سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بحران کود‌های خطرناک شیمیایی و قاچاق در سردشت زیدون/ بازی با جان انسان‌ها به قیمت سود بیشتر

خبرگزاری فارس: بحران کود‌های خطرناک شیمیایی و قاچاق در سردشت زیدون/ بازی با جان انسان‌ها به قیمت سود بیشتر

بحران کود‌های خطرناک شیمیایی و قاچاق در سردشت زیدون سلامت مردم را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سردشت زیدون، در شرایطی که آلودگی هوا بیش از پیش شده و متخصصان تغذیه نیز بیشتر به مصرف انواع میوه و سبزی برای حفظ سلامت‌ و در امان ماندن از آثار منفی آلاینده‌های موجود در هوا تاکید می‌کنند، به نظر می‌رسد به دلیل استفاده بیش از اندازه و غیرمجاز از سموم کشاورزی در میوه‌ها و سبزیجات در سایه نظارت کم مسؤولان در وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی، بسیاری از مردم در معرض بیماری‌های خطرناک جامعه مدرن خصوصا انواع سرطان قرار دارند.

همزمان با فصل برداشت گوجه فرنگی در مزارع زیر کشت سردشت زیدون کار‌شناسان جهاد کشاورزی ضمن بازدید از مزارع متوجه استفاده کشاورزان از سم بسیار خطرناک Finish در مزارع شدند.

این سم که بسیار خطرناک و باعث سرطان معده در انسان می‌شود مدتی است که به صورت قاچاق از گوشه و کنار مرز‌های کشور وارد بازار می‌شود.

سم فنیش که برای زود رسی و قرمز شدن گوجه فرنگی سبز رنگ استفاده می‌شود باعث می‌شود که کشاورزان محصول خود را زود‌تر و با قیمت بالا‌تر وارد بازار کنند و جیب سودجویان را بیشتر از بیش پر کنند.

این ماده خطرناک باعث تشدید سرطان می‌شود و بر دستگاه گوارش تاثیر بسیار زیادی دارد.

کم رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی و مذهبی در جامعه، زنگ خطری است که همه مردم و مسؤولان باید آن را جدی بگیرند.

کارشناس جهادکشاورزی بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سردشت زیدون، اظهار کرد: سم فنیش یا سم سرخ نوعی ماده هورمونی است که فوق العاده سرطان زا بوده و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

سارا محرابی مقدم ادامه داد: محلول پاشی این سم بر روی بوته‌های گوجه منجر به قرمز شدن میوه‌های سبز شده می‌شود تا کشاورز محصول خود را زود‌تر از موعد وارد بازار کنند تا سود بیشتری نصیبشان شود.

این کار‌شناس جهاد کشاورزی افزود: پوسته قرمز و سبز بودن درون گوجه‌ها، مزه متفاوت و سر شدن نوک زبان و زود فاسد شدن میوه از علایم گوجه‌های سم خورده است.

محرابی مقدم خاطرنشان کرد: همواره باید توجه داشت این سم درون بافت‌های گیاه و میوه‌ها نفوذ کرده و در داخل آن باقی می‌ماند و با شستشو از بین نمی‌رود.

وی تصریح کرد: این سم بیشتر به گوجه‌هایی که در پاییز به دست می‌آید زده می‌شود چرا که امکان نابودی بوته‌ها در اثر سرما وجود دارد و کشاورز با این سم زودرسی ظاهری را بالا برده تا آن را سریع‌تر وارد بازار کنند.

این کار‌شناس جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه تمامی مشکلات از زمانی آغاز می‌شود که توزیع سم به بخش خصوصی واگذار شده است افزود: به دلیل نظارت‌ها کم و وجود سموم قاچاق در بازار این موضوع مهم ممکن است یک فاجعه انسانی در آینده تولید کند.

محرابی مقدم یادآور شد: کشاورزان به دلیل اینکه نمی‌گذارند دوره کارنس (زمان لازم از سمپاشی تا برداشت) این سم‌ها طی شود به همین دلیل اثرات سرطان‌زایی روی محصول باقی می‌ماند.

*کشاورزان غیر بومی قاتلان مردم منطقه

به گزارش خبرگزاری فارس از سردشت زیدون، متاسفانه حضور کشاورزان غیر بومی و استفاده زیاد از سموم قاچاق و خطرناک در منطقه باعث شده است که این محصولات وارد بازار منطقه شده و آسیب‌های بهداشتی و بیماری‌های فراوانی را به مردم منطقه تزریق کند.

یکی از کشاورزان بومی سردشت زیدون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سردشت زیدون، اظهار کرد: سم فنیش که در اصل آمریکایی است ولی در بازار ایران سم چینی دیده می‌شود نشان دهنده این است که در سیستم تولید این سم دست‌های پنهانی وجود دارد که باعث ضرر‌های فراوان زیست محیطی می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به کشت محصولات صیفی جات در منطقه زیدون افزود: وجود کشاورزانی که غیر بومی هستند و از سموم خطرناک کشاورزی استفاده می‌کنند باعث شده است محصولات کشاورزی مرغوبیت و کیفیت خود را از دست بدهند.

وی ادامه داد: زمین‌های کشاورزی سردشت زیدون بسیار مستعد و حاصلخیز است و نیاز است دولت برای کمک به کشاورزان تسهیلات کم بهره را در اختیار این قشر زحمت کش قرار دهد.

این کشاورز بومی ضمن اشاره به اینکه تا کنون مسؤولان ذیربط در جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان باید در برخورد با متخلفان و استفاده کنندگان از سموم قاچاق و خطرناک برخورد قانونی و جدی داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد