سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نفت را ببرید اما به سلامت

تأسیسات شرکت نفت در اطراف روستای سودان از توابع غیزانیه سبب وارد شدن خسارت زیادی به این روستا شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، قصه پر غصه ساکنان روستاهای کنار چاه‌های نفت استان از جمله سناریوهایی است که وزرای نفت دولت‌های مختلف کارگردانان اصلی و مدیران آن‌ها نقش اصلی این داستان‌ها را به‌خوبی ایفا کرده‌اند .

برخی از این روستاها در برهه‌ای از زمان وقتی مسیر اصلی آن‌ها را دنبال می‌کردیم  با مزارع و کشت زارهایی روبرو می‌شدیم که انتهای آن‌ها به‌سختی مشخص می‌شد اکنون از این روستا تنها خیابان‌های خشک و حوضچه‌های خالی از آب باقی‌مانده است و روستائیانی که به‌جای کار در زمین‌های خود در حاشیه شهرها مشغول مسافرکشی هستند.

روستای «سودان» از توابع بخش غیزانیه است که اطراف آن را تأسیسات، شرکت‌های نفتی، کارخانه‌های آسفالت، نمک‌زدایی و... با امکانات کاملی مانند: آب ، برق ، درمانگاه و آمبولانس و... است اما بهره این روستا از این امکانات هیچ است.

عبدالحسین زبیدی دهیار روستای سودان در این رابطه می‌گوید: جاده شرکت نفت مارون 3 خسارت زیادی به منازل مسکونی،  خیابان‌ها، جوی و جدول روستای سودان وارد کرده است.

وی می‌افزاید: این شرکت در 4 سال گذشته جاده‌ای در فاصله 5 متری منازل مسکونی بدون رعایت قوانین و بدون توجه به حریم و فاصله قانونی تا محل منطقه سکونت اهالی اقدام به احداث جاده کرده است.

دهیار روستای سودان عنوان می‌کند: متعاقب احداث این جاده سیل بند شکسته و خروجی آب روستا مسدود شد. به همین دلیل آب سرازیر شده از کوه‌ها موقع بارش به داخل روستا هدایت شده است.

زبیدی بیان می‌کند: در باران‌های شدید اخیر به دلیل بسته شدن مسیر خروجی آب روستا توسط شرکت نفت مشکلات زیادی در رفت‌وآمد مردم و خسارت زیادی به کارهای زیرسازی دهیاری وارد شد.

وی با بیان اینکه در این رابطه مکاتبات و پیگیری‌های زیادی با نفت شده است، می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه پاسخ و یا فعالیتی به‌منظور رفع این مشکل از سوی مجموعه نفت صورت نگرفته است.

زبیدی گفت: ریزش ماسه‌های بادی  به همراه آب از روی کوه به سمت  خانه‌های اهالی سبب  پر شدن جوی‌ها و جدول در نزدیکی منازل مسکونی شده است که این عامل مشکل را برای ساکنان روستا مضاعف کرده است.

وی با تأکید بر اینکه آب روستا یک خروجی دارد که پاسخگو نیست، گفت:  با هزینه دهیاری مجبور شدیم یک حوضچه احداث و آب‌های روستا را در آن هدایت کنیم این در حالی است که در محدوده روستای سودان 20 حلقه چاه نفت وجود دارد.

زبیدی هدف از احداث این جاده را انتقال نفت از مارون به منطقه نفتی تفکیک گر شادگان عنوان کرد، و افزود: در پاسخ پیگیری‌های ما تنها شماره نامه دریافت می‌کنیم و هیچ زمانی اجازه ملاقات با مدیرعامل به ما داده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جمعیت روستای سودان از توابع غیزانیه  550 نفر در قالب 142 خانوار است که تنها از مدرسه ابتدایی برخوردار است و خانه بهداشت آن زیر نظر بخش غیزانیه است به‌طوری‌که شهروندان آن برای تزریق یک آمپول مجبورند 20 کیلومتر راه تا غیزانیه را بگذرانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد