سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

این درگیری‌ها زیبنده خوزستان نیست

روزنامه کارون در شماره امروز خود با انتشار گزارشی از درگیری در شهر چم گلک این درگیری ها را زیبنده خوزستان ندانست و از مسئولان خواسته است برای کاهش و حل و فصل این مشکلات تمیهدات جدی تری بیندیشند. 

به گزارش تابناک خوزستان، متن گزارش روزنامه کارون به این شرح است:

پس از فروکش کردن درگیری‌های مربوط به منطقه «پتک جلالی» باغملک که انعکاس زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، این‌بار ۳۱ شــــهروند در درگیری‌های منطقه «چم گلک» اندیمشک آسیب دیده اند!

براساس گزارش ها این درگیری عصر روز پنجشنبه در محل قبرستان شهر «چم گلک» آغاز شده و طی آن نزاع هایی رخ داد که نهایتا منجر به آسیب دیدگی ۳۱ شهروند خوزستانی شده است.

 شهیار میرخشتی، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان در این خصوص می گوید:«در حادثه درگیری و تیراندازی که پنجشنبه گذشته (۵مردادماه) بین  عده‌ای در منطقه چم‌گلک اندیمشک رخ داد، ۳۱ نفر مصدوم شدند.  وی افزود: ۳۱مصدوم این حادثه به  بیمارستان امام علی (ع) اندیمشک انتقال یافتند که پنج نفر از آنان دیروز مرخص شدند. میرخشتی تصریح کرد: پنج نفر دیگر از مصدومان حادثه به  بیمارستان گلستان اهواز انتقال یافتند و اکنون ۲۱ نفر نیز در بیمارستان امام علی(ع) اندیمشک بستری هستند.»

 با جستجویی کوتاه در آرشیو اخبار متوجه شدیم که متاسفانه درگیری در این شهر مسبوق به سابقه می‌باشد. هرچند که اخباری از دلایل و طرف های درگیر در  حادثه پنجشنبه مخابره نشده است اما سال ۱۳۹۰ بود که پس از ۷ سال نزاع؛ صلح در «چم‌گلک» اندیمشک حکمفرما شده بود.

سخنان نادر جودکی رئیس وقت شعبه ۱۸شورای حل اختلاف شهرستان اندیمشک در مردادماه سال ۱۳۹۰ را مرور می کنیم: «متاسفانه در سال‌های ۸۳ و۸۴ منازعه و درگیری محلی در روستای چم گلک از توابع این شهرستان صورت گرفت که بر اثر این درگیری دو نفر کشته و ۹۰ نفر مجروح شدند.به گفته وی، بر اثر این درگیری با به آتش کشیدن ۸۰ درصد از مزارع کشاورزی، اماکن مسکونی و احشام طرفین، بیش از ۴۰۰ میلیون تومان خسارت به روستا وارد شد که با سعی و تلاش اعضای شعبه ۱۸ شورای حل اختلاف شهرستان اندیمشک پس از هفت سال، این نزاع به مصالحه منتهی شد.

 جودکی در این گفتگو همچنین می افزاید: در جریان این منازعه عده‌ای از طوایف دیگر به دلیل ارتباط قومی، قصد دخالت و حمایت از طرفین منازعه و ادامه درگیری را داشتند که با پا در میانی افراد با نفوذ، بزرگان و ریش سفیدان و برگزاری چندین جلسه با طرفین و سعی وتلاش اعضاء شورای حل اختلاف این شهرستان، به مصالحه ختم شد و  طی مراسمی محلی موسوم به «خون بس» با حضور رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب اندیمشک، مسوولان، بزرگان، ریش سفیدان طرفین و سایر سران طوایف مجاور این شهرستان، درگیری و منازعه مذکور به صلح و سازش منتهی شد و در نتیجه این سازش، خانواده‌های مقتولان از اجرای حکم قصاص گذشت کردند.»

نکته جالب توجه در خصوص منطقه «چم گلک» اندیمشک اینکه؛ این منطقه تا سال گذشته علی رغم پیش زمینه‌های نا امنی فاقد پاسگاه انتظامی بود و این موضوع بارها توسط ساکنان این منطقه به مسوولان گوشزد شده بود. در تیرماه سال ۱۳۹۴، سرهنگ اکبر کروندی (فرمانده وقت انتظامی اندیمشک) به این موضوع اینگونه واکنش نشان می دهد: «ایجاد پاسگاه نیروی انتظامی در شهر چم‌گلک از جمله مطالبات مردم این شهر برای تامین امنیت بیشتر می‌باشد. از مسوولان محلی شهر چم گلک انتظار می‌رود مکان لازم را برای ایجاد پاسگاه انتظامی در این شهر تامین کنند.»

هرچند که پیگیری‌های مسسولان انتظامی و شهری این استان جواب داد و «چم گلک» در مردادماه سال گذشته صاحب پاسگاه انتظامی شد اما با بروز درگیری‌های طایفه ای در این منطقه یک بار دیگر زنگ خطر نا امنی در این منطقه به صدا در آمد.

چندی پیش عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در خصوص تجربه چند ساله خود به عنوان رییس کل دادگستری استان خوزستان به درگیری‌های طایفه‌ای در باغملک اشاره و در این خصوص گفته بود: «ظرف دو سال گذشته قتل‌های متعددی در این منطقه رخ داده است.»
 با این اوصاف تا اوضاع از این حادتر نشده، مسوولان استانی باید فکری برای کاهش روند نزاع های طایفه ای در استان کنند چراکه این وضعیت به هیچ وجه زیبنده استان خوزستان به عنوان یکی از حساس‌ترین نقاط کشور نیست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد