سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

پرداخت خسارات ( به خوزستانیها) بر اساس دستورالعمل‌های مدیریت بحران است، نه برآوردها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به توزیع 30 میلیارد تومان خسارت برای سیل فروردین‌ماه در استان خوزستان، گفت: وقتی استان خسارت‌دیده جمعبندی‌های خود را در بحث خسارات انجام می‌دهد، این برآوردها با دستورالعمل‌های مدیریت بحران در زمینه برآورد خسارات، مقداری تفاوت دارد.

 

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: به طور کلی در هر حادثه‌ای، پس از مدت کوتاهی با برآوردی که دستگاه‌های اجرایی استان محل حادثه انجام می‌دهند، پس از تأیید استاندار آن منطقه، میزان برآورد خسارات به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال می‌شود.

 

وی افزود: سازمان مدیریت بحران نیز بر اساس دستورالعمل‌هایی که دارد جمع‌بندی‌های لازم را انجام می‌دهد و سپس جمع‌بندی‌ها برای سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود. فرآیند پرداخت خسارات در سازمان برنامه و بودجه باید طی شود تا پرداخت اعتبارات موردنظر برای جبران خسارات انجام شود.

 

نجار، با بیان این‌که از سوی سازمان مدیریت بحران 30 میلیارد تومان خسارت به خوزستان تخصیص داده شده است، تصریح کرد: خسارت‌های پرداخت‌شده به استان خوزستان برای بحث زیرساخت‌ها و خسارت‌هایی است که به آن‌ها وارد شده است.

 

وی گفت: در بحث برآورد خسارات، استان‌های آسیب‌دیده آماری ارائه می‌دهند اما سازمان مدیریت بحران بر اساس دستورالعمل‌هایی که دارد، میزان خسارات را برآورد می‌کند و سپس برای پرداخت از محل ماده 10 و 12 در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می‌دهد.

 

نجار، در خصوص پرداخت خسارات واردشده به کشاورزان در سیل فروردین‌ماه عنوان کرد: دولت در بخش کشاورزی برای پرداخت خسارات دو راهکار پیشنهاد داده است. یکی از پیشنهادات بند "و" تبصره 13 است، مبنی بر این‌که سود وام‌های خسارت‌دیدگان را دولت برای سه سال پرداخت کند.   

 

وی افزود: بحث دوم از طریق صندوق توسعه بیمه محصولات کشاورزی است که دولت از محل ماده 10 و 12 که مربوط به مدیریت بحران در کشور است، خسارت‌ها را پرداخت می‌کند. امسال قانونگذار یک هزار و 350 میلیارد تومان برای این صندوق پیش‌بینی کرده است که استفاده از این صندوق روال خود را دارد.

 

نجار خاطرنشان کرد: در بحث کشاورزی بر اساس دو روش صندوق بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت سود تسهیلات توسط دولت، خسارات کشاورزان جبران می‌شود اما مبلغی به صورت نقدی به آن‌ها داده نمی‌شود.

  

وی گفت: برای خانه‌هایی که در روستاها به طور کامل تخریب شده باشند، 20 میلیون تومان تسهیلات و 5 میلیون تومان به‌صورت بلاعوض داده می‌شود؛ همچنین 2 میلیون تومان نیز به‌صورت معیشتی به خسارت‌دیدگان کمک می‌شود و به این ترتیب خسارات از سوی سازمان مدیریت بحران برآورد می‌شود. ممکن است در روستایی خانه‌ای بیش از 100 میلیون تومان ارزش داشته باشد، اما سازمان مدیریت بحران بر اساس دستورالعملی که دارد خسارات را برآورد و پرداخت می‌کند.

   

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: پرداخت خسارات در بخش‌های متفاوتی انجام می‌گیرد. خسارت پرداخت‌شده در بحث سیلی که در فروردین‌ماه سال گذشته به خوزستان وارد شد، مربوط به بخش تأسیسات زیربنایی و آسیب‌هایی بود که به زیرساخت‌ها وارد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد