سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

چالش‌های جدی منطقه آزاد اروند برای اصلاح ساختار مدیریتی

منطقه آزاد اروند بنا به گفته کارشناسان خبره اقتصادی امروز با بحران جدی در عرصه مدیریتی مواجه است و مدیرعامل این سازمان در سال‌های اخیر نتوانسته است به دلیل شرایط خاص حاکم بر این سازمان از قید و بند تعارفات و رودربایستی ناشی از لابی‌گری‌ها و فضای خویشاوندی حاکم بر این سازمان رهایی یابد که این موضوع را می‌توان در آخرین مرحله از تغییرات مدیریتی و در انتصاب برادر مدیرعامل جستجو کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس خوزستان، این روزها شاهد اتفاقات در مدیریت سازمان مهم منطقه آزاد اروند هستیم این اتفاقات اگر چه به ظاهرا معمولی و عادی است اما در بررسی موشکفانه آن به عمق بحران تصمیم‌گیری و بی‌برنامه‌گی این سازمان عریض و طویل و مهم اقتصادی منطقه می‌توان پی برد.

از یک سو تصمیم‌گیری آنی در خصوص بازار کنزل‌المال و خارج کردن عجولانه گمرک از این بازار به اصطلاح بازار تجاری کالای همراه مسافر و تحت تاثیر قراردادن این بازار به بهانه راه‌اندازی گیت‌های ورودی شهرهای آبادان و خرمشهر در کنار آماده نبودن گیت‌ها و عدم استقرار تا حال حاضر گمرک در دروازه‌های دو شهر و همچنین تغییر یک باره معاونت مهم سرمایه‌گذاری این سازمان و انتصاب سؤوال برانگیز برادر مدیر عامل این سازمان که یکی از متهمان امنیتی در سال‌های گذشته بودند را می‌توان از وجود بحران و آشفتگی تصمیم‌گیری صحیح در این سازمان یادکرد.

در بررسی وضعیت سازمان منطقه آزاد اروند در سال‌های اخیر به موارد متعددی از بی‌برنامه‌گی و همچنین فضای بسته مدیریتی در آن می‌توان اشاره کرد.

بکارگیری برخی مدیران بازنشسته و فاقد برنامه و ایده پرداز و خلاق، در کنار فقدان پروژه‌های عمرانی برای تغییر چهره‌های آسیب دیده از جنگ تحمیلی آبادان و خرمشهر را می‌توان از جدی‌ترین انتقادات مردمی به این سازمان مهم اقتصدی منطقه عنوان کرد.

اوج بی‌اعتمادی و ناامیدی در بین آحاد جامعه ساکن در شهرهای آبادان و خرمشهر که امروز از آنها به عنوان ساکنان در منطقه آزاد اروند یاد می‌شود را از موج گسترده مهاجرت از این دو شهر همزمان با اعلام راه‌اندازی گیت‌های ورودی و خروجی می‌توان مشاهده کرد.

با وجود وعده‌های مدیران سازمان منطقه آزاد مبنی بر متحول شدن این منطقه با راه‌اندازی دروازه‌ها در ورودی شهرهای آبادان و خرمشهر به واسطه عدم تحقق وعده‌های قبلی و درک جدی مردم از فقدان استراتژی و برنامه هدفمند در این سازمان، باعث شده هیچ تاثیر جدی بر افکار عمومی در خصوص اعتماد به آینده این منطقه مشاهده نشود و روز به روز بر تعداد فروشندگان املاک برای مهاجرت به استان‌های دیگر افزوده شود.

منطقه آزاد اروند بنا به گفته کارشناسان خبره اقتصادی امروز با بحران جدی در عرصه مدیریتی مواجه است و مدیرعامل این سازمان در سال‌های اخیر نتوانسته است به دلیل شرایط خاص حاکم بر این سازمان از قید و بند تعارفات و رودربایستی ناشی از لابی‌گری‌ها و فضای خویشاوندی حاکم بر این سازمان رهایی یابد که این موضوع را می‌توان در آخرین مرحله از تغییرات مدیریتی و در انتصاب برادر مدیرعامل جستجو کرد.

انتصاب محمود زمانی فارغ از خوب یا بد بودن وی به معاونت مهم‌ترین بخش سازمان یعنی اقتصادی و سرمایه‌گذاری، اولا به دلیل نسبت نزدیک خانوادگی به مدیر عامل ثانیا به دلیل همان بحث داشتن اتهام امنیتی را یکی از ناشیانه‌ترین تصمیمات مدیریتی اسماعیل زمانی مدیر عامل منطقه آزاد اروند یاد برد که دلیل این تصمیم ‌گیری در فقدان مشاوران آگاه و دلسوز در کادر مدیریتی ایشان است.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند در بکار گیری مشاوران خبره، توانمند، تئوریسین و دارای مدارج علمی کافی تا این لحظه نمره خوبی نگرفته و متاسفانه این موضوع به دلیل همان شرایط سنتی حاکم بر این سازمان است.

یکی دیگر از مسائلی که اسماعیل زمانی مدیرعامل منطقه آزاد اروند در دوران مدیریتی خود به آن بی‌توجه بوده و باعث پرداخت هزینه‌های جدی مدیریتی شده، ضعف جدی در ساختار مدیریت روابط عمومی این سازمان مهم اقتصادی است. روابط عمومی منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از قسمت‌های مهم برای تغییر نگاه افکار عمومی و همچنین نزدیک کردن رسانه‌ها به عنوان رابطان حقیقی بین سازمان‌ها و جامعه در سال‌های گذشته به افول و ضعف جدی مواجه شده که دلیل آن را نیز فقدان تجربه علمی در زمینه علوم ارتباطات، عدم شناخت از رسانه‌ها و تشخیص جایگاه‌های حقیقی رسانه‌ها، بی‌برنامه‌گی و به روز نبودن در استفاده از بسترهاو عناصر مختلف تبلیغات و ... باید دانست.

بهر حال آنچه مسلم است با توجه به موافقت قطعی رییس جمهور با قرار گرفتن مدیریت مناطق آزاد کشور به عنوان نهادی زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی و به تبع آن بالا رفتن امکان نظارت بیشتر نمایندگان بر مدیریت این مناطق پیش بینی می‌شود سازمان منطقه آزاد اروند از این پس با چالش‌های جدی برای اصلاح ساختار مدیریتی خود روبرو است.

چرا که انتظار افکار عمومی از نمایندگان منتخب خود چیزی جز نجات سازمان منطقه آزاد اروند از این وضعیت رقت بار و روزمرگی ناامیدکننده فعلی نیست و قطعا آینده نمایندگان فعلی مردم آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی برای ورود به مجلس بعدی به توان و میزان توجه آنها به اصلاح امور منطقه آزاد اروند گره خواهد خورد.

البته در خصوص آینده منطقه آزاد اروند و تحولات احتمالی نه چندان دور در این سازمان موارد عدیده دیگری وجود دارد که به مرور خبرگزاری فارس خوزستان به آن خواهد پرداخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد