سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

فیلمی که ابهامات را می افزاید و از آن نمی کاهد

پر واضح است که اقدام به انتشار این فیلم از سوی تیم رسانه ای آقای شهردار برای پاسخ به انتقادات پردامنه عمومی در فضای مجازی علیه شهردار تهران و جوابی به هشتگ #قالیباف_استعفا است.

سرویس سیاسی خرداد/ رضا رئیسی: با گذشت 4 روز از حادثه دلخراش پلاسکو که احساسات عمومی را جریحه دار کرده و واکنش های متعددی را در سطوح مختلف جامعه در پی داشت، در خبرگزاری فارس و نیز شبکه های مجازی فیلم جلسه محرمانه شهردار تهران در اردیبهشت ماه سال 93 با اعضای شورای شهر که در آن توضیحاتی پیرامون نا امن بودن ساختمان پلاسکو از سوی محمد باقر قالیباف داده می شود، انعکاس گسترده یافت.

به گزارش خرداد؛ در توضیحات ابتدایی این فیلم کوتاه، نوشته می شود که این فیلم متعلق به جلسه 60 شورای شهر به تاریخ 7 اردیبهشت ماه و با ریاست احمد مسجد جامعی است، که این مورد آخر یعنی ریاست یک عضو اصلاح طلب با فونت درشت و قرمز رنگ انعکاس می یابد، لابد برای آنکه تاکید شود که فرمایشات آقای شهردار در برابر رئیس اصلاح طلب آن برهه شورا عنوان شده است.

پر واضح است که اقدام به انتشار این فیلم از سوی تیم رسانه ای آقای شهردار برای پاسخ به انتقادات پردامنه عمومی در فضای مجازی علیه شهردار تهران و جوابی به هشتگ #قالیباف_استعفا است.

آنان خواسته اند که شهردار محترم از زیر فشار انتقادات شانه خالی کرده و پاسخی درخور به منتقدان نیز داده شده و چنین عنوان شود که فرمانده مدیریت شهری کلان شهر پایتخت از هرگونه قصور بری بوده و دو سال و نیم پیش خطر وقوع حادثه را گوشزد کرده، آنگونه که از همان ساعات اولیه نیز بارها و بارها از سوی مسئولین شهرداری تاکید و تصریح شد که 30 اخطار از سوی شهرداری مبنی بر فقدان امنیت ساختمان به مالکین و کسبه داده شده است.

 اما به زعم نگارنده انتشار این فیلم نه تنها شهردار محترم را از انتقاداتی که متوجه وی است تبرئه نمی کند که دلیلی واضح و مبرهن بر ضعف مدیریت ایشان در مسئولیت شهرداری تهران است.

اهم نکات و ایرادات فیلم را موجز و مختصر مرور می کنیم.

1- شمار بسیاری از منتقدان سیاسی و همیشگی آقای شهردار طی چند روز گذشته و پس از حادثه پلاسکو، در حالیکه موج درخواست استعفا در فضای مجازی براه افتاده بود، به انتقاد از این رویکرد پرداخته و تاکید داشتند که اکنون وقت این بازخواست ها و درخواست ها نیست، در هنگامی که این فاجعه رخ داده و عملیات آوربرداری ادامهدارد، می توان پس از فروکش کردن التهابات به بررسی دقیق همه زوایای ماجرا پرداختو مقصران را مشخثص و برخوردهای لازم با آنان را خواستار شد و نباید موضوع به نحوی باشد که شائبه سیاسی بودن واکنش ها القا شوداما انتشار این فیلم نشان داد که تیم آقای شهردار بدش نمی آید که وارد این قبض و بسط های سیاسی و رسانه ای شده و ماجرا را به سمت کنش و واکنش های سیاسی سوق دهد.

2- طی چند روز گذشته یکی از مهم ترین محورهای مورد تاکید تیم مدیریتی شهرداری و اعضای شورای شهر همسوی آقای قالیباف این بوده که شهرداری امکان و اختیار پلمپ واحدهای پلاسکو را نداشته و تنها می توانسته به آنان اخطار دهد و ناامنی ساختمان را گوشزد کند، حال آنکه در این فیلم شهردار محترم با صراحت تاکید می کند که در دو راهی پلمپ یا عدم پلمپ واحدهای ساختمان پلاسکو گیر کرده است! پس نتیجه بدیهی و منطقی و غیر قابل کتمان آنست که  ایشان مختار و مجاز به تعطیلی این واحدها بوده و البته این اقدام را انجام نداده است.

3- همراهان آقای قالیباف و شخص خود وی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بر روی مدیریت جهادی آقای قالیباف تاکید موکد کرده و ان را مهم ترین عنصر امتیاز بخش به وی می دانستند، از اسباب و لوازم بدیهی مدیریت جهادی، اتوریته، اقتدار،تصمیم بهنگام و سنجیده است، حال وفق اظهارات شهردار در این جلسه، ایشان با صراحت می گوید که از ترس واکنش ها و انتقادات در بین دو راهی تعطیلی ساختمان و اجازه برای ادامه فعالیت آن مانده است! که دو سال و نیم بعد و تا روز حادثه نیز این تردید و خوف و رجا ادامه داشته است، حال چگونه ایشان می تواند با این دوگانگی و عدم قاطعیت مدیریتی خود را مدیری شایسته برای رتق و فتق امور کلان شهر تهران با بحران های متعدد در کمین بداند؟

4- اینکه  رقبای سیاسی دستمایه تخریب و نقد احتمالی شهردار را بواسطه بستن واحدهای ناامن و تهدید کننده جان شهروندان بدست نیاورند، هیچ توجیه منطقی، اخلاقی و قانونی برای عدم ایفای وظیفه ذاتی و مسئولیت ویژه ای که ایشان در قبال شهروندان دارد، ایجاد نمی کند. اینگونه باشد هیچ مدیری نباید دست به اقدام و عمل بزند مبادا که رقبا چیزی برای تخریب بیابند. شهردار محترم یا باید به وظیفه ذاتی و قانونی خود عمل می کرده یا آنکه اکنون که چنین نکرده مسئولیت این ترک فعل از منظر حقیقی و حقوقی با ایشان است.

من حیث المجموع در این فیلم شخص شهردار تهران خود با صراحت اعلام می کند که به دلایل بیم از واکنش ها بر سر دو راهی مانده و تنها به دادن اخطار بسنده کرده است، بی عملی و تعللی که چند سال بعد در نهایت منجر به وقوع یک فاجعه شد و حال البته مردم انتظار دارند که چه شهردار و چه اعضای شورا و چه مالک و هر آنکس که در پدید آمدن این وضعیت نقش داشته در محضر افکار عمومی و نهادهای قانونی پاسخگو باشد به دور از سیاسی کاری و سیاست زدگی و هر گزاره پیرامونی و فرامتنی دیگر. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد