سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

محقق خوزستانی مقام دوم جهانی را در فرآیند محصولات صد درصد طبیعی کسب کرد

اهواز - ایرنا - محقق خوزستانی در یک همایش بین المللی در هند، مقام دوم جهانی را در فرآیند تولید محصولات صد در صد طبیعی کسب کرد.

الهام جعفر زاده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مقاله با عنوان اثر ضد باکتری و ضد قارچ اندو فایتیک نیتروژن فیکسینگ باکتریای استخراج شده از گونه های مختلف گیاه نیشکر علیه عوامل بیماری زای محصولات کشاورزی در همایش international conference & exhibition on sugarcane value chain –vision 2025 sugarکه در تاریخ 13 تا 16 نوامبر 2016 در شهر پونای هندوستان در مرکز تحقیقاتی vasantdada sugar insthtute برگزار شد از میان 153 مقاله، مقام دوم جهانی را کسب کرد.
وی در خصوص محتوای این مقاله گفت: کار تحقیقاتی روی گونه های مختلف نیشکر در کشور هندوستان انجام شد و میکروب های مفیدی از این گونه های نیشکر به دست آمد که قادر به تولید مواد ضد قارچ و ضد میکروب که آسیب های متعددی به مزارع می رساند بودند.
جعفر زاده ادامه داد: با توجه به اینکه که گونه های مهاجم و خطرناک قارچ ها به محصولات ما اعم از تک لپه و دو لپه حمله کرده و باعث آسیب های به مزارع و بیماری در محصولات ما می شوند، در این کار تحقیقاتی از باکتری های مفید که نامشان اندوفایتیک نیتروژن فیکسینگ باکتریا بود در محیط های کشت آزمایشگاهی تزریق کرده و کلنی قارچ های بیماری زا در محیط کشت پخش کردیم.
این محقق خوزستانی اظهار کرد: در حضور باکتری های مفید استخراج شده از گیاه نیشکر، کلنی قارچ ها قادر به رشد و تکثیر نیستند.
وی ادامه داد: این باکتری ها که قادر به تهیه نیترات و فسفات طبیعی برای گیاه بوده اند به گیاه نیشکر در ماه دوم رشد تزریق شد و محصول کامل 100 درصد ارگانیک بدون اضافه کردن هیچ گونه عنصر شیمیایی نیترات، فسفات و آفت کش های شیمیایی به دست آوردم.
جعفر زاده اظهار کرد: از جمله مزایای این طرح این است که محصولات 100 درصد طبیعی جایگزین شیمیایی می شود و هزینه های مالی 70 درصد کاهش می یابد.
این پژوهشگر با بیان اینکه از سال 2009 شروع به نوشتن مقاله کردم و چهار مقاله تا سال 2016 ارائه دادم گفت: هدف اصلی از انجام این تحقیق رسیدن به محصول 100 درصد طبیعی و حذف عناصر شیمیایی فسفات و نیترات و آفت کش های شیمیایی بود.
وی بیان کرد: این محصولات طبیعی در هندوستان عرضه می شود اما در کشور ایران در استان اصفهان در حال اقدام است و در نهایت تا دو سال دیگر اقدامات لازم برای تولید محصول 100 درصد ارگانیک در کشور و صادرات انجامم می شود.
جعفر زاده اظهار کرد: در مراحل پایانی اخذ مجوز و دریافت پروانه تولید هستیم.
این محقق خوزستانی ادامه داد: نمونه ها آماده است که در اختیار موسسات کشاورزی قرار گیرد و از هم اکنون آماده گرفتن نمایندگی هستیم.
الهام جعفر زاده مدرک کارشناسی خود در رشته علوم آزمایشگاهی را از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در رشته میکروبیولوژی از دانشگاه پونای هند دریافت کرده است.
وی هم اکنون در امور آزمایشگاه های مرکز بهداشت غرب اهواز مشغول به فعالیت است.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری فرخ زاد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد