سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

وعده‌های اربعینی استاندار هرسال دریغ از پارسال

سالانه با نزدیک شدن به‌روز اربعین مرزهای شلمچه و چذابه بیشترین رفت‌وآمد مسئولان به‌منظور حل مشکلات زیرساختی تجربه می‌کند اما عمده‌ترین مسائل زیرساختی مرزها شامل تأمین آب، برق و بهره‌برداری از جاده هنوز حل‌نشده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پایانه مرزی چذابه در 17 کیلومتری شمال غربی شهر بستان هرساله در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی میزبان جمعیت زیادی از زائرین اباعبدالله الحسین (ع) است که به‌منظور مشرف شدن به عتبات عالیات این مرز را انتخاب می‌کنند.

بر همین اساس، ترانزیتی بودن مسیر سوسنگرد-چذابه، و تردد روزانه ده‌ها ماشین سنگین باهدف صادرات به کشور عراق بازسازی، و توسعه بسیاری از زیرساخت‌ها در مرزهای شلمچه و چذابه را می‌طلبد البته شرایط فعلی زیرساخت‌ها نسبت به چند سال گذشته تغییرات زیادی کرده است، اما قطعاً سنخیتی با عملکرد و ادعای مسئولان ندارد.

مسیرهای منتهی به مرز چذابه همچنان در دست اجرا

 توسعه جاده منتهی به مرز چذابه از سال 89 تا 95 به دلیل آلوده بودن به مین متوقف‌شده بوده اما پس از پاک‌سازی بخش زیادی از منطقه غلام‌رضا شریعتی استاندار در سال 95 در بازدیدی که از پایانه مرزی چذابه داشت توسعه راه‌های منتهی به مرز چذابه و چهار خطه و شش خطه کردن آن‌ها را در دستور کار قرارداد.

رئیس اداره راه و شهرسازی دشت آزادگان با بیان اینکه فاز اول کمربندی سوسنگرد، به طول 2.5 کیلومتر 4 خطه شده و به بهره‌برداری رسیده است، می‌گوید: اما فاز دوم کمربندی سوسنگرد به طول 3 کیلومتر و سوسنگرد-بردیه به طول 5 کیلومتر یک بخش جاده آسفالت و بخش دوم فقط به‌ بِیس رسیده است.

محمود سعیدی افزود: یک بخش جاده سوسنگر-بستان به طول 11 کیلومتر از بردیه تا پل سابله به‌صورت قطعه توسط 3 پیمانکار در حال اجرا است. (قطعه اول یک لاین آماده قیرپاشی و آسفالت، قطعه دوم در حال پخش آسفالت و سوم فقط به بیس رسیده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی دشت آزادگان بابیان اینکه نبود نقدینگی و وجود معارض از عوامل مهم تأخیر در تکمیل پروژه 4 خطه و 6 خطه کردن جاده هستند، عنوان کرد: نمی‌توان برای اتمام جاده تا قبل از اربعین قول بدهیم.

سعیدی، کمربندی بستان پل تا پل و جاده نفت برای 6 خطه شدن تنها به لایه تونان رسیده است، گفت: جاده جدید استقرار مواکب به طول 3 کیلومتر به‌صورت 3 قطعه در حال آماده‌سازی است.

این در حالی است که جاده سوسنگرد- بستان به طول 35 کیلومتر و بستان-چذابه به طول 20 تا 25 کیلومتر است؛ و کل جاده زیر عملیات بازسازی نرفته است؛ اما پس از گذشت حدود 2 سال از عملیات بازسازی و توسعه جاده، و باوجود تحویل پروژه به چند پیمانکار همچنان به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

بهره برداری از طرح آب‌رسانی چذابه توسط رسانه‌ها

در آبان ماه سال گذشته با حضور وزیر نیرو از طرح آب‌رسانی چذابه باهدف انتقال آب شرب باکیفیت و پایدار برای زائران حسینی در ایام اربعین ورامین آب روستاهای اطراف بهره‌برداری شد؛ استاندار خوزستان در این رابطه گفته بود: با تکمیل این طرح در مرز چذابه کمبود آبی مشاهده نمی‌شود این در حالی است که رئیس ستاد عتبات عالیات استان در خصوص تأمین آب موردنیاز مواکب گفت: مقرر شد تا پایان این هفته آب‌لوله‌کشی وصل شود؛ امسال آب‌رسانی با تانکر نداریم؛ آب شرب زائران به‌صورت بسته‌بندی و بهداشتی تهیه می‌شود؛ که این اظهارات با بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی چذابه، انتقال آب شرب باکیفیت و پایدار سنخیت نداشته و همچنان پس از 6 تا 7 سال که پیاده‌روی و راه‌اندازی مواکب در ایام اربعین جزئی از فرهنگ و آداب مردم این منطقه شده است مسئولان استانی همچنان در روزهای منتهی به اربعین به فکر تأمین خدمات موردنیاز زائرین می‌افتند.

پارکینگ چذابه

راه‌اندازی پارکینگ یک و دو چذابه که جهت کاهش ترافیک مسیرهای منتهی به مرز و جاگیری وسایل نقلیه زائران تا زمان برگشت از زیارت عتبات راه‌اندازی شد؛ مسئولان برای آماده‌سازی آن تنها به ریختن کوپال اکتفا کرده‌اند.

طرح جامع پایانه چذابه

دو سال گذشته طرح جامع پایانه مرزی چذابه توسط مشاور مربوط مطالعه و طراحی شد؛ در این طرح جانمایی ساختمان‌ها، محوطه‌سازی، محل استقرار مواکب، پارگینک، جاده دسترسی به پایانه و یگان‌های انتظامی، سرویس‌های بهداشتی، حمام و...گنجانده‌شده بود اما باگذشت دو سال تنها زمین محل احداث مواکب ثابت، 40 درصد پیشرفت فیزیکی ساختمان مواکب، کوپال ریزی پارگینگ و برخی کارهای اولیه انجام شد.

راه‌اندازی مواکب ثابت

حجت اسلام و المسلمین سید محمود موسوی رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان با اشاره واگذاری زمین توسط استانداری به مردم برای ساخت‌وساز مواکب ثابت اظهار کرد: ساخت‌وساز مواکب ثابت آغازشده است که تاکنون حدود 5 تا 6 موکب به‌صورت حسینیه آماده‌شده اما سقف آن‌ها را با چادر برزنت می‌پوشانند.

تأمین برق مواکب تا هفته آینده

وی در رابطه با تأمین برق مواکب گفت: سالهای گذشته برق مواکب تهیه شد اما اکنون به دلیل عقب‌نشینی 2 تا 3 کیلومتری مواکب باید برق جدیدی برای مواکب تدارک دیده شود.

رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان عنوان کرد: با توجه تهیه تیر برق و کابل‌های موردنیاز مقرر شد ظرف هفته آیند برق موردنیاز تهیه شود.

محمودی بابیان اینکه امسال موکب دولتی نداریم، بیان کرد: امسال در پایانه مرزی چذابه تعداد 220 موکب و بین 200 تا 250 موکب بین‌راهی تا مسیر چذابه داریم.

حل مسائل زیرساختی مرزها در حد بررسی

 سالانه با نزدیک شدن به‌روز اربعین به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی در جهان مرزهای شلمچه و چذابه بیشترین رفت‌وآمد مسئولان را تجربه می‌کنند استاندار خوزستان سال گذشته گفته بود: شش ماه قبل از مراسم اربعین حسینی بیش از 20 مرتبه از مرزهای چذابه و شلمچه بازدید کرده و مسائل و مشکلات زیرساختی را در این مناطق بررسی کرده‌اند اما در نشست اخیر ستاد ویژه اربعین عمده‌ترین مسائل زیرساختی مرزها شامل تأمین آب، برق و بهره‌برداری از جاده به هفته آینده موکل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سال گذشته بالغ‌بر 2 میلیون و 300 هزار نفر از مرز شلمچه، مهران و چذابه عبور کردند که 47 درصد زائران مربوط به مرزهای خوزستان بودند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد