سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ایران غنی سازی 50 درصد را آغاز می کند

دستور امروز رئیس جمهور به رئیس سازمان انرژی اتمی برای طراحی پیشران هسته ای عزم ایران را برای غنی سازی تا 50 درصد در مقابل تمدید تحریم های ایران نشان می دهد.
به گزارش جام جم آنلاین ، در بخشی از دستور حجت الاسلام حسن روحانی به علی اکبر صالحی برنامه ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته ای جهت بهره گیری در حوزه حمل ونقل دریایی، با ‏همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی و مطالعه و طراحی «تولید سوخت» مصرفی پیشران هسته ای، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی. مورد تاکید قرار گرفته در حالی که کارشناسان می گویند سوخت مورد نیاز برای حرکت پیشران هسته ای نیاز به غنی سازی تا 50 درصد دارد.

تحلیل گر پیشین سیا: سیا از جنگ آمریکا با ایران در سال ۲۰۰۸ جلوگیری کرد

بنا بر گفته تحلیلگر پیشین سیا این سازمان در سال ۲۰۰۸ از ورود دولت آمریکا به درگیری نظامی با ایران جلوگیری کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک؛ ریموند مک گاورن، مامور بازنشسته سازمان سیا آمریکا گفت: سازمان سیا نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ورود دولت آمریکا به جنگ با ایران در سال ۲۰۰۸ و با سوریه در سال ۲۰۱۳ بازی کرده است.او افزود:‌ در هیچ موردی تا پیش از تحلیل‌های سال ۲۰۰۷ ارزیابی‌های صادقانه در چارچوب امنیت ملی نبود که نقش بزرگی در جلوگیری از جنگ با ایران وجود داشته باشد که البته بیشتر آمریکایی‌ها از این موضوع آگاه نیستند.
به گفته مک گاورن با ورود یک فرد جدید در بخش مربوط به ایران در سازمان سیا او اقدام به جمع‌آوری تحلیل‌های صادقانه در مورد ایران کرد و به این نتیجه رسید که ایران کار بر روی تسلیحات هسته‌ای را در اواخر سال ۲۰۰۳ پایان داده و اقدامات مربوطه را از سر نگرفته است این موضوع باعث آن شد تا جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا و دیک چنی ، معاون او تصمیم بگیرند از جنگ با ایران خودداری کنند.به گفته مک گاورن این در حالی بود که بوش و چنی کاملا مصمم بودند تا در آخرین سال حضور خود در کاخ سفید در سال ۲۰۰۸ به ایران حمله نظامی کنند.به گزارش ایسنا جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن رد اتهامات آمریکا و غرب بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌خود تاکید کرده است.تخمین سازمان سیا در سال ۲۰۰۷ در مورد برنامه هسته‌ای ایران به شدت مورد انتقاد حزب جمهوری خواه آمریکا  قرار گرفت که مدعی بودند سازمان سیا به دنبال تضعیف موضع تهاجمی ریاست جمهوری علیه ایران است.
منبع: ایسنا
رویترز: آمریکا فروش تسلیحات به عربستان را به حال تعلیق درمی آورد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز ، مسئولان آمریکایی گفتند آمریکا به علت کشته شدن غیرنظامیان در یمن حمایت از ائتلافی را که عربستان سعودی فرماندهی آن را در یمن برعهده دارد محدود خواهد کرد.بر اساس این گزارش مسئولان آمریکایی اعلام کردند، آمریکا فروش تسلیحات به عربستان سعودی را شامل مهمات هدایت شونده دقیق هم می شود به حال تعلیق درخواهد آورد.
به روس ها پیام روشن بدهید؛ در سیاست داخلی ایران دخالت نکنید!
میانه‌های سال 75، خبری در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد که بلافاصله به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات کشور تبدیل شد. در شرایطی که کمتر از یک سال به انتخابات مهم ریاست جمهوری ـ دوم خرداد76 ـ باقی بود، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس پنجم، با نیک براون (از مدیران کل وزارت امور خارجه‌ی انگلیس) در لندن دیدار و در مورد مسائل داخلی کشور، از جمله موضوع انتخابات ریاست جمهوری با او گفت وگو کرد.

وی در دیدار با نیک براون، سعی کرده بود تا نگاه‌های منفی غرب به کاندیدای جناح راست را اصلاح کند. او به براون گفته بود، پیروزی جناح راست در انتخابات، می‌تواند منافع انگلیس و غرب را تأمین کند. او حتی از موضوع فتوای قتل سلمان رشدی هم مایه گذاشته و جناح چپ را پیگیری‌کننده‌ی اصلی اجرای فتوای قتل سلمان رشدی معرفی کرده بود.

به گزارش «تابناک»؛ خبر این دیدار و مذاکرات صورت گرفته از آن جهت، برای همه جناح های سیاسی ایران، قابل هضم نبود که یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، استقلال سیاسی، به ویژه در انتخابات و باز هم به خصوص در انتخاب شخص اول اجرایی کشور بود و قابل قبول نبود که شخصی از داخل، به دنبال جلب حمایت یک کشور خارجی از یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران باشد؛ به هر صورت انتخابات سال 1376 با نتیجه ای غیر منتظره به پایان یافت و واقعه مذکور نیز به تدریج به فراموشی سپرده شد.

با وجود این، در روزهای اخیر و به دنبال طرح مجادلاتی درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، دو اتفاق در عرصه سیاسی ایران و خارج از ایران، اتفاق افتاد که گمانه زنی هایی را مبنی بر تمایل روسیه بر تأثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران تقویت کرد.

نخستین اتفاق مربوط به مطلبی بود که یکی از فعالان اصولگرا در اینستاگرام شخصی اش نوشت و در آن مطلب ادعا کرد که پوتین به مقامات عالی رتبه ایران اطلاع داده که یکی از شخصیت های عالی دولت روحانی، عنصر اطلاعاتی آمریکاست؛ ادعایی که هرچند نویسنده آن، روزهای بعد، بابت آن عذر خواهی کرد، آن مطلب حکایت از آن داشت که برخی بی میل هم نیستند که از اطلاعات سرویس های اطلاعاتی کشوری بیگانه، برای رقابت های داخلی استفاده بکنند و اطلاعات سرویس اطلاعاتی یک کشور بیگانه را در تعیین کاندیدای ریاست جمهوری در ایران و یا در انتخاب او، مدخلیت دهند.

دومین اتفاق، انتشار تحلیل یک تحلیلگر روسی در یکی از پایگاه های خبری- تحلیلی منطقه درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود؛ تحلیلی که در آن تحلیلگر روس به صراحت از انتخاب افرادی از یک جناح خاص سیاسی حمایت کرده و آنان را  افرادی از جناحی دیگر ترجیح داده بود.

در این نکته تردیدی نیست که کشورها چه با استفاده از دیپلماسی عمومی و چه از طریق دیپلماسی متعارف، بی میل نیستند که بر تحولات داخلی کشورها دیگر در خوشبینانه ترین حالت اثرگذار باشند و در بدبینانه ترین حالت دخالت کننده و تعیین کننده باشند؛ چه اینکه هر چقدر روندهای داخلی کشورهای دیگر، با سیاست های کشورهایی مداخله گر، تطبیق پیدا کند، در وجه حداقلی آن کشورها دردسر کمتری در عرصه بین الملل با آن کشور دارند و در وجه حداکثری آن،در جهت منافع آن کشور عمل می کنند، روسیه و شخص پوتین هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما آنچه حالتی استثنایی دارد، جمهوری اسلامی ایران است که در رأس آن، شخصیتی مستقل و وفقیه قرار گرفته که نسبت به تمایلات استکباری همه قدرت های مداخله گر شرق و غرب، نگاهی روشن بینانه و استکبار ستیزانه دارد و بیش از هر کس دیگری به استقلال سیاسی کشور که امانت حضرت روح الله در دستان همه ایرانیان می باشد، وفادار است.

روی سخن به سیاسیون کشور است؛ استقلال سیاسی کشور، مهم ترین ارزش بنیادین انقلاب اسلامی است؛ هیچ رقابت سیاسی داخلی، ارزش آن را ندارد که در این دستاورد بزرگ خللی ایجاد کند؛ نه روسیه و نه انگلیس و نه آمریکا و نه دستگاه های اطلاعاتی آنان، برای رضای خدا قصد تأثیرگذاری و یا دخالت در انتخابات ایران را ندارند.

پیام های سیاسیون لازم است برای همه قدرت هایی که آرزو دارند در صحنه داخلی ایران تأثیرگذار باشند، باید روشن و بدون ابهام باشد؛ استقلال سیاسی ایران با هیچ چیز قابل معامله نیست! همان گونه که زمانی شخصیتی آمریکایی از کاندیدایی یا جناح سیاسی در ایران حمایت می کند، افراد جناح مقابل انتظار دارند، آن کاندیداها آمریکایی ها را محکوم کنند، اکنون و در آینده هم این انتظار هست که اگر شخصیت های کشور دیگری هم به نفع عده  ای دیگر موضع گیری کنند، آنان نیز محکوم کنند؛ تفاوتی بین روسیه و آمریکا وجود ندارد اگر بخواهند در سیاست داخلی ایران دخالت کنند و یا تأثیر بگذارند!
آمریکایی‌ها موتور ایرباس‌ را روشن کردند
کد خبر: ۶۴۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۳ 14 December 2016
امتیاز خبر: 86 از 100 تعداد رای دهندگان 6128
فرآیند طولانی مذاکره برای خرید هواپیمای جدید برای ایران که از چند ماه قبل آغاز شده و با مشارکت چند شرکت ایرانی مذاکره با هواپیماسازها را ادامه می‌داد، حالا به مراحل نهایی خود در گام نخست نزدیک شده و زمان امضای نهایی برای قراردادهای خرید فرا رسیده است.

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه ایران‌ایر نخستین مذاکرات خود را با شرکت‌ هواپیماساز اروپایی ایرباس آغاز کرد و در بهمن‌ماه سال گذشته در جریان سفر دکتر روحانی به پاریس پیش قرارداد مربوط به آن را به امضا رساند اما در نهایت این شرکت بوئینگ آمریکا بود که با گذشت از تمام سدهای سیاسی و اقتصادی توانست قرارداد نهایی خود برای فروش ۸۰ هواپیما به ایران را به امضا برساند.
به دنبال این مساله به نظر می‌رسد ایرباس با این خطر جدی مواجه شده که بازار ایران را به رقیب سنتی خود واگذار کند. از این رو این شرکت که برای ماه‌های طولانی مذاکرات خود را ادامه داده و نتوانسته به چند وعده ابتدایی برای آوردن هواپیما به ایران عمل کند، حالا به دنبال برداشتن گام نهایی خود است. ایرباس در ابتدا بنا بود در ماه‌های پایانی سال گذشته و سپس در سال ۲۰۱۶ بین شش تا هشت فروند هواپیما به ایران واگذار کند. وعده‌ای که در فاصله دو هفته به پایان سال جاری میلادی قطعا عملیاتی نمی شود.
طولانی شدن مراحل نهایی مذاکرات، ایرباس را یک گام مهم از بوئینگ عقب انداخته و از این رو طبق اعلام یکی از خبرگزاری‌های فرانسه، در روزی که قرارداد ایران‌ایر با بوئینگ به امضا رسیده، نمایندگان ایرباس نیز برای طی شدن مرحله نهایی مذاکرات به ایران امدند. موضوعی که هرچند هنوز جزئیاتی از چگونگی مذاکرات آن منتشر نشده اما طبق ادعاهای صورت گرفته می‌تواند ظرف چند روز آینده به نهایی شدن قرارداد با ایرباس منجر شود.
ایران اعلام کرده در یک برنامه ۱۰ ساله قصد خرید ۵۰۰ هواپیما مسافرتی جدید را دارد و از این رو کار خود را به طور جدی برای دریافت پیشنهادهای جدید آغاز خواهد کرد. موضوعی که تا کنون به نهایی شدن قرارداد ۸۰ فروند هواپیما با بوئینگ انجامیده و احتمالا ظرف روزهای آینده با قرارداد خرید ۱۰۰ ایرباس بزرگترین توافق خرید هواپیما از سوی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب رکورد جدیدی ثبت خواهد کرد.
جزئیات همکاری اقتصادی ایران و روسیه
کد خبر: ۶۴۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷ 14 December 2016
امتیاز خبر: 84 از 100 تعداد رای دهندگان 968
رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های ایران و روسیه با اشاره به جزئیات همکاری اقتصادی دو کشور گفت:ایران و روسیه برای جایگزینی ریال و روبل به جای دلار در مبادلاتشان به توافق رسیدند.

به گزارش مهر، محمود واعظی با اشاره به اینکه نشست هایی که در چند روز اخیر میان ایران و روسیه در بخش های مختلف تجاری برگزار شد، از بهترین نشست های دو کشور بوده است، گفت: برگزاری این نشست ها نشانگر یک اراده جدی میان دو کشور است برای اینکه مسائل میان دو کشور در بخش های مختلف تجاری حل شود.

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته چند کمیسیون در بخش های مختلف تشکیل شده است، افزود: ما موانع را مطرح کردیم و در ارتباط با توسعه برنامه های آتی هم صحبت هایی انجام شد. خوشبحتانه توافقات خوبی شده و مسائلی در خصوص بانک ها مطرح شد و دو سند بانکی هم به امضا رسید.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ سند بین دو کشور به امضا رسیده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات تجار ما این بود که روابط کارگزاری میان ایران و روسیه برقرار نبود و بانک های دو کشور شعبه ای درکشور یکدیگر نداشتند براین اساس توافق شد که شعبات بانک ها در دو کشور تاسیس شود.

واعظی در پاسخ به این پرسش که جایگزینی روبل و ریال در مبادلات میان دو کشور در چه زمانی اجرایی می شود، گفت: صبحت هایی در این زمینه شده و قرار است که روس‌ها بر روی این مساله فکر کنند و در آینده نزدیک جلسه ای میان بانک مرکزی دو کشور برگزار شود.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ادامه داد: اجرای این طرح،  مکانیزم خاص خود را نیاز دارد البته در کلیات موافقت شده و قرار است که بر روی این مساله حتما کار کنند تا نهایی شوند.

وی در خصوص مشکل تعرفه صادرات کالا به روسیه برای تجار ایرانی، گفت: وقتی موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا نهایی شود، طبیعی است که تعرفه برای همه ۵ کشور برداشته می‌شود.

واعظی با بیان اینکه در حال حاضر مطابق با توافقات ما تعرفه ۲۴ قلم کالا برداشته شده است، گفت: کشور روسیه تعرفه این کالاها را برداشته است بنابراین رویه صادرات راحت‌تر خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر مراودات میان دو کشور ۱.۵ میلیارد دلار است و هدف گذاری شده که این رقم به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

گفتنی است روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس مجمع اقتصادی اوراسیا را تشکیل می دهند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد