سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تیشه بر ریشه فوتبال آبادان

عدم توجه به فوتبال پایه در آبادان موجب شده تا هویت این ورزش ریشه‌ای در شهرستان در آستانه نابودی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، اصالت فوتبال آبادان به بازیکنان برخواسته از توان بومی و استعدادهای کم‌نظیر آن است که در طول تاریخ ورزش ایران همواره از ایشان به عنوان اسطوره‌هایی تکرار نشدی یاد می‌شود.

اسطوره‌هایی همچون عبدالرضا برزگری، ابراهیم قاسمپور، امید حمدی‌اصل و ابراهیم تهامی که میان نام‌های بزرگ دیگر از منزلت خاصی نزد اهالی فوتبال برخوردارند.

اما این استعدادهایی که تنها نامی از آنها در تاریخ فوتبال و ذهن علاقه‌مندان به جای مانده، این روزها جای خود را به تفکرات اشتباهی داده‌اند که دانسته و یا ندانسته تبر در دست گرفته و ریشه کشف نبوغ را در این خاک اسطوره‌خیز نشانه رفته است. 

آغازی بر نابودی فوتبال پایه

با ورود به دورانی که توجه رسانه‌ها، مردم و هواداران به اهمیت کار در تیم‌های پایه و حساسیت این رده‌ها، پروسه استعدادیابی و بازیکن‌سازی در این شهر بسیار کم شده است و موجب شده تا متولیان فوتبال آبادان توجه خود را از این امر کاهش داده و یا این موضوع از اولویت‌های آخر آنها باشد.

باشگاه صنعت نفت آبادان به عنوان ویترین فوتبال آبادان که می‌شد از آن به عنوان سکوی پرواز بازیکنان بومی و مستعد یاد کرد، طی دو سال گذشته شاهد سقوط تیم‌های نونهالان و جوانان، همچنین تضعیف شدید تیم‌های نوجوانان و امید بوده که این موضوع ناشی سیاست‌های نادرست این باشگاه، مشاوره‌های غلط، انتخاب‌های سلیقگی و غیرکارشناسی و کاهش شدید حمایت‌ها از آکادمی این باشگاه بوده است که باعث شده تا چرخه استعدادیابی و بازیکن‌سازی در تیم‌های پایه باشگاه به دلایل متعددی فلج شود.

در چند سال اخیر و همزمان با روی کار آمدن مدیریت جدید باشگاه عملاً آغازی بود بر عملیات عقیم سازی تیم‌های پایه و توجه حداکثری به تیم فوتبال بزرگسالان این باشگاه که تا کنون همچون فصول گذشته هیچ نتیجه‌ای را برای هواداران این تیم نداشته و هیچ افزوده‌ای نیز بر ویترین افتخارات آن اضافه نکرده است.

عدم اعتقاد به کار آکادمیک

به جرأت می‌توان در تحلیل این نوع تفکر از سوی مدیران باشگاه صنعت نفت آبادان که مدیریت تیم‌های پایه آن نیز بر عهده رئیس هیات فوتبال شهرستان است، اینگونه برداشت کرد که هیچ برنامه علمی و چشم‌اندازی برای تیم‌های پایه باشگاه متصور نبوده و وجود تیم‌های موجود صرفاً برای هدایت افکار عمومی، اخذ امتیازات و کسب مجوزهای لازم از سوی ارگان‌های مسئول در فوتبال کشور و آسیا بوده است.

با کنکاش بیشتر در خصوص آکادمی باشگاه صنعت نفت که به عنوان خروجی بازیکنان پایه در آبادان از آن یاد می‌شود، متوجه نواقص بسیاری می‌شویم که بدون در نظر گرفتن هرگونه اقدام مقرضانه‌ای، خود پتانسیل کافی برای به نابودی کشاندن فوتبال پایه را در اختیار دارد.

حیف و میل منابع به‌جای بها دادن به استعدادها

نبود بودجه کافی برای حمایت از تیم‌های پایه، فقدان زمین‌های تمرینی، عدم وجود برنامه‌ریزی گسترده در راستای جذب و پرورش استعداد، عدم وجود هماهنگی بین این باشگاه، هیأت فوتبال و اداره آموزش و پرورش شهرستان، عدم اهمیت به دانش مربیان و فقدان جبر لازم برای اعزام آنها به کلینیک‌های دانش‌افزایی در راستای توانمندسازی و بروز رسانی دانش آنها از جمله کوتاهی‌هایی ست که نیازی به اقدام عملی برای به انزوا و نابودی کشاندن یک فوتبال ندارد، اما با وقوع این کاستی‌ها یک ورزش عملاً راه سقوط را پیش‌می‌گیرد.

یکی از مربیان سابق تیم‌های پایه در باشگاه صنعت نفت آبادان در توصیف شرایط موجود و تفکر حاکم در آکادمی این باشگاه، به خبرنگار فارس گفت: باشگاه صنعت نفت نا یک باشگاه کاملا خصوصی و نه کاملا دولتی است، باشگاهی است که د رحال حاضر از داشتن ساختار و برنامه‌ریزی محروم است و از صفر تا صد آن در دست مدیرعامل است که اعضای مرنگ هیأت مدیره آن نیز در این امور دخالتی ندارند.

فقدان برنامه و ساختار صحیح

کامل شریفی اظهار کرد: بحث قفط متوجه مدیرعامل فعلی این باشگاه نیست، اما در این شرایط مدیریت سلیقه‌ای می‌شود و وقتی بی برنامگی و فقدان ساختار پدید آید، مدیریت به سمت سلیقگی سوق داده می‌شود .

وی یادآور شد: در مدیریت سلیقگی، عملکرد یک باشگاه به دانش و تخصص آن مدیر بستگی دارد که چقدر بتواند این مسائل در باشگاه اعمال شود.

بازیکن دهه 70 تیم فوتبال صنعت نفت آبادان تصریح کرد: مقصر شخص خاصی نیست، بلکه این باشگاه از یک سیستم بیمار تبعیت می‌کند و عدم سیاست‌گذاری صحیح در شورای ورزش وزارت نفت باعث شده تا مشخص نباشد متولی این تیم کدام مرجع و تحت پوشش کدام سازمان است.

شریفی ادامه داد: وقتی هر مدیر برای دوران کاری خود یک برنامه‌ریزی دارد و از برنامه‌ریزی واحدی پیروی نمی‌شود، هر سال شاهد یک سیکل تکراری و معیوب در بحث برنامه‌ریزی، مربیان و بازیکنان هستیم.

مربی اسبق تیم‌های پایه این باشگاه عنوان کرد: در انتهای هر فصل این باشگاه تغییرات گسترده‌ای به خود دیده و هر گروهی با آمدن خود نظر به اعمال تفکرات جدید را دارد که همین موضوع باعث می‌شود زحماتی که در فصول گذشته توسط گروه قبلی کشیده شده هدر رفته و تفکر جدیدی بر باشگاه حاکم گردد که در پس آن برنامه‌های پیشین از بین می‌رود، چرا که مدیریت جدید قصد دارد با یک سلیقه جدید کار خود را دنبال کند و دود این عملکرد در چشم بازیکنان مستعد شهر خواهد رفت.

وی در خصوص نحوه عملکرد مدیریت آکادمی این باشگاه در قبال تیم‌های پایه صنعت نفت، یادآور شد: هر کسی بر مسند مدیریت آکادمی باشد، وقتی برنامه‌ای وجود نداشته باشد و کسی در خصوص عملکرد آکادمی از آن مدیر گزارش عملکردی طلب نکند، وقتی جلسه‌ای نباشد، همفکری صورت نگیرد، در آن مدیریت بلاتکلیفی موج می‌زند و نمی‌توان در این شرایط کاری را پیش برد.

آکادمی؛ آخرین اولویت مدیران باشگاه‌ها

شریفی با بیان این موضوع که همین شرایط به وجود می‌آید که آکادمی آخرین اولویت مدیران می‌شود و در روزهای آخر به سرعت چیدمانی در تیم‌ها صورت می‌گیرد و تیم‌ها بدون هیچ برنامه‌ای راهی مسابقات می‌شوند، خاطرنشان کرد: به هرحال روی مربیان شهر نیز از جهت‌های مختلف فشار بسیاری وارد می‌شود که این فشارها تعیین کننده هستند، اینجاست که یا باید از سمت خود کناره‌گیری کنند و یا باید ایستاد و مقابله کرد تا کرسی خود را از دست بدهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هرساله این باشگاه در راه جذب بازیکنان مختلف برای حضور در لیگ برتر فوتبال کشور، به واسطه وجود واسطه‌های فوتبالی، برخی روابط، فشارهای مختلف، بازیکنانی را به خدمت می‌گیرد که در طول فصل هیچگونه کارآمدی برای این تیم ندارند و هزینه‌های بسیاری را نیز در این خصوص متحمل می‌شود، هزینه‌هایی که در طول فصل گاهاً در سال به مرز یک میلیارد تومان نیز رسیده است. 

بودجه‌ای که نیمی از آن را می‌توان به‌گونه‌ای هدفمند و با مدیریتی صحیح صرف تیم‌های پایه کرد و نتیجه آن را نیز گرفت، اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و باز هم در فصول بعدی شاهد این‌گونه حیف و میل‌ منابع در این باشگاه هستیم.

در چند سال گذشته همواره به بهانه‌های واهی و سرلوحه قراردادن کمبود منابع مالی، فشار بر تیم‌های پایه به حداکثر رسیده و همین موضوع باعث شده تا در آکادمی این باشگاه، از مربیانی استفاده شود که به خاطر عدم داشتن علم کافی، برای دریافت رزومه کاری و تجربه‌ای بیشتر با کمترین چشم‌داشت‌ها کاملا در خدمت این باشگاه بوده و چشم و دهان نیز بر حقایق ببندند.

انتصاب مربیان ناکارآمد و مخلص

افول اهمیت در تیم‌های پایه نهایتاً به سقوط انتظارات و بی‌توقعی منجر و همین موضوع باعث می‌شود تا مربیان کارآمدی که عمدتاً تخصص خود را در کارهای آکادمیک و تیم‌هایه پایه می‌دانند خارج از گود باشند.

مربیان باکارنامه‌ای همچون علی خنافره، امید حمدی‌اصل، سمیر شاهوری و .. که علیرغم کارنامه کاری و داشتن علم پایه، جایگاهی در این تفکر حاکم ندارند.

فقدان اهمیت  لازم به تیم‌های پایه را می‌توان در آغاز به‌کار رده‌های سنی باشگاه صنعت نفت مشاهده کرد که تنها چند روز و یا حداکثر چند هفته پیش از آغاز مسابقات مربی خود را شناخته و اقدام به آغاز فعالیت می‌کنند.

در این باشگاه این موضوع باب شده که ابتدا باید مشکلات تیم بزرگسالان برطرف و سپس به تیم‌های پایه رسید که این این موضوع باعث شده تا هرساله رده‌های سنی آکادمی باشگاه صنعت نفت در کورس با سایر رقبا در لیگ‌های کشوری از توان فنی کمتری برخوردار باشند.

فقدان مدیریت مستقل در آکادمی

در حالی که آکادمی هر باشگاه ساز و کار جداگانه‌ای نسبت به سطح اول مدیریتی آن دارد و ضمن اینکه باید مستقل عمل کند، از کمیته فنی فعال و کارآمد و قوت اجرایی قوی برخوردار باشد تا همزمان با فعالیت این باشگاه در مسائل کلانی همچون لیگ برتر فوتبال کشور، قدرتمندانه به فعالیت خود ادامه دهد.

اما در آکادمی باشگاه صنعت نفت آبادان متأسفانه به واسطه این موضوع که دخالت مستقیم در امور مدیریتی باشگاه دارد، از مسائل موجود در آکادمی غافل و به اصطلاح تنها وجود خود را منوط به خالی نبودن کرسی مدیریت آن می‌داند.

عدم وجود نظارت

یکی دیگر از بازیکنان اسبق تیم صنعت نفت در دهه 70 که سابقه مربیگری در تیم‌های پایه را نیز دارد، در خصوص نحوه رویکرد این باشگاه به آکادمی و تیم‌های پایه به فارس گفت:  بحث آکادمی در سال‌های اخیر برای اهالی فوتبال مبرهن است و ان را می‌توان در عملکرد تیم‌های رده سنی این باشگاه مشاهده کرد، چرا که چند تیم به دسته پایین‌تر سقوط کردند و چند تیم نیز در فصول اخیر با سقوط دست و پنجه نرم می‌کنند.

امید حمدی‌اصل با اشاره به مهاجرت بسیاری از بازیکنان تیم‌های پایه به دیگر شهرها و استان‌های کشور در سال‌های اخیر، آن را  دلیل دیگری بر عملکرد ضعیف آکادمی باشگاه صنعت نفت آبادان دانست و بیان کرد: عدم نظارت و مدیریت بر آکادمی این باشگاه عمده‌ترین دلیل ناکامی این باشگاه در کار پایه است، آکادمی باشگاه صنعت نفت آبادان به دست کسانی افتاده که مسائل پیش آمده هیچ اهمیتی برای آنها ندارد و وقتی به آنها گوشزد می‌شود که تیم‌های شما در حال سقوط هستند در جواب می‌شنویم که «ولش کن، مهم نیست».

کمیته فنی تشریفاتی

وی به تشکیل کمیته فنی برای انتخاب سرمربیان تیم‌های پایه باشگاه اشاره کرد و گفت: در وهله اول تشکیل این کمیته تشریفاتی است و تمامی مسائل در آن از پیش تعیین شده است، چرا که افرادی هدایت تیم‌های پایه را در دست می‌گیرند که با سیاست‌های باشگاه همراه و همگون باشند و نه اینکه از دانش فنی بالایی برخوردار باشند.

حمدی‌اصل ادامه داد: به هیمن دلیل افرادی که دارای دانش فنی هستند و برای کار در تیم‌ها نیاز به استقلال دارند، همیشه خارج از این گود حضور دارند.

مربی اسبق تیم‌های پایه صنعت نفت آبادان خاطرنشان کرد: منظور از عدم نظارت همین است که مدیرعامل تمامی مسائل را به حال خود رها کرده و یک بازیکنی مثل کرار جاسم که در انتهای فوتبال خود به سر می‌برد با کلی منت می‌آید 18 میلیارد ریال پول می‌گیرد، اما این باشگاه حاضر نیست سالانه 500 میلیون تومان برای آکادمی خود در سال هزینه کند، این نشان دهنده این موضوع است که آکادمی برای این باشگاه یک شاخص تشریفاتی است که تنها در جهت تنویر افکار عمومی حفظ شده است.

گزارش: علی دایلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد