سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تبعیض در آلودگی

هرچند روزهای آلوده اهواز بیشتر از تهران و سایر کلانشهرها است اما تعطیلی مدارس شهرهایی مانند ارومیه، تهران، کرج و تبریز به دلیل آلودگی هوا سوالاتی را در ذهن خوزستانی‌ها ایجاد می‌کند که چرا در زمان آلودگی هوای اهواز توجهی به دانش آموزان و وضعیت سلامت آنها نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آلودگی هوا و تعطیلی‌های پس از آن به یکی از معضلات کشور تبدیل شده است؛ هرچند برخی از مسئولان معتقدند که تعطیلی مدارس و ادارات هنر نیست اما کارشناسان حوزه سلامت در این باره می‌گویند که تا زمان اتخاذ تصمیم مناسب برای کاهش آلودگی هوا باید از آسیب رسیدن به مردم جلوگیری کرد.

مدیرکل محیط زیست خوزستان می‌گوید: نخستین بار در سال ۸۱ مطالعات آلاینده‌های شهر اهواز صورت گرفت و پس از ده سال این مطالعات توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور به‌منظور دست‌یابی به داده‌های جدید تکرار شد و سهم آلاینده‌های شهر اهواز به تفکیک مشخص شد.

نفت، بزرگ‌ترین آلاینده صنعتی خوزستان

احمدرضا لاهیجان زاده می‌افزاید: در آن مطالعات سهم آلودگی صنایع حدوداً ۶۰ درصد، حمل‌ونقل ۳۰ تا ۳۵ و سهم عوامل دیگر همچون آتش زدن مزارع ۵ درصد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال 91 نزدیک به ۸۵ درصد آلاینده‌های صنعتی مربوط به فلرهای نفتی بود، بیان می‌کند: جالب است که در جلسه‌ای، نمایندگان شرکت نفت این ایراد را وارد کرده‌ بودند که این مطالعات مربوط به ۴ سال قبل است و این در حالی است که در زمان انجام مطالعات در سال 91 هنوز افزایش تولید نفت و توسعه میادین غرب کارون انجام‌نشده بود و در سال‌های اخیر این آلایندگی‌ها افزایش‌یافته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان عنوان می‌کند: همچنین ۲ سال قبل یکی از عوامل مهم آلاینده که نیروگاه رامین بود گاز را جایگزین سوخت آلاینده مازوت کرد و حدود ۴ میلیون لیتر مازوت حذف شد.

وی بابیان اینکه در ۳ سال اخیر تقریباً ۸۵ درصد صنایع بزرگ دیگر نیز گازسوز شده‌اند، می‌گوید: در این سال‌ها اما فلرهای نفتی افزایش‌یافته و آلودگی‌های آن تشدید شد؛ بنابراین سهم ۵۰ درصدی آلودگی فلرهای نفتی در مطالعات ۴ سال قبل، بیشتر شده است.

توجیهات وزارت نفت برای انجام ندادن تعهدات

لاهیجان‌زاده با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با وزیر و دیگر مسئولان وزارت نفت، عنوان می‌کند: برنامه‌های کاهش آلاینده‌های نفتی به ما داده شد اما مسئولان وزارت نفت با توجیهاتی مثل تحریم‌ها و کمبود اعتبارات، این برنامه‌ها را طبق زمان‌بندی انجام نمی‌دهند.

وی می‌افزاید: این توجیهات وزارت نفت ازنظر ما قابل‌قبول نیست. وزارت نفت باید به‌سرعت همچون بحران‌های فوری به این مسئله رسیدگی کند و حداقل در سال نخست، فلرهای اطراف اهواز را برچیند زیرا اهواز دیگر تحمل این میزان آلاینده را ندارد.

هرچند روزهای آلوده اهواز بیشتر از تهران و سایر کلانشهرها است اما تعطیلی مدارس شهرهایی مانند ارومیه، تهران، کرج و تبریز به دلیل آلودگی هوا سوالاتی را در ذهن خوزستانی‌ها ایجاد می‌کند که چرا در زمان آلودگی هوای اهواز توجهی به دانش آموزان و وضعیت سلامت آنها نمی‌شود.

محیط زیست گزارش مکتوب دهد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصمیم گیری درباره‌ تعطیلی مدارس و ادارات را مشروط به ارائه گزارش کتبی سازمان حفاظت از محیط زیست می‌داند و می‌گوید: چنانچه موردی درباره آلودگی بیش از حد هوا از سازمان محیط زیست به ما گزارش شود، ما ابتدا شرایط را به استاندار می رسانیم و پس از تشکیل جلسه تصمیمات لازم را اتخاذ می کنیم.

کیامرث حاجی‌زاده می‌افزاید: تصمیم گیری درباره تعطیلی شهر اهواز بر عهده کمیته آلودگی هوا است، که هواشناسی، محیط زیست، فرمانداری و ستاد مدیریت بحران عضو آن هستند.

وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه اهواز جزو کلانشهرهای کشور و مرکز خوزستان است، در برخی از اوقات ستاد مدیریت بحران استانداری درباره تعطیلی مدارس و ادارات در آن تصمیم گیری می‌کند.

لزوم تصمیم گیری براساس قانون

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: بحث آلاینده‌ها یک حد مشخصی دارد و اگر به حد بحرانی برسد باید ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شوند که اختیار تعطیل کردن در دست فرماندار و استاندار است.

همایون یوسفی می‌افزاید: باید از فرماندار و استاندار بخواهیم در روزهایی که آلاینده‌ها به حد غیرمجاز می‌رسد طبق قانون تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، شانزدهم بهمن‌ماه 96 مدارس شهرهای تهران و تبریز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده است؛ شاخص ذرات کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران 162 و در تبریز 133 است که هوای تهران در وضعیت ناسالم و هوای تبریز را در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داده است.

با این‌حال میزان ذرات کمتر از 2.5 میکرون در اهواز در روز گذشته 126 و امروز 118 گزار شده که شرایط آب و هوایی را ناسالم برای گروه‌های حساس کرده است؛ هرچند تعطیلی مدارس و ادارات هنر نیست اما قطعاً حضور دانش آموزان اهوازی در این شرایط و تبعیض بین آنها و تهرانی‌ها در شرای آلودگی هوا هم هنر نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد