سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تأسیسات نفتی عامل کم‌آبی و تکه‌تکه شدن هورالعظیم / برای حل معضل ریزگردها، ماهیان هور را تلف کردند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به جاده سازی شرکت نفت در هور العظیم و تکه تکه شدن هور، گفت: این عامل سبب ایجاد چاله‌های آب، آلودگی، کاهش حجم و تغییر رنگ آب شده است.

حسن آقا شیرمحمدی پیش‌ازظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به کاهش شدید صید در حوزه کرخه به دلیل پایین آمدن دبی رودخانه‌ها، اظهار کرد: هر ساله سازمان محیط زیست نظرات و پیشنهادات استان‌ها مبنی بر اینکه تا چه میزان می‌توانند ماهی صید کنند را برآورد کرده و بر اساس آن دستور العمل کشوری برای صید صادر می‌شود.

کاهش دو روز از زمان صید

وی افزود: برخی استان‌ها به لحاظ صید وضعیت بحرانی دارند؛ کاهش ذخایر آبی در کل کشور موجب کاهش 2 روز از زمان صید و کم شدن 40 قطعه از میزان صید شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان بیان کرد: در خوزستان با توجه به وابستگی ساکنان حاشیه تالاب‌ها و رودخانه‌ها به صید ماهی، فعالیت صیادان را بالانس کردیم تا هم به معیشت آنها ضربه وارد نشود و ذخایر آبی نیز دچار بحران نشوند.

آقاشیر محمدی با بیان اینکه در تمام رودخانه‌های استان بحث آلایندگی وجود دارد، گفت: در اثر تولید بی رویه ماهی، برداشت بی‌رویه آب، رها سازی گونه‌های مختلف ماهی بدون توجه به نتایج زیست محیطی و نظرات کارشناسی آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده است.

ماهی تیلاپیا سبب انقراض ماهی بومی شده است

وی عنوان کرد: گونه ماهی تیلاپیا به عنوان یک گونه مهاجم سبب انقراض ماهی‌های بومی دیگر می‌شود و اکنون تبدیل به معضلی برای تالاب‌ها شده است؛ به طوری که به صیادان گفتیم به هر میزانی که می‌خواهند می‌توانند از تالاب‌ها و رودخانه‌ها ماهی تیلاپیا صید کنند.

آقا شیرمحمدی با انتقاد از اظهارات مدیران شیلات استان مبنی بر اینکه میزان صید و نظارت شیلات تنها شامل دریاها و رودخانه مرزی مثل اروند می‌شود و کلیه آب‌های داخلی استان شامل تالاب‌ها، دریاچه‌های پشت سدها و رودخانه‌ها با سازمان محیط زیست استان است، بیان کرد: چه کسی نوزاد ماهی کپور را وارد تالاب کرد؟ مگر شیلات نبود؟ مگر شیلات نبود که برای حفظ برخی گونه‌ها در دریاچه‌های پشت سدها، نوزاد ماهی وارد کرد و ماهی بنی را در هور نگه داشت؛ این اظهارات تنها شانه خالی کردن از مسئولیت است.

آقاشیرمحمدی با ابراز تأسف از آلودگی محیط تالاب هور العظیم و خشک شدن آن، عنوان کرد: بخشی از مخازن هور العظیم به منظور حل مشکل ریزگردها با ذهاب نیشکر آبگیری شده است. با این کار شوری آب هورالعظیم بالا رفته و موجب تلف شدن ماهی‌ها شده است.

"ماهی بنی" گران‌ترین ماهی هور است

وی افزود: برخی گونه‌های ماهی در این آب مقاومت بیشتری دارند و اکنون معیشت و روزی اهالی حاشیه را تأمین می‌کنند.

آقا شیرمحمدی با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه و غیر منطقی صید ماهی در حوزه تالاب هور العظیم، گفت: با وجود اینکه ما موظف به اجرای دستور العمل صادره از سازمان محیط زیست مبنی بر کنترل میزان برداشت ماهی از تالاب‌ها و رودخانه‌ها هستیم اما معتقد هستیم همه چیز در قانون ذکر نشده و باید معیشت مردم را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه برخی ماهی‌ها مانند شوچی ارزش اقتصادی کمی برای صیاد دارند و باید سوخت و زحمت صیاد در نظر گرفته شود، بیان کرد: ماهی حمری، شلچ، کپور و بنی از جمله ماهی‌هایی هستند که برای صیاد صرفه اقتصادی دارند و صیاد با توجه به میزانی که برایش تعیین می‌شود می‌تواند اقدام به صید آنها کند.

آقا شیر محمدی با تاکید بر اینکه "ماهی بنی" گران‌ترین ماهی هور است، عنوان کرد: این گونه در حجم‌های مختلف در هور صید می‌شود و مرغوبیت زیادی در بین گونه‌های ماهی دیگر دارد.

لغو مجوز صیادی با شوکر برقی

آقا شیر محمدی گفت: صیادانی که از سم و شوکر برقی برای صید استفاده می‌کنند مجوز آنها لغو و دادگاه، دستگاه صیاد را ضبط می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه هیچکدام از رودخانه‌های استان کاملاً خشک نشده است، عنوان کرد: خشکی رودخانه‌ها مربوط به رودخانه‌هایی است که خاصیت فصلی دارند و آب آنها به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

آقا شیرمحمدی با اشاره به ممنوعیت تردد صیادان در هنگام شب، بیان کرد: به دلایل مسائل مرزبانی و همچنین فراهم کردن امنیت در مرزها، صید در شب ممنوع شده است.

جاده سازی نفت هور العظیم را تکه تکه کرد

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی، خشکسالی و پایین آمدن دبی رودخانه‌ها را نمی‌توان منکر شد، عنوان کرد: چنانچه آبی به اندازه نیاز وارد هور کنند قطعاً تاسیسات نفت زیر آب می‌رود؛ بنابراین به دلیل فعالیت نفت و تبخیر شدید آب محدودیت رها سازی آب را نیز داریم.

آقا شیرمحمدی با اشاره به جاده سازی شرکت نفت در هور العظیم و تکه تکه شدن هور، گفت: این عامل سبب ایجاد چاله‌های آب، آلودگی، کاهش حجم و تغییر رنگ آب شده است.

نباید با حوزه محیط زیست سیاسی برخورد کرد

وی با بیان اینکه فعالیت نفت در هور را به بحث منافع ملی ربط می‌دهند، عنوان کرد: باید دید حوزه محیط زیست و حفظ آن تا چه میزان برای دولت مهم است و چه میزان اعتبار و مصوبه برای حفظ آن برای نسل‌های آینده اختصاص می‌دهد.

آقا شیرمحمدی با تأکید بر اینکه با مقوله محیط زیست به هیچ عنوان نباید سیاسی برخورد کرد، گفت: قطعاً عواقب کوتاهی در حوزه محیط زیست به چشم مردم رفته و سبب توسعه و گسترش عرصه‌های بیابانی و حیات جانواران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، کاهش ذخایر آبی، عدم رهاسازی آب کافی در هور، بالا بودن EC آب و کاهش اکسیژن محلول در آب به دلیل گرمای شدید، موجب تلف شدن آبزیان در آب‌های حوزه کرخه و هورالعظیم شده و گفته می‌شود میزان این تلفات در رودخانه نیسان بالغ‌بر 5 هزار ماهی و در هور به بیش از یک‌میلیون ماهی می‌رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد