به گزارش ایرنا عبدالقاسم غوابش چهارشنبه در نشست هم اندیشی بهبود فضای کسب و کار دراداره کل امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره به بهبود هشت پله ای فضای کسب و کار کشور در سطح جهانی اظهار داشت: هدف از ایجاد پنجره واحد خدمات شهری، رسیدن به جایگاه مورد نظر کشور از نظر فضای کسب و کار در سطح جهانی است.
وی گفت:هرساله بانک جهانی کشورها را از لحاظ بهبود فضای کسب و کار رتبه بندی می کند و بر اساس آخرین اطلاعات رتبه کشور ما در سال 2016 به 118 رسیده که این رتبه جایگاه مناسبی برای کشور ما نیست.
غوابش افزود: یکی از شاخص های بهبود فضای کسب و کار از نظر بانک جهانی، ایجاد پنجره واحد خدمات شهری است و از طرفی بر اساس مصوبه هیات مقررات زدایی فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی، ادارات کل امور اقتصادی و دارایی وظیفه پیگیری ایجاد پنجره واحد مرکز خدمات شهری را با همکاری شهرداری و دستگاه های مرتبط بر عهده دارند.
وی بیان کرد: اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان به عنوان ناظر و دستگاه هماهنگ کننده در این راستا فعالیت خواهد کرد.
در ادامه این نشست یکی از کارشناسان اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان گفت:با تغییر سبک زندگی و تمایل به شهرنشینی در بین انسان ها و با وجود نتایج مثبت این سبک، چالش های فراوانی در زندگی از جمله محدودیت منابع آب ، انرژی و زمین، افزایش روزافزون تقاضا برای دریافت خدمات از حاکمیت توسط مردم و مشکلات مدیریتی ناشی از کنترل آن وجود دارد.
سیدعادل خراسانی بیان کرد: برای کنترل چالش ها و افزایش بهره وری اقتصادی و کیفیت زندگی در شهرها، نیازمند سامانه ها ارتقاء دهنده کارآمدی و سامانه های مدیریتی استفاده پایدار از منابع هستیم و این سامانه ها زمانی می توانند به درستی کار کنند که در یک طرح بزرگ و به صورت به هم پیوسته دیده شده باشند که به این سامانه به هم پیوسته پنجره واحد خدمات شهری می گویند.
وی با بیان تاریخچه و چرایی ضرورت ایجاد پنجره واحد خدمات شهری گفت: باید بدانیم که برای هر شهر با توجه به نیازهای بومی آن شهر و شهروندان پنجره واحد خدمات شهری متناسب طراحی شود.
وی گفت در کشور ما پیشینه پنجره واحد خدمات شهری به سختی به دو دهه بر می گردد و این تاریخچه نیز به دو بخش شکل گیری دفاتر خدمات الکترونیک به صورت جزیره ای و تلاش در جهت یکپارچه سازی خدمات الکترونیک تقسیم می شود.
وی گفت: از آنجا که وجود دفاتر خدمات الکترونیک از نگاه مردم و خود دولت به صورت خیلی مطلوب نبوده در نتیجه به فکر یکپارچگی این خدمات هستیم تا سبب معطلی و اتلاف وقت مردم نشود.
یوسف الباجی یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان در این باره بیان کرد: پنجره واحد خدمات شهری در کشورهایی که ایجاد شده به سه صورت، مدل؛ حکمرانی شهری با تولی گری شهرداری، مدل فرابخشی با تولی گری دولت و مدل درگاه واحد (پورتال) است.
وی گفت: در استان ما، مدل حکمرانی شهری با متولی گری شهرداری مورد توجه است و پنجره واحد، خدمات شهری از ارتباطات شهرداری، به عنوان دستگاه اصلی، با دیگر دستگاه های ارائه دهنده استعلام، مجوز و یا خدمت، به عنوان دستگاه های فرعی، شروع می شود و در مرحله تکمیلی خدمات شهروندی مانند امور بیمه، بازنشستگی و آموزش ودرمان را در بر می گیرد.
در این نشست برخی چالش های پیش روی طرح پنجره واحد خدمات شهری در استان از جمله آموزش و اعتبار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هم اکنون در برخی واحدهای خدمات رسانی از جمله گمرکات خوزستان پنجره واحد خدمات راه اندازی شده که نتایج مطلوبی به دنبال داشته است.
6065
خبرنگار:محمدرضا بنوره ** انتشار دهنده : کبری آقازری