سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نتیجه آزمون استخدامی شهرداری و «تجمعات اعتراضی» در شهر فتح‌المبین

خبرگزاری فارس: نتیجه آزمون استخدامی شهرداری و «تجمعات اعتراضی» در شهر فتح‌المبین

آزمون استخدامی شهرداری‌های تازه‌ تأسیس استان خوزستان در شهر فتح‌المبین صرخه نتیجه‌ای جز ناراحتی خانواده‌های شهدا و اعتراض جوانان تحصیل‌کرده و نیروهای قراردادی شهرداری در بر نداشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، اینجا شهر فتح‌المبین صرخه است، شهری در منطقه مرزی غرب کرخه که مردم آن از جمله سرمایه‌های «همیشه در صحنه» انقلاب به شمار می‌روند.

مشارکت‌های اجتماعی این مرزنشینان در افزایش شاخص‌های امنیت و کاهش معضلات اجتماعی، باعث شده است که این شهر یکی از أمن‌ترین مناطق مرزی کشور لقب بگیرد.

در این میان توسعه شهری در کنار رشد اجتماعی شهر فتح‌المبین، روندی طبیعی و بهنجار داشته است، هویت و ساختار شهری این شهر نه تنها مختل نیست بلکه سیمای آن، زیباتر از همیشه، تغییر به سمت بهتر شدن را به أذهان رهگذران منتقل می‌کند.

به عبارتی دیگر اینجا شهروندان از اخلاقی بودن و رعایت حریم‌های اجتماعی در یک بستر شهری متحول شده‌، لذت می‌برند؛ خلاصه همه چیز در شهر فتح‌المبین صرخه روبه‌راه به نظر می‌رسد به جز بیکاری!

*بیکاری فارغ‌التحصیلان و یک زنگ خطر

عضو شورای شهر فتح‌المبین صرخه، به جامعه فارغ‌التحصیلان بیکار در این شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: بیکاری این جوانان تحصیل‌کرده پس از تحمل مشقت‌های تردد و هزینه‌های تحصیلات به نوعی علاوه بر از دست رفتن نیروی آماده به کار، در آینده موجب ایجاد معضلات اجتماعی خواهد شد.

رحیم صرخی پدیده بیکاری جوانان تحصیل کرده این شهر را باعث دلسردی خانواده‌ها در ادامه تحصیل فرزندانشان بعنوان نسل جدید انقلاب عنوان می‌کند.

وی در ادامه تصریح می‌کند: نسل جدید در این شهر تمایلی به ادامه تحصیل از خود نشان نمی‌دهد و این مسئله می‌تواند زنگ خطری برای آینده این منطقه به شمار برود.

اما این برای صرخه‌ای‌ها عمق فاجعه نیست؛ شهروندان فتح‌المبین عمق فاجعه را در تجمع اعتراضی به استخدام غیر بومی شهرداری در مقابل ساختمان این سازمان نشان دادند.

*اعتراضات مردمی و داستان پیچیده استخدامی

به اعتقاد برخی فعالان اجتماعی، اعتراضات مسالمت‌آمیز روزهای گذشته شهروندان فتح‌المبین نارضایتی مردم به سیستم استخدامی استانداری خوزستان را نشان می‌دهد؛ سیستمی که به اعتقاد کارشناسان باید همه جوانب اجتماعی را با دقت بیشتری در نظر بگیرد.

اما داستان این آزمون استخدامی به سال 93 برمی‌گردد؛ استانداری خوزستان 21 شهرداری تازه تأسیس را برای بررسی چارت سازمانی این شهرداری‌ها و برگزاری آزمون استخدامی به محل معاونت امور عمرانی‌اش کشاند.

شهردار فتح‌المبین در این ارتباط به خبرنگار فارس در شوش گفت: این جلسه در تاریخ 12 مرداد سال 93 برای مشخص کردن سهمیه شهرداری‌های تازه تأسیس استان در فرآیند آزمون پیش‌بینی شده برگزار شد.

خالد لطیفی‌مجد با بیان اینکه طبق ساختار سازمانی شهرداری فتح‌المبین، 12 تا 14 نفر باید در این سازمان استخدام می‌شدند افزود: اما با توجه به ظرفیت و توان شهرداری، و وسعت این شهر اعلام کردیم که تنها ظرفیت هشت نفر را داریم که می‌توانیم با توجه به نفراتی که در شهرداری بودند 6 سهمیه در آزمون پیش رو داشته باشیم.

وی یادآور شد: فتح‌المبین جزو شهرداری‌های تازه تأسیسی بود که در همان ابتدای فعالیت مجوز بکارگیری سه یا چهار نیرو برای پیشبرد امور و کارهای اداری آن از طریق معاونت امور اداری استانداری داشت که ما نیز اقدام به جذب نیرو کردیم.

اما چرا مجوز معاونت وقت امور اداری استانداری در بکارگیری نیرو به شهرداری فتح‌المبین به ادامه مراحل گزینشی و استخدامی آنها در آینده منجر نشد؟  

*همه برای یک نفر و یک نفر برای همه!؟

شهردار فتح‌المبین در این ارتباط گفت: به صورت شفاهی از طریق معاونت وقت امور اداری استانداری به ما گفته شد که با توجه به اینکه شما با مجوز ما این نفرات را جذب کردید، این نفرات در استخدامی پیش رو مقدم هستند.

وی افزود: شهرداری فتح‌المبین به دلیل ضرورت استخدام نیروی واجدالشرایط و ایجاد نظم و حفاظت از سیستم مالی و اداری شهرداری در همان لحظه اول مخالفت خود را با این آزمون اعلام کرد.

*پیش‌بینی شهرداری

شهرداری در مکاتبه‌ای اعلام کرد که انجام عملیات استخدام بر اساس نحوه اعلام شده در آینده مشکلاتی را برای شهرداری به همراه خواهد داشت و عملا موجب مختل شدن امورات می‌شود.

این شهرداری پیشنهاد داد که استخدام نیروی مورد نظر از سه روش «استخدام و بکارگیری نیروهای واجدالشرایط موجود در شهرداری» یا «معرفی لیست سازمانی مورد نیاز تنها از طریق شهرداری» و یا «بکارگیری نیروهایی از خانواده معظم شهدای شهر فتح‌المبین» باشد.

بر این اساس به نظر می‌رسد که شهرداری همه جوانب را در نظر گرفته بود اما هیچکدام از این سه پیشنهاد در عمل پذیرفته نشد و آزمون برگزار شده نه بر اساس شایسته‌سالاری و یا اولویت شهروندان فتح‌المبین، بلکه با روش استانداری خوزستان به استخدام 6 نفر منجر شد.

*گزینه‌های روی میز!

شهردار فتح‌المبین در انتقاد از بنیاد شهید شوش می‌گوید: آنها باید از شهر فتح‌المبین یا بخشداری استعلام می‌کردند که دو نفر از خانواده معزز شهدای فتح‌المبین را به عنوان نیروی کار در شهرداری به استانداری معرفی کند.

دو شوشی که یکی از آنها با سهمیه بهزیستی، یک نفر دیگر از شهرستان از باغملک، و نفر دیگری خارج از استان و از کوهدشت لرستان که آدرس شوش را داده بود 4 نفر دیگری هستند که در شهرداری فتح‌المبین پذیرفته شدند!

در این میان جوانان فتح‌المبین می‌گویند که با این وجود باید چکار کرد؟ از تقصیر چه کسی باید گذشت که این روزهای فتح‌المبین را دچار هرج و مرج کرده است؟ باید از چه کسی انتظار داشت که حق ما را به خودمان بازگرداند!

به گزارش خبرگزاری فارس، شهر فتح‌المبین که پیش از این نامش شهر صرخه بود و سپس تغییر نام پیدا کرد، از توابع بخش فتح‌المبین در شهرستان شوش است؛ این شهر به دلیل مجاورتش با یادمان شهدای عملیات فتح‌المبین، «فتح‌المبین» نام‌گذاری شده‌ است.

----------------------------------------

گزارش از عارف شریفی صرخه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد