سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آبیاری نخیلات شادگان در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تائید نشد

شمسایی مدیرکل سازمان آب و برق خوزستان
شناسهٔ خبر: 3846049 -
اهواز ـ مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان گفت: تحت پوشش قراردادن نخیلات شادگان برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را پیشنهاد داده بودیم که رد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا شمسایی پیش از ظهر امروز شنبه در جلسه بررسی مشکلات کشاورزی شادگان که در سالن جلسات استاندار برگزار شد، اظهار کرد: یک زمانی آب بیشتر از الآن بود و در حوزه مارون و جراحی بیش از ۴۰ درصد در طول ۱۰ سال گذشته با کمبود مواجه بودیم و خشکسالی بخش عمده ای از مشکلات را به وجود آورده است.

وی افزود: افزایش سطح زیرکشت قابل توجه که نسبت به ۱۵ سال قبل بین ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتار افزایش داشته ایم. عدم امکان مدیریت رودخانه یکی دیگر از مشکلاتی است که به دلیل نداشتن ابزار کافی برای این مدیریت شکل گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان با اشاره به روال اداری طولانی انجام امور گفت: با وجود همکاری خوب دادگستری و حساسیت قوه قضائیه باز نتوانستیم این مسئله را با فرمانداری های طول مسیر حل کنیم.

شمسایی ادامه داد: تعداد گروه های گشت و بازرسی در طول مسیر را نسبت به دو سال قبل بیش از دو برابر کردیم و از ۱۰ گروه به ۲۴ گروه افزایش پیدا کردند.

وی عنوان کرد: مطالعات نخیلات شادگان را شروع کردیم تا مثل آبادان شبکه کم فشار یا تحت فشار ایجاد کنیم تا آب مورد نیاز آنها را مستقل از انهار موجود تأمین کنیم. بر اساس مشاوران انجام این کار سخت است ولی به هر حال باید آن را انجام بدهیم.

شمسایی همچنین تأکید کرد: در مواقعی که امکان تأمین آب از حوزه مارون و یا جراحی برای نخیلات شادگان وجود ندارد، انتقال آب از کارون در این زمان باید وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان اضافه کرد: ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار در پایین دست در منطقه شادگان نخل داریم که تاریخ کشاورزی خوزستان است و به عنوان دولت باید این سرمایه و تاریخ را حفظ کنیم. تاکنون چند جلسه برای انتقال آب میان حوزه برگزار کردیم که زمان مطالعات آن ۱۸ ماه اعلام شده ولی ما خواستار کاهش این زمان به یک سال بودیم.

امکان آبرسانی ۱۰۰ درصدی به شادگان وجود دارد

وی بیان کرد: بدون همکاری و حمایت فرمانداری ها امکان حل مسائل و مشکلات در کوتاه مدت وجود ندارد. شایسته نیست که به عنوان دولت اعلام ناتوانی برای آبرسانی به شادگان را داشته باشیم ولی اگر بخش های مختلف همکاری لازم را داشته و به همدیگر دروغ نگویند امکان آبرسانی به شادگان به صورت ۱۰۰ درصدی وجود دارد.

شمسایی اضافه کرد: تحت پوشش قرار دادن نخیلات شادگان برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را پیشنهاد داده بودیم که آن را رد کردند. ضرورت قطعی است و باید کشت دائمی نخیلات را از دست بدهیم و متأسفانه دیگر امکان آبرسانی به نخیلات از طریق انهار وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان تصریح کرد: انهار دو نقش و کارکرد داشتند، اول اینکه آب را در مواقع سیلابی تخلیه می کردند تا منطقه زیرآب نرود و دوم نیز تخلیه سیلاب، تأمین آب نخیلات و انتقال آب به هور شادگان بود.

وی با بیان اینکه اکنون با توجه به کاهش حجم آب این انهار دیگر کارکردهای قبلی خود را در برخی زمینه ها از دست داده اند، افزود: اعتقاد به لایروبی نداریم چون این کار مشکلات مردم را حل نمی کنند. چون سردهنه برای کنترل آب نداریم لایروبی باعث محروم شدن پایین دست از آب می شود.

شمسایی اضافه کرد: به جای لایروبی تمام تلاش خود را باید روی سردهنه ها متمرکز کنیم و مطالعات لازم انجام شد. اگر ۴۴۰ میلیارد تومانی که تصویب شده هرچه سریعتر کار این سردهنه ها را شروع می کنیم چون اصلی ترین کار زیربنایی است.

نفت و گاز بدون مجوز هر کاری را انجام می دهند

مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان در ارتباط با پیشنهاد باز کردن نهر مارد و سلمانه از سوی فیصل عامری فعال محیط زیست و کشاورز خوزستانی گفت: این پیشنهاد مورد تأیید است ولی متأسفانه در استان خوزستان نفت و گاز اصلا عادت ندارد که اقدام به اخذ مجوز کند و همینطور گطره ای هرجایی را که دلش بخواهد باز و یا بسته می کند. باید راهکاری برای ساماندهی این مسئله داشته باشیم.

وی یادآور شد: چهار ماه است که مناقصه خط انتقال جدید شادگان را برگزار و برنده آن نیز مشخص شده ولی در نهایت با نظر بازرسی باید مناقصه را دوباره برگزار شود که به نظر ما نیازی نیست شمسایی بیان کرد: کارهای سیبیل تصفیه خانه شادگان را انجام دادیم و در حال حاضر فقط بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان تجهیزات نیاز دارد. این مسئله را به قرارگاه اعلام و آنها نیز در حال برگزاری مناقصه هستند.

وی ادامه داد: آب غدیر را به شادگان رساندیم و اکنون با اجرای ۲۶ کیلومتر خط انتقال اصلی انشعاب شادگان نیز گرفته و حدود ۵۰ تا ۶۰ هزارمترمکعب آب از طرح غدیر تحویل شادگان می شود. به هر حال خط انتقالی که نزدیک به ۵۰ سال عمر فعالیت دارد باید تعویض شود.

مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان انتقاد کرد: نماینده مردم شادگان در مجلس اعلام کرده که ۵۰۰ هزار نخل خشک شده ولی اگر خشک شدن ۱۰ هزار نخل هم ثابت شود من دست خودم را قطع می کنم

شمسایی در پایان گفت: موضوع بعدی کانال محیط زیست است و بر اساس مطالعات اولیه دفتر فنی احتمالا این کانال کارکرد مفیدی نخواهد داشت. با محیط زیست هماهنگ هستیم تا به یک نتیجه برسیم و حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز داریم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد