سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلامت مردم خرمشهر در تهدید غول‌های فولادی

از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون دو پروژه فولاد در شهرک صنعتی خرمشهر احداث‌شده که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده این پروژه‌ها بدون ارزیابی محیط‌زیست در حال فعالیت هستند که نگرانی‌هایی را برای نیز مردم خرمشهر را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، هم‌زمان با شروع به کار دولت یازدهم دو پروژه فولاد در شهرک صنعتی خرمشهر بانام (فولاد کاوه اروند) و (فولاد جهان‌آرا) با پیگیری‌های چهره‌های صاحب نفوذ سیاسی کلید خورد.

احداث این دو کارخانه سنگین فولاد در حالی در شهرک صنعتی خرمشهر و در چند قدمی مناطق مسکونی مردم کلید خورد که استقرار فولاد در شهرک‌های صنعتی آن‌هم در این فاصله نزدیک از مرکز شهر خرمشهر برخلاف ضوابط و آیین‌نامه‌ها است.

اما شاید فقدان ارزیابی محیط‌زیست در احداث این دو کارخانه نگرانی‌ها در خصوص تبعات ناشی از فعالیت غول‌های فولادی را افزایش می‌دهد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور سال 96 در جریان سفر انتخاباتی خود به خوزستان مستقیماً به موضوع ضرورت توجه به مجوز محیط‌زیست صنایع بزرگ در خوزستان اشاره و تأکید می‌کند اما در خرمشهر چه اتفاقی به وقوع پیوسته است؟!

سازمان حفاظت محیط‌زیست مستقیماً ورود کند

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تأیید این موضوع که این دو پروژه فاقد ارزیابی محیط‌زیست هستند، اظهار می‌کند: متأسفانه باید بگوییم با فعالیت این دو مجموعه طی سال‌های آینده سونامی سرطان در خرمشهر به راه می‌افتد.

وی می‌افزاید: سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خود مستقیماً باید این موضوع ورود کرده و تبعات محیط‌زیستی فعالیت این دو کارخانه فولاد را پیگیری کرده همچنین نگرانی مردم نسبت به فعالیت این دو مجموعه فولاد در نزدیکی منازل مسکونی مردم را برطرف کند

مجوزهای محیط‌زیست منطقه آزاد اروند قانونی نیست

رضا جاوید رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: متأسفانه از زمان گسترش محدوده منطقه آزاد اروند تاکنون دوگانگی حاکمیتی سبب شده تا بسیاری از پروژه‌های بزرگ صنعتی نیازمند ارزیابی محیط‌زیست، از مراجعه به ادارات حفاظت محیط‌زیست خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد، ادارات حفاظت محیط‌زیست حق حاکمیت دارند و سازمان منطقه آزاد اروند می‌بایست از حضور این ادارات به‌عنوان اعضا اصلی کارگروه ارزیابی محیط‌زیست پروژه‌های نیازمند ارزیابی استفاده کند، می‌افزاید: متأسفانه سازمان منطقه آزاد اروند هسته محیط‌زیست برای خود تشکیل داده و در قالب آن صدور مجوز را آن‌هم توسط تنها یک کارشناس ارائه می‌دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر با تأکید بر اهمیت ارزیابی محیط‌زیستی پروژه‌های صنعتی بزرگ، عنوان می‌کند: طرح ارزیابی محیط‌زیست هر پروژه باید به اداره حفاظت محیط‌زیست آن منطقه ارجاع و پس از طی سلسله‌مراتب سازمانی در تهران و توسط کارشناسان خبره بررسی شود با این شرایط اما سازمان منطقه آزاد اروند با تشکیل هسته محیط‌زیست نه‌تنها این فرآیند را حذف کرده بلکه مجوز غیراصولی و فاقد وجاهت قانونی به این پروژه‌ها داده است.

وی تصریح می‌کند: سازمان حفاظت محیط‌زیست به دنبال تعطیلی این پروژه‌ها نیست، بلکه تنها می‌خواهد به وظیفه ذاتی خود عمل کند اما این دوگانگی حاکمیتی و عدم اهتمام مدیران منطقه آزاد اروند برای پیگیری قانونی روند صدور مجوز ارزیابی محیط‌زیست پروژه‌ها بروز مشکلات می‌شود.

قانون درباره حاکمیت محیط‌زیست در مناطق آزاد چه می‌گوید؟

بر اساس تفاهم‌نامه موجود میان سازمان حفاظت محیط‌زیست به نمایندگی عیسی کلانتری و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به نمایندگی مرتضی بانک که در آبان ماه سال 96 منعقدشده است، مناطق آزاد موظف شده‌اند تا کمیته‌های ارزیابی مربوط به پروژه‌های مشمول ارزیابی محیط‌زیستی را تشکیل بدهند، همچنین در این کمیته‌ها عالی‌ترین مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست در این مناطق عضو اصلی این کمیته است، بر این اساس حاکمیت سازمان حفاظت محیط‌زیست در مناطق آزاد نه‌تنها نادیده گرفته نشده بلکه بر حضور این سازمان در مناطق آزاد به‌عنوان بازوی علمی و مشورتی تأکید شده است.

به گزارش فارس، مشخصاً بی‌توجهی به محیط‌زیست نوعی بی‌توجهی به حقوق اولیه مردم در هر منطقه، استان و یا کشور محسوب می‌شود، آنچه در این گزارش آمد نشان‌دهنده بی‌توجهی صاحبان نفوذ دخیل در راه‌اندازی دو صنعت غول‌پیکر فولاد در خرمشهر نسبت به حقوق مردم این شهر است.

سازمان منطقه آزاد اروند پیش‌تر اعلام کرده بود که خرمشهر به قطب فولاد کشور تبدیل می‌شود، اما آیا دغدغه‌ای برای سلامتی مردم این منطقه که قرار است به قطب فولاد کشور تبدیل بشود وجود دارد؟!

بی‌تردید پیگیری این موضوع نیازمند ورود جدی‌تر نهادهای نظارتی است؛ باید دید سرانجام این پروژه‌های فولادی در خرمشهر چه می‌شود.

گزارش از محمدرضا عبادی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد