شود شروع به کشت کردن می‌کند به همین دلیل کشاورزان به شکل وسیعی کار ما در رابطه با آب و تسطیح زمین ما را نقد می‌کنند.

وی در توضیح دلیل جدا شدن کانالت‌ها در اراضی طرح 550 هزار هکتاری ابوحمیظه گفت: ابوحمیظه در حاشیه شهر سوسنگرد قرارگرفته است، بخشی از اراضی این منطقه که در محدوده سوسنگرد قرار دارد در فاز یک طرح حذف‌شده و به اجرای اینکه حذف شد و به‌جای اینکه 4 هزارو 200 هکتار از اراضی در طرح قرار بگیرد تنها 2 هزارو 500 تا 600 هکتار از این اراضی در طرح قرار گرفت.

مدیر حوزه کرخه جنوبی در موسسه جهاد نصر بابیان اینکه برخی از زمین‌های کشاورزی طرح مجوز پرورش ماهی داشتن و نتوانستیم آن‌ها را وارد طرح کنیم، عنوان کرد: پیمانکار برخی زمین‌های طرح را تحویل نداده است؛ در برخی قسمت‌ها به دلیل نبود اعتبار کافی در فاز یک به فاز دو موکول شدند؛ برخی کشاورزان دنبال روش آبیاری بارانی و تحت‌فشار بودند به همین دلیل به ما اجازه اجرای طرح را نمی‌دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عملیات اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال 92 به‌صورت رسمی آغاز شد که مقرر بود در اردیبهشت امسال پایان آن اعلام شود؛ به گفته مدیر حوزه کرخه جنوبی در موسسه جهاد نصر شهریورماه پایان طرح اعلام شد و اکنون در شرایط رفع نواقص طرح هستیم که زمان زیادی می‌برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد