سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سرنوشت ساخت بزرگترین نیروگاه بادی کشور در منطقه آزاد اروند چه شد؟

            آبادان - ایرنا - 28 مردادماه سال گذشته بود که قرارداد ساخت نخستین نیروگاه بادی 100 مگاواتی و 40 مگاواتی فتو ولتائیک (خورشیدی و حرارتی) با مشارکت سرمایه گذار آلمانی و بخش خصوصی در منطقه آزاد اروند در آیینی با حضور مسئولان امضا شد.

به گزارش ایرنا، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در حاشیه امضای قرارداد ساخت نخستین نیروگاه بادی بخش خصوصی کشور در گفت و گو با رسانه های محلی گفت:این قرارداد در راستای جذب سرمایه گذار خارجی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در منطقه امضا شد.
اسماعیل زمانی افزود:در فاز نخست این نیروگاه با همکاری و حمایت شرکت برق منطقه ای خوزستان، سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت توسعه زیست اروند به عنوان طرف سرمایه گذار آلمانی، سالانه 130 هزار مگاوات ساعت برق با استفاده از 30 توربین بادی در محدوده جغرافیایی منطقه آزاد اروند تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.
وی افزود:بر اساس برنامه زمانبندی، فاز نخست این پروژه شامل احداث نیروگاه 48 مگاواتی در بازه زمانی کمتر از 18 ماه بهره برداری شده و فاز دوم آن نیز شامل ساخت نیروگاه 58 مگاواتی تا سال 2019 بهره برداری می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد:شرکت خصوصی سرمایه گذار، در فازهای بعدی خود با هدف استفاده از انرژی های تجدید پذیر، پروژهای دیگری از جمله احداث نیروگاه خورشیدی 20 مگاواتی با بهره گیری از سلول های فتوولتائیک در زمینی به مساحت 50 هکتار و سرمایه 20.8 میلیون یورو و اشتغالزایی 60 نفر را در دستور کار دارد. مدیر عامل منطقه آزاد اروند اظهار داشت:احداث نیروگاه حرارتی خورشیدی به ظرفیت 20 مگاوات در زمینی به مساحت 40 هکتار و سرمایه 23.4 میلیون یورو و اشتغالزایی 40 نفر از دیگر برنامه های سرمایه گذار آلمانی است.
*** سخنان سرمایه گذار خارجی طرح
سرمایه گذار خارجی این طرح نیز روز انعقاد قرارداد گفت:توربین های این طرح با آخرین تکنولوژی روز دنیا و با اعتباری بیش از 40.4 میلیون یورو از کشور آلمان وارد می شود.
فرانک ریس بک( Frank Riesbeck) افزود:در زمان اجرای امور ساختمانی این پروژه برای 100 نفر به صورت مسقیم شغل ایجاد می شود و در زمان بهره برداری از نیروگاه بادی نیز در امور مدیرتی و تعمیر و نگهداری آن، برای 20 نفر ایجاد اشتغال می شود.
فرانک گفت:طبق برنامه ریزی انجام شده در بازده زمانی 2016 تا 2019، برای تولید 300 مگاوات برق نیروگاهی و استفاده از نرژی باد در شهرهای آبادان و ماهشهر خوزستان برنامه ریزی شده است که 200 مگاوات آن در ماهشهر و 100 مگاوات آن نیز در منطقه آزاد اروند تولید می شود. این سرمایه گذار گفت:با اجرای کامل این طرح ها، برای امور مدیریتی، تعمیر و نگهداری این نیروگاه ها برای حدود 80 نفر اشتغالزایی انجام می شود. ریس بک افزود:طرح احداث تصفیه خانه آب به منظور استحصال آب شیرین در راتسای شست و شوی پنل های نیروگاهی خورشیدی نیز در زمینی به مساحت دو هکتار با سرمایه گذاری 200 هزار یورو و اشتغالزایی 15 نفر از دیگر برنامه های شرکت سرمایه گذار است.
پروفسور فرانک از احداث تصفیه خانه آب آشامیدنی به همراه سیستم ذخیره و سایت بسته بندی در زمینی به مساحت سه هکتار و سرمایه 500 هزار یورو خبر داد و افزود:احداث مرکز آموزش انرژی های تجدیدپذیر در دو طبقه و اشتغالزایی 10 نفر نیز در منطقه آزاد اروند در دستور کار قرار دارد. فرانک تصریح کرد:با اجرای کامل این نیروگاه در منطقه آزاد اروند، برای 160 متقاضی، شغل جدید ایجاد می شود.
بر اساس قرارداد منعقده همچنین مقرر شد، برق تولیدی در این نیروگاه به صورت تضمینی به مدت 20 سال از سوی شرکت برق منطقه ای خوزستان به عنوان نماینده وزارت نیرو و قیمت 497 تومان به ازای هر مگاوات ساعت خریداری شود.

**** گذشت 15 ماه از زمان انعقاد قرارداد
با گذشت 15 ماه از زمان انعقاد قرارداد ساخت نخستین نیروگاه بادی 100 مگاواتی و 40 مگاواتی فتو ولتائیک (خورشیدی و حرارتی) با مشارکت سرمایه گذار آلمانی و بخش خصوصی در منطقه آزاد اروند، شهروندان ساکن در این منطقه از سرانجام این طرح پرسش می کنند.
معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند در تازه ترین اظهار نظر گفته است:بر اساس مطالعات صورت گرفته، استان خوزستان به دلیل داشتن دشت های پهناور و مجاورت با ساحل خلیج فارس، از پتانسیل مناسبی برای بهره مندی از انرژی باد برخوردار است لذا با همکاری شرکت برق منطقه ای خوزستان و شرکت انرژی های نو آلمان با عنوان EAB NEW ENERGY GMBH بزرگترین نیروگاه بادی کشور در این منطقه ساخته می شود.
محمدرضا معتمدی افزوده است:پس از انعقاد تفاهم نامه و کسب مجوز های لازم، در ساخت این پروژه از جدیدترین تکنولوژی های جهان و توربین های 130 متری آلمانی دارای 3.4 مگاوات ظرفیت تولید استفاده می شود.
معتمدی ادامه داده است: این نیروگاه ترکیبی از انرژی های تجدیدپذیر شامل 90 مگاوات بادی، 40 مگاوات خورشیدی (فتوولتاییک) و 20 مگاوات خورشیدی حرارتی همراه با مرکز آموزش بین المللی انرژی های تجدید پذیر احداث می شود و سرمایه گذاران آلمانی طی دو سال آن را توسعه می دهند.
وی میزان سرمایه گذاری برای این نیروگاه را 350 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این پروژه باعث ایجاد 150 فرصت شغلی حرفه ای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی می شود.
6125 خبرنگار و انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی
کانال خبری ایرنا خوزستان: irnaahvaz@
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد