سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نخست وزیر جدید عراق معرفی شد

الفرات نیوز نیز اعلام کرد که عبدالمهدی امشب مامور تشکیل دولت جدید عراق می شود.

به گزارش ایسنا، رسانه های عراقی اعلام کردند که «عادل عبدالمهدی» به عنوان نخست وزیر عراق معرفی شده است.

یک منبع نیز گفت که «برهم صالح» رئیس جمهور جدید عراق عادل عبدالمهدی را به عنوان نخست وزیر این کشور معرفی کرد.

وبسایت بغداد نیوز نیز اعلام کرد که یک منفع آگاه تأکید کرد برهم صالح رئیس جمهور عراق عادل عبدالمهدی کاندیدای مستقل را به عنوان نخست وزیر جدید مامور به تشکیل دولت جدید کرد.

الفرات نیوز نیز اعلام کرد که عبدالمهدی امشب مامور تشکیل دولت جدید عراق می شود.

پیش از این اخباری مبنی بر ورود عادل عبدالمهدی به پارلمان عراق منتشر شده بود.

عبدالمهدی پس از حاضر شدن در پارلمان با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان دیدار کرد.

** در جلسه امروز پارلمان چه گذشت؟

با آغاز شمارش آرای نمایندگان پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور، برهم صالح با فاصله زیاد از رقیب اصلی خود 'فواد حسین' پیشی گرفته است.

به گزارش ایرنا از صحن پارلمان عراق حاکی است در شمارش اولیه آرا تاکنون برهم صالح نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق با 171 رای از فواد حسین نامزد حزب دموکرات کردستان عراق با 90 رای پیش است.

با پایان شمارش آرا و عدم کسب دو سوم رای لازم (از 329 کرسی) برای پست ریاست جمهوری از سوی هیچکدام از نامزدها، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

پیش از آغاز رای گیری برای دور دوم در پارلمان عراق با حضور 235 نماینده، انصراف فواد حسین سبب شد برهم صالح بعنوان رئیس جمهوری جدید عراق اعلام شود.

همزمان با رای گیری دور اول مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، در بیانیه ای شدید اللحن نسبت به شیوه انتخاب رئیس جمهوری در پارلمان اعتراض کرد و برخی از نزدیکان وی نیز هشدار دادند در صورتی که نتیجه مورد نظر آنها نباشد با رئیس جمهوری منتخب هیچگونه همکاری نخواهند داشت.

برهم صالح کیست؟

برهم صالح، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان در سایه اختلافات بین دو حزب عمده کُرد که به تعویق چندین جلسه رأی‌گیری پارلمان انجامید، سرانجام با رأی نمایندگان رئیس‌جمهوری جدید عراق شد.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری العالم گزارش داد: برهم احمد صالح در سال ۱۹۶۰ میلادی در شهر سلیمانیه به دنیا آمد و از سال ۱۹۷۶ نیز به عضویت اتحادیه میهنی کردستان درآمد؛ جایی که در سال ۱۹۹۲ به عنوان عضو شورای رهبری این حزب انتخاب شد و در حال حاضر نیز به عنوان عضو دفتر سیاسی و معاون دوم دبیرکل حزب فعالیت می‌کند.

رئیس‌جمهوری جدید عراق که در سال ۱۹۸۷ میلادی مدرک دکتری آمار و کاربردهای کامپیوتر در مهندسی را از دانشگاه لیورپول بریتانیا دریافت کرده، بنیانگذار دانشگاه آمریکایی در شهر سلیمانیه بوده و در حال حاضر نیز ریاست هیأت امنای این دانشگاه را بر عهده دارد.

برهم صالح همچنین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی به عنوان نخست‌وزیر دولت تحت رهبری اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه و طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ نیز به عنوان نخست‌وزیر اقلیم کردستان فعالیت کرده است.

رئیس‌جمهوری جدید عراق همچنین سابقه فعالیت به عنوان معاون نخست‌وزیر عراق طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ را در کارنامه خود دارد و در حد فاصل این دو دوره نیز وزیر برنامه‌ریزی این کشور بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد