سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

داعش مسئولیت انفجار سامرا را بر عهده گرفت

گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجارهای امروز عراق را بر عهده گرفت.
به گزارش تسنیم به نقل از المیادین، گروه تروریستی داعش با صدور بیانیه‌ای انفجارهای تروریستی سامرا و تکریت در استان صلاح‌الدین را بر عهده گرفت.
داعش اعلام کرد که سه عامل انتحاری این حملات انتحاری را انجام دادند.در پی انفجار دو خوردوی بمب‌گذاری شده در دو شهر تکریت و سامرا در عراق، دست کم 20 تن به شهادت رسیده و بیش از 30 نفر زخمی شدند. متاسفانه در بین شهدا و مجروحان این حملات انتحاری جمعی از هموطنانمان نیز حضور دارند.
ورود ناو هواپیمابر روسیه به سواحل سوریه به چه معنی است؟

اخیرا یک فروند ناو هواپیمابر ارتش روسیه به سواحل سوریه رسیده است که این موضوع بر اساس نظر تحلیلگران نشانه ای از این امر میتواند باشد که روسیه قصد آن را دارد تا با ورود این ناو معادلات جنگ در سوریه را تغییر داده و بار دیگر عملیات های هوایی خود را در شهر حلب از سر بگیرد.

به گزارش «تابناک» بر اساس تصاویر ماهواره ای که اخیرا ضبط شده است، ناو هواپیما بر Admiral Kuznetsov روسیه مسیر خود را از دل دریای مدیترانه به سمت سواحل سوریه باز کرده است. هنوز مشخص نیست که دقیقا مقصد نهایی این ناو که آن را جزو رزمناوهای سنگین طبقه بندی کرده اند و صحنه نبردی که در آن از این شناور استفاده خواهد شد کجا است؟ اما آنچه مشخص است این که این ناو در همین چند روز آینده و تا زمانی که مهلت دولت سوریه برای تخلیه شهورندان حلب از طریق معابر امنی که در نظر گرفته شده، به سواحل سوریه خواهد رسید.

در حالی که تحلیل های زیادی در رابطه با قابلیت های نظامی این شناور وجود دارد، اما گفته میشود علیرغم این که ناو روسی قادر به جمل تعداد زیادی هواپیما در مقایسه با ناوهای سنگین ارتش ایالات متحده نیست، در هر صورت این ناو احتمالا به همراه خود تعدادی از جنگنده های چند منظوره و هلیکوتر های رزمی را به سوریه میبرد.

ورود ناو هواپیمابر روسیه به سواحل سوریه به چه معنی است؟

«دیمیتری گورنبورگ» یکی از محققان موسسه CAN که به شکل تخصصی متمرکز بر تجزیه و تحلیل قوای نظامی روسیه است، در این باره معتقد است که این ناو با توجه به اهدافی که اکنون روسیه در سوریه به دنبال آن است با همین تعداد جنگنده و تجهیزات نظامی کفایت میکند.

وی میگوید: اساسا این ناو در ذات خود برای عملیات های روسیه در سوریه طراحی و تدارک دیده نشده اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که روس ها این ظرفیت را دارند که به خوبی از این ناو در راستای طرح خود در سوریه استفاده کنند.

به گفته گورنبرگ خود این ناو که دارای یک عرشه استقرار جنگنده است، به تنهایی قادر به پرواز دادن این جنگنده ها از روی عرشه نیست اما روس ها میتوانند به سادگی با استقرار یک باند شناور بر روی اقیانوس ساز و کارهای پرواز جنگنده های سوخو و میگ موجود بر روی ناو را فراهم آورند.

در حالی که طی روزهای اخیر روسیه و ارتش سوریه با توقف حملات خود در حلب معابر امنی برای خروج شهروندان غیر نظامی از مناطق شرقی این شهر فراهم آورده اند، به نظر میرسد که طی روزهای آینده عملیات ارتش و روسیه در این شهر از سر گرفته شود که احتمالا بخشی از این عملیات از طریق همین ناو Kuznetsov صورت خواهد گرفت.

ورود ناو هواپیمابر روسیه به سواحل سوریه به چه معنی است؟

در هفته گذشته نیروهای تروریستی و شورشی مستقر در حلب با استفاده از معابر امنی که دولت در نظر گرفته بود، اقدام به انجام ضد حملات بر علیه نیروهای دولتی سوریه و همچنین نظامیان روس کرده اند که این موضوع بر پیچیدگی های جنگ فعلی در حلب افزوده است.

از زمانی که روسیه در سپتامبر سال گذشته به درخواست دولت بشار اسد وارد جنگ سوریه شده است، پشتیبانی های نظامی و به ویژه هوایی این کشور از دولت اسد یکی از مهمترین بخش های عملیات ارتش سوریه بر علیه ترورست های داعش و شورشیان مسلح بوده است.

در حالی که در ماه مارس ولادیمیر پوتین طی سخنانی اشاره کرده بود که اهداف تعیین شده روسیه در سوریه تقریبا محقق شده و خبر از یک عقب نشینی تدریجی داده بود، اما شواهد و تصاویر ماهواره ای به دست آمده نشان میدهد که تا کنون ارتش روسیه نه تنها دست به عقب نشینی نزده است بلکه احتمالا خود را برای شروع دور جدیدی از عملیات های نظامی علیه تروریست ها در سوریه آغاز میکند.

در حالی که شروشیان مسلح داخل سوریه و به ویژه در حلب از هر فرصتی که از آتش بس به دست می آید برای تجهیز قوا و حمله و ضد حمله به نیروهای دولت بشار اسد استفاده میکند، روسیه اکنون گویا در نظر دارد تا با شروع فاز جدید از عملیات هوایی احتمالا طی روزهای آینده شرق حلب را به شدت مورد حمله قرار دهد.

پیش از این کشورهای غربی و حامیان شورشیان در حلب با انتقاد شدید از عملیات های ارتش سوریه در حلب، دولت بشار اسد را به نقض قوانین و کنوانسیون ها بین المللی متهم کرده بودند و خواستار توقف آتش در حلب بر علیه غیر نظامیان شده بودند. اما اکنون این فرصت حدودا یک هفته ای با ایجاد معابر امن برای خروج غیر نظامیان میتواند شروع عملیات تازه بر علیخ تروریست ها در حلب را توجیه کرده و ورود ناو جنگی روسیه به سواحل سوریه نیز در همین راستا قابل تفسیر است.

دعوا برسر گزینه بهتر برای ایران در انتخابات امریکا به کجا می رسد؟

چند رور دیگر به انتخابات امریکا وقت بیشتر نمانده است، اما سئوال مهمی همچنان پاسخ به آن با دشواری های زیادی روبرو است. سئوال این است که ورود کلینتون یا ترامپ به کاخ سفید بیشتر می تواند منافع کشور ما را تامین نماید؟ در واقع روی‌کارآمدن کدام‌یک از رقبای جمهوری خواه و یا دموکرات انتخابات آمریکا به نفع ایران در شرایط فعلی خواهد بود؟

به گزارش«تابناک»، از بعد از انقلاب اسلامی روابط میان ایران و ایالات متحده به شکل متفاوتی تبدیل شد به نحوی که امریکایی ها از آن به وضعیت فوق العاده تعبیر می کنند. اما اینکه در انتخابات امریکا موضوع ایران چه تاثیری دارد و یا بالعکس انتخابات در امریکا چه تاثیری بر ایران دارد، موضوعی است که کمتر کارشناسی است که اهمیت آن را کم قلمداد نماید.

بسیاری از کارشناسان معتقدند علت عدم انتخاب مجدد کارتر برای دومین بار به ریاست جمهوری امریکا ادامه بحران تسخیر لانه جاسوسی بود که کارتر نتوانست آن را پایان دهد و در نهایت منجر به شکست وی در انتخابات و پیروزی ریگان شد که از این حادثه به کارتریزه شدن انتخابات تعبیر می شود. از سوی دیگر در همین مناظرات انتخاب رئیس جمهور چهل و پنجم ریاست جمهوری امریکا به وضوح مشخص است که موضوع ایران در همه حوزه ها تا چه حد در انتخابات تاثیرگذار است.

البته موضوع تاثیر انتخابات امریکا بر ایران نیز انکار ناپذیر است. اگرچه همواره روابط ایران و ایالات متحده در کمترین حد خود در بعد از انقلاب بوده است. اما تحولات هر دو کشور تاثیر به سزایی در اقدامات و عملکرد دو کشور داشته است. به عنوان مثال همچنان بحث بزرگی میان کارشناسان وجود دارد که اگر ایران پیش از انتخاباتی که منجر به شکست کارتر شد، اعضا سفارت امریکا را آزاد می کرد، نتیجه انتخابات تغییر پیدا می کرد یا خیر؟ یا اینکه حضور ریگان در کاخ سفید در آن دوره به نفع و یا ضرر ایران بود؟

حتی در سال های بعد نیز عده ای در مواجهه با انتخاب اوباما نیز چنین موضوعاتی را مطرح می کردند که اصولا فرقی میان نامزدهای انتخاباتی در امریکا در مواجه با ایران وجود ندارد. به همین خاطر مطالب زیادی در محافل در این رابطه انگاشته شد که آیا «او با ماست یا او با ما نیست؟».

در انتخابات اخیر امریکا نیز دعوای بزرگی برسر اینکه چه کسی به نفع ایران است، شکل گرفته است. برخی با ارائه دلایل و مستنداتی اثبات می کنند که کلینتون یا ترامپ به نفع ایران است و هر کدام نیز از منظر رویکردی که دارند؛ بیراه نمی گویند. به عنوان مثال برخی برای اثبات اینکه ترامپ برای ایران مفیدتر است مدعی می شوند که روی‌کارآمدن ترامپ تندرو از آنجا که یک تاجر است، به ضرر ایران نخواهد بود به‌ویژه آنکه او مشروعیت بین‌المللی زیادی ندارد یا اگر ترامپ برجام را پاره کند، اجماعی که بین کشورهای غربی به علاوه روسیه و چین وجود داشت دیگر شکل نخواهد گرفت. یعنی هم کشورهای اروپایی علیه آمریکا می‌شوند و هم روسیه و چین روبه‌روی آن قرار می‌گیرند و دیگر در شورای امنیت نمی‌تواند قطعنامه علیه ما صادر کند.

دعوا برسر اینکه ترامپ یا کلینتون برای ایران بهتر است به کجا می رسد؟ 

در مقابل طرفدارن خانم کلینتون معتقدند که با توجه به اینکه وی از حزب دموکرات است ادامه دهنده راه اوباما خواهد بود و از سوی دیگر ترامپ به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و احتمال هر اقدامی از سوی وی وجود دارد؛ بنابراین حضور وی در کاخ سفید بیشتر می تواند منافع ایران را تامین نماید.

برخی دیگر نیز تئوری انتخاب میان بد و بدتر را مطرح می کنند. به این معنا که انتخاب کلینتون یا ترامپ برا ی ایران انتخاب میان بد و بدتر است. از منظر این گروه کلینتون انتخاب بد و ترامپ انتخاب بدتر است. در واقع به عقیده این گروه پیروزی ترامپ یا هیلاری کلینتون خیلی برای ایران تفاوتی ندارد؛ اگرچه شاید در موضوع برجام پیروزی دموکرات ها برای ایران مفیدتر باشد اما در سایر موارد فرقی ندارد.

ریشه این افتراق در تجزیه و تحلیل تحولات در امریکا در تقابل با ایران ناشی از رویکرد امریکا به تحولات سیاسی مبتنی بر «تغییر و تداوم» است. به عبارت دیگر سیاست های امریکا در تقابل با ایران همواره با اصول لا یتغییر مواجه بوده که در برخی برهه های زمانی بعضی از پارامترهای آن کم و یا زیاد شده است. بنابراین اینکه چقدر یک رئیس جمهور می تواند به نفع ما باشد یا خیر اتفاق نظری وجود ندارد.

این مباحث هنگامی جدی تر پیگیری می شود که در روزهای اخیر جوک ترامپ برای عده ای به کابوس حتی در داخل ایالات متحده در حال تبدیل شدن است. به عبارت دیگر با توجه به افزایش احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات باید همه آماده مقابله با بدترین ها باشند.

بنابراین به نظر می رسد اینکه عده ای در داخل با استدلال و یا بدون استدلال درصدد باشند یکی از نامزدهای انتخاباتی را برای ایران مفید و دیگری را مضر بدانند نمی تواند منافع کشور ما را در جریان این انتخابات تامین نماید. در واقع همه باید این آمادگی را در کشور ایجاد کنند که در صورت پیروزی هر یک از این دو نامزد و ورود وی به کاخ سفید ایران بیشترین منافع را کسب نماید.

در واقع اگر کلینتون یا ترامپ پیروز انتخابات شدند، تمام ظرفیت های کارشناسی کشور باید تجمیع شود تا بتوان بیشترین منافع را از انتخاب مردم امریکا کسب نمائیم. این که امروز برخی به دلایل صرفاً جناحی درصدد هستند که از طریق استدلال ثابت کنند که فلان نامزد انتخابات در امریکا به نفع ایران است و یا نیست، دردی از مسائل کشور دوا نخواهد کرد.

در سیاست امریکا نسبت به کشورهای دیگر به خصوص ایران باید این نکته را مفروض دانست که آنها بدون هیچ تردیدی با ما نیستند. اما هنر این است که بتوانیم بهترین منافع را از انتخاب امریکایی ها به دست بیاوریم.

آیا عربستان سعودی واقعا ایران را در جلسه اوپک تهدید کرده است؟

طی دو هفته اخیر چند جلسه از سوی اعضای اوپک در دفتر دبیرخانه این نهاد برگزار شده است. دو هفته قبل کمیته تخصصی اوپک یک جلسه دو روزه را بر گزار کرد و به دنبال آن دو نشست نیز برای تعیین استراتژی بلند مدت این نهاد در هفته گذشته برگزار کرد. جلساتی که به دلیل مخالفت شدید ایران و عربستان با یکدیگر بر سر مسائل مطروحه گویا بی نتیجه خاتمه یافته است.

به گزارش «تابنتاک» خبرگزاری رویترز در خصوص این جلسات گزارشی منتشر کرده است و در آن به نقل از منابعی که در این جلسات اوپک حضور داشته اند، گفته است که عربستان سعودی در این جلسات ایران را تهدید کرده است که اگر به توافقات صورت گرفته در این جلسات تن ندهد، از بهای نفت به عنوان یک سلاح بر علیه ایران استفاده خواهد کرد.

رویترز با اشاره به چهار منبع که در این جلسات حضور داشته اند گفته است که عربستان تهدید کرده که اگر توافق برای کاهش تولید عملیاتی نشود، تولید نفت خام خود را به 11 تا 12 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. یکی از این منابع بع رویترز گفته است: سعودی ها تهدید کردند که در صورت عدم اجرا شدن توافقات تولید نفت خام خود را به 11 حتی 12 میلیون بشکه در روز خواهند رساند، تا بهای نفت بیش از این کاهش پیدا کند و دیگر در جلسات اوپک نیز شرکت نخواهند کرد.

این در حالی است که وزارت انرزی عربستان در مورد این مسئله هیچ توضیحی نداده است و بیانیه ای نیز برای روشن کردن این امر منتشر نکرده است. اما رویترز بعدا به نقل از شخصی که وی را یکی از مقامات ارشد عضو اوپک خوانده است گزارش داد که در این جلسه عربستان هرگز نگفته است که تولید نفت را افزایش میدهد بلکه گفته است امکان افزایش تولید وجود دارد.

این مقام گفته است: عربستان سعودی در این جلسه هرگز تهدید نکرد، عربستان هرگز بیش از نیاز مشتریان تولید نمیکند. واقعیت این است که اگر توافقی در میان نباشد همه اعضای اوپک میتوانند تولید نفت خود را افزایش دهند.

همچنین امروز روزنامه عربستانی الشرق الاوسط به نقل از منابعی که در این جلسات اوپک حضور داشته یا در جریان مباحث آن قرار گرفته اند گفته است که این جلسات برای بررسی سیاست ها نبوده است بلکه در این جلسات تنها پیشنهاداتی مطرح شده و بررسی شده اند.

این روزنامه نیز به نقل از یک منبع آگاه گفته است که عربستان هرگز ایران را تهدید نکرده است وی گفت در این جلسه نماینده عربستان تنها درخواست لغو جلسه بعدی با اعضای غیر اوپک شد زیرا به نظر وی این جلسه به این دلیل که اعضای اوپک بر سر هیچ طرحی برای کاهش تولید توافق نکرده اند، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

هنوز در واقع هیچ کس نیمداند که در این جلسات دقیقا چه اتفاقی رخ داده است و چگونه خاتمه یافته است اما به نظر میرسد که این جلسات هیچ تنش و چالش خارج از عرفی نداشته است زیرا نماینده گان کشورهای غیر اوپک این جلسات را بسیار مثبت ارزیابی کرده اند. از جمله نماینده برزیل که اظهار امیدواری کرده است که در نهایت در ماه نوامبر توافقی بر سر موضوع کاهش تولید نفت به دست آید.

علیرغم هه شایعات در مورد این جلسات دبیر کل اوپک، محمد بارکیندو به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که عربستان سعودی هیچ تهدیدی در این جلسه علیه ایران نداشته است و خبر رویترز را به کلی تکذیب کرده است. وی گفته است که در نهایت به دستیابی به یک توافق بسیار خوشبین است.

این در حالی است که رویترز همچنین در گزارش خود عنوان کرده بود که نماینده عربستان در این جلسه به نماینده ایران گفته است که ایران باید تولید نفت خود را بر روی 3.66 میلیون بشکه فریز کند. منابع خبری گفته اند که ایران در این جلسه عربستان سعودی را خطاب قرار داده و گفته است که این کشور از سال 2014 تولید نفت خود را 1 میلیون بشکه افزایش داده است و اکنون از باقی اعضا میخواهد تا با کاهش 400 هزار بشکه از تولید نفت خود به توافق برسند و در نتیجه عربستان میتواند همچنان از افزایش تولید و در آمد آن سود ببرد.

ابوبکر البغدادی: صحنه نبرد را به عربستان و ترکیه میکشیم / افراد خاندان آل سعود را هدف قرار میدهیم

رهبر گروه تروریستی داعش ابوبکر البغدادی که گفته میشود اکنون در میانه نبرد موصل در این شهر مخفی شده است، اخیرا اولین پیام خود را از سال 2015 تا کنون منتشر کرد و طی آن از حامیان و پیروان خود خواسته است که یک جنگ تمام عیار به راه انداخته و صحنه نبر را به داخل عربستان سعودی و ترکیه بکشانند.

به گزارش «تابناک» رهبر گروه داعش در پیام صوتی که منتشر کرده است همچنین تاکید کرده است که نیروهای تروریستی تحت هدایت و رهبری وی در نبردی که اکنون در موصل در جریان است – جایی که وی دو سال قبل در آنجا ادعای خلافت کرد – در نهایت بر نیروهای عراقی و متحدان آنها پیروز خواهند شد.

این پیام صوتی که هنوز سندیت و اصالت آن مشخص نشده است، توسط حامیان گروه تروریستی داعش روز پنج شنبه بر روی خروجی رسانه های حامی آنها قرار گرفته است.

در این پیام که طی آن به صراحت به موصل اشاره ای نشده است البغدادی کسانی را که وی کافر و مشرک خوانده است تهدید به حملات انتحاری و جوی های خون کرده است.

ابوبکر البغدادی: صحنه نبرد را به عربستان و ترکیه میکشیم / افراد خاندان آل سعود را هدف قرار میدهیم

البغدادی در پیام خود اشاره کرده است که نظامیان تروریست تحت رهبری وی آتش خشم خود را بر سر آنکارا خواهند ریخت. این بخش از پیام وی احتمالا اشاره به آن دسته از نیروهای نظامی ترکیه دارد که در پایگاهی خارج و در نزدیکی موصل حضور دارند و احتمالا پاسخی به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است که تاکید و اصرار زیادی برای شرکت ترکیه در عملیات آزاد سازی موصل دارد.

سرکرده داعش در این پیام همچنین عربستان سعودی را شدیدا تهدید کرده است و گفته است که داعش نهادهای امنیتی، مقامات دولتی و حکومتی و به ویژه اعضای آل سعود را هدف قرار خواهد داد و آنها را متهم کرده است که در کنار کشورهایی ایستاده اند که منجر به خشونت و آشوب در عراق و سرویه شده اند.

پیام ابوبکر البغدادی زمانی منتشر میشود که نبرد سنگینی در موصل که 1.5 میلیون نفر جمعیت دارد در جریان است و نیروهای ارتش عراق اکنون توانسته اند وارد این شهر شوند. با ورود نیروهای عراقی به دل شهر و تضعیف مواضع دعش در موصل بسیاری از تحلیلگران و مقامات حقوق بشری نگران جان شهروندانی هستند که در این نبرد و مناطق مسکونی آن به محاصره در آمده اند.

این در حالی است که حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا نیز در این عملیات تا کنون خسارات مالی و جانی زیادی برای شهروندان غیر نظامی در بر داشته است. بنا به گزارش مقامات روسی در اولین روز حملات هوایی ائتلاف علیه مناطق مسکونی در موصل دست کم 60 نفر کشته و 200 نفر از شهروندان غیر نظامی نیز زخمی شده اند.

از سوی دیگر مقامات سوری بارها اذعان کرده اند که آمریکا و ائتلاف تحت رهبری وی در این عملیات به تروریست ها اجازه میدهد که از موصل فرار کرده و راه خود را به سمت سوریه باز کنند.

اکنون در چنین شرایطی پیام ابوبکر البغدادی که البته هنوز اصالت آن به درستی و کاملا مشخص نیست، و تهدید هایی که متوجه ترکیه و عربستان کرده است حاکی از تلاش های این گروه برای تبدیل جنگ در موصل به یک جنگ تمام عیار منطقه ای است. سرکرده داعش با این پیام و فرمان به پیروان خود اکنون تلاش دارد تا تمرکز قوای نظامی عراق و سایر گروه های درگیر در موصل علیه داعش را منحرف کرده و وقفه ای هر چند کوتاه در این عملیات ایجاد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد