سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

"پالایشگاه آبادان در 80 سال تاریخ ایران" به روایت مجید جواهری‎زاده روانه بازار کتاب شد

نویسنده خوزستانی برای نخستین بار کتابی را با موضوع پالایشگاه بزرگ آبادان نگاشت و روانه بازار کرد.
 
مجید جواهری‎زاده در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا ـ منطقه خوزستان اظهار کرد: "پالایشگاه آبادان در 80 سال تاریخ ایران" نام این کتاب است که در 242 صفحه، سه فصل و یک پیوست توسط نشر شادگان منتشر شده است.
 
وی با اشاره به تاریخچه پالایشگاه نفت آبادان عنوان کرد: پالایشگاه آبادان اولین موسسه نفت ایران محسوب می‎شود و از زمانی که در انگلستان بدون توجه به دولت وقت ایران تصویب شد که این پالایشگاه ساخته شود، این موضوع رنگ و بوی تاریخی به خود گرفت؛ به این معنا که بخشی از تاریخ ایران به واسطه همین پالایشگاه دچار تغییراتی شد. به عنوان مثال 40 سال پس از احداث این پالایشگاه، ملی شدن صنعت نفت در ایران رخ داد که این ملی شدن، کشور را تا لبه جنگ با انگلیس پیش برد و آن‎ها کشتی‎های خود را در رودخانه کارون مستقر کردند.
 
این نویسنده بیان کرد: این اثر به لحاظ این که نخستین کتاب در حوزه پالایشگاه آبادان محسوب می شود، از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. در بیش از نیمی از این کتاب به خاطرات خودم در سال‎هایی که در پالایشگاه آبادان فعالیت می‎کردم پرداخته‎ام و در نیمی دیگر نیز خاطرات شفاهی همکارانم بیان شده است.
 
وی اولین بودن این کتاب در حوزه پالایشگاه نفت آبادان و استفاده از خاطرات شخصی خود طی 45 سال فعالیت در این پالایشگاه را از ویژگی‎های این کتاب برشمرد و افزود: در یکی از فصل‎های کتاب به مرور رویدادهایی که در بازسازی پالایشگاه از بعد از جنگ تحمیلی گذشته است پرداخته‎ام که نام این فصل را "بازسازی با دست خالی" گذاشته‎ام.
 
جواهری‎زاده اضافه کرد: این کتاب با قیمت 15 هزار تومان در کتابفروشی‎های تهران و نیز کتاب‎فروشی محام اهواز در دسترس علاقمندان است.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، پالایشگاه آبادان از بدو احداث تا ابتدای بازسازی پس از جنگ تحمیلی، حوادث بسیاری را از سر گذرانده است. نگارنده در این کتاب ادعا ندارد که دوش به دوش این حوادث آمده و به آن‎چه خواسته رسیده است ولی فکر می‎کند توانسته است مجموعه مهمی از حوادثی که در آن مدت بر پالایشگاه گذشت را با صداقت و امانت بازگو کند. از این نویسنده تاکنون یک کتاب با نام "یادی از سال‎های دور" در سال 1394 منتشر شده که در آن به بیان خاطرات شخصی نگارنده از منطقه سوسنگرد (خفاجیه) و نیز تاریخ این منطقه پرداخته‎ شده است. همچنین در یک بخش از این کتاب نیز روایتی از زندگی محمدمهدی جواهری (صاحب‎الجواهر) که یکی از بزرگترین شاعران و فقهای قرن بیستم محسوب می‎شود بیان شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد