سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

محیط‌ زیست بندر ماهشهر در محاصره مواد شیمیایی

خبرگزاری فارس: محیط‌ زیست بندر ماهشهر در محاصره مواد شیمیایی/ مواد سمی که در 300 متری بندر ماهشهر تخلیه می‌شود

طی روزهای گذشته یک تانکر مواد سمی توسط افراد ناشناس در 300 متری بندر ماهشهر تخلیه شد و همین موضوع محیط‌ زیست و سلامت شهروندان این شهرستان را به‌ شدت به خطر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر ماهشهر، طی روزهای گذشته افراد ناشناس یک تانکر حامل مواد سمی را در زمینی به مساحت 2 هکتار در 300 متری بندر ماهشهر و در فاصله نزدیک به منازل مسکونی این شهر در حدفاصل بندر ماهشهر و بندر امام تخلیه کردند.

براساس بررسی‌های انجام‌ شده، این پسماند صنعتی حاصل مواد سمی با ترکیبات کلردار است که اثرات زیان‌بار زیادی بر محیط‌زیست و موجودات زنده وارد می‌کند.

یک کارشناس ارشد شیمی در این‌ خصوص اظهار کرد: اسم علمی ضایعات وسلکوئید یا های‌بویل است که پسماند واحد VCM برخی پتروشیمی‌های منطقه است، پسماندی که حدود 5 سال است محیط‌ زیست راهکاری مناسب برای امحای آن نیافته و مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده آن این مواد را به شرکت‌های خصوصی برای خروج از مجتمع واگذار می‌کنند.

وی افزود: شرکت‌های خصوصی که از عوارض این مواد فوق‌العاده خطرناک اطلاع چندانی ندارند، مبالغ هنگفتی بابت خروج این مواد از مجتمع‌های پتروشیمی دریافت و اقدام به تخلیه این مواد در زمین‌های رهاشده اطراف شهر، رودخانه‌ها و دریا می‌کنند.

این کارشناس ارشد شیمی عنوان کرد: چندین مرتبه این موارد به اداره محیط‌ زیست گزارش‌شده است، اما اقدام جدی صورت نگرفت، سازمان محیط‌ زیست مجتمع‌های پتروشیمی را ملزم کرده که دقیق‌تر بر روند تصفیه و پالایش و امحای پسماند نظارت داشته باشند و شرکت‌هایی را درزمینهٔ تصفیه و سوزاندن پسماند معرفی کرده که این کار را بر عهده بگیرند.

وی افزود: تصفیه پسماند به معنای واقعی تا به‌ حال انجام‌ نشده و تنها به تقطیر پسماند بسنده کرده‌اند و بعد از تقطیر 30 تا 40 درصد این موارد، مجدد به مجتمع‌های پتروشیمی منتقل می‌شود که در آنجا نیز سوزانده می‌شوند.

این کارشناس ارشد شیمی به ترکیبات سمی این پسماند صنعتی اشاره کرد و گفت: وسلکوئید شامل 18 تا 21 ماده است که 90 درصد این مواد ترکیبات کلردار است، وجود کلر در هر مکانی، برای آب، خاک و هوا بسیار خطرناک و سمی است و اثرات زیان‌باری بر موجودات زنده دارد و موجب بروز بیماری‌های زیادی بین انسان‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: این پسماند در منطقه حدود 100 تن در روز در مکان‌های مختلف تخلیه می‌شود، حال می‌توان متصور شد که رهاسازی و سوزاندن 100 تن مواد کلردار در محیط‌زیست که بوی بسیار نامطبوعی از آن متصاعد می‌شود، چه آسیب‌های جدی به موجودات زنده وارد می‌کند.

این کارشناس در پایان گفت: مسؤولان صنعت به‌جای هزینه 50 الی 100 میلیون تومان روزانه برای تخلیه و امحای این مواد آلاینده در محیط‌زیست می‌توانند با یک سرمایه‌گذاری نه‌چندان زیاد بسیاری از این پسماندها را تصفیه کرده و دوباره به چرخه صنعت پتروشیمی بازگردانند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان بندر ماهشهر نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تحقیقات ما از روز ابتدایی تخلیه این مواد سمی که توسط عده‌ای ناشناس انجام‌شده آغازشده است.

ایرج سلیمانی گفت: پیش‌بینی می‌شود عاملان این اقدام کامیون‌های عراقی و یا شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی باشند که تا تکمیل تحقیقات نمی‌توان پاسخ دقیقی داد که ترکیبات این مواد چه بوده است و چه مضراتی به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان بیان کرد: قطعاً بعد از تکمیل تحقیقات طی چند روز آتی اطلاعات دقیق در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

درهرصورت لازم است نهادهای متولی و نظارتی دراین‌باره و در راستای حفظ سلامت و بهداشت محیط‌زیست و شهروندان اقدامات جدی‌تری صورت دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد