سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

همه چیز پیرامون آتش‌سوزی هورالعظیم ؛ از عوارض تا عوامل

18 روز از آتش سوزی هورالعظیم می‌گذرد و دود آن اهواز و شهرهای غربی خوزستان را فرا گرفته است؛ خشکی مساحت وسیعی از هورالعظیم درپی کاهش دبی رودخانه‎‌های کرخه و دجله و همچنین وجود تأسیسات نفتی، عامل گسترش دامنه آتش‌سوزی دانسته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، 18 روز از آتش سوزی هورالعظیم می‌گذرد و به دلیل خاموش نشدن شعله‌های آتش دود شهرهای غربی خوزستان را فرا گرفته است.

غلظت دود امروز به حدی بود که  فرمانداری‌های سه شهرستان حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان با صدور اطلاعیه‌ای کلیه بانک‌ها و ادارات این سه شهرستان را تعطیل اعلام کردند.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از آماده باش بیمارستان‌های خوزستان در پی انتشار دود در آسمان برخی شهرها در پی آتش سوزی تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت تاکنون هیچ‌گونه مراجعه کننده ای به دلیل بیماری تنفسی بر اثر انتشار دود به بیمارستان های خوزستان نداشته‌ایم.

دودزدگی عوارض حاد و درازمدت دارد

رئیس مرکز بهداشت خوزستان درباره تنفس در این هوای دودی با اشاره به اینکه دودزدگی عوارض حاد و یا دراز مدت دارد، می‌گوید: در عوارض حاد برخی افراد که دارای ریه حساس بوده و استعداد بیماری‌های ریوی دارند، ممکن است دچار حمله حاد تنفسی شوند.

شکرالله سلمان‌زاده می‌افزاید: افرادی که دچار این حمله می شوند به درمان فوری نیاز دارند و اگر مورد درمان قرار نگیرند، حیات آنها به خطر می افتد.

وی بیان می‌کند: کسانی که زمینه بیماری قلبی دارند نیز به دلیل دودزدگی ممکن است دچار حمله قلبی شوند. همچنین عوارض دراز مدت دودزدگی منجر به افزایش حساسیت های تنفسی می شود و افراد در درازمدت دچار آسم و تحریک پذیری دستگاه های تنفسی می شوند.

استاندار خوزستان چندی پیش موضوع آتش سوزی هورالعظیم و مضرات آن را در جلسه‌ای با استاندار بصره عراق مطرح کرده بود و مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز از تشکیل جلسه با حضور سرکنسول بصره عراق در این باره خبر داده بود.

این جلسات و موضوعات در حالی است که استاندار بصره چندی پیش اعلام کرده بود آتش سوزی هورالعظیم در محدوده جغرافیایی استان بصره قرار ندارد اما موضوع را به دولت مرکزی عراق اطلاع می‌دهد.

فرماندار هویزه می‌گوید: آتش سوزی در بخش عراقی این تالاب که از 12 تیرماه آغاز شده همچنان ادامه داشته و باعث آتش سوزی 13 هزار هکتار در بخش عراقی و بین 400 تا 600 هکتار از بخش ایرانی تالاب در هویزه شده است.

ناظم ثبوتی می‌افزاید: در حال حاضر کمیته بحران تشکیل شده و علاوه بر اتوبوس سیار پزشکی، تیم هایی در مراکز درمانی منطقه مستقر شده تا در صورت نیاز به مردم منطقه خدمات رسانی صورت بگیرد.

جهت وزش باد برای اتمام آتش سوزی تعیین کننده است

مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز می‌گوید: آتش سوزی هورالعظیم را روزانه با تصاویر ماهواره ای دنبال می‌کنیم که خیلی به هنگام هستند؛ یعنی تصاویر را با سه تا چهار ساعت اختلاف زمانی دریافت می‌کنیم.

احمدرضا لاهیجان زاده می‌افزاید: جهت وزش باد برای اتمام آتش سوزی تعیین کننده است؛ اگر این وزش به سمت شمال باشد، آتش خاموش و در صورت اینکه سمت جنوب باشد چون جنوب تالاب سمت عراق خشک هست، آتش توسعه پیدا می کند.

همچنین ستاد بحران خوزستان مقرر کرده است که از بالگردهای آبپاش برای خاموش کردن این آتش سوزی استفاده شود که این بالگردها از پنجشنبه وارد خوزستان شده و عملیات اطفای حریق از صبح جمعه آغاز شده است. البته به دلیل اینکه این بالگردها امکان پرواز در دمای بالای 40 درجه وجود ندارد، عملیات از ساعت 7 تا 11 انجام می شود.

آنطور که مسئولان محیط زیست استان گفته اند، اگر چه تأمین حق‌آبه تالاب بهترین راه خاموش کردن آتش است اما با توجه به کاهش شدید حجم آب رودخانه های کرخه در ایران و دجله در عراق که منابع اصلی تغذیه کننده تالاب هستند، در حال حاضر امکان تامین آب مورد نیاز هور وجود ندارد و اطفای حریق به وسیله بالگرد آبپاش در شرایط فعلی تنها راهکار به شمار می آید.

پای نفتی‌ها هم در میان است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان نیز با بیان اینکه کاهش بارندگی، خشکسالی و پایین آمدن دبی رودخانه‌ها را نمی‌توان منکر شد، عنوان کرد: چنانچه آبی به اندازه نیاز وارد هور کنند قطعاً تاسیسات نفت زیر آب می‌رود؛ بنابراین به دلیل فعالیت نفت و تبخیر شدید آب محدودیت رها سازی آب را نیز داریم.

آقا شیرمحمدی با اشاره به جاده سازی شرکت نفت در هور العظیم و تکه تکه شدن هور، گفت: این عامل سبب ایجاد چاله‌های آب، آلودگی، کاهش حجم و تغییر رنگ آب شده است.

کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت واکاوی و اعلام علت اصلی آتش سوزی در هورالعظیم به مردم، بیان کرد: استخراج غیر مدرن نفت از تالاب هورالعظیم به طور مستقیم به ضرر اکوسیستم زیست محیطی استان خوزستان بوده و  پرندگان و ماهیان را نیز در خطر نابودی قرار داده است؛ دولت باید هرچه سریعتر برای ساماندهی هورالعظیم اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هر چند علت آتش سوزی هنوز به طور دقیق اعلام نشده اما برخی از محلی‌ها معتقدند که ساکنان هور برای تأمین خوراک دام خود مجبور به آتش زدن نیزارها می‌شوند و با توجه به خشک شدن بخش زیادی از مساحت تالاب به علت کاهش ورودی آب و وجود تأسیسات نفتی، دامنه این آتش سوزی گسترش پیدا می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد