سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

لودگی آب رفیع در پس اصرار مرکز بهداشت و انکار آبفا

در حالی که مسئولان مرکز بهداشت خوزستان به‌عنوان متولیان بهداشت در استان معتقدند که آب رفیع آلوده است، مسئولان آب و فاضلاب خوزستان به‌عنوان متولیان تأمین و توزیع آب شرب بر انکار آلودگی آب اصرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اوایل تیرماه امسال بود که روستاییان بخش ابوافارس رامهرمز به دلیل مصرف آب آلوده دچار مسمومیت شدند و چند روزی را در مراکز درمانی گذراندند. پس از ابوالفارس این بار مردم رُفَیِع در شهرستان هویزه دچار مسمومیت شدند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در این باره می‌گوید: از چهارشنبه هفته گذشته در بررسی خانه به خانه مشخص شد 15مورد اسهال خونی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند لذا وضعیت طغیان برای رفیع اعلام شد. شکرالله سلمان‌زاده می‌افزاید: در 22 تیر پنج مورد،23 تیر 20 مورد، در روز بعد یک مورد، 25 تیرهشت مورد و 26 تیر 12 مورد بیمار مبتلا به اسهال خونی از نوع التهابی که عامل آن میکروبی بود به مراکز درمانی رفیع مراجعه کردند.

آب رفیع آلودگی میکروبی دارد

وی بیان می‌کند: در بررسی‌های اولیه شکستگی فاضلاب و کلر صفر در شبکه آب مشهود بود که با ادامه بررسی‌ها علاوه بر این موارد، آلودگی میکروبی نیز در آب پیدا شده است.

وی عنوان می‌کند: تعداد بیماران به تدریج افزایش پیدا کرده و براساس آخرین گزارش به 48 مورد رسیده است؛ موارد افزایشی به تدریج وجود دارد و اکثرا به غیر از سه یا چهار مورد به صورت سرپایی درمان شدند و مورد حاد و جدی وجود نداشت.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با انتقاد از برگزاری جلسات بی ثمر می‌افزاید: در این زمینه نشست‌ و جلسه برگزار می‌شود اما متاسفانه پیگیری‌های جدی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه آلودگی میکروبی در آب از نظر ما تهدید سلامت عمومی محسوب می‌شود، می‌‌گوید: به همین دلیل موضوع و ادله ما به دادستانی اعلام شد تا در صورت نیاز برخورد قضائی صورت گیرد.

سلمان زاده عنوان می‌کند: تذکرات کتبی متعدد درباره اتفاقات ابوالفارس رامهرمز و رفیع هویزه پیش از رخ دادن به آب و فاضلاب ارائه شده و امیدواریم که پیگیری صورت گیرد.

آب آلوده نیست

در حالی که رئیس مرکز بهداشت خوزستان به صورت قاطع از آلوده بودن آب رفیع صحبت می‌کند، مسئولان آبفا خوزستان نظر دیگری در این باره دارند. سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت آبفا خوزستان می‌گوید: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون هیچگونه آلودگی میکروبی در شبکه توزیع آب شهر رفیع گزارش نشده و با حضور مدیر کنترل کیفیت و بهداشت آب و کارشناسان آبفا استان در روزهای اخیر نظارت‌ها بر روند کلرزنی و توزیع آب در شبکه این شهر بیشتر شده است.

مهرداد قنواتی با بیان اینکه آب شبکه توزیع در رفیع سالم است، می‌افزاید: با حضور مدیر کنترل کیفیت و کارشناسان آبفا استان در شهر رفیع روزانه کلرسنجی و نمونه‌برداری میکروبی از آب این شهر انجام شده که نتایج آن دلالت بر بهداشتی بودن آب شرب دارد.

وی با بیان اینکه تا زمان عادی شدن شرایط نظارت‌ها با شدت ادامه خواهد داشت، ادامه می‌دهد: به مردم و مسئولان شهری اطمینان خاطر می‌دهیم که آب شرب مردم استان خوزستان همواره تحت نظارت و آزمایشات میکروبی، بیولوژیکی و شیمیایی قرار دارد و در صورت هرگونه آلودگی احتمالی بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفته و سریعا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که مسئولان مرکز بهداشت خوزستان به‌عنوان متولیان بهداشت در استان معتقدند که آب رفیع آلوده است، مسئولان آب و فاضلاب خوزستان به‌عنوان متولیان تأمین و توزیع آب شرب بر انکار آلودگی آب اصرار دارند و همین موضوع مسئله سلامت مردم رفیع را به گره کور تبدیل کرده است.

این اصرار و انکار در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان می‌گوید: در حال حاضر در هویزه به دلیل مشکلات کمی و کیفی آب موارد ابتلا به اسهال خونی را داریم. بنابراین باید راهکارهای علمی ارائه شوند و مسئولان بر اساس این راهکارها تصمیم گیری کنند.

با توجه به اینکه سلامت مردم رفیع به دلیل مصرف آب در خطر است باید خیلی سریع این موضوع شفاف شود که آب شرب منطقه سالم است یا خیر چرا که انکار آلودگی آب برای شانه خالی کردن از مسئولیت سبب پدید آمدن بحرانی جدید برای مردمی می‌شود که چند روزی است به دلیل آتش گرفتن تالاب‌های هورالعظیم از نفس کشیدن در هوای سالم هم محروم شده‌اند. قبول مسئولیت در زمینه آب آلوده یکی از موضوعاتی است که می‌تواند منجر به تصمیم گیری سریع برای حل مشکل ختم شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد