سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

/ معاون خدمات شهری شهردار اهواز بی تفاوت به آب گرفتگی خیابان‌ها

مشکلات شبکه فرسوده فاضلاب نه تنها در مرکز استان بلکه در کل استان سال‌ها است قصه پر غصه این شهر است و گویا اراده‌ای برای اصلاح شبکه دفع آب‌های در سطح شهر وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بارش باران طی دو روز گذشته باوجوداینکه سبب شورونشاط شهروندان اهوازی شد، اما به همان میزان سبب ناراحتی و ایجاد مشکل در تردد شهروندان از خیابان‌های و معابر مختلف شهری شد، تا نخستین بارش‌های پاییزی پس از مشکلات تنفسی که گریبان گیر تمام خوزستانی‌ها می‌شود این بار شهروندان با مشکل آب‌گرفتگی خیابان‌ها و معابر مواجه شوند.

باگذشت چندین سال از حل نشدن مشکل شبکه فاضلاب شهری به نظر می‌رسد آب‌گرفتگی معابر و جمع شدن گسترده آب در خیابان‌های شهر پس از باران تبدیل به امری عادی برای مسئولان مربوطه شده است این در حالی است که جمع شدن آب تا کنار منازل شهروندان رسیده و رفت‌وآمد آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است؛ در بعضی مناطق نیز مخصوصاً پایین‌شهر با ورود آب فاضلاب به داخل منازل شهروندان سبب کثیف شدن فضای داخل خانه شده است.

جابه‌جایی شهروندان اهوازی با گاری چهارچرخ بعد آر بارندگی

کاربران شبکه‌های اجتماعی اما بلافاصله پس از قطع بارش باران با، ارسال تصاویر و فیلم از تجمع آب در خیابان‌ها و ضمیمه کردن جملات طنزآمیز به آن‌ها به‌نوعی نارضایتی خود را به وضعیت موجود اعلام کردند، این تصاویر که از جابه‌جایی شهروندان از یک سمت خیابان به سمت دیگر به‌وسیله گاری چهارچرخ گرفته تا آوردن تور ماهیگیری توسط یک شهروند اهواز به خیابان پر از آب عمق بحران‌های یک شهر پس از یک روز بارندگی را نشان می‌دهد.

تجمع آب در خیابان ماشین من را چند بار خاموش کرد

نادیا در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: امروز مسیری که هرروز با 20 دقیقه تا دانشگاه طی می‌کردم حدود یک ساعت طول کشید.

وی می‌افزاید: چاله‌چوله‌های خیابان‌ها و تجمع آب زیاد سبب شد ماشین چند بار خاموش شود و زمانی که می‌خواستم از ماشین پیاده شوم تا بالای ساق پایم در آب رفت.

این شهروند اهوازی بابیان اینکه این مشکلات فقط در اهواز دیده می‌شود می‌گوید: تنها راه‌حل خلاص شدن از این معضلات فرار کردن از این شهر است.

موعود شهروند دیگری است که روزانه از منطقه عین دو به محل کارش در اهواز مراجعه می‌کند، وی می‌گوید: 18 سال در این مسیر رفت‌وآمد می‌کنم؛ پس اخبارش باران برای رفتن به محل کار، می‌دانم یا باید با آژانس به محل کارم برم یا باید به راننده تاکسی کرایه اضافه دهم و بگویم من را درجایی پیاده کند زیر پای من آب نباشد.

معضل آب‌گرفتگی معابر و پاس‌کاری شهروندان توسط شهرداری و شرکت آبفا

چندین سال است که رفع معضل آب‌گرفتگی معابر شهری در حوزه اجرایی بین دو دستگاه شهرداری اهواز و اداره آب و فاضلاب پاس‌کاری می‌شود شرکت آبفا اهواز معتقد است: جمع‌آوری آب‌های سطحی به عهده شهرداری است چراکه تمام ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب فعال هستند و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

جمع‌آوری آب‌های سطحی به عهده شهرداری است

اردشیر شاه‌مرادی معاون بهره‌برداری شرکت آبفا اهواز بابیان اینکه در کل دنیا جمع‌آوری آب‌های سطحی به عهده شهرداری است، می‌گوید: اگر بخواهیم شبکه آب فاضلاب را بر اساس آب‌های سطحی طراحی کنیم هزینه‌های اجرایی ما افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری در برخی نقاط شهر شبکه دفع آب‌های سطحی را اجرا کرده است و در کنار برخی خطوط فاضلاب کانال آب‌های سطحی اجرا کرده است اما کامل و کافی نیست.

 معاون بهره‌برداری شرکت آبفا اهواز گفت: شرکت آبفا اهواز 2 هزار کیلومتر شبکه و 160 ایستگاه پمپاژ فاضلاب دارد، که این شبکه زمان بارندگی به دفع آب‌های سطحی کمک می‌کند.

وی بابیان اینکه شهرداری از ظرفیت شبکه فاضلاب برای دفع آب‌های سطحی استفاده می‌کند، عنوان کرد: در سطح شهر اهواز منطقه نیوساید تنها منطقه‌ای است که به دلیل برخورداری از شبکه مجزای دفع آب‌های سطحی مشکل جمع‌آوری آب در معابر ندارد.

شاه مرادی بیان کرد: شبکه فاضلاب در زمان بارندگی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا با پمپاژهای ما آب‌های سطحی دفع شود.

پاسخگو نبودن حوزه شهرداری

باوجود تماس‌های مکرر و ارسال پیام‌های کوتاه، معاونت خدمات شهری شهرداری پاسخگو نبود.

لزوم طراحی شبکه مختلط برای جمع‌آوری آب‌های سطحی

حمیدرضا جانباز معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در ابتدای امسال در رابطه با موضوع جمع‌آوری آب در سطح خیابان‌ها پس از بارش باران گفته بود: به دلیل این‌که شبکه آب سطحی نداریم، شهرداری‌ها از شبکه فاضلاب برای جمع‌کردن آب سطحی استفاده می‌کنند و دلیل این‌که پس از باران شاهد جمع شدن آب در معابر و خیابان‌ها هستیم، این مسئله است.

وی بابیان این‌که متولی این مسئله شرکت آب و فاضلاب نیست، می‌افزاید: اگر شبکه مختلط طراحی شود، هزینه‌های اجرایی بسیار زیاد خواهد شد و این موضوع یکی از دلایلی است که شبکه‌های مختلط نداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور عنوان می‌کند: در اهواز باید تصفیه‌خانه شرق باید وارد مدار شود و در این زمینه با تلاش‌هایی که انجام‌گرفته، پیش از آغاز تابستان امسال این تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار می‌شود.

مشکلات شبکه فرسوده فاضلاب نه‌تنها در مرکز استان بلکه در کل استان سالهاست قصه پر غصه این شهر است که رفع آن پا را فراتر از وعده‌های انتخاباتی؛ مصوب شدن اعتبارات توسط مسئولان استانی و جلسات متعدد ننهاده است و گویا اراده‌ای برای اصلاح شبکه در سطح شهر وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در مهرماه سال گذشته استاندار خوزستان از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به‌منظور اصلاح شبکه آب و فاضلاب استان خبر داد و از فرمانداران هر شهرستان خواست برای دریافت اعتبار شهرستان خود پیگیری لازم را انجام دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد