سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

فاصله طبقاتی در خوزستان به صورت بسیار جدی خود را نشان می‌دهد

استاندار خوزستان با بیان این‌که خوزستان هنوز از تبعات جنگ به صورت جدی رنج می‌برد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از جنگ هنوز وجود دارند، گفت: فاصله طبقاتی در استان خوزستان به صورت بسیار جدی و بارز خود را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی در جلسه شورای اداری بهزیستی خوزستان که امروز (25 تیرماه) در اهواز برگزار شد، با تبریک هفته بهزیستی اظهار کرد: با پیشرفت علم و تکنولوژی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی و دانش اجتماعی، فعالیت بهزیستی و حوزه‌هایی که در آن فعالیت می‌کند، در حال تخصصی‌تر شدن است و سازمان بهزیستی از یک نهاد حمایتی صرف به یک نهاد سیاست‌گذار و در عین حال مجری اقدامات تخصصی در کشور تبدیل شده است.

وی با تاکید بر لزوم انعکاس حوزه‌های تخصصی فعالیت بهزیستی به مردم به منظور آشنایی کامل با خدمات تخصصی بهزیستی تصریح کرد: بهزیستی وظیفه دارد که علاوه بر ارائه تمام این خدمات تخصصی و حمایتی، خود را به مردم بشناساند و به جامعه نشان دهد که سازمانی کاملا علمی، تخصصی، به روز و انعطاف‌پذیر است.

استاندار خوزستان با اشاره به انعطاف‌پذیری بهزیستی نسبت به مسائل روز جامعه در مقایسه با دیگر سازمان‌های دولتی، بر لزوم گسترش بیشتر خدمات بهزیستی در خوزستان تاکید و عنوان کرد: نباید شرایطی وجود داشته باشد که فردی به استفاده از خدمات بهزیستی نیازمند باشد اما بهزیستی نتواند این فرد را تحت پوشش خود قرار دهد و این وضعیت موجب شود که این فرد به مشکلاتی دچار و سربار جامعه شود.

شریعتی با اشاره به شعار امسال هفته بهزیستی تحت عنوان "بهزیستی؛ محور مسئولیت و سلامت اجتماعی" بیان کرد: ایجاد و تامین و حفظ سلامت اجتماعی کاری دشوارتر و پیچیده‌تر نسبت به سلامت جسمی است. در حال حاضر باید حوزه‌های سلامت روان و سلامت اجتماعی محور کار بهزیستی قرار بگیرد و جامعه برای این موضوع بسیج شود. سلامت اجتماعی، خیر جمعی و بسیار با اهمیت‌تر از سلامت فردی است.

وی با بیان این‌که انتظار می‌رود بهزیستی موضوع سلامت اجتماعی را محور کار خود قرار دهد، افزود: بهزیستی باید با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی در این زمینه فعالیت کند تا شاهد گام‌های موثر و مهمی در این مسیر باشیم. همچنین باید بحث سلامت اجتماعی تحت پوشش طرح تحول نظام سلامت قرار بگیرد.

استاندار خوزستان ادامه داد: مردم باید بابت سلامت اجتماعی نیز تحت پوشش خدمات این طرح قرار بگیرند و سازمان‌های دیگر از این بابت پوشش بیمه‌ای ارایه دهند و همان‌طور که سلامت جسمی در این طرح مدنظر و مورد حمایت قرار می‌گیرد، از سلامت اجتماعی هم حمایت شود. در این صورت قطعا اثر مثبت آن دو برابر خواهد شد.

شریعتی اظهار کرد: موضوع لحاظ شدن بحث سلامت اجتماعی در طرح تحول نظام سلامت را حتما از وزرای بهداشت و رفاه پیگیری خواهیم کرد. البته متولی اصلی این بحث، وزارت رفاه است. ادغام وزارتخانه‌های رفاه با تعاون و کار، خیلی به صلاح نبود و موجب شد که هر کدام از این وزارتخانه‌ها از وظایف اصلی خود باز بمانند یا روند اجرای وظایف آنها کُند شود.

وی با اشاره به آسیب‌ها و رنج‌های اجتماعی استان خوزستان تصریح کرد: هر چند ممکن است از لحاظ عمرانی بازسازی استان خوزستان تا حدودی انجام شده باشد که البته همچنان در این زمینه مشکلاتی داریم، اما آمار و گزارش‌های ارایه شده در این جلسه حاکی از آن است که بازسازی اجتماعی خوزستان اکنون با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

استاندار خوزستان ادامه داد: خوزستان هنوز به صورت جدی از تبعات جنگ تحمیلی رنج می‌برد و آن‌گونه که باید، خسارت اجتماعی وارد شده به خوزستان به راحتی جبران نشده و نمی‌شود. هر چند تعداد بالای مستمری‌بگیران و افراد تحت پوشش بهزیستی در خوزستان نشانگر اقدامات ارزشمند این سازمان است، اما برای ما زنگ خطر و نگرانی محسوب می‌شود.

شریعتی با تاکید بر لزوم بسیج شدن کل کشور برای بازسازی اجتماعی خوزستان بیان کرد: از گستره رنج‌ها و آسیب‌های جدی تحمیل شده به خوزستان، برخی از آسیب‌های عمرانی و اقتصادی تا حدودی جبران شده‌اند اما در حوزه اجتماعی این آسیب‌ها همچنان وجود دارند. این مساله برای همه ما هم یک هشدار جدی و هم مایه درد است.

وی به تفاوت میانگین درآمد سرانه در کشور با درآمد سرانه در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: متوسط درآمد سرانه در کشور 17 میلیون تومان و در خوزستان 23 میلیون تومان است. در حالی که این رقم در برخی از استان‌ها به 12 میلیون و 14 میلیون می‌رسد. در استانی که درآمد سرانه بیشتر است، اشتغال‌زایی و خلق ثروت نیز بیشتر است. با این وجود مشاهده می‌کنیم که در خوزستان بیشترین تعداد مستمری‌بگیران بهزیستی وجود دارد. این وضعیت چه مفهومی برای ما دارد؟

استاندار خوزستان ادامه داد: چنین وضعیتی حاکی از آن است که فعالیت‌های اقتصادی انجام شده در خوزستان عاری از نگاه عدالت‌محورانه بوده‌اند و این فعالیت‌ها به صورت جمعی و با در نظر گرفتن تمام زوایای کار و لحاظ کردن خدمات اجتماعی دیده نشده است.

شریعتی با تاکید بر لزوم خاتمه دادن به این روند و تغییر جهت آن، افزود: باید در کنار این افزایش خلق ثروت در استان، برنامه‌های نهادگرایانه به منظور حرکت به سمت عدالت اجتماعی انجام شود. بنابراین از اساتید اقتصاد کشور و استان و به ویژه اساتید اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در این زمینه طلب استمداد می‌کنیم تا با طرح یک پروپوزال به ارائه پیشنهادات علمی برای جلوگیری از این فاصله طبقاتی در استان خوزستان بپردازند.

وی بیان کرد: در حال حاضر فاصله طبقاتی در خوزستان به صورت خیلی جدی و بارز خود را نشان می‌دهد. بنابراین باید حرکت اقتصادی خوزستان، حرکتی عدالت‌محورانه و در راستای حمایت اجتماعی باشد. اگر اکنون کاری انجام ندهیم، روز به روز این فاصله طبقاتی افزایش می‌یابد. پیگیری این مساله از معاونت اجتماعی استانداری درخواست می‌شود.

استاندار خوزستان در خصوص نقش دولت در بحث عدالت اجتماعی عنوان کرد: دولت به عنوان متولی عدالت اجتماعی باید فعالیت‌های اقتصادی را در مسیر عدالت‌محوری و حمایت اجتماعی سوق دهد یعنی از دولتی شدن بیشتر امور جلوگیری کند.

شریعتی گفت: با همکاری بانک قرض‌الحسنه رسالت، کاری به صورت پایلوت توسط معاونت اقتصادی خوزستان در حال اجرا است. در این طرح با راه‌اندازی خانه‌های توسعه و فعالیت زنان سرپرست خانوار در این خانه‌ها و تشکیل کارگاه‌ها، بحث برندسازی و تضمین فروش تولیدات این بانوان را بانک قرض‌الحسنه رسالت عهده‌دار می‌شود. این طرح هم اکنون در هویزه به صورت پایلوت در حال اجرا است و پایلوت بعدی نیز شهرستان لالی است.

وی ادامه داد: در این راستا، شرکت‌های بزرگ استان را موظف به افتتاح حساب از محل گردش مالی این شرکت‌ها در بانک قرض‌الحسنه رسالت کرده‌ایم. موضوع حائز اهمیت دیگر، وجود سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار بهزیستی است که باید نقش اساسی را به این سازمان‌ها بدهند و بهزیستی ناظر بر فعالیت این سمن‌ها باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد