سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

درگیری رزمندگان سپاه با تروریست‌ها در مرزهای کرمانشاه/ ۱۲ تروریست کشته و مقادیر زیادی سلاح ضبط شد

خبرگزاری فارس: درگیری رزمندگان سپاه با تروریست‌ها در مرزهای کرمانشاه/ ۱۲ تروریست کشته و مقادیر زیادی سلاح ضبط شد

فرمانده نیروی زمینی سپاه از انهدام یک تیم وابسته به ضدانقلاب و گروهک‌های تروریستی و هلاکت ۱۲ تن از اشرار مسلح خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سپاه نیوز، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام درگیری امروز رزمندگان قرارگاه نجف در منطقه مرزی استان کرمانشاه، گفت: هوشیاری رزمندگان نیروی زمینی سپاه و نیروهای بومی منطقه یک تیم از اشرار وابسته به ضدانقلاب و گروهک‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی که امروز قصد رخنه به داخل خاک میهن اسلامی برای ایجاد ناامنی را داشتند توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرارگاه نجف شناسایی شدند.

وی افزود: پس از گرفتار شدن اشرار و تروریست‌ها در تور رزمندگان اسلام طی یک درگیری شدید، این تیم به طور کامل منهدم و 12 عضو آن به هلاکت رسیدند.

پاکپور با تحسین اقدام قاطع و به موقع رزمندگان سپاه اسلام و همکاری نیروهای بومی در این عملیات گفت: در این عملیات تعداد 3 تن از رزمندگان اسلام مجروح و مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات از تروریست‌ها و اشرار مسلح بدست آمد.

معامله سری دولت اوباما با دولت ایران برای آزادی جاسوسان آمریکایی

طبق گزارش یک روزنامه آمریکایی، دولت اوباما درست در روز آزادی زندانی‌های آمریکایی توسط ایران در 17 ژانویه با برداشتن تحریم سازمان‌ملل علیه بانک سپه و شاخه بین‌المللی آن «سپه اینترنشنال» موافقت کرد.

سرویس جهان مشرق - دولت اوباما با برداشتن تحریم های سازمان ملل بر بانک سپه و شاخه بین المللی آن«سپه اینترنشنال»، درست در روز آزادی زندانی های آمریکایی توسط ایران در 17 ژانویه موافقت کرده بود. بانک سپه به دلیل آن چه پشتیبانی مالی از برنامه موشک های بالیستیک ایران خوانده می شد، در فهرست تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت.

طبق گزارشی که روزنامه آمریکایی  «وال استریت جورنال» در روز 29 سپتامبر منتشر کرد، این توافق به صورت سری و بدون اطلاع کنگره، بین نماینده دولت آمریکا و نماینده دولت ایران در ژنو انجام گرفت. به گزارش این روزنامه، تحریم های مرتبط با برنامه موشکی ایران، طبق توافق هسته ای ایران و 5+1 قرار نبود تا 2023 لغو شود.

854 

طبق این گزارش، نمایندگان دولت های آمریکا و ایران در ژنو سه سند توافق امضاء کردند که مربوط به مبادله 4 زندانی آمریکایی در ایران در ازای دریافت 1.7 میلیارد دلار و حذف نام 21 ایرانی از فهرست تحریم های شورای امنیت و وزارت خزانه داری آمریکا بود. ظاهرا این توافق در روز 17 ژانویه، روز آزادی زندانی های آمریکایی نهایی شد.

جزییات جدیدی از این توافقات در جلسه مقامات ارشد دولت آمریکا با نمایندگان کنگره که اخیرا برگزار گردید، روشن شد.

به نقل از مقامات ارشد آمریکایی، یک مقام وزارت خارجه آمریکا به نام «بِرِت مک گورک» و نماینده جمهوری اسلامی در صبح 17 ژانویه در هتلی در ژنو سه سند امضاء کردند.

یکی از این اسناد، آمریکا را به برداشتن اتهامات قضایی علیه 21 تبعه ایران متعهد کرد که به دلیل نقض قوانین امریکا در انتقال فناوری و تسلیحات به ایران در فهرست تحریم قرار داشتند. در مقابل طرف ایرانی آزادی 4 زندانی آمریکایی متهم به جاسوسی را تضمین کرد.

سند دیگر، آمریکا را متعهد می کرد که بی درنگ 400 میلیون دلار پول نقد به ایران انتقال دهد و همچنین ظرف چند هفته دو نوبت پرداخت غیرنقدی دیگر از طریق حواله، در مجموع 1.3 میلیارد دلار، به ایران انجام دهد. این پول طبق گفته مقامات آمریکایی، بابت حل و فصل یک دعوای حقوقی قدیمی بر سر یک معامله تسلیحاتی ناتمام با ایران پرداخت شد.

آمریکا در سند سوم موافقت کرد که بلافاصله نام بانک سپه و «سپه اینترنشنال» را از فهرست تحریم های شورای امنیت خارج کند. چند ساعت بعد از امضای این اسناد، اجزای مختلف آن به جریان افتاد: امریکایی های زندانی در ایران در ازای 400 میلیون دلار پول نقد که با هواپیما به تهران انتقال پیدا کرد، آزاد شدند؛ شورای امنیت نام بانک سپه و شاخه بین الملل آن را از فهرست تحریم هایش خارج کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی که در جلسه با نمایندگان کنگره حضور داشت گفت: «برداشتن تحریم های بانک سپه، بخشی از یک بسته (پکیج) بود. زمان بندی ها اصلا تصادفی نبود.»

دولت اوباما در چارچوب توافق هسته ای جولای 2015، با برداشتن تحریم های وزارت خزانه داری بر بانک سپه موافقت کرده بود، ولی قرار بود که تحریم های شورای امنیت بر این بانک تا 8 سال دیگر(2023) ادامه یابد.اما مقامات آمریکایی این را هم اذعان کردند که بعد از امضای توافق هسته ای در جولای 2015، مذاکرات میان نمایندگان دو طرف درباره وضعیت بانک سپه ادامه داشت تا این که در 17 ژانویه امسال به توافق نهایی رسید.

طبق گزارش وال استریت جورنال، نمایندگان ایران استدلال می کردند که بانک ها نقشی حیاتی در اقتصاد ایران و تجارت بین المللی آن دارند و بانک سپه اینترنشنال با مرکزیت لندن، پیش از تحریم ها نقشی کلیدی در مبادلات بین المللی ایران داشت.

دومین مقام ارشد وزارت خارجه امریکا که در جلسه مزبور با کنگره حضور داشت نیز گفت: «موضوع بانک سپه یکی از چند موضوعی بود که ما در مجموعه مباحثات دیپلماتیک خود با ایران مطرح کردیم.»

او همچنین گفت که برداشتن تحریم های بانک سپه و شعبه لندن آن مطابق با روح تعهدات دولت امریکا و سایر قدرت های جهانی برای کاستن از تحریم ها علیه ایران در چارچوب برجام بود.

اما منتقدان دولت و برخی مقامات کنگره معتقدند که این اقدام کاخ سفید، ناقض تعهداتی بود که اوباما درباره توافق هسته ای به کنگره داده بود.

دولت به کنگره گفته بود که تحت توافق هسته ای، امریکا تنها تحریم های شرکت ها و موسسات و افراد مرتبط با برنامه هسته ای را برمی دارد. به گفته منتقدان، قرار بود تحریم های مرتبط با برنامه موشکی ایران تا 8 سال دیگر باقی بماند.

معامله سری دولت اوباما با دولت ایران برای آزادی جاسوسان آمریکایی«مارک دوبوویتز»، از منتقدان سرسخت توافق هسته ای با ایران از اندیشکده دست راستی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در واشینگتن می گوید: «با موافقت با حذف تحریم های سازمان ملل و اروپا ازشکیروی اصلی ترین بانک تامین کننده مالی برنامه موشکی ایران، آن هم 8 سال زودتر از موعد مقرر، دولت در عمل به برنامه موسی ایران با قابلیت حمل کلاهک هسته ای چراغ سبز نشان داد.»

وزارت خزانه داری آمریکا در 2007، بانک سپه و سپه اینترنشنال و رییس وقت این بانک را به اتهام ادعایی نقش داشتن در پشتیبانی مالی از برنامه موشکی ایران تحریم کرد. البته وزارت خزانه داری هیچ اشاره ای نکرد که بانک سپه چه نقشی در برنامه هسته ای داشت که مورد مناقشه آمریکا بود. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا در ژانویه 2007 آمده بود: «بانک سپه محور شبکه تامین موشکی ایران است و فعالانه به برنامه ایران برای دستیابی به موشک هایی با قابلیت حمل سلاح کشتار جمعی کمک می کند.»

البته مقامات دولت آمریکا این هشدار را هم دادند که «می توانند در صورت ورود دوباره بانک سپه و موسسات وابسته به آن به فعالیت های تحت تحریم، دوباره و بلافاصله تحریم ها را روی آن اعمال کنند.»

مجادله کنگره و کاخ سفید بر سر «باج» دادن به ایران

تصمیم دولت آمریکا برای پرداخت 1.7 میلیارد دلار پول به ایران در ازای آزادسازی شهروندان امریکایی متهم به جاسوسی در ایران، باعث تشدید اتهامات جمهوری خواهان کنگره به کاخ سفید شده است، چرا که به زعم آن ها، دولت اوباما به ایران «باج» پرداخته است تا آزادی جاسوسان آمریکایی را تضمین کند.

کاخ سفید مرتبا این اتهام را رد می کند و مدعی است که این پول را در اصل برای این پرداخت کرده تا با «مصالحه»، جلوی محکوم شدن آمریکا در دادگاه لاهه، به خاطر یک قرارداد تسلیحاتی قدیمی، را بگیرد. به گفته مقامات دولتی، احتمال این وجود داشت که آمریکا با رای دادگاه به پرداخت 8 میلیارد دلار به ایران محکوم شود. البته این مقامات پذیرفته اند که پرداخت این پول به عنوان «تسهیل کننده» آزادی زندانیان امریکایی هم به کار رفته است.

با این حال، منتقدان اوباما از زمان انتشار این گزارش در وال استریت جورنال، دور تازه ای از حملات را به کاخ سفید آغاز کرده اند. مثلا «پاول رایان»، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان خواستار «توضیح فوری» اوباما در این مورد شد:

« این داستان (توافق هسته ای) هر روز آزاردهنده تر می شود. حالا معلوم شده که همان روزی که «گروگان»های آمریکایی آزاد شدند، دولت نه تنها با پرداخت «باج» 1.7 میلیاردی به ایران موافقت کرد، که با لغو زودهنگام تحریم های موشکی، توافق هسته ای را هم نقض کرد.»

ظاهرا جدای از 400 میلیون دلاری که به صورت نقد با هواپیما به ایران فرستاده شد، دو مرحله پرداخت دیگر از طریق حواله در سیستم بانکی انجام گرفت که خود این مستمسکی دیگر در دست منتقدان بود.

معامله سری دولت اوباما با دولت ایران برای آزادی جاسوسان آمریکایی«مارک کرک»، سناتور ضد ایرانی جمهوری خواه هم روز پنجشنبه در ستونی در روزنامه «هیل» نوشت:

«این حواله کردها مغایر با ادعاهای دولت است که می گوید قوانین تحریم جلوی هر انتقال پول به ایران را به جز پول نقد می گیرد.»پیش از این مقامات ارشد پنتاگون، از جمله وزیر دفاع اشتون کارتر، در جلسه شهادت در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا مدعی شدند که در جریان جزییات این توافق نبودند و نقشی در آن نداشتند. رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جوزف دانفورد، هم در آن جلسه گفت که به نظرش دادن این مقدار پول نقد به تهران «دردسرساز» است چرا که می تواند صرف «گسترش نفوذ مضر» توسط تهران شود. اشتون کارتر به سناتورها گفت:«من همه جزییات آن را نمی دانستم و رییس(ستاد مشترک) و من در آن دخیل نبودیم. این تصمیمی بود که توسط نهادهای مجری قانون و دیپلماتیک گرفته شد.»

ماجراهای ایرباس و بوئینگ؛
فروش هواپیمای مسافربری به همراه قطعات و خدمات آن از جمله تعهدات صریح و شفاف طرف آمریکایی به ایران محسوب می‌شد که در متن توافق هسته‌ای نیز صراحتاً به آن اشاره شده است.
سرویس اقتصاد مشرق - یکی از مواردی که شامل عدم اجرای تعهدات امریکا در برجام می شود مانع شدن در فروش هواپیما به ایران است. مانعی که به نظر می رسد برای اخذ امتیازات جدید از ایران شکل گرفته تا ایران را متعهد به اجرای استانداردهای تعریف شده امریکایی کند. استانداردهایی که به نظر می رسد از سوی دولت یازدهم مورد پذیرش واقع شده است.

1- «در آغاز تاکید کنم که ما به اینکه صنعت هوانوردی یک صنعت جهانی است کاملا واقف هستیم. قواعد جهانی وجود دارد و ما به این قواعد جهانی پیوسته‌ایم و همچنان که گفته شده است جزو بنیانگذاران کنفرانس شیکاگو هستیم.

ما فکر می‌کنیم سهم ما از این بازار بیش از آنی است که در حال حاضر داریم و با توجه به اینکه همواره به قواعد وفادار بودیم هیچ مانعی برای توسعه این صنعت در ایران نمی‌بینیم.

ما با قواعد رقابت بین‌الملل آشنا و به مقررات پایبند هستیم و خواهیم ماند. آنچه که در این مدت انجام داده‌ایم این بود که نهادهای این رقابت بین‌المللی را یکی پس از دیگری در ایران مستقر کنیم.

ما مذاکرات موفقی را با تمام عرضه کنندگان هواپیمایی مانند ایرباس و بویینگ به عنوان نام آوران این عرصه داشته‌ایم، ضمن اینکه با دیگر نام‌های بزرگ برزیل، ژاپن و ایتالیا و کانادا همراه هستیم.

ما تمایل داریم از این رقابت بین‌المللی به نفع ایران استفاده کنیم البته برخی مشکلات وجود دارد اما از آن جا که تمام قوانین را رعایت کرده‌ایم و به قوانین بین‌المللی پای بند هستیم همه این مشکلات باید حل شود.»

این بخشی از صحبت های آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اجلاس بین‌المللی سرمایه‌گذاری هوانوردی «کاپا» در انتهای ماه گذشته می باشد.

2- فروش هواپیمای مسافربری به همراه قطعات و خدمات آن از جمله تعهدات صریح و شفاف طرف آمریکایی به ایران محسوب می‌شد  که در متن توافق هسته‌ای نیز صراحتاً به آن اشاره شده و یکی از محکم ترین تعهدات امریکا از نظر حقوقی به شمار می رفت. چنانکه  در بند 22 مقدمه برجام در قسمت تحریم‌ها نیز این موضوع با تصریح آشکار به تایید همه طرف ها رسیده است:
 
 
. The United States will, as specified in Annex II and in accordance with Annex V, allow for the sale of commercial passenger aircraft and related parts and services to Iran; license non-U.S. persons that are owned or controlled by a U.S. person to engage in activities with Iran consistent with this JCPOA; and license the importation into the United States of Iranian-origin carpets and foodstuffs
 
ایالات متحده، به نحو مشخص شده در پیوست  2 و منطبق با پیوست 5، اجازه فروش هواپیماهای مسافری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران؛ مجوز اینکه اشخاص غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی هستند، به نحو منطبق با این برجام با ایران مشارکت نمایند؛ و مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا را صادر خواهد نمود.
 
رجوع به بند 5-1-1 و پیوست دو (تعهدات مربوط به تحریم‌ها)  نشان از تعهد صریح آمریکا در این رابطه می‌دهد. چنانکه در این بند می‌خوانیم که ایالات متحده آمریکا متعهد می‌شود:
 
5.1.1. Allow for the sale of commercial passenger aircraft and related parts and services to Iran by licensing the (i) export, re-export, sale, lease or transfer to Iran of commercial passenger aircraft for exclusively civil aviation end-use, (ii) export, re-export, sale, lease or transfer to Iran of spare parts and components for commercial passenger aircraft, and (iii) provision of associated serviced, including warranty, maintenance, and repair services and safety-related inspections, for all the foregoing, provided that licensed items and services are used exclusively for commercial passenger aviation
 
 5.1.1. اجازه فروش هواپیمای مسافربری تجاری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران از طریق اعطای امتیاز در  موارد زیر داده خواهد شد: الف) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری انحصارا با کاربری غیر نظامی، ب) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال قطعات یدکی و قطعات عمده برای هوایپمای مسافربری تجاری به ایران ، و ج) ارائه خدمات تبعی، از جمله ضمانت، نگهداری، و خدمات تعمیر و بازبینی های ایمنی برای کلیه موارد مذکور، مشروط به اینکه قطعات و خدمات مجوز داده شده انحصارا برای هوانوردی تجاری مسافری مورد استفاده قرار گیرند.

 نکته حائز اهمیت آنجاست که امریکا ملزم شده بودتا این تعهدات را مطابق با بند 17 پیوست پنج در «روز اجرای برجام» عملیاتی کرده و عملا فروش هواپیما، قطعات و خدمات آن به ایران را بدون مانع اعلام کند.

3. بند الف بند 1-1-5 بهانه ای شد برای طرف امریکا تا با اعلام دغدغه برای استفاده غیر نظامی از هواپیماهای مسافربری، در پی اخذ امتیازات جدیدی باشد. امتیازاتی که به نظر میرسد عدم پرواز هواپیماهای ایرانی به سوریه به بهانه حمایت ایران از حکومت قانونی بشار اسد می باشد.

بنیاد دفاع از دموکراسی که یکی از اندیشکده‌های محافظه‌کار ایالات متحده است، در یادداشتی به قلم امانوئل اتولنگی به بررسی قراردادهای ایران‌ایر با شرکت‌های هواپیمایی اروپایی و آمریکایی پرداخت.

وی در یادداشت خود نوشت:

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که سال گذشته میان ایران و شش قدرت بزرگ منعقد گردید تحریم‌های وضع‌شده بر ضد صنعت هواپیمایی ایران را رفع نمود و شرکت‌های سازنده هواپیما نظیر بوئینگ و ایرباس را قادر ساخت تا به این کشور هواپیما بفروشند. اما واقعیت آن است که رفع تحریم‌ها به معنای تغییر منطق ورای تحریم‌ها نیست.

ایران همچنان بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در دنیاست و در گزارش سال 2016 شاخص مبارزه با پولشویی بازل که به‌تازگی منتشر گردیده است در رتبه نخست پولشویی قرار داد. گزارش مذکور به بررسی خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم در 149 کشور دنیا پرداخته است. هواپیماهای تجاری ایران با انتقال سلاح و پرسنل نظامی به سوریه به طور مرتب قوانین بین‌المللی هوانوردی را نقض می‌کنند و فروش هواپیما به ایران موجب می‌شود تا شرکت‌های سازنده هواپیما در معرض خطر همدستی در اینگونه فعالیت‌ها قرار گیرند.

ماهان ایر نقش اصلی را در راستای انجام پروازهای غیرقانونی به دمشق ایفا می‌کند. ایران‌ایر حتی اگر از تحویل هواپیما به شرکت ماهان خودداری کند هیچ تضمینی وجود ندارد که خود شخصاً در انجام پروازها به سوریه مشارکت نکند. با توجه به آنکه تهران همچنان حامی اصلی حکومت سوریه است، دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم می‌توان میان پروازهای ادامه‌دار جهت انتقال سلاح به سوریه و پروازهای تجاری ایران‌ایر یک خط حائل ترسیم نمود.

4- برخی  اخبار تکذیب نشده حکایت از آن می‌کند یکی از شروط مطرح شده توسط وزارت خزانه داری امریکا، پرواز نکردن هواپیماهای خریداری شده به مقصد سوریه و وارد نشدن به فرودگاه دمشق است که صحت این مسئله تسری خودتحریمی به عرصه خطوط هوایی حمایت مقاومت را نیز تایید می کند.

رویترز چند روز قبل در گزارشی نوشت:

Critics in the U.S. Congress argue that Iran could use passenger jets for military purposes such as transporting fighters to battle U.S. troops or allies in Syria or transfer the aircraft to airlines still under U.S. sanctions.
In an interview with Reuters, Akhoundi dismissed the concerns.
"We are committed to any contract that we sign," he said.

«منتقدان در کنگره استدلال می کنند که ایران می تواند از جت های مسافربری برای مقاصد نظامی از جمله فرستادن نیروی نظامی به جنگ با متحدان امریکا و کشورهای دوست در سوریه استفاده کند و یا می تواند این هواپیماها را به شرکت های تحت تحریم امریکا [ماهان ایر] انتقال دهد.

آخوندی در مصاحبه با رویترز این نگرانی ها را رد کرد. او گفت: "ما به هر قراردادی که امضاء می کنیم، متعهدیم.

این مصاحبه آخوندی با رویترز که تکذیب نشد، یاد آور صحبت های آخوندی در اجلاس کاپا نیز هست که در آنجا به پایبند بودن ایران به قواعد جهانی اشاره شده است؛ قواعدی که یکبار از سوی امریکا و هم پیمانش با همکاری دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در برجام به ایران دیکته شد و در فرآیند خرید هواپیما به اجرا در آمد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد