سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

از خاموشی برق روستای غزاویه تا پیشنهاد تشکیل انجمن انگورکاران خوزستان

اولین جشنواره برداشت انگور در شهرستان کارون، روستای غزاویه بزرگ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کارون، اولین جشنواره برداشت انگور شهرستان کارون از ساعت 22 پنجشنبه شب در روستای غزاویه  شهرستان کارون برگزار شد.

این جشنواره که از صبح پنجشنبه با برداشت خوشه‌های انگور از تاکستان‌های روستای غزاویه بزرگ آغاز شد، با استقبال جالب توجه شهروندان شهرستان‌های اهواز و کارون و اهالی روستای غزاویه و روستاهای اطراف آن همراه بود.

اما در مراسم جشنی که در حاشیه این جشنواره برگزار شد، گروه‌های موسیقی و نمایش محلی به اجرای برنامه پرداختند که با اقبال حضار روبه‌رو شد. برپایی غرفه‌های عرضه محصولات و غذاهای محلی نیز از دیگر بخش‌های جذاب این جشنواره بود.

اما این جشنواره بی‌حاشیه نبود و در اواسط برنامه برق روستا به‌کلی قطع شد و در روال برنامه وقفه ایجاد شد تا زمانی که موتور برقی توسط عوامل اجرایی فراهم شد و مجددا برنامه پیگیری شد.

زمزمه‌هایی مبنی بر این‌که شاید برق این روستا به‌صورت عمدی برای ایجاد خلل در جشنواره قطع شده است شنیده شد، برخی ادعا داشتند این روستا مشکلات دیگری مانند مشکل آب و برق دارد که نسبت به برگزاری جشنواره‌ای اینچنینی اولویت دارند.

اما جواد کاظم نسب، نماینده مردم اهواز، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: برنامه‌ای که برگزار شد جا داشت خیلی زودتر از این‌ها اجرا می‌شد زیرا این منطقه سابقه تاریخی دارد و بیش از صد سال است مردم اینجا به کشت انگور فعالیت دارند و این موضوع باعث می‌شود این روستا به توجه بیشتری نیاز داشته باشد.

وی افزود: این جشنواره برنامه خوبی است که هم معرف این روستاها است و هم زحمات آن‌ها را بازتاب می‌دهد. نیاز است انجمن انگورکاران در خوزستان تشکیل شود و اعتبار لازم را به این کشاورزان بدهند.

کاظم نسب گفت: باید شرایطی فراهم شود که محصول این کشاورزان به‌صورت تضمینی و با قیمتی مناسب خریداری شود تا این کشت در این منطقه پایدار بماند و کشاورزان ضرر نکنند که نیازمند ورود اداره تعاون روستایی و جهاد کشاورزی است. 

وی درباره تأثیرات فرهنگی این جشنواره بیان کرد: این برنامه‌ها باعث نشر بیشتر فرهنگ‌های مختلف و آشنایی مردم مناطق مختلف با آداب و رسوم و محصولات این منطقه می‌شود. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم چنین جشنواره‌ای وحدت مردم را نیز تقویت می‌کند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در حاشیه این جشنواره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از دوره قاجار این منطقه این فعالیت را در کشت انگور داشته است و این جشنواره کار ارزشمندی در جهت شناساندن این منطقه به استان و به کشور بود و  این کار باید ادامه پیدا کند.

وی افزود: این جشنواره در سال‌های آینده نیز باید برگزار شود و نباید از ظرفیت‌های فراوان شهرستان کارون غافل شویم. ما از این مناطق حمایت می‌کنیم و در بحث خرید تضمینی محصول کشاورزان این روستا نیز هر چند کار وزارت جهاد است اما من نیز این مورد را پیگیری می‌کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد