سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

زلزله‌خیزی گسل اهواز بیش از سایر مناطق خوزستان است

/زلزله‌های گوریه ناشی از فعالیت گسل‌‌های نهان است
مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور گفت: لرزه‌خیزی گسل اهواز از بسیاری از مناطق دیگر خوزستان بیشتر است. این گسل که از میان شهر می‌گذرد و دارای سابقه زلزله تاریخی است، به‌صورت بالقوه توانایی ایجاد زلزله‌ قوی را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی اژدری عصر امروز در حاشیه جلسه کارگروه ملی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و شهرسازی در اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خطر لرزه‌خیزی گسل اهواز از بسیاری از مناطق دیگر خوزستان بیشتر است.

وی بابیان اینکه اهواز سابقه زمین‌لرزه تاریخی 6.5 ریشتری را در سال 218 هجری شمسی داشته است، گفت: گسل اهواز به این دلیل که از میان شهر می‌گذرد و دارای سابقه زلزله تاریخی است، به‌صورت بالقوه توانایی ایجاد زلزله‌ مشابه قبل را دارد.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور افزود: ازآنجایی‌که از سال ۸۴۰ میلادی تاکنون زلزله‌ای از این گسل رخ نداده و دوره بازگشت طولانی دارد، هر زمان که از این گسل زلزله‌ای رخ دهد، نسبتاً قوی خواهد بود زیرا هرچه دوره بازگشت زلزله یک گسل طولانی‌تر باشد شدت آن بیشتر خواهد بود.

وی بیان کرد: گسل‌هایی که اثر آن‌ها را در سطح زمین مشاهده می‌شود، گسل آشکار است و آن‌هایی که هنوز به سطح زمین نرسیده‌اند گسل نهان نامیده می‌شود.

اژدری گفت: در کمربند کوه‌زایی زاگرس با توجه بن اینکه یک کمربند جوان است، گسل‌های نهان بسیاری وجود دارد. این گسل‌ها توان ایجاد زلزله را دارند اما به دلیل آنکه در سطح زمین دیده‌ نمی‌شوند، بسیاری از اوقات در مطالعات مکان‌یابی سازه‌ها، تأسیسات و حتی در پهنه‌بندی‌های خطر لحاظ نمی‌شوند که ممکن است این امر مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به گسل‌های اصلی و فعال زاگرس در خوزستان، عنوان کرد: گسل‌های پیشانی کوهستان، بلند زاگرس، فروبار دزفول، اهواز، آغاجاری، رگ سفید، میشداغ و بالارود گسل‌های اصلی و شناخته‌شده خوزستان‌‌ هستند.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور زلزله‌های گوریه را ناشی از فعالیت گسل‌‌های نهان دانست و گفت: در یک دوره‌ای حدود ۸ تا ۱۰ سال پیش در گوریه مشابه روزهای قبل شاهد زلزله‌های کوچک تا متوسط به‌دفعات زیاد بوده‌ایم.

وی افزود: این زلزله‌ها ممکن است خطرناک باشند اما معمولاً زمانی که در منطقه‌ای زلزله‌های کوچک و فراوانی اتفاق افتد، باعث تخلیه انرژی زمین شده و احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ را کاهش می‌دهد.

اژدری اظهار کرد: برای شناسایی گسل‌های نهان، داده‌های لرزه‌ای شرکت نفت که برای اکتشاف میادین نفتی استفاده می‌شوند، می‌توانند مؤثر باشند. در غیر این صورت شناسایی گسل‌های نهان به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و مستلزم صرف هزینه‌های گزاف است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد