سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

درآمد خوزستان نصف درآمد شهر شیراز است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه درآمد خوزستان نصف درآمد شهر شیراز است، گفت: تمام درآمد محقق شده خوزستان کمتر از نصف درآمد محقق شده شهر شیراز است که فقط در سال گذشته درآمدش معادل 3 هزار و 50 میلیارد تومان بوده است، در حالی که آمار در خوزستان کمتر از نصف این میزان است.

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان از اهواز، همایش رؤسای شوراها و شهرداران استان با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور شامگاه پنجشنبه در سالن شهید هاشمی استانداری استان خوزستان برگزار شد.

سید محمد علی افشانی در این نشست با بیان اینکه نقطه نظرات افراد حاضر در جلسه را مورد بررسی و پیگیری قرار می‌دهد، اظهار کرد: نهاد شورا به عنوان یک نهاد نوپا بایستی  حائز اهمیت باشد و به عنوان یک وظیفه دینی و ملی برای تحقق آن تلاش کنیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه  روسا و اعضای شورا باید توجه داشته باشند که شورا فقط به روز انتخابات و جذب آرای مردم خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: باید بدانید که شورا معادل است با هزینه هنگفت و سرشاری که بشریت در طول تاریخ پرداخت کرد.

* اداره امور با خرد جمعی

افشانی افزود: میلیون‌ها انسان به خاک و خون و اسارت افتادند تا به همه حکام تاریخ آموختند که اداره امور و  کشور با خرد جمعی به از خرد فردی است و شورا‌ها شکل گرفتند، لذا اگر کسی در خلاف این مسیر قدم بردارد به معنی درک نادرست او از مساله شوراست.

وی با تأکید بر اینکه ابتدا همه اعضای شورا باید بدانند تنها راه تحقق این نهاد اجتماعی ایجاد اعتماد در مردم است، عنوان کرد: ترجیح منافع مردم بر منافع شخصی، خانوادگی، باندی، جناحی و گروهی وظیفه انسانی و دینی همه شماست و اگر شما به گونه ای رفتار کنید که اعتماد در مردم سلب شود، این به معنای تباه کردن خون میلیون ها انسان است.

افشانی با اشاره به اینکه مدیران باید آگاه باشند که تبلیغ این نهاد اجتماعی نوپا  یک وظیفه ملی، دینی و انسانی است، گفت: مبنای عملمان را بر پایه قانون، رعایت حقوق انسان‌ها و یا به تعبیری حق آدمی و تعامل برای احقاق حقوق مردم قرار دهیم؛ اگر مبنای رفتار ما قانون باشد معضلاتی را که در جلسه حاضر عنوان شد شاهد نبودیم.

 وی خاطرنشان کرد: اگر قانون تنها ورد زبان باشد و سپس همان مسیر گذشته را مجدد در پیش بگیریم بایستی هر روز با افتخار بگوییم که جای شکرش باقی است که امسال مان بهتر از سال آینده است!

*مهمترین شاخصه سرمایه اجتماعی اعتماد مردم است

افشانی با بیان اینکه تنها زمانی می‌توانیم روی مشارکت مردم حساب کنید که مردم به شما اعتماد کنند، ادامه داد: در تاریخ سرمایه به سه بخش سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی تقسیم می‌شود؛ که مهمترین شاخصه سرمایه اجتماعی اعتماد مردم است.

وی با اذعان به اینکه اگر مردم به شما اعتماد کردند، برای حل مشکلات خودشان و مشکلات شهرشان مشارکت می کنند، تبیین کرد: هیچگاه فکر نکنید که بهتر از مردم میفهمید؛ مردم همه چیز را به خوبی متوجه می شوند و اطمینان داشته باشید متوسط مردم از ما هم بیشتر می فهمند.

افشانی در ادامه با تاکید بر اینکه مبنا فقط عمل است، افزود: گمان نکنید کسی متوجه نمی شود، مردم قضاوت می کنند و نمی پذیرند و مصداق این مصرع که دو صد گفته چون نیم کردار نیست، مردم به عمل شما نگاه می کنند؛ اگر مردم متوجه شوند که شما و  همه ما برای حل مشکلاتشان قدم برمی داریم قطعا کنار ما خواهند بود.

*درآمد خوزستان نصف درآمد شهر شیراز است

 وی با ابراز تأثر از شرایط خوزستان، عنوان کرد: برای استان زرخیز خوزستان که تقریبا حیات کشور بدان وابسته است، متاثر شدم؛ تمام درآمد محقق شده خوزستان کمتر از نصف درآمد محقق شده شهر شیراز است که فقط در سال گذشته درآمدش معادل 3 هزار و 50 میلیارد تومان بوده است، در حالی که آمار شما کمتر از نصف این میزان است.

افشانی با تاکید مجدد بر اینکه گمان نکنید با این میزان درآمد محقق شده مشکل شما قابل حل است، اظهار داشت: باید تلاش افزونتر درصدد جبران باشید؛ که البته یک راه آن مالیات بر ارزش افزوده است، اما در نهایت زمانی مشکل قابل حل است که در مردم باور و اعتماد ایجاد کنیم تا در کنار ما قرار گیرند و بدانند پولی را که پرداخت می کنند بدرستی هزینه می شود.

وی افزود: هزینه بهینه و مصرف بهینه منابع، یکی از عواملی  است که مردم به شما اعتماد خواهند کرد لذا در اولویت گذاری پروژه هایی که تعریف می کنید توجه داشته باشید.

* لزوم توجه شوراهای اسلامی به طرح‌های تفصیلی و جامع

افشانی ادامه داد: با وضع قانون و ساعت ها در شورای اداری راه و شهرسازی با مصوب کردن یک طرح جامع وسپس نوشتن طرح تفصیلی در کنار طرح جامع، براحتی طرح کنار گذاشته می‌شود و به معنی واقعی کلمه ارزش‌های زیست محیطی شهر به حراج و تاراج می رود.

وی تشریح کرد: در تعریف توسعه پایدار گفته می شود که "توسعه پایدار آن است که پاسخگوی نیاز امروز باشد، بدون فدا کردن حقوق نسل آینده" ، اما آنچه که امروز در شهرهای ما روی می دهد فروش حقوق نسل های آینده است.

*با تمام توان بخوانید و مسلط باشید

افشانی خطاب به روؤسای شوراها و شهردارها تأکید کرد: ظرفیت های قانونی را بشناسید و قانون را به خوبی مسلط شوید؛ یکی از علل اختلافات شورا ها ، شهرداران و دستگاه های دولتی عدم اطلاع رسانی است و این توصیه بر اساس تجربه 35 سال کار با شوراها و شهرداری هاست.

وی افزود: ظرفیت های قانون برای شما درآمد زاست؛ یک بند قانون بودجه امسال استفاده از صندوق توسعه ملی با چند هزار میلیارد است که شما اصلا به آن فکر نکردید چون اصلا یادتان نبوده در قانون بودجه اینچنین فرصتی را قرار داده اند.

افشانی با اشاره به اخذ بودجه 770 میلیونی مصوب اسفندماه 95 برای خط 2 قطار شهری شیراز، بیان داشت: مشکل قانون نیست، بلکه ما مشکل عدم تسلط بر قانون و اجرای درست قانون است.

وی افزود: باید تلاش تان بر گرفتن مصوبه و تحقق بودجه باشد؛ سند قانون برنامه ششم و قانون بودجه را بخوانید تا بخوبی از آن استفاده کنید، اگر این رویه را در پیش داشته باشید می توانید به عنوان نمونه در شهر اهواز برای پروژه مترو از فرصت های قانونی بسیاری استفاده کنید.

افشانی با بیان اینکه بایستی طرح‌های تفصیلی و جامع را جدی بگیرید، توضیح داد: همه حقوق مردم ضایع می‌شود و هیچ استفاده‌ای از قانون و فرصت‌ها نمی‌کنیم، لذا آموزش یکی از مهمترین برنامه‌هایمان است که دنبال خواهیم کرد.

*به روش‌های سنتی اکتفا نکنید

وی گفت: شک نداشته باشید در همان شهرهایی که درحال حاضر فکر می‌کنید در آنها هیچ درآمدی نیست، درآمد خوبی وجود دارد واگر شنا بلد باشید باید استفاده کنید.

وی با ذکر نمونه‌ای از درآمدزایی در قشر محروم در استان فارس، تشریح کرد: بانک‌ها موظف شدند به افراد تحت پوشش کمیته امداد که می‌خواهند از پنل‌های خورشیدی استفاده و انرژی پاک تولید کنند تا سقف 30 میلیون تومان وام اعطا کند، در کمتر از 40 ماه خانوارهای بدون درآمد با دریافت این وام در حال حاضر ماهیانه 850 هزار تومان درآمد خالص با فروش هر یک ساعت 5 کیلو وات برق به وزارت نیرو کسب می‌کنند، لذا به روش‌های سنتی اکتفا نکنید.

وی همچنین بر توجه به شرکت های دانش بنیان نیز تاکید داشت و در پایان سخنان خود بیان کرد: با تقویت نهاد نوپای شورا که خدمت بزرگی به مردم است نهاد های اجتماعی قدرتمند دیگری را در آینده در حوزه محیط زیست و زیست اجتماعی خواهیم داشت و در آن صورت می توانیم امیدوار باشیم که در مسیر توسعه قرار می گیریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد