سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

قابل کشت نبودن 3 میلیون هکتار زمین کشاورزی به دلیل کمبود آب در خوزستان

خبرگزاری فارس: قابل کشت نبودن 3 میلیون هکتار زمین کشاورزی به دلیل کمبود آب در خوزستان

استاندار خوزستان گفت: 3 میلیون هکتار زمین کشاورزی بدون آب در این استان وجود دارد که در صورت زیر کشت رفتن آنها ظرفیت تولید محصولات کشاورزی استان اضافه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ظهر امروز غلامرضا شریعتی در آیین افتتاحیه نخستین کارگاه بین‌المللی همکاری‌های مدیریت کشاورزی که در محل سالن همایش هتل پارس اهواز برگزار شد با اشاره به وجود نعمت‌های خدادادی در استان خوزستان اظهار کرد: وجود آب، زمین‌های حاصل‌خیز و... در استان نشان می‌دهد که اینجا دارای حیات است و ادامه مگر با حفظ، صیانت و مدیریت انرژی‌های موجود حیات محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه انسان به‌ طور طبیعی به یک‌هزار و 700 کالری در روز نیاز دارد گفت: تامین کالری مورد نیاز جز با تامین مواد غذایی میسر نمی‌شود و مواد غذایی از طریق کشاورزی و کشاورزی از طریق آب به تولید می‌رسد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: 20 الی 30 درصد از مدیریت آب‌های روان در دست کشورهای آمریکا و کانادا و 70 درصد آن نزد کشورهای دیگر است.

شریعتی ادامه داد: در کشور کانادا آب بیشترین بهره‌وری و راندمان را دارد و با مدیریت صحیح بخشی از آبی را که در اختیار دارد وارد چرخه تولید می‌کند.

وی تاکید کرد: اکنون کشور ما با کمبود آب مواجه است که لزوم مدیریت آب به منظور بهره‌وری بیشتر را می‌طلبد در غیر این صورت با بحران جدی روبه‌رو هستیم.

شریعتی با اشاره به وجود بیش از 3 میلیون هکتار زمین کشاورزی غیر قابل کشت در استان بیان کرد: این حجم از زمین‌های کشاورزی به دلیل کمبود آب بدون استفاده مانده‌اند که در صورت زیر کشت رفت  آنها ظرفیت بسیار خوبی به  تولید محصولات کشاورزی استان اضافه می‌شد.

وی از کارشناسان حوزه آب درخواست کرد آخرین داشته‌های علمی خود را با کمترین پرتی آب و تبخیر آن، عدم دخالت در اکوسیستم و محیط‌زیست، خارج از دخالت‌های منطقه و لابی‌گری با در نظر گرفتن منافع ملی آب را مدیریت علمی کرده و میزان بهره‌وری از آن را بالا ببرند.

شریعتی با بیان اینکه بیشترین شبکه‌های فرعی و زهکشی زیر زمینی در استان خوزستان وجود دارد گفت: رعایت مسائل زیست محیطی از ضروریاتی است که باید تدابیر ویژه‌ای برای آن اتخاذ شود.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان عنوان کرد: از 98 درصد تولیدات کشاورزی استان که چیزی حدود 15 میلیون تن است تنها 5/1 درصد به صورت دیم آبیاری می‌شود.

شریعتی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری را از طرح های عظیم در استان عنوان کرد و افزود: به دنبال اجرای طرح باید احیا خاک، مصرف بهینه خاک و بالا بردن تولید محصولات کشاورزی، استفاده صحیح از محیط‌زیست همچنین قرار گرفت آب رودخانه کارون در مسیر طبیعی خود را در نظر گرفت.

شریعتی تاکید کرد: اگر در استان آبی وجود دارد که قابل بهره‌برداری است برای دشت‌هایی که قابلیت کشاورزی دارند اما به دلیل کمبود آب زیر کشت نرفته‌اند استفاده شود.

استاندار خوزستان در پایان تصریح کرد: سابقه استان خوزستان به دلیل بهره بردن از آب‌های روان و کشاورزی وسیع از وزارت نیرو بیشتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد