سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

پل قدیم دزفول حال و روز چندان خوشی ندارد!

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول (دزپارس) گفت: نبود مرمت دوره‌ای برای حفاظت از پل قدیم دزفول و خسارات ناشی از سیل فروردین ماه سال 1395 باعث شده که این پیر به یادگار مانده از عهد ساسانی امروز حال و روز چندان خوشی نداشته باشد و زنگ خطر را برای فعالان، دوستداران و مسؤولان حوزه میراث فرهنگی کشور به صدا درآورد. 

محمد آذرکیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ـ منطقه خوزستان، اظهار کرد: در سیل فروردین ماه سال 1395 که دبی رودخانه دز چند برابر معمول آن بود نیز این پل مقاومت نشان داد. با این همه، به گفته برخی کارشناسان تا حدودی بر آسیب‌های پل ساسانی اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1390 برای حفاظت از این پل تاریخی عبور وسایل نقلیه موتوری از روی آن ممنوع شد و شهرداری دزفول اقدام به احداث میدانی در ورودی پل و رمپ‌هایی برای عبور وسایل نقلیه از کنار آن مبادرت ورزید و پل حکم پیاده‌رو را پیدا کرده است.

این دوستدار میراث فرهنگی تاکید کرد: به دلیل قدمت بالای پل قدیم دزفول، این پل به صورت دوره‌ای نیازمند مرمت است. این در حالی است که در سال‌های اخیر توجه چندانی به این امر مهم نشده و چند سالی است که به حال خود رها شده است و روزبه‌روز بر فرسودگی‌های آن افزوده می‌شود. 

آذرکیش در عین حال بیان کرد: با وجودی که از مهر سال 1395 خبرهایی مبنی بر اختصاص بودجه به مرمت این پل منتشر شد اما تا دی 1395 هیچ عملیات مرمتی صورت نپذیرفت. به مناسبت سالروز پل ساسانی در 15 دی ماه نیز این خواسته به عنوان یک مطالبه عمومی مجددا طرح شد که باز با وعده‌هایی مبنی بر آغاز عملیات مرمت، مرمت آن همچنان متوقف ماند. سایر مسؤولان استانی نیز وعده‌هایی برای اختصاص بودجه مرمت این میراث ارزشمند داده‌اند که تاکنون هیچ عملیاتی در این خصوص صورت نپذیرفته است.

او با اشاره به این که پل ساسانی دزفول یکی از نمادهای ارزشمند ملی و مایه فخر و مباهات همه ایرانیان و گواه اقتدار هزاران ساله  مردم سرافراز ایران است، گفت: این پل باید به شایستگی مورد حفاظت قرار گیرد تا بتواند به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان خوزستان مورد بازدید گردشگران قرار گیرد.
مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول (دزپارس) اضافه کرد: اعضای انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول و سایر دلسوزان میراث فرهنگی کشور بارها در مصاحبه‌هایی خواستار توجه جدی به این سرمایه ارزشمند شده‌اند که امیدواریم در سال مزین به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» با حفظ میراث ارزشمند خود و رونق صنعت گردشگری، قدم موثری در رونق بخش گردشگری و اشتغال‌زایی برداشته شود.

آذرکیش یادآوری کرد: پل ساسانی دزفول یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی استان خوزستان است که قدمت آن به دوره شاپور اول ساسانی می‌رسد. این پل همواره در 18 قرن عمر خود نقش مهم ارتباطی در شمال استان خوزستان داشته و در دوره‌های مختلف مرمت گشته و از این جهت به عنوان قدیمی‌ترین پل استوار دنیا که همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد به شمار می‌رود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد