سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

اردوغان چگونه در حال ایجاد تنفر از ایران در ترکیه است؟

آنکارا به طرز محسوسی درمورد دخالت روسیه در شکست جنگجویان شورشی در حلب سکوت کرده است. از دیگر سو ایران، به عنوان دشمن بزرگ معرفی می شود و تبلیغات علیه این کشور با رنگ و لعاب مذهبی و تاریخی به وضوح نشان دهنده تلاش ترکیه برای تحریک احساسات فرقه ای است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
المانیتور نوشت: سقوط حلب که برای اسلامگرایان سنی ترکیه و رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) اهمیت بسیاری داشت، حس شکست و خشم را درمیان آن ها برانگیخته است و حتی تحرکاتی برای انتقام از علویان ترکیه مشاهده شده است.  
به گزارش انتخاب؛ بار اصلی اتهامات ترکیه متوجه ایران است و تلاشی قابل تشخیص برای دور نگه داشتن روسیه از اتهامات و نفرت پراکنی مشاهده می شود، بدون شک این کار به این دلیل است که اردوغان و حزب عدالت و توسعه نیازمند حفظ روابط با مسکو به منظور ایجاد تعادل در روابط رو به وخامت ترکیه با غرب هستند.  
واقعیت این است که آنکارا به طرز محسوسی درمورد دخالت روسیه در شکست جنگجویان شورشی در حلب سکوت کرده است. از دیگر سو ایران، به عنوان دشمن بزرگ معرفی می شود و تبلیغات علیه این کشور با رنگ و لعاب مذهبی و تاریخی به وضوح نشان دهنده تلاش ترکیه برای تحریک احساسات فرقه ای است. این روند موجب اعتراض رسمی تهران شد، که نشان می دهد دو کشور ممکن است برای ادامه مذاکرات تازه، تنش های بیشتری را در روابط تیره و تار فعلی در پیش داشته باشند. با این وجود، بینالی ییلدریم نخست وزیر به طور مستقیم ایران را متهم نمی کند. چرا که ترکیه در حال حاضر در یک مذاکره سه جانبه با روسیه و ایران با هدف ایجاد ثبات در سوریه درگیر است.  
قتل سفیر روسیه در آنکارا توسط پلیس به وضوح نشان می دهد، اسلام گرایان ترکیه چقدر از ماجرای حلب آشفته هستند. جای تعجب نیست، سفیر ایران در ترکیه پس از قتل سفیر روسیه برای تامین امنیت خود و کارکنان سفارت، تدابیر امنیتی را افزایش دهد.  
آنکارا سعی در نگه داشتن کانال های گفتگوی خود با تهران دارد، اما دشوار است تصور کنیم که خشمی نسبت به ایران در مقامات دولتی و نمایندگان حزب عدالت و توسعه وجود ندارد. کان آکون تحلیلگر بنیاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنکارا (SETAV) که نزدیک به حزب عدالت و توسعه است، در مصاحبه اخیر خود با دیلی استار می گوید: ایران بزرگترین تهدید برای آینده منطقه است. ایران شیعی با جاه طلبی های ژئوپلتیک، که با هدف برقراری مجدد امپراتوری فارسی صورت می گیرد، برای انتقامی 1500 ساله برنامه ریزی می کند تا شکست خود از اسلام سنی را جبران کند.
یوسف کاپلان، ستون نویس طرفدار دولت می گوید که ایران به ابزار نخست غرب تبدیل شده است، که برای شکستن ستون فقرات جهان اسلام تلاش می کند ایران را به رویارویی با ترکیه ترغیب کند.
کاپلان می گوید مسیر ایران بسیار خطرناک است و در نتیجه باید متوقف شود. او معتقد است راه برای انجام این کار جنگ و یا افتادن در دام اختلافات فرقه ای نیست بلکه با یک استراتژی هوشمندانه و طی کردن مراحل دیپلماتیک میسر است. کاپلان می گوید اگر ایران متوقف نشود، منطقه با آینده ای غیرقابل تصور و احتمالا خونین و خطرناک روبرو خواهد شد.  ابراهیم کاراگول، ایران را به صلیبیونی که اورشلیم را اشغال کرد تشبیه می کند. او می گوید هدف تهران حفاظت از حکومت سوریه است. ایران می خواهد بر عراق و سوریه مسلط باشد و کم کم مرزهای خود را به سواحل دریای مدیترانه گسترش دهد. این ها تنها چند نمونه از مطالبی بود که در مطبوعات طرفدار دولت دولت ترکیه علیه ایران نوشته شده است.  
سخنان خطرناکی از این دست توسط یک استاد دانشگاه تندروی اهل سنت به نام عبدالقادر از دانشگاه آلپ ارسلان در شرق ترکیه شنیده می شد. قبل از کنترل اسد بر حلب، عبدالقادر در پیام های توییترش آشکارا برای انتقام از علویان ترکیه، که عموزاده علویان سوریه هستند تبلیغ می کرد.  
معاون نخست وزیر ترکیه با این حال می گوید ما نباید طعمه چنین بازی هایی در داخل مرزهای مان شویم و برای آرام کردن درگیری های فرقه ای در داخل و خارج از مرزها اقدام کنیم. اما بسیاری بر این باورند که این پاسخ، واکنشی نسبتا ضعیف از سوی دولت در مواجهه با یک وضعیت خطرناک است. 
برهان الدین دورن، در ستون خود در روزنامه صباح می نویسد: به منظور جلوگیری از پیشرفت بیشتر ایران و شبه نظامیان شیعه در سوریه، ترکیه باید با آمریکا و اسرائیل مذاکره کند و همچنین سیاست تاکید بر تفاوت بین منافع روسیه و ایران در سوریه را ادامه دهد.
دورن همچنین معتقد است: پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، انعقاد یک توافق بین مسکو، واشنگتن و آنکارا با هدف مقابله با اهداف توسعه طلبانه ایران غیرممکن به نظر نمی رسد.
موافقت شورشیان در سوریه برای توقف جنگ علیه دولت در همه نقاط سوریه و تمرکز بر مبارزه با داعش و جبهه النصره / موافقت با تشکیل دولت انتقالی مشترک به ریاست بشار اسد

در حالی که طی هفته گذشته نشست مشترک ایران و روسیه به همراهی ترکیه در مسکو منجر به دستیابی به مبنای راه حل جدید برای حل بحران سوریه شده بود، اکنون گروه خبری اعلام الحربی گزارش داده است که معارضان مسلح در سوریه موافقت کرده اند که با توقف مبارزه علیه دولت، برای مبارزه با داعش و گروه جبهه النصره بپیوندند. همچنین گفته شده که این مبارزان قرار است در یک دولت انتقالی به ریاست بشار اسد حضور داشته باشند.

به گزارش «تابناک» گروه اعلام الحربی بیان کرده است که بعد از مذاکراتی که در ترکیه صورت گرفته است، گروه های شورشی مسلح در سوریه در یک تصمیم مهم و اساسی بنا را بر توقف حملات و مبارزه علیه دولت بشار اسد گذاشته و قرار است به مبارزه با داعش و جبهه النصره بپردازند.

بر اساس این گزارش، تصمیم گروه های مخالف و شورشی شامل توقف هرگونه عملیات و مبارزه علیه دولت بشار اسد در تمامی نقاط سوریه و همراهی آنها با ترکیه و روسیه برای مبارزه با داعش و جبهه النصره است. همچنین این گروه موافقت خود را با یک راه حل سیاسی منجر به تشکیل یک دولت انتقالی مشترک با قبول ریاست بشار اسد تا زمان انتقال قدرت بعد از برگزاری انتخابات – که زمان آن توسط دولت انتقالی مشترک تعیین خواهد شد – موافقت کرده اند.

موافقت شورشیان در سوریه برای توقف مبارزه علیه بشار اسد / توقف جنگ علیه دولت در همه نقاط سوریه و تمرکز بر مبارزه با داعش و جبهه النصره / موافقت با تشکیل دولت انتقال مشترک به ریاست بشار اسد

این موافقت نامه ظاهرا شامل عدم همراهی هر کدام از گروه های شورشی مسلح با جبهه النصره و عدم تشکیل ارتش مشترک با این گروه تروریستی نیز میشود. در غیر این صورت توافق به دست آمده میان ایران و روسیه و ترکیه در مسکو زیر پا گذاشته خواهد شد.

همچنین بنا شده است که همه گروه های شورشی با حفظ سمت در رده های نظامی خود در ارتش ملی سوریه ادغام شده و تحت هدایت ارتش به مبارزه با داعش و جبهه النصره بپردازند. از سوی دیگر شرط دیگر در این میان آن است که تنها گروه هایی شورشی میتوانند شامل این توافق شوند که هیچ ارتباطی با هیچ کدام از گروه های تروریستی فعال در سوریه نداشته باشند.

رسانه های عرب امروز گزارش داده اند که سند توافق در ترکیه از همه گروه های مسلح شورشی در سوریه درخواست کرده است که از خود کشی در پی ادغام با جبهه النصره خودداری کنند و با توجه به تفکیکی که در مورد گروه های مسلح و این گروه تروریستی در مجامع بین المللی وجود دارد تاکید موکد کرده است که همه گروه های شورشی از نزدیک شدن به این گروه خودداری کنند.

نیویورک تایمز: ترور سفیر روسیه، روابط پوتین و اردوغان را به کدام سو خواهد برد؟
ترکیه رو روسیه که روابطشان در بحبوحه درگیری های روسیه و در ارتباط با این بحران بالا و پایین های زیادی داشته روز دوشنبه بعد از اقدام به ترور سفیر روسیه در آنکارا وارد فاز جدیدی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترکیه رو روسیه که روابطشان در بحبوحه درگیری های روسیه و در ارتباط با این بحران بالا  و پایین های زیادی داشته روز دوشنبه بعد از اقدام به ترور سفیر روسیه در آنکارا وارد فاز جدیدی شد.
به گزارش انتخاب؛ کشته شدن آندری کارلوف در آنکارا زنگ خطری برای جهان بود و سوالاتی را درباره نتایج احتمالی این سوقصد ایجاد کرد.
در شبکه های اجتماعی بسیاری این ترور را با توطئه سو قصد به جان فرانز فردیناند در اتریش تشبیه کردند که به ایجاد جنگ جهانی اول منجر شد. تحلیلی که خدا را شکر توسط تحلیل گران رد شد.هیچ گروهی مسئولیت این حمله را قبول نکرده . فرد مسلح که در صحنه ترور کشته شد قبل از شلیک الله اکبر گفته بود و گفته بود نباید حلب و سوریه را فراموش کنید.
ممکن است این انگیزه ترور او بوده باشد. نیروی هوایی روسیه یکی از اصلی ترین بازیگران سوریه است که در بازپسگیری حلب از شورشی ها موثر بوده است.آنچه در ادامه می آید توضیح معنای این فصل جدید برای ترکیه و روسیه و سوریه و آمریکاست:

آیا این به درگیری روسیه و ترکیه می انجامد؟؟

خیلی بعید به نظر میرسد. هر دو کشور با هم مدیریت این وضعیت جدید همکاری میکنند و سیگنالهایی نیز دررابطه با همکاری هایشان فرستاده اند. آنها برای توضیح واقعه حاضر شدند و انگشت اتهامشان را به سمت دشمنان دیگر بلند کردند نه خودشان.
دلیل اصلی این رویکرد سوریه است. در ماه های اخیر ترکیه و روسیه استراتژی های مشترکی در این زمینه چیده اند.
آرون اشتاین یک کارشناس ترکیه ای در شورای آتلانتیک گفته: ترکیه نیاز دارد روابطش را با روسیه برای منافعشان در جنگ افزایش دهد. روسیه نیز برای پیروزی به ترکیه نیازمند است. همه این طرفها مانند بزرگسالان سعی کردند موقعیت را کنترل کنند.
بحران بر سر سفیر کشته شده میتوانست نزدیکی دو کشور در سوریه را به خطر بیاندازد یا بدتر به تنش های سال گذشته بین دو کشور را زنده کند اما این باز این دو با هم برای تسهیل امور همکاری میکنند.

چطور دو کشور از دشمن یکدیگر به شریک تبدیل شدند؟

بعد از سالها تاکید بر سقوط اسد ترکیه تابستان گذشته استراتژی میانه رو تری را انتخاب کرد: ممناعت از وزود گروه های کرد سوریه به سرزمین و مرزهای ترکیه. این سبب تغییر متحد و انتخاب روسیه شد.
ترکیه نگران است که کنترل کردها بر مرزها جدایی طلبان کرد را در ترکیه تقویت کند جایی که دولت ترکیه با گروه های کرد در حال مبارزه است و حملات تروریستی بسیاری را تجربه کرده است.ورود روسیه به درگیری سوریه محاسبات ترکیه را به هم زد . تلاش ترکیه برای سقوط اسد امری هزینه بر شد و احتمال موفقیتش نیز کاهش یافت.روسیه ابتدائا در مناطقی علیه شورشیان مبارزه کرد و پیروزی هایی کسب کرد که برخی از این شورشیان مورد حمایت ترکیه بودند. مسکو به این نتیجه رسید که بهتر است با ترکیه همکاری کند تا دشمنی.
دو کشور به طور غیر رسمی به توافق رسیدند: ترکیه حمایتش را از برخی گروه های شورشی که منافع روسیه را در سوریه تهدید میکردند برداشت و روسیه نیز متعاقبا حمایتش را از گروه های کرد سوریه دریغ کرد. روسیه همچنین پذیرفت که نیروهای ترکیه و شبه نظامیان متحد آن مرزهای مشترک با ترکیه را اشغال کنند . این مرزها قبلا در اختیار کردها و داعشی ها بود.
اشتاین گفت اسد حلب را به دست اورد در حالی که شبه نظامیان متحد ترکیه شهر استراتژیک الباب را به دست آوردند. او این توافق را حلب در ازای الباب خواند.در این درگیری هم ترکیه و هم روسیه سود بردند.

آیا ترور سفیر همه چیز را تغییر خواهد داد؟

هیچ نشانی از تغییر سیاست های روسیه و ترکیه ووجود ندارد. اگر هر نشانه ای هم بود با این حمله همکاری های دو کشور تقویت شد.
اشتاین پیش بینی کرده که رجب طیب اردوغان به دنبال پرت کردن حواس ها از سیاست های منفور دولت در سوریه است. روش اردوغان برای این کار متهم کردن گروه حامی فتح الله گولن در دست داشتن در این ترور است .
گولن هر گونه دخالت در کودتای نافرجام ترکیه را سابقا رد کرده بود و واشنگتن نیز از استرداد او به ترکیه علی رغم درخواست های مکرر ترکیه به دلیل فقدان مدارک کافی برای دخالتش در کودتا رد کرده است. همین مساله روابط ترکیه و آمریکا را تیره کرده است. در نتیجه این تنش ها در خدمت محبوبیت اردوغان در ترکیه و جلب حمایت مردم از او در خانه در آمده. اشتاین معتقد است بزرگترین بازنده این بازی آمریکاست.
پنج دلیلی که اسرائیل را از مداخله در سوریه بازمی‌دارد

یک شرق شناس اسرائیلی در مقاله‌ای نوشت: به پنج دلیل دخالت اسرائیل در مساله سوریه به نفعش نخواهد بود و هرگونه دخالت تل‌آویو در آن کشور مساله را به نفع ارتش سوریه و بشار اسد رقم خواهد زد.

به گزارش تابناک، یهودا بلانگا، شرق شناس اسرائیلی در مقاله‌ای که در سایت ان‌.آر.جی منتشر شد، پنج دلیل را ذکر کرد که براساس آنها رژیم صهیونیستی نباید در حوادث و تحولات کنونی سوریه دخالت کند.

بلانگا در ادامه با هشدار نسبت به دخالت اسرائیل در سوریه و تکرار آنچه در سال ۱۹۸۲ در لبنان رخ داد، گفت: در آن سال اسرائیل با هدف بیرون راندن سازمان‌های فلسطینی که اسرائیل را تهدید می‌کردند و ایجاد ائتلافی مورد اطمینان از مسیحیان وارد لبنان شد اما در نهایت اسرائیل در سال ۲۰۰۰ با کشته شدن صدها تن از نیروهایش از لبنان خارج شد.

این شرق شناس اسرائیلی که در بخش خاورمیانه دانشگاه بارایلان در سرزمین‌های اشغالی تدریس می‌کند، تاکید کرد، اصرارهای امروز مقامات اسرائیلی به دخالت در مساله سوریه ناشی از کم تجربگی و عدم درک درست از واقعیات سیاسی و نظامی همسایه شمالی‌اش است.

امری که احتمال دارد اسرائیل را به چندین دلیل به خطر بیندازد.

بلانگا در ادامه به شرح این دلایل پرداخت و گفت: دلیل اول آن است که ائتلاف سه گانه روسیه، ایران و حزب‌الله که از حدود سه سال قبل جهت حمایت از بشار اسد در سوریه حضور دارد، هرگونه دخالت اسرائیل را در راستای خدمت رسانی به مخالفان سوری و حمایت از آنان دانسته و به خوبی از این مساله جهت افزایش تنش‌ها در مرزهای شمالی استفاده خواهد کرد.

وی افزود: دلیل دوم آن است که بازگشایی مرزها میان "اسرائیل" و سوریه و یا دخالت زمینی در سوریه به منزله برگ پیروزی برای اسد خواهد بود و "ادعاهای" او مبنی بر اینکه اسرائیل به دنبال تقسیم سوریه است و سوریه با تروریست‌ها و گروه‌های خارجی مورد حمایت قدرت‌های امپریالیستی می‌جنگد، تایید خواهد شد.

بلانگا به عنوان پژوهشگر در مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به دانشگاه تل‌آویو فعالیت می‌کند، در ادامه دلیل سومی که مانع از دخالت اسرائیل در سوریه می‌شود را اینگونه بیان کرد: دخالت این چنینی در سوریه مانع از آن خواهد شد که اسد استعفا کرده و یا از نبردی که در آن حضور دارد، عقب نشینی کند.

وی در ادامه دلیل چهارم را اینگونه عنوان کرد: هرگونه دخالت اسرائیل در سوریه تحت عنوان امدادرسانی به پناهجویان سوری این سوال را در اذهان عمومی جهان مطرح خواهد کرد که چرا اسرائیل به پناهجویان فلسطینی اجازه بازگشت نمی‌دهد؟ و به این ترتیب آنها شاهد تناقضی در برخورد اسرائیل با پناهجویان و دیگران خواهند شد. به ویژه که می‌دانیم پناهجویان فلسطینی پس از جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی و جنگ سال ۱۹۴۸ میلادی هنوز در اردوگاه‌های پناهجویان در سوریه زندگی می‌کنند بدون اینکه از حقوق اساسی خود برخوردار باشند و از پناهندگی آنها در سوریه نزدیک به ۷۰ سال می‌گذرد اما همچنان به بازگشت به سرزمین خود امید دارند.

این مساله هشدارهایی را به اسرائیل در مورد عدم بازگشایی مرزها به روی پناهجویان سوری می‌دهد.

این شرق شناس اسرائیلی در پایان علت پنجمی که نباید این رژیم در سوریه دخالت کند را پیامدهای احتمالی ناشی از این اقدام و احتمال کشته شدن سربازان اسرائیلی در سوریه همانگونه که در لبنان رخ داد،‌ دانسته و گفت: این مساله باعث می‌شود خانواده‌های اسرائیلی سوالاتی را درخصوص علت مرگ فرزندانشان در سوریه مطرح کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد