سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آسیب وارده به اعتماد عمومی مردم در گرد و غبار اخیر اهواز به راحتی قابل جبران نیست

استاندار خوزستان با ابراز تاسف نسبت به مشکلات دو روز گذشته از جمله قطعی آب و برق در اهواز و برخی شهرستان‌ها گفت: تردید در تصمیم گیری‌ها در دو روز گذشته موجب وارد شدن استرس و رنج‌هایی به مردم شد و  آسیبی که بابت این موضوع به اعتماد عمومی مردم وارد شد، به راحتی قابل جبران نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان،‌ غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد مدیریت بحران که امروز (10 بهمن ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به شرایط دو روز اخیر در اهواز در پی وقوع گرد و غبار، اظهار کرد: در دو روز گذشته با پدیده ریزگردها که مشکلی اقلیمی است، مواجه شدیم. این پدیده شدت زیادی داشت و به مدت یک ساعت غلظت گرد و غبار از 100 به 10 هزار میکروگرم در مترمکعب رسید و مشکلاتی ایجاد کرد که فکر می‌کنم این مشکلات را بهتر می توانستیم مدیریت کنیم تا فشار کمتری به مردم وارد شود. ‌اگر مدبرانه‌تر و به موقع تصمیم‌گیری می‌شد، مشکلات دو روز اخیر با این شدت را نداشتیم.

ستاد بحران خوزستان باید تشکیل می‌شد

شریعتی با اشاره به اطلاعیه و اخطاریه هواشناسی در اواخر هفته گذشته مبنی بر وقوع پدیده ریزگردها عنوان کرد:‌ وقتی اطلاعیه هواشناسی به اخطاریه تبدیل شد، ضرورت داشت که ستاد بحران استان تشکیل می‌شد و نباید به ابلاغ این اخطاریه به فرمانداران بسنده می‌شد.

وی ادامه داد:‌ باید در روز صدور این اخطاریه یا حداقل صبح پنج‌شنبه، جلسه ستاد بحران استان با حضور فرمانداران شهرهای مربوطه تشکیل و هماهنگی‌های لازم انجام می‌شد. در شرایط پیش آمده، بسنده کردن به ابلاغ این اخطاریه کفایت نمی‌کرد.

استاندار خوزستان افزود: در چند ماه گذشته زمانی که اطلاعیه هواشناسی در خصوص بارندگی صادر می‌شد، جلسه ستاد بحران استان برگزار و شرایط احتمالی مدیریت می‌شد. در دو روز گذشته دستگاه‌های مربوطه باید متوجه نوع و حساسیت مساله می‌بودند زیرا در دستورالعمل‌های اداری اخطاریه هواشناسی تعبیر دیگری دارد و نمی‌توان تنها به ابلاغ این اخطاریه بسنده کرد.

سوالاتی که در حوزه توزیع برق مطرح است

وی با اشاره به قطعی برق در اهواز و شهرهای تابعه در دو روز گذشته بیان کرد: این‌که گاهی ده ترانس برق از مدار خارج شوند، خیلی نگران‌کننده نیست اما وقتی ایستگاه‌های فوق توزیع برق از مدار خارج شوند نشان می‌دهد که مشکلات جدی وجود دارد. در این زمینه شرایط قطعی برق دو روز گذشته اعم از شهرهای تابعه و بخشی از شهرهای تابعه چند سوال را ایجاد می‌کند.

شریعتی ادامه داد: ‌آیا شرکت تولید برق در دو روز گذشته قطعی برق را پیش‌بینی نکرده بود و اگر پیش‌بینی کرده بودند باید چه اقدامات پیشگرانه‌ای جهت جلوگیری از قطعی برق انجام می‌دادند؟ آیا این شرکت نباید برنامه زمان‌بندی ادواری سالانه جهت شست‌وشوی ایستگاه های برق را دنبال می کرد؟

وی گفت: روز جمعه در اهواز شاهد بارش باران بودیم اما ساعت 5 صبح روز شنبه با قطعی برق مواجه شدیم. اگر بنا باشد که به علت وقوع پدیده ریزگردها و پس از آن بارش باران، مشکل قطعی برق ایجاد شود نباید این مشکل 20 ساعت پس از وقوع این پدیده یا بارش باران ایجاد شود زیرا حدود ساعت 4 بعد از ظهر روز جمعه تقریبا ریزگردها و بارش‌ها در اهواز مرتفع شده بود و از این ساعت به بعد دیگر از نظر برق هیچ مشکلی در اهواز وجود نداشت گرچه برق برخی مناطق شهر مرتبط قطع و وصل می‌شد.

استاندار خوزستان افزود: ‌آیا مدیریت بحران استان روز جمعه از قطعی برق ایستگاه‌های برق اطلاع یافت؟ من در کشور لهستان اطلاع یافتم که 5 یا 6 ایستگاه برق از مدار خارج شده‌اند اما مدیریت بحران استان در این زمان از این مساله بی اطلاع بود. چرا شرکت توزیع برق، خارج شدن ایستگاه‌ها از مدار را سریعا به مدیریت بحران خوزستان اطلاع نداد تا تمام امکانات برای رفع این مشکل بسیج شوند؟ اینها همه موارد کم‌کاری‌هایی است که در دو روز گذشته صورت گرفته است.

زحمت‌هایی که در دو روز گذشته کشیده شد، به موقع نبود

شریعتی ادامه داد: ‌البته زحمت‌های زیادی در دو روز گذشته جهت  رفع مشکل قطعی برق کشیده شد. از من خواسته می‌شود که با وجود قطعی برق از دستگاه‌های مربوطه تشکر کنم؛ چه تشکری کنم وقتی این زحمت‌ها به موقع صورت نگرفت؟ بعد از بروز مشکل زحمت‌هایی کشیده شد که به موقع نبودند. چرا معاونت بهره‌برداری استان در آن روز به جهت شرکت در جلسه‌ای به تهران سفر کرده بود؟ آیا مشکل قطعی برق اهواز مهم‌تر است یا جلسه شرکت توانیر؟

وی با انتقاد از حضور برخی مسئولان شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در جلسه توانیر تهران در روز شنبه گفت: ‌آیا مسئولان این شرکت در جلسه توانیر شرکت کرده بودند یا خیر؟ اینها مواردی است که باید پیش‌بینی می‌شد و نباید تا این حد در این زمینه سردرگم عمل می‌کردند.

استاندار خوزستان گفت: با توجه به این‌که در سال‌های گذشته نیز در زمان وقوع پدیده ریزگردها مساله قطع برق رخ داده بود، آیا ضرورت نداشت که از چند مسیر به تصفیه‌خانه‌های آب اهواز برق‌رسانی شود؟ چرا شرکت توزیع نیروی برق و آبفا مساله مشکل برق تصفیه‌خانه‌ها را در این شش یا هفت ماه اخیر به من منتقل نکرده بودند تا زودتر تصمیم‌گیری شود و مشکل برق تصفیه‌خانه‌ها مرتفع شود؟

در تصمیم‌گیری تعطیلی مدارس و ادارات با تردید عمل شد

وی با بیان این‌که بخشی از مشکلات دو روز گذشته در اهواز به خود استانداری باز می‌گردد، اظهار کرد: ‌ما هم باید زودتر تصمیم‌گیری می‌کردیم و با توجه به شرایط قطعی آب و برق باید تعطیلی ادارات و مدارس در روز شنبه زودتر اعلام می‌شد؛ در این زمینه به موقع تصمیم گرفته نشد و با تردید عمل شد. این تردید در تصمیم گیری‌ها در دو روز گذشته موجب وارد شدن استرس و رنج هایی به مردم شد.

شریعتی ادامه داد: ‌دایر بودن مدارس و فعالیت ادارات در شرایطی که آب و برق قطع است، چه کارایی‌ای دارد؟ این نقدی است که بر ما وارد است و نشان دادیم که در چنین شرایطی، مدیریت پیشگیرانه نبوده و مدیریت ما مدیریت نامناسبی بوده است.

اگر قطعی آب و برق در تابستان رخ دهد، چه خواهد شد؟

وی با اشاره به اظهارات شرکت توزیع برق مبنی بر شست‌وشوی ایستگاه‌های برق در فصل تابستان تصریح کرد:‌ اگر وضعیت دو روز گذشته و قطعی آب و برق در اهواز را در تابستان داشته باشیم چه جوابی را برای مردم داریم و چه تمهیداتی در این زمینه پیش‌بینی شده است و واقعا به این مساله هم فکر کرده‌اید؟ یا باز هم اجازه می‌دهید که مشکلات ایجاد شوند و بعد هم به صورت مسکن این مشکلات را به صورتی رفع می‌کنید.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم توجه دستگاه‌‌های استان به اخطاریه هواشناسی در اواخر هفته گذشته مبنی بر وقوع پدیده ریزگردها عنوان کرد: ‌نمی‌شود که مسئولان جایگاه و پست‌هایی را بدون هیچ احساس مسئولیتی اشغال کنند و یا احساس مسئولیت آنها در شان مردم نباشد. باید در عمل احساس مسئولیت خود را نشان بدهیم.

آسیب وارده به اعتماد عمومی مردم خوزستان به راحتی قابل جبران نیست

شریعتی گفت:‌ مشکلاتی مانند قطعی آب و برق  که در دو روز گذشته در اهواز و برخی شهرهای تابعه به علت وقوع پدیده ریزگردها ایجاد شد، بالاخره به نحوی رفع و رجوع شد اما آسیبی که به اعتماد عمومی مردم استان خوزستان در دو روز گذشته وارد شد، به راحتی قابل جبران نیست. مسائل و مشکلات مادی قابل حل هستند اما این اعتماد عمومی است که ما کمتر مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: ‌آسیبی که به اعتماد عمومی مردم نسبت به نظام و دولت وارد می‌شود، به راحتی قابل جبران نیست و در این زمینه نیز مردم هیچ گناهی ندارند. ما به صورت صحیح و درست به موقع تصمیم نگرفته‌ایم. باید در چنین شرایطی حتی اگر لازم باشد کل استان برای رفع مشکلات بسیج شوند.

رادارهای هواشناسی خوزستان تجهیز می‌شوند

استاندار خوزستان اظهار کرد:‌ با پیگیری‌های انجام شده از حدود یک و نیم ماه گذشته در حال انجام هماهنگی‌های لازم هستیم تا رادارهای هواشناسی خوزستان از حالت آنالوگ و دو بعدی، به تکنولوژی روز دنیا مجهز شوند. اعتبار این طرح حدود 5 میلیارد تومان است که نیمی از آن توسط سازمان‌ آب وبرق و بقیه توسط استانداری خوزستان تامین خواهد شد. با تجهیز این رادارها به تکنولوژی روز دنیا کانال‌های ریزگرد در نقطه‌ای که فعال می‌شوند، شناسایی خواهند شد.

شریعتی بیان کرد:‌ همچنین طبق صحبت‌هایی که با وزیر و راه شهرسازی انجام شده، دو سیستم ILS در دو سر فرودگاه اهواز که زاویه دید را در شرایط وقوع پدیده ریزگردها افزایش می‌د‌هد راه‌اندازی خواهد شد.

مدیران در شرایط غیرعادی باید در استان حضور داشته باشند

وی با بیان این‌که باید دستگاه‌های مختلف خوزستان مشکلات و همچنین کمبودها را به مدیریت استان منعکس کنند، عنوان کرد: رها کردن مشکلات و مسائل به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. مدیران وظیفه دارند در زمانی که شرایط از حالت عادی خارج می‌شود حتی در روزهای تعطیل در حوزه مدیریت خود بمانند.

استاندار خوزستان با ابراز تاسف از مشکلاتی که در دو روز گذشته برای مردم اهواز و استان ایجاد شد، تصریح کرد: ‌امیدوارم وضعیت دو روز گذشته عبرت و الگویی برای دستگاه‌ها شود تا با تمهیدات بیشتر در حد توان خود به صورت پیشگیرانه در برابر شرایط مختلف عمل کنند تا رنج کمتری به مردم وارد شود.

شریعتی خطاب به مسئولان شرکت توزیع نیروی برق خوزستان بیان کرد: ‌ترک استان در این شرایط کار خطایی بوده است. حضور مسئولان در شرایط مشابه دو روز گذشته در استان، حداقل اطمینان‌بخش است و آثار روانی مثبتی دارد. نمی‌گویم که ترک استان توسط برخی مسئولان این شرکت در روند کار خللی ایجاد کرد اما باید در آینده در شرایطی که از حالت عادی خارج است، مسئولانی که قصد ترک استان را دارند با مدیریت استان هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و اطلاع دهند.

وی عنوان کرد:‌ در دو روز گذشته شرایط اهواز و برخی از شهرستان‌ها از حالتی که تنها یک دستگاه و سازمان بخواهد تصمیم‌گیری کند، خارج شد و باید ستاد بحران،‌ شورای تامین و مدیریت ارشد استان تصمیم‌گیری می‌کرد و دستگاه‌ها مشکلات خودشان را منعکس می‌کردند.

مسائل و مشکلات مردم محل بازی‌های سیاسی قرار نگیرد

استاندار خوزستان با تشکر از اصحاب رسانه و خبرنگاران بابت پیگیری مشکلات مردم در دو روز گذشته گفت: امیدواریم که مسائل و مشکلات مردم محل بازی‌های سیاسی قرار نگیرد و با این شرایط نخواهیم مچ‌گیری کنیم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه بسیج امکانات جهت شست‌وشو و نظافت معابر شهری و فضای سبز اهواز از گرد و غبار و همچنین انعکاس پیش‌بینی‌های دستگاه‌ها در موارد بحرانی و مشکلات احتمالی در زمان وقوع هر حادثه به ستاد بحران، به تصویب رسید. همچنین مصوب شد در شرایط غیرعادی تصمیم‌گیری‌های کلان توسط ستاد بحران استان انجام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد