سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

فعالیت‌های گسترده شرکت‌های نفتی در کنار پدیده گردوغبار تولید عسلِ با کیفیت خوزستان را غیرممکن کرده است

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان گفت: گیاهان و گلها در مناطق گرمسیری شهد بهتری دارند ولی با توجه به مسائل زیست محیطی و ریزگردها و پوشش گیاهی از بین رفته همچنین بدلیل فعالیت‌های گسترده شرکت‌های نفتی و آسیبی که به محیط زیست وارد شده است زنبورداران قادر به تولید عسلِ با کیفیت نیستند.

امین کریمی  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با بیان اینکه یکی از فصل‌های  برداشت‌های عسل در خوزستان فصل پاییز است  اظهار کرد: در شوشتر، دزفول، بهبهان و قسمت‌هایی از رامهرمز و مسجدسلیمان که عسل کُنار برداشت می‌شود  سال گذشته میزان برداشت از هر کندو 7 کیلو بود  و بیش از 2200 زنبوردار از 200 هزار کلنی برداشت خوبی داشتند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین عسل کشور در خوزستان تولید می‌شود در تشریح مشکلات پیش روی جامعه زنبورداران خوزستان گفت: مهم‌ترین مشکل زنبور داران  مربوط به دارو و درمان است، متاسفانه ورود داروهای قاچاق با قیمت های بسیار بالا باعث ایجاد مشکلاتی برای زنبورداران شده است.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان توضیح داد: داروهایی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شوند مورد حمایت قرار نمی‌گیرند که  انتظار می‌رود دامپزشکی در رابطه با موضوع فوق و همچنین بررسی اپیدمی از قبیل بیماری‌های عفونی و کاهش جمعیت زنبورها وارد شود و عامل اصلی بیماری‌ها را شناسایی کند.

کریمی ادامه داد: بحث تغذیه زنبور یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه کرد و بتوان به مکمل‌های پروتئینی و جایگزین‌های گرده گل به کمک زنبور آمد.

وی تاکید کرد: باید به فکر بالا بردن سطح علمی زنبورداران استان بود که متاسفانه بدلیل کمبود بودجه، دوره‌های آموزشی و مسائل فنی لازم به ندرت برگزار و آموزش داده می‌شود.

 کریمی عنوان کرد:  حشره‌ای که نامش زنبور است خاص مناطق گرمسیری است به طور حتم زنبور در مناطق گرمسیری فعالیت بهتری دارد و رشد بهتری می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان تشریح کرد:  گیاهان و گلها در مناطق گرمسیری شهد بهتری دارند ولی با توجه به مسائل زیست محیطی و ریزگردها و پوشش گیاهی از بین رفته بدلیل فعالیت‌های گسترده شرکت‌های نفتی و آسیبی که به محیط زیست وارد شده است بعضا زنبورداران قادر به تولید عسلِ با کیفیت نیستند.

کریمی با ابراز تاسف از اینکه اکنون با وجود دشت‌های بکر اما به دلیل وجود تاسیسات نفتی، دسترسی به مناطق فوق امکان پذیر نیست خاطر نشان کرد:  ظرفیت ما، در زنبور به خصوص در زمینه اشتغالزایی و تولید ثروت، بسیار عالی است و می‌تواند مصداق فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی باشد که این مهم  تنها با مدیریت صحیح  به نتیجه می‌رسد.

ویبا اشاره به رتبه استان در بحث زنبور داری و ارتقاء این رتبه در کشور متذکر شد: با همت مضاعف موفق شدیم  رتبه استان را از 22 کشوری به 12 برساندیم که انتظار می رود  با همت بیشتر این رتبه تک رقمی، و بین 5 و 6 قرار گیرد تا هم شاهد توسعه اشتغال در استان  باشیم و هم با توجه به اینکه عسل یک داروی شفابخش است بتوانیم به سلامت جامعه کمک کنیم.

وی از مسئولان به ویژه مسؤولان  شرکت نفت، منابع طبیعی و آب و برق که مناطق عالی در اختیار دارند در خواست کرد: با توجه به اینکه  پشت سدها منطقه‌ای بکر برای پرورش زنبور است ما را در این زمینه یاری کنند تا بتوانیم بهترین عسل را تولید و در اختیار جامعه قرار دهیم.

 کریمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وجود عسل‌های تقلبی در بازار استان اشاره کرد و افزود: عسل تقلبی دو جنبه دارد که باید با فرهنگ سازی میان مردم به فکر اصلاح امور باشیم و اینکه مردم را آگاه کنیم که عسل را از چه جایگاه‌هایی خریداری کنند.

وی توضیح داد: در تمام کشور با کمک صندوق زنبورعسل مکان‌هایی راه اندازی شده است و تولید زنبوردارها در آنجا خریداری و مورد آزمایش کیفی لازم قرار می‌گیرند و در نهایت به بازار ارائه می‌شوند، اما متاسفانه در حال حاضر عسل‌های تقلبی به صورت سنتی و در بسته بندی‌های نامناسب در حال عرضه هستند و امیدواریم مردم توجه داشته باشند که هر چیزی را به نام عسل خریداری نکنندو

کریمی با بیان اینکه یکی از نیازهای ما هماهنگی سازمان غذا و دارو و بهداشت محیط با اتحادیه است در خصوص چگونگی خریداری عسل توسط مردم است گفت: به طور حتم نظارت غذا و دارو و آزمایش آنها است که می‌تواند تشخیص دهد چه عسلی دست ساز و تقلبی است.

وی افزود: ما می‌توانیم مراکز فروش عسل را راه‌اندازی کنیم اما  متاسفانه این مراکز هم محدود هستند و عمومی نیستند که مردم بدانند محصولات زنبورداران را از کجا باید تامین کنند.

 کریمی با ابراز تاسف از اینکه  در حال حاضر محصولاتی بدون لیبل در لبنیاتی‌ها، عطاری‌ها، خانه‌های ارگانیک و میوه فروشی‌ها به فروش می‌رسند که معمولا قیمتی بین 15 تا 25 هزار تومان دارند و در خانه‌های ارگانیک بعضا این رقم به 150 تا 250 هزار تومان می‌رسد خاطر نشان کرد: عسل زنبور هر چقدر با کیفیت باشد و هر چقدر هم خالص باشد قیمتی بیشتر از 40 تا 70 هزار تومان نمی‌تواند داشته باشد که در مراکز تعاون روستایی و در بازارچه‌هایی که تدارک دیده است این محصول وجود دارد.

وی، خانه عسل بین خیابان 12 و 13 کیانپارس، در بازارچه ساحلی امانیه، در بازارچه انبار هلالی و در سلطانمنش چهارشیر را از جمله  مراکز مورد تائید فروش عسل  اتحادیه زنبورداران در اهواز برشمرد.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان در پایان به مردم توصیه کرد: در خرید عسل دقت کنند چرا که عسل ماده مفیدی است که به افزایش ایمنی و سلامت بدن کمک شایانی می‌کند و اگر استاندارد نداشته باشد قطعا می‌تواند باعث وارد شدن خسارت به سلامت جامعه باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد