سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

قطار مشکلات متروی اهواز

اهواز - ایرنا - پروژه متروی اهواز پس از مساله بدعهدی شرکت پیمانکار و مشکلات مالی که جزو جدایی ناپذیر این طرح بوده است، این بار با چالش معوقات کارگری روبه رو شده که مشکلات بسیاری برای کارگران مجموعه ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا 13 سال پیش که کلنگ آغاز پروژه قطار شهری اهواز بر زمین زده شد، مجریان نوید روزهایی در آینده نزدیک برای کاهش بار ترافیکی را در شهر اهواز دادند اما تنها ثمره آن تاکنون کنده کاری سطح شهر در نقاط مختلف، محدویت تردد، هدر رفت مبالغ هنگفت، اخراج برخی کارکنان و البته بدهی 16 ماهه کارگران فعال در این پروژه بوده است.
پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان ‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور 23 کیلومتر و شامل 24 ایستگاه است. این پروژه به 2 گام دسته بندی و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلا با 6 ایستگاه تعیین شده است.
در طول 13 سال گذشته یکی از مهم ترین معضلات این پروژه کش و قوس بسیار در پرداخت حقوق کارکنان شرکت کیسون (پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز) بوده است به طوریکه به گفته کارگران این شرکت هم اکنون پرداخت حقوق آنها 16 ماه به تعویق افتاده است.
یکی از کارگران این شرکت با تاکید بر تعویق در پرداخت حقوق 16 ماه گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: کارکنان شرکت کیسون در ابتدا حدود 2 هزار نفر بودند اما اکنون به 190 نفر کاهش یافته اند، این در حالیست که با کارگران اخراجی هم تسویه حساب نشده است.
وی با اشاره به توقف پروژه قطار شهری اهواز ادامه داد: شرکت کیسون و کارفرما اختلافاتی دارند که این اختلاف سبب ضربه به کارگران شده و در واقع کارگران قربانی این اختلافات هستند.
این کارگر شرکت کیسون خاطر نشان کرد: کارگران با مشکلات مالی روبه رو شده اند، برخی از آنها خودرو و وسایل زندگی خود را برای گذران زندگی فروخته اند و بسیاری دیگر در هزینه معیشتی روزمره خود در مانده اند.

** مشکلات کارگران ناشی از مدیریت غلط است
دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان اگرچه از مشکلات میان کارگران و پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز خبر ندارد اما می گوید: بنابر یک تفکر غلط شرکت های پیمانکاری به محض بروز مشکلات مالی اقدام به اخراج کارگران خود می کنند در حالی که بروز چالش ها ناشی از نبود مدیریت صحیح است.
قربان درویشی با اشاره به مغفول ماندن سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی ماهر ادامه داد: کارگران شرکت کیسون باید شکایت خود را به اداره کار ارایه دهند تا رای مقتضی صادر شود و پس از آن در صورت محکوم شدن شرکت، واحد اجرای احکام، شرکت کیسون را ملزم به پرداخت مطالبات می کند.
وی با انتقاد از شورای اشتغال و کمیسیون کارگری خوزستان گفت: این شورا ضعیف عمل می کند زیرا برنامه ریزی برای ایجاد شغل مناسب ندارد؛ در ابتدا باید برای حفظ اشتغال فعلی تلاش کرد و سپس به فکر اشتغال جدید بود.

** توقف پنج ماهه پروژه قطار شهری
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید به تعویق افتادن حقوق 16 ماه این کارگران بیان کرد: این پروژه از ابتدای امسال تاکنون متوقف شده است.
شهرام شاهین زاده ادامه داد: اختلافاتی با پیمانکار پروژه داریم که برای حل در شورای عالی فنی کشور مطرح شده است.
وی با طرح این مطلب که پروژه در چند روز آینده مجدد فعال می شود گفت: پروژه قطار شهری تا اسفند پارسال فعال بود.
شاهین زاده با بیان اینکه یکبار برای همیشه این اختلافات باید حل شود ادامه داد: قرار است منابع مالی به پیمانکار داده شود و پیمانکار نیز پس از آن مکلف به اولویت قراردادن حقوق کارگران است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز چندی پیش نیز درخصوص آخرین وضعیت متروی اهواز با اشاره به اینکه گام نخست از خط اول متروی اهواز تا پایان سال 97 به بهره برداری نمی رسد گفت: اگر در بهترین شرایط ، منابع مالی این پروژه تامین شود به یک دوره 18 ماهه برای بهره برداری زمان نیاز داریم.
شاهین زاده با بیان اینکه تکمیل گام نخست از خط اول متروی اهواز به 6هزار میلیارد ریال نیاز دارد افزود: امسال برخلاف سال های گذشته در بند 13 مجوز بانک مرکزی ، بانک های عامل از تضمین اصل و سود اوراق مشارکت منع شده که این امر به شدت رغبت سرمایه گذاران را کاهش داده به طوری که با وجود 2 دوره صدور اوراق مشارکت هیچ سرمایه گذاری حاضر به خرید این اوراق نشد.
مشکلات مالی پروژه قطار شهری اهواز و اختلاف بین کارفرما و پیمانکار این شرکت مساله جدیدی نیست و تاکنون کارگران بارها قربانی این مساله شده اند.
رییس شورای شهر اهواز نیز چندی پیش در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره وضعیت متروی اهواز گفت: در قطار شهری مشکل منابع مالی وجود دارد و همه درباره وضعیت مالی شهرداری هم اطلاع دارند. چالش بزرگی که ما پیدا کردیم ادعای پیمانکار بود. قرارداد بر اساس EPC یعنی ارایه خدمات مهندسی، تامین کالا و ساخت و اجرا است، اکنون بحث شده و پیمانکار ادعا کرده که ما حجم کار را اضافه کرده‌ایم.
محمدجعفر فلسفی با اشاره به اینکه پروسه مباحث حقوقی و فنی مترو اهواز هم سبب شده که کار با مشکلاتی روبه رو شود یادآور شد: ادعای پیمانکار رقم بسیار بالایی بود و پیمانکار می‌گوید که یکهزار و 850 میلیارد ریال طلب دارد.
بنا به گزارش ایرنا، پروژه متروی اهواز درگیر مشکلات ریز و درشت بسیاری است که پیش از این به بخشی از آنها از جمله ایجاد گره های ترافیکی در شهر توسط سازه های نیمه کاره، استهلاک تاسیسات و تجهیزات بکار رفته شده و بد عهدی شرکت پیمانکار پرداخته شده است اما اکنون مساله مهم زیرپا گذاشتن حقوق کارگرانی است که بیش از یکسال و چهار ماه از آخرین حقوق پرداختی به آنها می گذرد.
تسریع در تکمیل فازهای این پروژه در کنار تزریق منابع مالی، بکارگیری نقشه راه مشخص و تعهد پیمانکار، نیازمند وجود کارگرانی است که انگیزه لازم برای ادامه کار را داشته باشند.
برای اجرای پروژه متروی اهواز 23 کیلومتر تعهد شده که تاکنون حدود 11 کیلومتر آن انجام شده است و تکمیل آن نیاز به اعتبارات عمرانی و ارزی دارد. دولت تاکنون بیش از پنج هزار و 800 میلیارد ریال در پروژه مترو اهواز هزینه کرده است؛ طبق توافقات قرار بود دولت و شهرداری اهواز به نسبت مساوی برای این پروژه هزینه کنند اما شهرداری تاکنون 200 میلیارد ریال هزینه کرده است.
گزارش از: ندا رضاپور
9887/ 6037

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد