سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

به وقت نفت؛ تأملی بر دفاع جانانه نمایندگان خوزستان از عملکرد وزارت نفت

در حالی که مردم خوزستان منتظر پیگیری‌های صریح و اقدامات نتیجه بخش در حوزه مطالبات نفتی هستند اما معلوم نیست که ملاک نمایندگان خوزستان برای انتقاد، تعریف و تمجید از وزارت نفت نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، انتقاد از وزارت نفت به دلیل عدم توجه کافی به خوزستان یکی از شعارهای اصلی نمایندگان خوزستان قبل و بعد از پیروزی در انتخابات است.

وزارت نفت به عقیده مردم و همچنین مسؤولان ارشد استان، نتوانسته به تعهدات خود در قبال پرداخت حق آلایندگی و سایر تعهدات اجتماعی خود به خوزستان، پایبند باشد.

علی ساری یکی از نمایندگان اهواز، برای به چالش کشیدن وزارت نفت، در روزهای پیش از آن تبلیغات زیادی کرد و در مصاحبه‌ای گفت: سلامت مردم خوزستان به دلیل بی توجهی‌های شرکت ملی نفت در معرض خطر است و از 3 درصد سهم نفت منطقه در تیرماه سال جاری از 13 هزار میلیارد تومان منابع فقط 800 میلیارد تومان دریافت شده است.

انتقادهای تند و اقناع‌های زود

وی در همین راستا از بیژن زنگنه وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی طرح سوال کرد که زنگنه در پاسخ به سوال وی ضمن تکرار وعده‌های پیشین خود در سالهای قبل، گفت: در مورد آلودگی هوا و گازهای نفت سوخته شده وضعیت خوبی در استان خوزستان وجود ندارد، امیدوارم با برنامه های انجام شده ظرف 2 سال آینده هیچ گازی در اطراف اهواز سوخته نشود و این آلودگی ناشی از آنها به کلی برانداخته شود.

هرچند علی ساری در گذشته هم انتقادات تندی به معاونان روحانی داشته و حتی در سفر آنها به خوزستان با رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درگیر شد و او را دروغگو خطاب کرد اما چندی بعد عملکرد دولت در مسائل زیست محیطی را درخشان ارزیابی کرد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که از وعده‌های شیرین زنگنه در طول سال‌های گذشته، تنها استشمام بوی گاز آن نصیب مردم شده است اما علی ساری در کمال تعجب از پاسخ وزیر نفت قانع شد و ضمن تقدیر از اقدامات وی، گفت: زنگنه از بهترین انتخاب‌های رئیس جمهور است.

در ادامه نیز طی دیروز و امروز تعدادی از نمایندگان خوزستان از جمله همایون یوسفی، حبیب الله کشت‌زر، قاسم ساعدی و علی گلمرادی در اقدامی سؤال برانگیز، به تعریف و تمجید از وزارت نفت پرداختتد.

همایون یوسفی، نماینده اهواز در مجلس عنوان کرد: اقدامات مثبت وزارت نفت در بخش مسئولیت‌های اجتماعی در جنوب کشور قابل مشاهده و ملموس است؛ وزارت نفت در مناطق جنوبی در رسیدگی به مناطق پیرامونی در زمینه‌های مختلف همواره پیشگام بوده که این موضوع بدن تردید به توسعه جنوب کشور کمک خواهد کرد.

حبیب‌الله کشت‌زر، نماینده بهبهان و آغاجاری در مجلس نیز تصریح کرد: وزارت نفت در بخش مسئولیت‌های اجتماعی در جنوب کشور عملکرد مطلوبی داشته که می‌توان به برخی از آنها همچون مسائل فرهنگی، اجتماعی و برگزاری کلاس‌ آموزشی آمادگی کنکور در مدارس شهرستان‌های آغاجاری، امیدیه و شهرهای همجوار یا تعمیر مسیرهای ارتباطی روستاهای این شهرستان اشاره کرد.

انتقاد از عدم موفقیت نفتی‌ها تا قدردانی از برنامه‌های اجرا شده

علی گلمرادی، نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس نیز گفت: در بحث رسیدگی به مناطق پیرامونی تاسیسات، راه‌سازی، کمک به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و نقش‌آفرینی در زمینه اجرای برنامه‌های درازمدت زیست‌ محیطی و بیابان‌زدایی، شرکت‌های نفتی در جنوب کشور همواره پیشگام بوده‌اند.

وی افزود: آثار و نتایج اقدام‌های مثبت وزارت نفت در بخش مسئولیت‌های اجتماعی در بلندمدت آشکار می‌شود، اما بدون تردید کمک به فراهم کردن امکانات در روستاها، تامین آب آشامیدنی، احداث مدرسه، مراکز درمانی، راه و زیرساخت‌های ارتباطی از گسترش بحران مهاجرت از روستاها به شهرها و حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند.

علی گلمرادی اما 5 آبان امسال گفته بود: اگر قرار بود با تیم فعلی وزارت نفت موفقیتی شکل بگیرد، تا به حال توسعه و موفقیت بیش از این شکل گرفته بود. بنابراین برای خروج از وضع موجود باید به گونه دیگری عمل کنیم و در این میان نقش کمیسیون انرژی نقشی بی بدیل است. گلمرادی در این گفت‌وگو حتی میزان اختلاف حقوق در وزارت نفت و نحوه استخدام‌ها را ناعادلانه دانسته بود.

از عامل آلودگی و بدبختی تا اقدامات ستودنی

قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان و هویزه هم در این باره گفت: با دستور و پیگیری‌های شخص وزیر نفت، بسیاری از جوانان دارای تخصص و حرفه فنی در شرکت‌های نفتی منطقه جذب شده‌اند و در مجموع این گونه فعالیت‌ها و اشتغال‌زایی در منطقه دشت آزادگان و هویزه، ستودنی است.

قاسم ساعدی در حالی اقدامات وزارت نفت در دشت آزادگان و هویزه را ستودنی می‌داند که چندی پیش در گفت‌وگویی گفته بود: 83 شرکت نفتی و غیرنفتی در دشت آزادگان فعال هستند اما متأسفانه توجهی به اشتغال نیروهای بومی نمی‌شود و این پدیده شوم طراوت و شادابی را از جوانان می‌گیرد. این موضوع اوج و غایت بی‌عدالتی را می‌رساند  و تبعات اجتماعی خطرناکی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نگاهی به عملکرد وزارت نفت در سال‌های اخیر طوری بوده که نمایندگان خوزستان در مجلس همیشه در جمع مردم و در گفت‌وگو با رسانه‌ها از آن انتقاد کرده بودند و وزارت نفت را عامل آلودگی هوا، خشکی تالاب‌ها و سایر مشکلات ریز و درشت خوزستان می‌دانستند.

اما با این‌حال شاهد این هستیم که نمایندگان خوزستان در مجلس در محافل اداری به تعریف و تمجید از وزارت نفت می‌پردازند و معتقدند که این وزارت خانه عملکرد درخشانی دارد تا این تناقض عجیب در اظهارات نمایندگان سوالاتی را در ذهن مردم ایجاد کند در حالی که مردم خوزستان منتظر پیگیری‌های صریح و اقدامات نتیجه بخش در حوزه مطالبات نفتی هستند اما معلوم نیست که ملاک نمایندگان خوزستان برای انتقاد، تعریف و تمجید از وزارت نفت چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد