سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

برنامه غرب برای تجزیه سوریه

تحلیلگر ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفته است که تقسیم و تجزیه سوریه باید درنظر گرفته شود و برای این کار، به نظامیان کشورهای غربی نیاز خواهد بود.
 به گزارش مشرق، یک تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی درباره اوضاع سوریه، بر لزوم تقسیم و تجزیه این کشور سخن گفته است.

«ری تکیه» در «فایننشال تایمز» نوشت: «تقسیم و تجزیه، بهترین امیدواری برای صلح در سوریه است و برای اجرای این کار، به نظامیان غربی نیاز خواهد بود».
تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «جنگ داخلی سوریه ادامه دارد. حلب، در آتش است. اما سیاسیون و کارشناسان طرح‌هایی برای مدیریت جنگ پیشنهاد می‌دهند. مناطق امن، مناطق انسان دوستانه، طرح‌های استقرار مهاجران و طرح‌های دیپلماتیک همه جزو پیشنهادات هستند».او نوشت: «مشکل این طرح‌ها آن است که جنگ را پایان نخواهد داد. تنها راهی که اتفاق خواهد افتاد آن است که آمریکا و شرکای اروپایی او طرح تقسیم ترسیم شود و سپس تعداد زیادی از نظامیان این طرح را اجرا کنند».
 ری تکیه ادامه داد: «امروزه، استراتژی آمریکا در سوریه بر این فکر مبتنی است که توافق بین روسیه و آمریکا بتواند با آشتی بین ایران و عربستان سعودی خصم‌های منطقه‌ای اصلی همراه شود و سپس این موضوع بر بازیگران محلی اعمال شود».
این تحلیلگر غربی البته اذعان می‌کند: «روسیه و آمریکا در موضوعات زیادی و نه فقط سوریه، در تضاد هستند. ایرانی‌ها و سعودی‌ها در یک جنگ سرد منطقه‌ای گیر افتاده‌اند و در این شرایط، سوریه تنها یکی از صحنه‌های نبرد است».
کارشناس شورای روابط خارجی تصریح کرد: «اشتباه اصلی دیپلماسی آقای کری، اعتقادش به این است که با حمایت روسیه یا ایران، امکان بازسازی و اتحاد مجدد سوریه وجود دارد. حتی اگر توافقی حاصل شود، بعید است نیروهای محلی(در سوریه) جنگیدن را متوقف کنند».
او افزود: «دیگر امکان پایداری و تداوم یک دولت یکپارچه و قوی که برای مدت‌های طولانی سوریه حکومت کرده است،  وجود ندارد. بهترین چیزی که میتوان به آن امید داشت، یک سری مجموعه‌هایی از کانتون‌های بریده بریده شده و کوچک است که در کنار هم طبق یک نوعی از توافقات فدرال همزیستی داشته باشند البته تحقق این موضوع، دهه‌ها طول خواهد کشید».

تحلیلگر غربی می‌گوید: «تنها گزینه برای آمریکا و متحدان غربی‌اش از قبیل بریتانیا و فرانسه، ساختن و ایجاد اصولی برای تقسیم قدرت و سپس بکارگیری نیروی نظامی گسترده برای اطمینان از اجرایی شدن آن است. این طرح تقسیم و تجزیه، تفاوتهای قومی و مذهبی سوریه را به رسمیت خواهد شناخت و درصدد تقسیم کشور بر مبنای خطوط قومی و مذهبی است».
منبع: فارس
غرب «حلب» چگونه به گورستان تروریست‌ها تبدیل شد؟
فرمانده یگان کماندویی ارتش سوریه در جبهه‌های حلب با اعلام تعداد تلفات تروریست‌ها طی روزهای اخیر از دستور ویژه آمریکا به مزدورانش در این جبهه پرده برداشت.
 به گزارش مشرق، «مهند الحاج» فرمانده یگان کماندویی حلب تاکید کرد بیش از 850 تروریست طی روزهای اخیر در جبهه‌های حلب به هلاکت رسیدند.
وی فاش کرد هنگامی که حماسه ادعایی حلب تروریست‌ها شکست سختی متحمل شد، آمریکا به مزدورانش مجوز داد تا از گازهای سمی بر ضد غیرنظامیان بیگناه استفاده کنند.
مهند الحاج، درباره دلایل عدم مشارکت جنگنده های روسی در نبرد اخیر حلب گفت: روسیه به طور کلی سیاست گرفتن بهانه از آمریکا را در پیش گرفته است، آمریکا هر بار به دنبال‌ بهانه‌تراشی است تا تلاش‌های آشتی ملی به ویژه در حلب را به شکست بکشاند، ما بر اساس این اصل که دروغگو را تا پایان دنبال کن، یعنی آمریکا دروغ می‌گوید، ولی روسیه همچنان به آن فرصت می‌دهد تا ببیند تا کی به دروغ‌هایش ادامه خواهد داد.
وی افزود: ما به عنوان دولت سوریه در کنار همپیمانان روس و جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت جداسازی آنچه معارضان میانه‌رو می‌خوانند از جبهه النصره به ویژه در محله‌های شرقی حلب تاکید می‌کنیم، آنها (آمریکا و متحدانش) این درخواست را رد کرده و در نهایت یقین کردند که واقعا جدایی جبهه النصره از دیگر گروه‌های مسلح در شرق حلب دشوار است.
الحاج خاطر نشان کرد: آمریکا می‌گوید اگر بخواهیم جبهه النصره را برای خروج از محله‌های شرقی حلب متقاعد کنیم، حملات هوایی باید متوقف شود، چرا که به شدت بر تصمیمات آنها تاثیر می‌گذارد، ما بر اساس این اصل با آن موافقت کردیم و کاملا یقین  داریم که ما در سیاست در وقت تلف‌شده بازی می‌کنیم، زیرا این زمان، دوره‌ای است که میان دو رئیس جمهور و دو دولت آمریکا(دولت فعلی و  دولت بعدی آمریکا) قرار دارد، بنابراین ما در مقابل دو راه حل قرار داریم، یا رئیس جمهور جدید آمریکا فردی باشد که به شدت به جنگ تمام‌عیار اشتیاق داشته باشد، یا رئیس جمهوری بیاید که میانه‌رو بوده و به حل سیاسی متوسل شود.
الحاج علی گفت: آمریکا این گزینه را انتخاب کرد تا این زمان با تسلیح جبهه النصره و تجهیز آن سپری شود، اما ارتش سوریه با هرگونه کمک‌رسانی به افراد مسلح در مناطقی که محاصره هستند، مخالفیم، ما اطلاعاتی از تعداد تروریست‌هایی که برای حمله به غرب حلب آماده می‌شدند، داشتیم، همچنانکه از زمان این حمله دقیقا اطلاع داشتیم به همین سبب برای مقابله با آن کاملا آماده بودیم.
وی درباره جزئیات حملات اخیر تروریست‌ها و شمار شرکت کنندگان در این یورش و کشته‌ها و مجروحانشان افزود: آنچه رخ داد، سوء‌ استفاده گروه‌های تروریستی از توقف حملات هوایی در حلب بود، آنها حمله گسترده‌ای را با این گمان و تصور آغاز کردند که می‌توانند شکافی به سمت محله‌های شرقی حلب باز کنند، اما ارتش سوریه از همان ابتدا مقاومت کرد و  غافلگیر نشد و امکانات دشمن را طی ساعات نخست ارزیابی کرد و با وجود حمله 10 هزار تروریست و استفاده آنها از حدود 20 خودروی بمب‌گذاری شده، اما حملات آنها از همان ابتدا به اهداف خود دست نیافت و ارتش سوریه در همان ساعات نخست، 12 خودروی بمب‌گذاری شده را منهدم کرد.
الحاج علی اظهار داشت: بیش از 20 گروه تروریستی در این حملات شرکت کردند،‌15 گروه تحت عنوان آنچه جیش الفتح خوانده می‌شود، وابسته به جبهه النصره بودند و پنج گروه دیگر با آنها همراه شدند، با وجود این حملات، ارتش سوریه توانست روستای منیان(برخی آن را شهرک می‌خوانند) را به طور کامل بازپس بگیرد و نیروهای ارتش از صبح روز گذشته وارد شدند و توانستند برخی مناطق ضاحیه الاسد را هم پس بگیرند، بر اساس پیشروی نظامی قابل ملاحظه و چشمگیر ارتش می‌توان طی ساعات آینده این منطقه را کاملا امن اعلام کرد، در همین زمان جنگنده‌های سوری، تمام راه‌های کمک رسانی از سمت ادلب یا ترکیه را در هم کوبیده‌اند.
فرمانده یگان کماندویی ارتش سوریه در جبهه حلب گفت: تاکید می‌کنم که «حماسه حلب» ادعایی تروریست‌ها شکست مفتضحانه‌ای متحمل شده است، چرا که ارتش سوریه این راهبرد را در پیش گرفته که ابتدا به تروریست‌ها اجازه می‌دهد به منطقه‌ای وارد شوند، سپس آنها را محاصره کرده و همه آنها را از بین می‌برد، به همین سبب تروریست‌ها گمان کردند که در روز نخست حملاتشان موفق شده‌اند، اما از همان ساعات نخست که عملیاتشان شکست خورد، سرخورده و ناامید شدند، من آمار دقیقی از تلفات تروریست‌ها در اختیار دارم، بیش از 850 تروریست کشته و بیش از 1300 نفر هم زخمی شده‌اند، 20 سرکرده تروریست‌ها در حملات ارتش به هلاکت رسیده‌اند، یعنی آنها امروز 10 درصد قوای خود را از دست دادند و نتوانستند هیچ دستاوردی در صحنه میدانی کسب کنند به همین سبب شوکه شده‌اند.
الحاج علی درباره خبرهای مبنی بر استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی در حلب گفت: هنگامی که آمریکا این وضعیت میدانی در حلب و شرایط تروریست‌ها را مشاهده کردند به مزدورانشان دستور دادند از گازهای سمی استفاده کنند که ما دیدیم آنها در حلب استفاده کرده و  غیرنظامیان بیگناه را با آن هدف قرار دادند،‌زیرا تروریست‌ها کاملا می‌دانند که کنترل سلاح شیمیایی و گازهای سمی به خاطر حرکت بر اساس وزش بادها دشوار است به همین سبب در میدان جنگ استفاده نکردند و فقط علیه غیرنظامیان استفاده کردند.
فرمانده یگان کماندویی ارتش سوری خاطر نشان کرد: آماری که در اختیار داریم، نشان می‌دهد که بیش از 35 نفر در این حملات شیمیایی تروریست‌ها مجروح شدند که فقط پنج نفر از آنها نظامی هستند که در ایست‌های بازرسی شهر حضور داشتند و بقیه همه غیرنظامی بودند، در این حملات یک نفر هم شهید شد.
منبع: تسنیم
نماینده کلیمی مجلس مصاحبه با رادیو اسراییل را تکذیب کرد
رسانه های اسراییلی از جمله " تایمز اسراییل " و " جروزالم پست " با انتشار اخباری از پخش مصاحبه مره صدق به زبان انگلیسی در برنامه روز یکشنبه رادیو اسراییل خبر داده اند.
"سیامک مره صدق" نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی مصاحبه با رادیو اسراییل را تکذیب کرد و گفت هیچ انسان آزاده ای با یک رسانه صهیونیستی مصاحبه نمی کند.

به گزارش عصر ایران این نماینده مجلس در گفت و گو با خبرگزاری فارس با اشاره به  انتشار اخباری در رسانه های اسراییل مبنی بر مصاحبه او با رادیو اسراییل با تکذیب این اخبار،گفت؛ در سفری که اخیرا به فرانسه داشته  خبرنگار یک نشریه فرانسوی از او سوالاتی درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به ایران پرسیده  و او در پاسخ گفته است که در رژیم صهیونیستی 4 نفر آدم عاقل پیدا می شود که بداند حمله به ایران مفهومش نابودی اسراییل است.

تکذیب مصاحبه این نماینده کلیمی مجلس با رادیو اسراییل در حالی است که رسانه های اسراییلی از جمله " تایمز اسراییل " و " جروزالم پست " با انتشار اخباری از پخش مصاحبه مره صدق به زبان انگلیسی از رادیو اسراییل در روز یکشنبه خبر داده اند. روزنامه جروزالم پست حتی متن کامل مصاحبه مره صدق را منتشر کرده است.

وب سایت " تامیز اسراییل " نیز که پیشتر خبر مصاحبه مره صدق با رادیو اسراییل را کار کرده بود پس از مصاحبه این نماینده کلیمی مجلس ایران با خبرگزاری فارس و تکذیب مصاحبه با رادیو اسراییل، خبر تکذیب مصاحبه را منتشر کرده است.

اما خبری که پیشتر در رسانه های اسراییلی به نقل از مصاحبه مره صدق با رادیو اسراییل منتشر شده را بخوانید: 

"سیامک مره صدق" نماینده کلیمی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای با رادیو اسراییل گفت ایران برای زندگی یهودیان از کشوری چون فرانسه  امن تر است.
نماینده کلیمی مجلس در مصاحبه با رادیو اسراییل : ایران از فرانسه برای یهودیان امن تر است

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری "تایمز اسراییل" مره صدق با اشاره به اینکه یهودیان در ایران می توانند آزادانه مناسک مذهبی خود را به جای آورند گفت: در طول تاریخ ایران حضور یهودیان در هیچ شهری از این کشور ممنوع نبوده است ، حتی در مذهبی ترین شهرهای ایران."
مره صدق که برای نخستین بار به عنوان یک نماینده کلیمی مجلس شورای اسلامی با یک رسانه اسراییلی مصاحبه می کرد، با اشاره به اینکه از نظر او و پس از برجام احتمال جنگ و درگیری نظامی بین ایران و اسراییل رخت بربسته است، گفت:" ایران نمی خواهد آغازگر جنگ با اسراییل باشد چون آنها می دانند در منطقه خاورمیانه هر کشوری که آغاز کننده جنگ باشد در واقع دست به خودکشی زده است."

او با اشاره به اینکه مقامات ایران به اندازه ای عاقل هستند که از جنگ اجتناب کنند، افزود: با امضای توافق هسته ای وضعیت روابط بین ایران و اسراییل به سطحی پایدار و با ثبات رسیده است.
این نماینده کلیمی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:" دو یا سه سال پیش من به بنیامین نتانیاهو مشکوک بودم و بر این گمان بودم که او به اندازه ای دیوانه است که سودای جنگ کند اما امروز شرایط دنیا پس از انعقاد برجام بهتر شده و خاورمیانه در وضعیت باثبات تری قرار دارد و احتمال جنگ – اسراییل و ایران - منتفی شده است."

مره صدق که سومین دوره حضور خود به عنوان نماینده کلیمیان در مجلس ایران را می گذراند در ادامه از وضعیت آزادی مذهبی یهودیان در ایران گفت و افزود:" ما هیچ مشکلی درباره آزادی های مذهبی مان نداریم. ما در ایران کنیسه ، مدرسه، قصابی و رستوران های خاص خودمان را داریم."

او  در ادامه گفت: به عنوان یک یهودی در ایران بالاترین رده ای که می توان به آن رسید نمایندگی مجلس است . یک یهودی از جمع 25 هزار یهودی در ایران می تواند به سمت نمایندگی مجلس برسد. یک کرسی برای یهودیان اختصاص داده شده است. به جز این، یهودیان نمی توانند به مناصبی چون ریاست جمهوری، وزارت، معاونت وزرا و فرماندهی رده بالا و میانی ارتش و قوای نظامی برسند.
او با این حال گفت وضعیت زندگی یهودیان در ایران از بسیاری جهات خوب است و برای مثال یهودیان می توانند به مدارج بالای علمی و دانشگاهی برسند و در دانشگاه ها تدریس کنند.

او افزود  یهودیان در کشوری چون ایران می توانند امنیت بیشتری در مقایسه با کشوری چون فرانسه داشته باشند که از بیم حمله به یهودیان در کنیسه های فرانسه ماموران امنیتی گذاشته اند.

او گفت روابط خصمانه بین اسراییل و ایران تاثیری در وضعیت زندگی یهودیان در ایران ندارد چون به گفته او دولت جمهوی اسلامی ایران بین صهیونیست و یهودیت تفاوت قایل است و این دو را یکی نمی داند.

او در عین حال با اشاره به وجود برخی مشکلات قانونی و حقوقی برای اقلیت های مذهبی از جمله یهودیان در ایران گفت، وضعیت در این زمینه روز به روز بهتر می شود و برای مثال با فتوای آیت الله خامنه ای رهبر ایران، مساله تفاوت دیه بین مسلمانان و غیر مسلمانان در نظام قضایی ایران مرتفع شد.

این نماینده کلیمی تاکید کرد:" قانون دیگری که در صدد اصلاح و تغییر آن هستیم مساله ارث است. بر اساس قوانین ایران که ریشه ای یک صد ساله دارد اقوام تازه مسلمان شده یک فرد غیر مسلمان در صورت فوت او اموالش  را به ارث می برند. ما در حال تلاش برای تغییر این قانون هستیم.

او درباره هولوکاست نیز گفت: این مساله یک واقعیت تاریخی بوده است و انکار آن مثل انکار نور آفتاب است. ما در زمان ریاست جمهوی احمدی نژاد به مواضع او در نفی هولوکاست اعتراض داشتیم و به او نامه هم نوشتیم و در نامه تاکید کردیم که این رفتار او از نظر یهودیان ایران غیر قابل پذیرش است و به نفع منافع مردم ایران هم نیست و تنها نفع آن به جیب تندروهای دست راستی در دولت اسراییل می رود."

تقریبا در حدود 50 درصد از شرکت کنندگان در یک نظر سنجی عمومی در روسیه نگران هستند که بالا گرفتن تنش ها میان روسیه و غرب بر سر بحران سوریه به زودی تبدیل به یک بحران و جنگ در وسعت جهانی شود.

به گزارش «تابناک» این نظر سنجی که توسط موسسه تحقیقاتی و پژوهشی Levada صورت گرفته است، نشان میدهد که 48 درصد از شرکت کنندگان، احتمال درگرفتن جنگ جهانی سوم در آینده نزدیک را بالا یا بسیار بالا میدانند، و همچنین 42 درصد از این جامعه آماری احتمال درگیری یک چنین جنگی را پایین یا بسیار پایین میدانند. 10 درصد از شرکت کنندگان نیز اعلام کرده اند که نمیتوانند به این مسئله پاسخ دقیقی بدهند.

شرکت کنندگان در پاسخ به سوال پژوهشگران در این نظر سنجی در این رابطه که ایا احتمال یافتن راه حلی قابل قبول و نهایی بر سر بحران سوریه بین غرب و روسیه وجود دارد، 35 درصد پاسخ داده اند که این احتمال زیاد یا بسیار زیاد است. همچنین 39 درصد احتمال یک چنین امری را پایین یا بسیار پایین دانسته و 26 درصد نیز برای این سوال پاسخ دقیقی نداشته اند.

همچنین 52 درصد از افراد ابراز کرده اند که از مداخله کشور خود در مسئله صوریه حمایت کرده و آن را تایید میکنند در حالی که 26 درصد اعلام کرده اند که نسبت به این موضوع نگرشی بد یا بسیار بد دارند و 23 درصد یعنی حدود یک چهارم از افراد نیز پاسخی به این سوال نداده اند.

تعداد افرادی که معتقدند که روسیه باید به این عملیات در سوریه ادامه دهد 49 و تعدادی که معتقدند حملات هوایی باید متوقف شود 28 درصد است و 24 درصد نیز این سوال را سوالی سخت برای پاسخ دادن قلمداد کرده اند.

نیمی از روسها نگران از تبدیل بحران سوریه به جنگ سوم جهانی هستند

این پاسخ ها در حالی است که بر اساس این نظر سنجی میزان آگاهی و اطلاع از وضعیت فعلی در سوریه و عملیات نیروی هوایی روسیه در این کشور بر علیه داعش تقریبا بالا است. 18 درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی اعلام کرده اند که اخبار و اطلاعات سوریه را از نزدیک دنبال میکنند و 64 درصد نیز اظهار کرده اند که نسبتا از این مساله آگاهی دارند. تنها 17 درصد از شرکت کنندگان یعنی کمتر از یک پنج گفته اند که علاقه ای به دنبال کردن اخبار سوریه ندارند.

این در حالی است که نظر سنجی مشابهی که سال گذشته توسط همین موسسه Levada انجام شده بود نشان میداد که بیش از 70 درصد از شرکت کنندگان روسی از انجام عملیات هوایی توسط کشورشان در سوریه و علیه داعش حمایت میکنند و تقریبا نیمی از آنها نیز بر این باور بودند که روسیه حق دارد تا به حمایت از بشار اسد در سوریه بپردازد.

نظر سنجی متفاوتی که در اوایل ماه میلادی گذشته – اکتبر – توسط مرکز تحقیقاتی دولتی VTSIOM در روسیه انجام شده نشان میدهد که 73 درصد از مردم روسیه بر این باور هستند که انتقاد غرب از عملیات هوایی روس ها در سوریه و حلب بی پایه و متعصبانه است و تنها 6 درصد از شرکت کنندگان معتقد بودند که این انتقادات پایه ای در واقعیت دارد.

روسیه در 30 سپتامبر 2015 و بنا به درخواست رسمی دولت بشار اسد در سوریه وارد جنگ مستقیم با نیروهای تروریستی داعش در این کشور شده است و عملیات هوایی روس ها در سوریه تا کنون در موفقیت ارتش سوریه برای بیرون راندن داعش از خاک سوریه تاثیر بسیاری داشته است.

چگونه «میشل عون» توانست رئیس‌جمهور لبنان شود؟

سرانجام مجلس لبنان پس از آن‌که دو سال و نیم این کشور بدون رئیس‌جمهور بود، به ریاست‌جمهوری میشل عون رأی داد. این چهل و ششمین باری بود که مجلس لبنان تلاش می‌کرد رئیس‌جمهور این کشور را انتخاب کند. میشل عون در نهایت با ۸۳ رأی از مجموع ۱۲۷ رأی رئیس‌جمهور لبنان شد؛ اما معنای این انتخاب برای عرصه سیاسی داخلی لبنان و همچنین عرصه منطقه ای چیست؟

به گزارش «تابناک»، جریان المستقبل، حزب نزدیک به عربستان سعودی، مخالف ریاست جمهوری عون بود. این موضوع لبنان را با بن‌بست سیاسی مواجه کرده بود؛ اما اوایل ماه میلادی جاری، ورق برگشت و سعد حریری در رأس جریان المستقبل با ریاست‌جمهوری عون موافقت کرد. ظاهراً انتظار گروه‌های مخالف این است که سعد حریری هم در آینده نزدیک به نخست‌وزیری برسد.

«بی بی سی» معتقد است دو هدفی که سعد حریری در حمایت از میشل عون به دنبال آن است، یکی تلاش برای بی‌طرف کردن لبنان در مناقشه سوریه و در واقع مجبور کردن حزب‌الله به کنار کشیدن از جنگ در سوریه است و دیگری، بهبود شرایط جریان ۱۴ مارس در انتخابات پارلمانی پیش روی؛ ائتلاف ۱۴ مارس که سعد حریری از سران آن است، ائتلافی از احزاب سنی است که مواضع ضد سوریه دارند.

تأثیرات داخلی و منطقه‌ای


اما «المانیتور» در تحلیلی که در این زمینه منتشر کرده، عمیق تر به ماجرا می ‌پردازد. به نوشته این سایت، آرایش جدید، نوید حاکمیتی قوی تر در لبنان را می‌دهد و به رغم آشنا بودن همه چهره‌ها، نشان دهنده تغییراتی در صحنه سیاست لبنان است. در رابطه با مسائل منطقه‌ای، توافق بین حریری و عون پیروزی برای ایران و حزب الله و شکست برای عربستان سعودی محسوب می‌شود.

در همین راستا، تصمیم حریری جنجال زیادی میان پیروان و جناح سیاسی‌اش ایجاد کرد و باعث شد، بسیاری از نمایندگان پارلمان عضو حزب او علنی با تصمیم رهبرشان مخالفت و اعلام کنند، به عون رأی نخواهند داد.

عبدالله الشماری، دیپلمات پیشین سعودی در گفت‌و‌گو با المانیتور گفته: «این نشانه تغییر در روابط با عربستان سعودی است. این تغییر مشخصاً در رابطه با دولت جدید که تلاش می‌کند با لبنان منطقی برخورد کند و نه احساسی، مشهود است. شاید این برای حریری خوب باشد. زمانش فرا رسیده که او خود تصمیم گیری کند. بعد از سال‌ها اعتیاد به پول سعودی و اقامت در قصرش در ریاض، زمان آن فرا رسیده که او قدرت بگیرد و به پایگاه مردمی‌اش اتکا کند».

دیپلمات پیشین سعودی به بحران مالی که حریری با آن روبه روست و تلاش او برای متقاعد کردن خاندان سعودی برای نجات دادن او از این بحران، اشاره می‌کند. سعودی اوجیه، شرکت اصلی سعد حریری، ماه‌هاست که نتوانسته حقوق کارکنانش را پرداخت کند. بحران مالی این شرکت به دلیل شرایط اقتصادی عربستان سعودی و روابط شخصی متزلزل بین سعد حریری و ولیعهد عربستان محمد بن نایف، به وجود آمده است. در واقع، بر سر دوراهی قرار داشت. او یا باید در قماری سیاسی، هر آنچه داشت، ریسک و یا وضعیت موجود را حفظ می‌کرد تا شرایط منطقه‌ای تغییر کند.

حریری پس از چند تغییر جدی، از جمله انتخابات شهرداری در ماه می، متوجه دشواری شرایط شد. نتایج انتخابات، مشخصاً در شهر طرابلس، نشان داد که حریری در رقابت با جریان‌های دیگر در درون حزب خودش در حال از دست دادن محبوبیتش است.  

اشرف ریفی، وزیر مستعفی دادگستری ـ که خود را پیرو حریریسم می‌داند، نه پیرو سعد حریری ـ کسی بود که توانست با لیستش در طرابلس همه جریان‌های سیاسی دیگر را مغلوب کند. اگر حریری به عنوان نخست وزیر به حکومت بازنمی‌گشت و پیوند‌هایش با ریشه‌های مردمی جریانش را دوباره برقرار نکند، آینده سیاسی‌اش ناروشن بود. به همین دلیل، نیاز بود شوکی وارد شود. اینکه شوک مثبت باشد یا منفی، آنچنان اهمیتی نداشت. مهمترین چیز این بود که وضعیت موجود تغییر کند و دوره‌ای جدید آغاز شود. این دوره‌ای است که رقبای حریری در داخل حزبش از آغاز آن ناخشنود هستند و این جدا از آثار سیاسی انتخاب عون است.

نگرانی تل آویو

از روز گذشته تاکنون، مطبوعات اسرائیلی به طور گسترده به موضوع ریاست‌جمهوری عون پرداخته و تحلیل‌هایی را در این زمینه منتشر کرده‌اند؛ تحلیل‌هایی که حکایت از نگرانی آن‌ها نسبت به پیامدهای انتخاب عون به عنوان رئیس‌جمهور جدید لبنان دارد.

در همین راستا، «یدیعوت احارونوت» در یادداشتی به بررسی اجماع چند حزبی در لبنان برای انتخاب ژنرال میشل عون به ریاست جمهوری این کشور پس از چند سال بحران پرداخته و عون را «خبری بد» برای اسرائیل توصیف کرد. به نوشته این روزنامه، با انتخاب شدن میشل عون به ریاست جمهوری لبنان، سطح حالت هشدار اسرائیل نسبت به لبنان، به درجه بالاتری خواهد رفت.

روزنامه «اسرائیل هایوم» نیز انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری لبنان را به معنای پیروزی بی‌چون و چرای حزب‌الله و ایران در این کشور ارزیابی کرد. به اعتقاد این روزنامه، انتخاب رئیس جمهور و حتی انتخاب نخست وزیر در لبنان اهمیت چندانی ندارد و آنچه مهم است، اینکه سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل و متحد عربستان سعودی در لبنان در برابر حزب الله سر فرود آورد و به آنچه دبیرکل این حزب دیکته کرده بود، تن داد.

این روزنامه می افزاید: «عون از قدرت سیاسی خود برای تشکیل ائتلاف راهبردی بلند مدت با نصرالله استفاده کرد و این تحولی مهم در گزینه‌های روی میز مارونی‌های لبنان است که پیشتر آمریکا و فرانسه و چه بسا در آینده اسرائیل را هم پیمان خود می‌دیدند؛ در حالی‌که عون و مارونی‌ها اکنون سرنوشت خود را به نصرالله و ایران گره زده‌اند».


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد