سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خوزستان هنوز در مرحله خشکسالی قرار دارد/کاهش ۲۷ درصدی مخازن سدها

سدهای خوزستان
شناسهٔ خبر: 3969947 -
اهواز - معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: خوزستان هنوز در مرحله خشکسالی است و ورودی مخازن سدها با کاهش مواجه هستند. 

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ حسونی زاده پیش از ظهر امروز پنج شنبه در سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کل کشور اظهار کرد: سیل پدیده ای است که دلیل عمده آن عوامل طبیعی است ولی دخالت بشر در طبیعت باعث تشدید خسارت های این پدیده می شود. خوزستان منطقه خشک و نیمه خشک است که از بارش کمی هم برخوردار هست اگرچه متوسط بارش در خوزستان حدود ۳۵۰ میلیمتر است ولی پراکنش زمانی و مکانی مناسبی در این استان نداریم.

وی افزود: آب شدید و زیادی که از ظرفیت رودخانه و کانال تجاوز کرده و یا از مسیر اصلی خود منحرف و باعث خسارت شود، سیل یا سیلاب نامیده می شود. سیل ناگهانی، سیل رودخانه ای، سیل دریایی، سیل ناشی از ذوب برف از جمله سیلاب های رخداده در کشور هستند. در استان خوزستان سه نوع از این سیلاب ها در خوزستان رخ می دهد. خسارت وارد از سیل به دو بخش محسوس (انسانی و کشاورزی و...) و غیرمحسوس (عدم امنیت، ایجاد آشفتگی های اجتماعی و....) است.

حسونی زاده بیان کرد: طی ۲۵ سال اخیر تعداد ۵۷ سیل در رودخانه کارون، ۵۲ سیل در مارون، ۷۴ دز و ۳۵ مورد در کرخه به وقوع پیوسته است. مطالعه و اجرای طرح های سازه ای مهار سیل، مطالعه و اجرای طرح های غیر سازه ای (ایجاد سیستم های پیش بینی هوا و...) مدیرت حوضه و حفاظت آبخیز، تهیه و دوین نظامنامه مدیریت سیل و طرح عمل در مواقع بحران و همچنین آموزش های همگانی از جمله پیشنهادات برای پیشگیری از وقوع سیل هستند.

وی عنوان کرد: ۲۵ روستا از ۳۹ روستای احداث شده در حوزه تالاب بامدژ در حریم رودخانه واقع شده است. میزان عبور آب در این حوزه از دو هزارمترمکعب به ۷۰۰ مترمکعب کاهش پیدا کرده است. تهیه سیستم هشدار سیل، مدیریت یکپارچه سدها در زمان سیل و تهیه مدل های پیش یابی آب و هواشناسی از جمله آمادگی برای سیل در سازمان آب و برق خوزستان است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: مدیریت یک سیل در یک سازمان انجام نمی شود و برای همین نیز نظامنامه سیل را تدوین کردیم. در این نظامنامه بالغ بر ۱۰۰ اقدام پیش بینی شده است. در مسئله سیل ۱۰ ارگان از جمله هواشناسی، ارتباطات، شهرداری ها و وزارت نیرو دخیل هستند.

حسنونی زاده تصریح کرد: بارندگی استان در سال جاری ۲۵۰ میلی متر است که این میزان در سال گذشته ۳۹۳ میلی متر بود. هنوز در مرحله خشکسالی هستیم و ورودی مخازن سدها با کاهش مواجه هستند و در حوزه مارون ورودی منفی ۴۳ و در حوزه کارون بزرگ ورودی منفی ۳۷ درصد را نشان می دهد. در مجموع با کاهش ۲۷ درصدی مخازن سدها بویژه در حوزه مارون هستیم.

وی گفت: با توجه به این وضعیت، با تشخیص اینکه خشکسالی منشاء ریزگردها است، اقداماتی از سه سال قبل برای رهاسازی آب به تالاب هور العظیم انجام شد که در این راستا در سال ۹۱_۹۲ بیش لز یک میلیون متر مکعب در سال ۹۳_۹۲ یک میلیارد و نیم، سال  ۹۴ حدود یک میلیارد و ۸۷ و امسال تاکنون حدود یک میلیارد و ۶۳ مترمکعب آب رهاسازی شده است و در صورتی که همکاری‌های لازم صورت پذیرد، بیش از ۹۰ درصد تالاب هور العظیم آب‌گیری خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد