سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

شوری آب کارون دو برابر حد تحمل نیشکر است

معاون کشاورزی شرکت نیشکر امیرکبیر گفت: شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر از بالاترین راندمان آبیاری برخوردار است به طوری‎که راندمان آن به 50 درصد می‌رسد و از میانگین کشوری 20 درصد بالاتر است .

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، رضا شهریور عصرامروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر از بالاترین راندمان آبیاری برخوردار است به طوری‎که راندمان آن به 50 درصد می‌رسد و از میانگین کشوری 20 درصد بالاتر است و به این سطح اکتفا نخواهیم کرد بلکه در مؤسسه تحقیقات نیشکر برای افزایش راندمان تلاش می‌شود.

وی گفت: به دلیل احداث سد گتوند وانحلال کوههای نمکی در حوضچه این سد، آب کارون به تدریج شورتر می شود و هم اکنون شوری آب رودخانه کارون که از آن استفاده می‌کنیم حدود 3400 میکروموس است و این میزان دو برابر حد تحمل نیشکر است و برای سایر زراعت‌ها نیز مشکل‌ساز شده و درمورد خشکی جلگه خوزستان نیز نگرانی جدی وجود دارد.

معاون کشاورزی شرکت نیشکر امیرکبیر با بیان اینکه شوری آب خروجی از شرکت 6000 میکروموس است، عنوان کرد: حد بحرانی گیاه نیشکر 1700میکروموس است که با اضافه شدن هر هزار واحد می تواند تا 5 درصد عملکرد کاهش پیدا می کند و اگر از 5 هزار یا 6 هزار فراتر رود عملکرد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه سطح اراضی شرکت امیرکبیر 12 هزار و200 هکتار است، گفت:  ازاین میزان حدود 11 هزار 900 هکتار تحت کشت نیشکر قرار گرفته و در سال جاری بالغ بر 9700 هکتار از اراضی تاکنون قابل برداشت است و تولید نیشکر تا پایان سال 850 هزارتن برآورد می‌شود. و علاوه بر آن در سال جاری 350 هکتار گندم و 100 هکنتار کلزا کشت شده است.

شهریور با تاکید بر اینکه اراضی تحویلی به شرکت نیشکر بایر بوده و با فاصله 3 تا 4 کیلومتری رودخانه است، عنوان کرد: این اراضی طی صدها سال غیرقابل استفاده بوده و شوری آنها بالغ بر 60 هزار میکروموس بودند که با اجرای شبکه‌های مدرن آبیاری و انجام عملیات خاکشویی شوری خاک تا 3000 میکروموس کاهش یافته است.

وی گفت: اراضی خوزستان به واسطه گرم بودن هوا دچار فقر مواد آلی هستند و در این راستا درگذشته با استفاده از کودهای شیمیایی تولید صورت می‌گرفت اما با توجه به مباحث زیست محیطی در دو یا سه سال اخیر، کاهش مصرف کودهای شیمیایی و تولید کود آلی یا کمپوس را از ضایعات به‌جای مانده از نیشکر همچون باگاس را در برنامه قرار دادیم.

معاون کشاورزی شرکت نیشکر امیرکبیر افزود: در سال گذشته بالغ بر 60 هزار تن کمپوس تولید شد و درهر هکتار 30 تن از آن استفاده کردیم که در بهبود شرایط فیزیکی خاک بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه در مزارع نیشکر عمدتاً از دو کود ازته و فسفره استفاده می‌شود، اظهار کرد: کود فسفره به میزان حدود 250 تا 300 کیلوگرم از منابع سوپر فسفات را یک بار برای 4 تا 5 سال و کود ازته را هرساله از اواخر فروردین ماه طی دو الی سه مرحله به میزان 350 تا 400 کیلوگرم در هکتار استفاده می‌کنیم.

شهریور گفت: سالانه بالغ بر 10 میلیارد تومان برای آماده سازی و بهسازی حوضچه های تبخیری هزینه می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد