سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

آیا ریاست جمهوری ترامپ باعث قدرت گیری بیشتر ایران در خاورمیانه می شود؟

روسیه و سوریه مسئول ازادی حلبند و بشار اسد با بازپس گیری حلب مجددا کنترل این شهر را در دست گرفته و جنگ سوریه با این حرکت وارد فاز جدید خواهد شد.با توجه به وعده های داده شده در دوران انتخاباتی ترامپ برای دولت جدید آمریکا حیاتی است که بداند چه رویکردی به شکست داعش کمک میکند و ما به چه شریکی در این جنگ نیاز داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا ریاست جمهوری ترامپ باعث قدرت گیری بیشتر ایران در خاورمیانه می شود؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ یو اس نیوز نوشت: هنوز جزییات اولویت های ترامپ در سیاست خارجی مشخص نشده است. مشخصا تجارت یکی از اولویت های اوست و این بعد از مساله داعش قرار میگرد. حوادث آنکارا و برلین قطعا این اولویت را تقویت کرده است. در این رابطه او بیش از یک باز تاکید کرده که روس ها و سوری ها با داعش در حال مبارزه اند و او باید از این حرکت آنها نهایت بهره را ببرد. این حرکت از آنجا که میتواند دست ایران را در خاورمیانه بازتر کند خطیر به نظر میرسد.

به گزارش «انتخاب»، روسیه و سوریه مسئول ازادی حلبند و بشار اسد با بازپس گیری حلب مجددا کنترل این شهر را در دست گرفته و جنگ سوریه با این حرکت وارد فاز جدید خواهد شد.با توجه به وعده های داده شده در دوران انتخاباتی ترامپ برای دولت جدید آمریکا حیاتی است که بداند چه رویکردی به شکست داعش کمک میکند و ما به چه شریکی در این جنگ نیاز داریم.

شریک کلیدی سوریه یعنی ایران و شبه نظامیان شیعه منطقه در خدمت سوریه بوده اند. در واقع تعداد نیروهای اسد قریب به 20 هزار نیروست و به طور جدی به نیروهای حزب الله و ایران و شبه نظامیان شیعه از افغانستان و سایر کشورهای جهان نیاز دارد تا بتواند سرزمین هایش را نگه دارد.

شاخص های خیره کننده از نقش ایران در این درگیری ها مشهود است: قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در روزهای اخیر در خط مقدم جبهه حلب دیده شده. سلیمانی یکی از شخصیت های در سایه بوده که در درگیری های اخیر سوریه به عنوان یکی از چهره های تاثیر گذار در آینده سوریه مطرح شده است.

برای ایران از یک سو و برای ترک ها و سعودی ها و قطری ها و اماراتی ها از سویی دیگر٫ جنگ سوریه برای تعادل قدرت در منطقه حیاتی است. پیوستن به روس ها و اسد در سوریه به آرزوی ایران برای تسلط بر منطقه جامه عمل خواهد پوشاند.

علاوه بر جنگ علیه داعش این کار میتواند برای شرکای عرب ما در منطقه که ما به آنها نیاز داریم نیز هزینه های زیادی را در برداشته باشد. آنها کسانی اند که نیروهایشان را برای جنگ علیه داعش روی زمین در اختیار ما می گذارند. آنها کسانی اند که باید برای ساخت مجدد دولت بعد از شکست داعش به ما کمک کنند تا خلا قدرت در منطقه با نیروهای اشتباه پر نشود. آنها د اعش را که مدعی حفاظت از سنی هاست را بی اعتبار کرده اند.

مشخصا ترامپ نمی خواهد در دولت سازی یا درگیری های بی پایان خاورمیانه دخالت کند.

ترامپ باید برای پیوستن به روسیه در سوریه بدون تغییر در سیاست های روسیه بدگمان باشد.

حداقل ولادیمیر پوتین باید از همکاری با ایران دست بردارد. دولت ترامپ نمیتواند بگوید میخواهد به ایران سخت بگیرد و در عین حال به نیروهای روسیه در سوریه بپیوندد. این دو به هم متصل اند.

شاید دولت جدید گمان کند که پوتین درباره سوریه انعطاف پذیر تر است. از این منظر او هدف اصلی اش را اینگونه در نظر میگیرد: اسد امروز و به زودی کنترل همه نقاط کلیدی را در دست گرفته و روسیه نیز به پایگاه های هوایی و تسهیلات دریاداری دسترسی خواهد داشت ظرفیت های دفاع هوایی اش را در غرب مدیترانه مستقر خواهد کرد. آنها کاری خواهند کرد که هیچ تصمیمی در سوریه بدون اعمال نظر آنها ممکن نباشد.

برای پوتین این مناسبات سیاسی معنا داراست. او در این مسیر نیاز دارد که معارضان سوری نتیجه سیاسی را در سوریه بپذیرند.

هیچ شانسی برای ترکیه و سعودی و قطر وجود ندارد که بتوانند اعمال نفوذ کرده یا از منابعشان در معارضان استفاده کنند. روابط انها با دولت اوباما خوب نبود. آنها در دولت جدید به دنبال فرصت جدیدی برای خودشان میگردند اما ترامپ باید نشان دهد که تهدیدهای منطقه را میشناسد.

او به عنوان یک کاسب کار میداند که بدون اهرم فشار هیچ کاری ممکن نیست. اگر او خواهان خروج پوتین و ایران از سوریه است باید نشان دهد.

پ

انتقاد شدید روزنامه «جمهوری اسلامی» از «آیت الله مصباح»: در دوران جنگ، از قم آنطرف‌تر رفتید؟

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با اشاره به سخنان اخیر آیت الله مصباح یزدی مبنی بر اینکه "عده ای افتخار می کنند به امام جام زهر نوشاندند"، به شدت از او انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتقاد شدید روزنامه «جمهوری اسلامی» از «آیت الله مصباح»: در دوران جنگ،از قم آنطرف‌تر رفتید؟

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با اشاره به سخنان اخیر آیت الله مصباح یزدی مبنی بر اینکه "عده ای افتخار می کنند به امام جام زهر نوشاندند"، به شدت از او انتقاد کرد.
به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه آورده است: چه کسانی جام زهر را به امام نوشاندند؟ این پرسشی است که فراوان مطرح شده است.
یک وقت کسانی برای اشراف به آنچه گذشته در فرایند مطالعه فراز و فرود دفاع مقدس به آن لب می‌گشایند، گاه نیز از طرف نسل نو که نخوانده تاریخ جنگ را نشسته در فضای سخنان این و آن این پرسش شکل می‌گیرد و زمانی هم توسط کسانی با طرح اتهام به بزرگان این سئوال نقش می‌بندد که می‌خواهند حساب‌های قدیم و جدید سیاسی را تسویه کنند و حالا که به تریبون رسیده اند، دمی هم فروگذار نمی‌کنند.
پرسش‌های طالبان روشنی اذهان و حتی نشستگان سر سفره غفلت، به دیده منت اما گروه سوم، نه تنها گفتارشان را به دیده منت نباید داشت که هزار منت هم بر سرشان باید گذاشت که اگر نبود همت و جهاد متهمان امروز، پرسشگران امروزین را نه تریبونی می‌ماند و نه حتی فرصتی برای پرسش و حرف و حدیث‌های تلخ.
اجازه بدهید پاسخ این پرسش را من بدهم به عنوان یکی از آخرین بسیجی‌های خمینی که سال‌های آخر جنگ را سعادت همنفسی با رزمندگان داشت. پاسخ را هم از بعد کربلای 4 شروع می‌کنم که برای دومین بار سعادت تنفس در بهشت جبهه روزی این بنده گنهکار شد. روزهایی که هر کدام به اندازه یک قرن بر ما می‌گذشت در حسرت یاران شهید.
درست یادم هست که آن روز‌های سرد را فرمانده که از ستاد اهواز آمده بود با خواندن پیام فرمانده قدرتمند آن روز جنگ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به ترمیم روحیه رزمندگان پرداخت. همان فرماندهی که امروز "بدهکاران دیروز جنگ" به دنبال عامل نوشاندن جام زهر به امام در لباس او هستند. بله، ما با پیام فرمانده، روحیه سازی کردیم و با فرمان همو دوهفته بعد عملیات کربلای 5 را آغاز کردیم و ماشین جنگی دشمن را به گل نشاندیم و نقشه‌های مستشاران شرقی و غربی عراق را نقش بر آب کردیم اما در همین عملیات هم که خطوط یک و دو و سه دشمن را شکستیم و به قول سردار قاآنی می‌توانستیم تا بغداد بتازیم اما نیروی تازه نفسی که باید می‌تاخت نبود.
آنان که به دنبال مقصرند جلوی آینه بایستند مقصر را خواهند یافت که اگر آن روز پای کار بودند اگر خود را از قم و تهران و مشهد آن طرف‌تر می‌رساندند ماجرا جور دیگری رقم می‌خورد. اگر مرد جنگ بودند در عاشورای 8 ساله حاضر می‌شدند. حضور هم پیشکش، حداقل با چند سخنرانی به یاری رزمندگان می‌آمدند نه اینکه همه سخنرانی‌های شهادت طلبانه شان و تکریم جهادشان تاریخ سال‌های بعد از دفاع مقدس را داشته باشد!
صریح عرض کنم؛ کسانی جام زهر را به امام نوشاندند که به جبهه نیامدند. از دفاع مقدس حمایت نکردند حالا طلبکار هم شده‌اند که اگر برخی بر آن‌ها صفت تواب هم بگذارند کیست که نداند خون همه توابین به اندازه یک قطره خون در همراهی سید الشهدا ارزش و اثر نداشت. سخنرانی‌های امروز آقایان به توان هزار هم که برسد به اندازه یک ساعت حضور در جبهه ارزش ندارد حتی به اندازه یک سخنرانی آن روز هم اثر ندارد.بگذریم که اگر پای حساب و کتاب به میان آید غایبان دیروز، امروز نه در جای پرسشگر که در جای متهم باید بنشینند، همین!
آی‌بی تایمز: ایران در مساحتی 2برابر کل بریتانیا رزمایش نظامی برگزار می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک رسانه انگلیسی در گزارشی از رزمایش مدافع آسمان ولایت 7 نوشت،‌ ایران در مساحتی دوبرابر کل مساحت بریتانیا رزمایش نظامی برگزار می‌کند. 
به گزارش انتخاب، آی بی تایمز گزارشی منتشر کرد که در آن به رزمایش نظامی ایران اشاره کرده و می‌نویسد مساحت محل برگزاری رزمایش ایران دوبرابر کل بریتانیا است.در این گزارش آی‌بی تایمز آمده است، رزمایش نظامی مدافعان آسمان ولایت 7 که روز دوشنبه (دیروز) در جنوب ایران آغاز شده است با تجهیزات نظامی ساخت داخل ایران انجام گرفته و در فضایی دوبرابر کل بریتانیا در حال اجراست.
در ادامه گزارش آمده است، بیش از 17 هزار نفر در این رزمایش شرکت دارند و سیستم‌های دفاعی موشکی ایران به اضافه دیگر تسلیحات ایرانی در آن استفاده شده‌اند.
در این گزارش آمده است، ‌486 هزار کیلومتر مربع در جنوب و جنوبی شرق ایران برای این رزمایش نظامی در نظر گرفته شده است که نیروهای هوایی و دریایی ارتش به همراه نیروی هوافضای سپاه و نیروهای پلیس در آن حضور دارند.
استقبال چین از طرح ایران، روسیه و ترکیه برای مذاکرات صلح سوریه
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در سخنانی از طرح ایران، روسیه و ترکیه برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه استقبال کرد.
 
به گزارش انتخاب، «هوا چون اینگ» که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، با اشاره به توافق سه کشور برای برگزاری نشست گفت و گوهای صلح در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان اظهار داشت که چین از هر اقدامی برای برگزاری چنین گفت و گوهایی استقبال می کند.
 
وی در مورد اینکه چین از مذاکرات صلح در قزاقستان چه انتظاری دارد، اظهار کرد: در مجموع از دیدگاه پکن گفت و گوهای صلح تنها راه عملی پایان دادن به بحران سوریه است.
«هوا» تصریح کرد که این دیدگاه جامعه بین المللی نیز هست و تمامی طرف های ذی ربط که به موضوع سوریه اهمیت می دهند، در همین راستا تلاش می کنند.
وی با اشاره به اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد آتش بس سراسری در سوریه در مرحله بعد از نشست قزاقستان، گفت: آتش بس در سوریه تضمین کننده پیشبرد فرایند سیاسی حل مساله سوریه است و موجب می شود همه گروه ها جدیت بیشتری در گفت وگوهای صلح داشته باشند.
وی یادآور شد که چین اشتیاق زیادی دارد که گفت و گوهای صلح سوریه هر چه سریعتر آغاز شود و آن را برای وفاق ملی در سوریه و پایان درگیری ها و کنار گذاشتن اختلافات مهم می داند.
سخنگوی چین ابراز امیدواری کرد که در جریان گفت و گوهای صلح راهی برای پایان دادن به بحران با تامین منافع مردم سوریه و برای بهبود شرایط زندگی آنان پیدا شود.
مذاکرات صلح سوریه بیش از شش ماه قبل با خودداری برخی گروههای مسلح تحت الحمایه چند کشور غربی - عربی به ویژه گروه ریاض با تعیین پیش شرط برکناری بشار اسد متوقف شد.
نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان اواخر آذر ماه سالجاری پیشنهاد ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه و همچنین جلب موافقت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را برای میزبانی مذاکرات صلح سوریه پذیرفته بود. منبع: ایرنا
پنج دلیل احتمالی برای سقوط توپولوف 154
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سه جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده توپولف 154 وابسته به وزارت دفاع روسیه با 92 سرنشین از دریای سیاه بیرون کشیده و رمز خوانی اطلاعات آنها آغاز شده است.
 
به گزارش انتخاب، کارشناسان هواپیمایی روسیه کار رمزخوانی جعبه های سیاه را در مرکز ویژه لوبرتسی نزدیک مسکو شروع کرده اند.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز سه شنبه با اعلام این مطلب افزود: یکی از دو موتور هواپیما که از آب بیرون کشیده شده نیز تا حدودی آسیب دیده است.
از سوی دیگر، در گزارش رسانه های روسی آمده است که نتایج اولیه رمزخوانی ها نشان می دهد، اشتباه خدمه پرواز علت اصلی یا با احتمال زیاد دخیل در سقوط هواپیما درنظر گرفته می شود، هر چند مقام های رسمی هواپیمایی روسیه در این مورد اظهارنظری نکرده اند.
پیشتر نیز گفته شده بود که بنزین با کیفیت نامطلوب، ورود شئی خارجی به موتور هواپیما و نقص فنی به عنوان علت های احتمالی سقوط هواپیمای توپولف-154 بررسی می شود.
ماکسیم سوکولف وزیر حمل و نقل روسیه نیز دیروز احتمال دخالت عامل تروریستی در بروز این واقعه را به عنوان گزینه اصلی رد کرد.
بنا به اعلام شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین هم اعلام کرده است که انگیزه تروریستی در این مساله در نظر گرفته نمی شود و هنوز زود است در مورد عامل سقوط هواپیما سخن گفت. سازمان امنیت فدرال روسیه هم اعلام کرد که نشانه هایی از سقوط هواپیما بر اثر اقدام تروریستی وجود ندارد.
هواپیمای توپولوف-154 ساعت5،20 دقیقه بامداد دیروز پس از پرواز از فرودگاه آدلر نزدیک سوچی از صفحه رادار ناپدید و ارتباط مخابراتی نیز با آن قطع شد.
شماری از اجساد در منطقه سقوط هواپیما که راهی پایگاه نظامی روسیه در حمیمیم سوریه بود، کشف شده است و انتظار می رود تمامی سرنشینان از جمله 9 خبرنگار، شماری از نظامیان و گروه موسیقی نظامی، جان باخته باشند. در دو روز اخیر 3500 نفر از جمله 135 غواص با 39 کشتی و زیردریایی بدون سرنشین در عملیات تجسسی لاشه و قطعات هواپیما و اجساد کشته شدگان شرکت داشتند. این سانحه هفتادمین سقوط هواپیمای توپولف 154 در جهان اعلام شده است.
برپایه اطلاعات پایگاه اخبار هوایی روسیه، بدون احتساب سرنشینان هواپیمای سقوط کرده دیروز که هنوز گزارش کاملی از وضعیت آنان انتشار نیافته، تاکنون 3007 نفر در این سوانح از جمله ایران جان خود را از دست داده اند و شمار قربانیان سه سقوط دیگر نیز هرگز اعلام نشده است.
هواپیما توپولوف 154 که برای نخستین بار چهارم اکتبر سال 1968 به پرواز در آمد، با مصرف بیشتر بنزین و کابین کوچک تر قابل مقایسه با بوئینگ 727 است.
براساس برخی گزارش ها، هدایت این هواپیمای ساخت زمان شوروی که هنوز هم در کشورهای مختلف استفاده می شود، پیچیدگی و مهارت های خاصی می خواهد و یکی از دلایل اصلی آن در بروز سوانح هوایی نیز اشتباه گروه پروازی اعلام شده است. منبع: ایرنا
بازداشت معاون ابوبکر بغدادی در موصل
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عملیات ' ای نینوا ما می آییم ' امروز سه شنبه با بازداشت معاون ابوبکر بغداد رهبر گروهک تروریستی داعش توسط نیروهای مشترک نظامی در شرق شهر موصل پیروزی جدیدی را رقم زد.  
به گزارش انتخاب، گروه های مقاومت و الحشد الشعبی و نیروهای نظامی یک باند جنایتکار شامل 15 داعشی از جمله ابوحارث المتیوتی معاون ابوبکر بغدادی رهبر داعش را بازداشت کردند.
این باند بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اهالی منطقه محله البکر در ساحل چپ موصل دستگیر شد و توسط گردان اطلاعات سازمان مبارزه با تروریسم جهت بازجویی تحویل مقامات ذیربط شدند. از سوی دیگر نیروهای مبارزه با تروریسم که دو روز پیش به محله القدس واقع در ساحل مزبور یورش برده بودند، امروز موفق به آزادسازی آن شدند و در این میان داعشی ها متحمل تلفات سنگین جانی و نظامی شدند. پیشرفت و ایستادگی و پیروزی نیروهای شرکت کننده در عملیات آزادسازی موصل در تمامی بخش های آن ادامه دارد و در همین رابطه الحشد الشعبی یورش ناکام داعشی ها به روستای جلیوخان در جنوب شرق موصل را سد کرده و دو خودرو بمب گذاری شده تروریست ها را منهدم کرده و سرنشنیان شان را به هلاکت رساند.
برنامه گسترده ژاپن برای حضور در بازار ایران در سال 2017
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بررسی های صورت گرفته حاکی است که جدیت فراوانی در دولت و شرکت های ژاپنی برای گسترش روابط با ایران وجود دارد و دولتمردان ژاپنی بسیاری از شرکت های این کشور را ترغیب کرده اند که بویژه پس از برجام و لغو تحریم‌ها سرمایه گذاری کلانی در بازار ایران انجام دهند.  
به گزارش انتخاب، ژاپن و ایران دوستی بسیار دیرینه ای دارند و به طور سنتی توکیو همواره با بازار کشورمان ارتباط نزدیکی داشته و پس از برجام اراده خود را برای حضور در آن راسخ تر کرده است. به گزارش ایرنا، علاقه مفرط شرکت های دیگر کشورها در ایران حتی باعث شده تارنمای «ژاپن تایمز» در گزارشی اعلام کند که شرکت های ژاپنی نمی خواهند فرصت ها را از دست بدهند و برای همین منظور در سال 2017 برنامه های گسترده ای را برای گسترش مناسبات اقتصادی در نظر گرفته اند.
گزارش با بیان اینکه اعتبار ۱۰ میلیارد دلاری که برای تجارت با ایران از سوی ژاپن در نظر گرفته شده علاوه بر آنکه مشوقی برای شرکت ها محسوب می شود؛ نشانه ای نیز از اهمیت روابط با تهران بخصوص در عرصه اقتصادی است.
رسانه های گروهی ژاپن گزارش کرده اند که ایران یکی از مهمترین منابع انرژی در دنیا محسوب می شود و واردات محصولات و فرآورده های نفتی از آن کشور همیشه یکی از راهبردهای دولت توکیو بوده است. بنا بر همین گزارش ها، ایران دومین دارنده ذخایر بزرگ ثابت شده گاز طبیعی دنیا و چهارمین قدرت برتر نفتی است و از سوی دیگر ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان و سومین وارد کننده بزرگ نفت پس از آمریکا و چین است که نمی تواند چنین بازار غنی انرژ‌ی را نادیده بگیرد.
موسسه تحقیقاتی خاورمیانه اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد که ژاپن به شدت به نفت خاورمیانه متکی است و می کوشد تا در این راستا همچنان بر بازار ایران متمرکز باشد.
این موسسه می افزاید: توافق هسته ای و لغو تحریم ها، راه را برای خریدهای نفتی بیشتر ژاپن از تهران و افزایش سرمایه گذاری ها در بازار ایران هموار کرد و در سال های آینده شاهد گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور خواهیم بود. محققان خاطرنشان کرده اند که ژاپن البته برای حضور در بازار ایران رقبای سرسختی چون کشورهای اروپایی، چین و کره جنوبی را پیش رو دارد. ژاپن اعلام کرده که ایران کشوری جوان با ۸۰ میلیون نفر جمعیت است که در مسیر مدرن شدن و شهرنشینی گسترده تر حرکت می کند و بانک جهانی رشد اقتصادی، ایران را از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی به طور میانگین 4.6 شش درصد برآورد کرده است که رقمی قابل توجه به حساب می آید.
ژاپن تایمز در مطلبی آورده است که دو کشور یک پیمان سرمایه گذاری امضا کرده اند و با خط اعتباری این کشور قرار است شرکت های بیشتری در بازار ایران سرمایه گذاری کنند.
بر همین اساس انتظار می رود که روابط تجاری دو کشور بخش های غیرنفتی چون برق، آب، صنایع پتروشیمی و فولاد را نیز در برگیرد و از هم اکنون شرکت های ژاپن عزم خود را برای حضور جدی و رقابت با رقبای سرسخت در سال ۲۰۱۷ میلادی در ایران جزم کرده اند.منبع: ایرنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد