سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

انتشار اسناد جدید در مورد دروغ هایی که به صالحی امیری نسبت دادند/ از «عذرخواهی توکلی» تا اظهارنظر دادگاه در مورد «پرونده بیمه ایران» و «ضرب و شتم رزمندگان» +‌ سند

در آستانه دومین رای گیری گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرا به صورت هماهنگ و سازماندهی شده اقدام به نشر همان ادعاهای تاریخ گذشته و تکذیب شده می‌کنند تا با استناد به همان اطلاعات سوخته، بار دیگر مانع حضور صالحی امیری در کابینه شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار اسناد جدید در مورد دروغ هایی که به صالحی امیری نسبت دادند/ از «عذرخواهی توکلی» تا اظهارنظر دادگاه در مورد «پرونده بیمه ایران» و «ضرب و شتم» رزمندگان +‌سند

قصه از آنجایی شروع شد که دولت یازدهم برای وزارت ورزش و جوانان صالحی امیری را به مجلس معرفی کرد. جریان اصولگرا در مجلس شورای اسلامی به رهبری نمایندگانی چون: الیاس نادران با طرح ادعاهایی به تخریب وجهه صالحی امیری پرداختند. "دخالت در پرونده بیمه ایران"، "سرقت ادبی" و "ضرب و شتم عده‌ای در زمان مدیرکلی اطلاعات در استان خوزستان"، از جمله این ادعاها بود.دیری نگذشت که نه تنها هیچکدام از این گزاره‌ها سندیت نیافت، که قویا تکذیب شد. «انتخاب»‌ برای روشنگری بیشتر در این زمینه، اسناد تازه ای از این ماجرا را منتشر می کند که در ادامه می آید:

وقتی جریان مخالف دولت برای کوبیدن صالحی امیری به دروغ‌پردازی متوسل میشود

دکتر احمد توکلی پس از این قائله در نامه‌ای به صالحی امیری از ادعاهایی که علیه او داشت، عذرخواست اما وزارت ورزش و جوانان در مارپیچ ادعاهای ساختگی و دروغین عده‌ای در مجلس به صالحی امیری نرسید.

اتهام اول؛ پرونده بیمه ایران

نخستین اتهامی که "الیاس نادران" برای مخالفت با صالحی امیری عنوان کرد، پرونده «بیمه ایران» بود. پرونده ای که با نام محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت قبل گره خورده است. نادران مدعی شد «د.س» شاه کلید بسیاری از مفاسد این پرونده اقرار کرده است «در چند نوبت مجموعاً 300 میلیون تومان به شخص آقای صالحی امیری پرداخت کرده و در سال 89 هم حکم جلب آقای صالحی امیری صادر شده است ولی تا به حال اجرایی نشده است.» اتهامی که در همان جلسه از سوی محمد آشوری تازیانی، دیگر نماینده مجلس رد شد.

آشوری، با اشاره به استعلامش از سیامک مدیر خراسانی، قاضی پرونده بیمه ایران درخصوص صالحی امیری گفت: «ایشان در پاسخ به استعلام بنده اظهار داشت صالحی امیری در ارتباط با پرونده بیمه ایران احضار نشده و قاضی پرونده هم پاسخ داده ایشان جزو متهمان پرونده بیمه ایران نبوده اند.» 

انتشار اسناد جدید در مورد دروغ هایی که به صالحی امیری نسبت دادند/ از «عذرخواهی توکلی» تا اظهارنظر دادگاه در مورد «پرونده بیمه ایران» و «ضرب و شتم رزمندگان» +‌ سند

نکته قابل تأمل این بود که نادران در واکنش به توضیحات نماینده موافق، اذعان کرد: «پرونده بیمه ایران به دادگاه نرفته و در مرحله بازپرسی است و هنوز هیچ کس متهم شناخته نشده است.» روزنامه شرق بعدها به نقل از صالحی امیری در این باره نوشت: قوه قضائیه و شعبه رسیدگی به پرونده بیمه ایران طی نامه ای به شماره 9210110225400350 مورخ 1/8/92 در پاسخ به استعلام دکتر صالحی امیری مینویسد: «به استحضار میرساند جنابعالی جزو متهمان پرونده بیمه ایران نبودید و هیچ پرونده اتهامی نیز در این دادگاه نسبت به شما وجود ندارد.» بنابراین گزارش معاونت پارلمانی رئیس جمهوری و شماری از نمایندگان مجلس همان زمان برای روشن شدن موضوع از حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و وزارت اطلاعات استعلام میکنند که در جواب عنوان میشود: «هیچ گونه سابقهای از سیدرضا صالحی امیری در این مراجع وجود ندارد.»

اتهام دوم؛ ضرب و شتم رزمندگان

دومین اتهامی که نادران در جلسه یاد شده ادعا کرد، مربوط به زمان مسئولیت صالحی امیری در اداره اطلاعات خوزستان بود. نماینده تهران با اشاره به ماجرای انفجار لوله های نفتی در زمان مسئولیت صالحی امیری ادعا کرد در جریان رسیدگی به این موضوع، شماری از رزمندگان دوران دفاع مقدس بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار میگیرند. به گفته او، حدت و شدت این شکنجه ها به حدی بوده که یکی از متهمان اقدام به خودکشی می کند و وقتی موضوع به سمع مسئولان ارشد نظام میرسد، صالحی امیری عزل می شود.

 این ادعا نیز در همان جلسه رأی اعتماد از سوی آشوری تازیانی، نماینده بندرعباس رد میشود. او با اشاره به مذاکره علی مطهری نماینده تهران با حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری گفت: «به آقای لاریجانی رئیس مجلس گفتم باید برای شفافیت این موضوع از دفتر بازرسی رهبری استعلام کنیم. براساس این استعلام مشخص شد ایشان از مدیرکلی اطلاعات استان عزل نشده بلکه مسئولیت بالاتری گرفته است.» 

انتشار اسناد جدید در مورد دروغ هایی که به صالحی امیری نسبت دادند/ از «عذرخواهی توکلی» تا اظهارنظر دادگاه در مورد «پرونده بیمه ایران» و «ضرب و شتم رزمندگان» +‌ سند

روزنامه شرق بعدها گزارش داد که بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، وزارت اطلاعات و سازمان قضایی نیروهای مسلح ادعای عزل صالحی امیری را کذب دانسته اند. این روزنامه به نقل از صالحی امیری در این باره نوشت: 

«در سالهای 71ـ70 سه نفر از جوانان شهر آغاجاری با دارا بودن سلاح و مهمات شبکهای غیرقانونی تشکیل داده و مهمترین چالش استان خوزستان را وجود مدیران غیربومی تشخیص میدادند و بر این اساس اقدام به ربایش مسلحانه مدیران غیربومی می کرده یا در حرکت پروازهای فرودگاه اختلال ایجاد میکردند. در پی شکایت پی در پی مدیران منطقه و براساس مصوبه شورای تأمین که مرجع قانونی تصمیمگیری است، اینجانب دستور برخورد قانونی را صادر کردم. این افراد پس از آزادی از اینجانب شکایت کردند که قاضی پرونده با رد ادعای متهم، قرار منع پیگرد را طی نامه ای به شماره 76/17514/ک 64 مورخ 2/10/76 اعلام میدارد. ادعای خودکشی یکی از متهمان هم کذب محض است.»

 اتهام سوم؛ قاچاق سوخت

«درباره قاچاق کالا فرمانده وقت سپاه خوزستان شهادت داد و دکتر رهبر قرار شد استشهاد بگیرند از مسئول وقت وزارتخانه. ایشان تماس گرفتند آن فرد گواهی داد که این قاچاق توسط ایشان در نفتکشها صورت گرفته است و گزارش آن به نهادهای ذیربط ارسال شده است. مدیرکل وقت اطلاعات بعد از اعزام ایشان از خوزستان به تهران همه این موارد را گواهی کردهاند.» 

به گزارش شرق، این ادعا مربوط به زمانی است که با تصویب «نفت در برابر غذا» تمام فعل و انفعالات مالی عراق از سوی متحدین بسته شده و صدام از طرف ایرانی میخواهد بخشی از نفت عراق توسط طرف ایرانی و نفتکشهای کشورمان فروخته و مابهازای آن کالا به عراق تحویل شود. بنابر این گزارش، مسئول اجرای این پروژه «د.ب» بوده که به دلیل تخلفات عدیده مالی، از کشور متواری و در رسانههای خارج از کشور فعالیت میکند.

 صالحی امیری در مجلس گفت: چیزی که من در طول سالهای کاری خود به عنوان رسالت برای خودم تعریف کردهام و در طول سالهای بعد از انقلاب خلاف این مسیر حرکت نکردهام، ولایت است. اگر رهبری رضایت نداشته باشند، من یک لحظه در این پست نخواهم نشست.  وی با طرح این پرسش که «چگونه ممکن است من در مقابل این نظام قرار بگیرم؟» افزود: من همه جوانی خود را برای دفاع از انقلاب گذاشتم؛ چطور میتوانم امروز در مقابل انقلاب قرار بگیرم؟ این ظلم به من است که هیچ وقت به دنبال نان و نام نبودهام.  صالحی امیری ادامه داد: حرفهای ناصوابی در این مورد زده شد، من تلاش کردم که خارج از جلسه دوستان را اقناع کنم، اما به نظر میرسد این جریان سیاسی خاص بنا به تخریب نظام دارد. هر چند که من بنا ندارم اسرار را بگویم. 

من 30 مورد را در این خصوص یادداشت کردم، اما هیچ وقت آنها را نخواهم گفت چرا که اگر بنا به پرده‌دری باشد، حرفهای اصلی را من خواهم گفت. اما اگر زبان به کام میگیرم، به این دلیل است که نظام هویت ماست. صالحی امیری در پایان اظهاراتش گفت: شما را به حضرت زهرا(س) ارجاع میکنم، آنچه که گفتید ناصحیح، ناصواب و تهمت بوده است. البته من تصریح میکنم که منظورم از پردهدری شخصی خاص بوده است نه همه نمایندگان.

کری: کلینتون و ترامپ آبروی آمریکا را بردند/ جواد ظریف وطن پرستی سرسخت است

کری : انتخابات امسال ما لحظاتی داشت که کاملا مایه شرمسازی آمریکا در جهان بود/ ظریف یک مذاکره کننده سرسخت و وطن پرست است.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در لندن از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت انتقاد کرده و انتخابات امسال ریاست جمهوری این کشور را مایه آبروریزی و شرمساری آمریکا دانست.به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس کری انتقادات خود از روند انتخابات ریاست جمهوری امسال کشورش را  روز دوشنبه در نشستی با حضور دانش آموزانی در لندن و با حضور صادق خان شهردار مسلمان این شهر و در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد.
او از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت انتقاد کرده و گفت کمپین انتخاباتی این دو نامزد آبروی آمریکا را در سراسر جهان برده است.وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه رقابت های انتخاباتی این دوره آمریکا ، چهره این کشور را در جهان مخدوش کرده است، افزود که در انتخابات امسال ما لحظاتی بود که کاملا شرم آور است.او از هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات به دلیل آنچه که "عدم تمرکز روی مسایل و مشکلات واقعی آمریکا در جریان مناظرات انتخاباتی خود با ترامپ خواند" انتقاد کرد.
او با اشاره به سابقه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات – در سال 2004- گفت سابقه نداشته است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چنین مسایل شرم آوری مطرح شود.

تجلیل کری از ظریف
کری همچنین دیشب در مراسم دریافت جایزه سالانه "موسسه سلطنتی امور بین المللی" بریتانیا (چتم هاوس) شرکت کرده و جایزه سالانه این موسسه را از دست "فیلیپ هاموند" وزیر خزانه داری کنونی و وزیر خارجه سابق بریتانیا دریافت کرد.
او پس از دریافت جایزه سالانه اندیشکده چتم هاوس لندن در سخنانی از محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود تجلیل کرد.
کری در توصیف از همتای ایرانی خود گفت: " جواد (ظریف ) یک مذاکره کننده سرسخت و وطن‌پرست است که برای منافع کشورش به سختی جنگید."
موسسه چتم هاوس جایزه سالانه امسال خود را به طور مشترک به وزرای امور خارجه آمریکا و ایران به دلیل تلاش هایشان برای حصول به توافق هسته ای اختصاص داد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هنوز جایزه خود را دریافت نکرده و از این رو " رابین نیبلت" مدیر اندیشکده  چتم هاوس در مراسم اعطای لوح تقدیر به کری گفت که جایزه ظریف در آینده نزدیک و طی یک مراسم جداگانه اعطا خواهد شد.
کری در ابتدای سخنان خود با تجلیل از وزرای امور خارجه 5 کشور دیگر عضو گروه 1+5 برای حصول به توافق هسته ای و همچنین خانم ها کاترین اشتون و فدریکا موگرینی درباره عدم حضور ظریف در این مراسم گفت: " می‌خواهم درباره همتای ایرانی مان محمد جواد ظریف که این جایزه به او هم تعلق دارد، سخن بگویم. متاسفم که او نتوانست جدول کاری خود را برای آمدن به اینجا و گرفتن جایزه هماهنگ کند."
کری افزود: " می‌خواهم به طور روشن و شفاف بگویم که جواد (ظریف) یک مذاکره کننده سرسخت و پرتوان و در تمام مدت یک وطن‌پرست است که به سختی برای منافع کشورش جنگید و در عین حال همواره تلاش می‌کرد تا یک راه سازنده برای حل مشکلاتی که ما هر دو می‌دانستیم برای کشورهایمان، برای مردممان، برای سیاست‌هایمان و تقسیم‌بندی‌هایی که در کشورهای هردوی ما وجود داشت،‌ موانعی عظیم هستند." 
کری همچنین در ادامه سخنان خود از حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران نیز به دلیل گرفتن یک تصمیم اساسی برای شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران ستایش کرد.
 او توافق هسته ای را یک دستاورد موثر در عرصه دیپلماسی بین المللی برشمرد و در ادامه از موانع موجود در حصول آن از جمله اقدامات و سنگ اندازی های کنگره و فعالیت های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دادِ سخن داد.
گفتگو با وابسته نظامی سابق ایران در عربستان
عباسعلی منصوری آرانی در خصوص کم و کیف فعالیتهای وابستگان نظامی و شیوه انجام اقدامات از سوی آنها در کشوری که در آن مامور شده اند توضیحاتی را ارائه داد.
همه آنچه که باید درباره یک به گزارش مشرق، به اذعان صاحبنظران امنیتی و نظامی، جمهوری اسلامی ایران به مانند بسیاری از کشورهای صاحب قدرت جهان در عرصه نظامی، در سالیان گذشته هم در موضوع اعزام وابستگان نظامی و هم در پذیرش وابستگان نظامی خارجی، عملکرد گسترده و قابل قبولی داشته است.
هفته گذشته بود که وابستگان نظامی کشورمان برای شرکت در نخستین همایش مشترک وابستگان نظامی، دفاعی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران به ایران آمدند و در نخستین گام در روز چهارشنبه برای تجدید بیعت با آرمانهای امام راحل، در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حاضر شدند.
برای اطلاع از کم و کیف فعالیتهای وابستگان نظامی و شیوه انجام اقدامات از سوی آنها در کشوری که در آن مامور شده اند، به سراغ "منصوری آرانی" وابسته نظامی ایران در عربستان از سال 81 تا 84 رفتیم.

وابسته نظامی چه زمانی به کشور دیگر اعزام می شود؟

عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، مشاور فرمانده کل ارتش و استاد دانشگاه نظامی دافوس معتقد است: "اطلاعات، تجربه ها و آموزه های وابسته های نظامی، در روند پیشرفت و اقتدار نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران بسیار تاثیرگذار است".
مشاور سابق فرمانده کل ارتش با بیان اینکه "کشورها برای نشان دادن صلح و دوستی با کشورهای همجوار خود، تعاملات مربوط به اعزام وابستگان نظامی را به مرحله اجرا می گذارند" می گوید: "پس از آنکه روابط فی مابین دو کشور به لحاظ اقتصادی و سیاسی به مرحله بالایی می رسد، آن کشورها با یکدیگر وارد تعاملات نظامی هم می شوند".

کارکردهای یک وابسته نظامی چیست؟

وابسته نظامی سابق ایران در عربستان در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این مطلب که "هر کشوری در موضوعات نظامی و دفاعی خود دارای طبقه بندی های مخصوص خود است"، در خصوص عمده کارکردهای یک وابسته نظامی می گوید: "زمینه چینی برگزاری رزمایش های مشترک، بسترسازی تبادل دانشجوی نظامی، انتقال تجارب در زمینه مقابله با اقدامات تروریستی و خرابکارانه و همچنین مهیا کردن شرابط برای خرید تسلیحات نظامی، از جمله اموری است که توسط یک وابسته نظامی ساماندهی می شود".
 
همه آنچه که باید درباره یک  

محل زندگی وابستگان نظامی در کشور میزبان

مشاور سابق فرمانده کل ارتش در ادامه با بیان اینکه "محل استقرار و سکونت وابستگان نظامی بر حسب پروتکل های کشورهای میزبان با یکدیگر متفاوت است" می افزاید: "بعضی از کشورها محل مشخصی را به عنوان شهرک دیپلماتیک برای وابستگان نظامی که در کشورشان به سر می‌برند، در نظر می‌گیرند؛ در برخی از کشورها نیز این مقوله آزاد است و وابسته نظامی می تواند در هر جا که تمایل دارد برای خود و خانواده اش خانه اجاره می کند".

کشور میزبان حقوق و مزایایی به "وابسته نظامی" نمی دهد

منصوری آرانی همچنین در پاسخ به این سوال که "آیا کشور میزبان یک وابسته نظامی به او حقوق هم می دهد یا خیر" تاکید می کند: "کشور میزبان هیچگونه حقوق و مزایایی را در اختیار وابسته نظامی نمی گذارد و تمام حقوق و مزایای وابسته نظامی توسط کشور خودش تامین می شود".

دهه اول انقلاب فقط ارتشی ها "وابسته نظامی" می شدند

وابسته نظامی سابق ایران در عربستان در انتها در پاسخ به این سوال که " آیا صرفا نیروهای ارتشی به عنوان وابسته نظامی به کشورهای دیگر اعزام می شوند؟" می گوید: "تا دهه اول انقلاب وابسته های نظامی جمهوری اسلامی ایران تماما از ارتش بودند، ولیکن اکنون تعدادی از آنها را نیروهای سپاه و وزارت دفاع تشکیل می دهند". منبع: میزان
وضعیت روابط ایران و آمریکا در صورت پیروزی کلینتون به چه شکل خواهد بود؟
در حالی که رقابت های انتخاباتی در آمریکا به آخرین مراحل خود نزدیک می شود، هنوز دقیق نمی توان مشخص کرد، کدام یک از نامزدهای انتخابات به شکل قطعی پیروز انتخابات خواهند بود. هنوز در بسیاری از نظرسنجی ها، هیلاری کلینتون از رقیب خود وضعیت بهتری دارد و هرچند ماجرای ایمیل ها اخیرا باعث ریزش قابل توجه سبد رأی کلینتون در این نظرسنجی ها شده، هنوز احتمال پیروزی وی در 8 نوامبر بیشتر است. یکی از پرسش های مهم این است که در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات آمریکا، وضعیت روابط ایران و آمریکا به چه ترتیبی خواهد بود؟
به گزارش «تابناک»، بسیاری از تحلیلگران هیلاری کلینتون را رئیس جمهوری سرسخت و علاقه مند به استفاده از قدرت سخت می دانند. سوابق سیاسی وی حاکی از آن است که هیلاری کلینتون برای حل و فصل موضوعات مختلف در سیاست بین الملل، همواره گزینه نظامی را در طیف های مختلف یکی از اولویت های اساسی می داند.
شاید به همین دلیل است که برجسته ترین نظریه پردازان حوزه سیاست بین الملل بر این باور هستند که هیلاری کلینتون در جرگه معتقدان به مداخله بشر دوستانه در مکتب لیبرال تفکر سیاست بین الملل قرار می گیرد، بر خلاف دونالد ترامپ ـ که تا کنون نشان داده ـ طرفدار محدود کردن حضور نظامی آمریکا در مناطق مختلف به ویژه خاورمیانه است.
همین سابقه کلینتون به علاوه برخی اظهارنظرهای وی طی ماه ها اخیر منجر به آن شده که موضوع روابط ایران و آمریکا در صورت پیروزی وی به موضوع جدی بدل شود؛ اینکه آیا کلینتون ادامه دهنده راه اوباما در رابطه با ایران خواهد بود یا آنکه به روش خاص خود موضوع رابطه با ایران را دنبال می کند.

وضعیت روابط ایران و آمریکا در صورت پیروزی کلینتون به چه شکل خواهد بود؟

در برخی حوزه ها عقیده تحلیلگران بر این است که هیلاری کلینتون کمابیش ادامه دهنده راه اوباما در رابطه با ایران است. به شکل خاص این دسته از تحلیلگران معتقدند که کلینتون قطعا از توافق هسته ای با ایران حمایت خواهد کرد. اما قطعا این حمایت همراه با سایر فاکتورهایی است که باید همه آنها را در نظر گرفت و پرسش مهمی که باید پرسید اینکه دامنه این حمایت تا کجاست و آیا این به معنای آن است که در دولت کلینتون، ایران و آمریکا به روند تنش زدایی در روابط خود ادامه می دهند یا نه؟
در همین رابطه مجید رفیع زاده، استاد دانشگاه هاروارد معتقد است، برای تجزیه و تحلیل روابط ایران و آمریکا سه نیروی اثرگذار باید ارزیابی شود؛ اول وضعیت و نگاه ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران است. دوم شرایط و موقعیت آمریکا در برابر متحدان منطقه ای و سوم شرایط و ارزیابی آمریکا از متحدان و نماینده ها یا نایبان ایران در منطقه.
دولت باراک اوباما به شکلی جدی در سیاست خارجی واشنگتن در خصوص ایران با یک چرخش اساسی در رابطه با ایران و همچنین متحدان منطقه ای آمریکا در خاورمیانه، تغییر ایجاد کرد؛ به این معنا که اوباما در موضوعاتی نظیر اسرائیل، سوریه و عربستان سعودی به هیچ وجه خود را در موضع مخالف و مقابل با ایران قرار نداد. این امر منجر به آن شد که وضعیت روابط بین ایران و آمریکا تا جایی بهبود پیدا کند که بسیاری از تابوها میان این دو کشور شکسته شد و گفت وگوهای دیپلماتیک بین مقامات ارشد دو کشور به شکل مداوم برقرار شود. در نتیجه این شرایط تنش بین آمریکا و اسرائیل بالا رفت.
در این میان هرچند هیلاری کلینتون همچنان به توافق هسته ای دولت اوباما با ایران پایبند خواهد بود، تنش بین دولت احتمالی وی و ایران بر سر برخی از موضوعات مهم منطقه ای بالا خواهد بود.
آنچه در اولین نگاه همکاری های بین دولت اوباما و حسن روحانی را افزایش داد، همگرایی نسبی سیاسی در سه موضوع اساسی بود: اول دیدگاه مماشات گر دولت اوباما در مورد برنامه و توافق هسته ای که منجر به برداشتن چهار دور از تحریم ها برای ایران شد، دوم افزایش تنش بین دولت اوباما و رقبای منطقه ای ایران، و سوم سهل گیری سیاست اوباما در برابر متحدان و نایبان ایران در منطقه.
هیلاری کلینتون تا زمانی که در وزارت امور خارجه آمریکا بود، هیچ گاه موافق برنامه هسته ای و توافق با ایران نبود و تا وقتی که وی وزارت امور خارجه را ترک کرد، ایران و آمریکا به توافق نرسیدند. اما اکنون هیلاری کلینتون برنامه ای برای تغییر این وضعیت ندارد و این موضوع در راستای منافع وی نیست.
وی همچنین سیاست خارجی سنتی آمریکا در برابر متحدان و دوستان قدیمی این کشور در خارومیانه را ترجیح می دهد و در نتیجه این موضوع احتمالا در دولت وی نه تنها روابط آمریکا با اسرائیل مجددا بهبود خواهد یافت بلکه کلینتون مجددا روی به پشتیبانی و حمایت از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز خواهد آورد.
از سوی دیگر، بدون شک هیلاری کلینتون موضعی سرسخت در برابر متحدان و نایبان منطقه ای ایران خواهد داشت. وی در یکی از کمپین های تبلیغاتی خود به صراحت تأکید کرد: ایران سردسته حامیان تروریسم در جهان است و از نایبان و متحدان خود برای ایجاد نزاع و دامن زدن به بی ثباتی و نا امنی برای دولت ها استفاده می کند.
در مورد مسأله سوریه نیز هیلاری کلینتون نشان داده که یک موضوع سرسختانه و جدی تر را ترجیح می دهد. در مناظره دوم خود با دونالد ترامپ، کلینتون صراحتا بر ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه تأکید کرد، در حالی که سوریه برای ایران موضوع مربوط به امنیت ملی است و در نتیجه هر گونه افزایش مداخله آمریکا در سوریه منجر به افزایش تنش بین اصولگرایان ایران و آمریکا خواهد شد.
رهبران و مقامات ایرانی از این اختلاف نظرها آگاه هستند و به همین دلیل است که حسن روحانی چندی پیش به صراحت بیان کرد، انتخابات آمریکا برای ایران انتخاب بین بد و بدتر است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد