سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

گزارش سالانه پنتاگون در مورد توان نظامی ایران

گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا در مورد توان نظامی ایران، بر توسعه توان سایبری و موشکی جمهوری اسلامی با وجود حصول توافق هسته‌ای تأکید کرده است.

به گزارش مشرق، نسخه خلاصه و غیرطبقه‌بندی شده گزارش وزارت دفاع آمریکا با موضوع توان نظامی ایران روز سه‌شنبه منتشر شد.

در این گزارش که به سفارش کنگره تهیه شده، پنتاگون عنوان کرده است که از زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، توان تهاجمی ایران در فضای سایبری به تدریج تقویت شده و همزمان دقت موشک‌های بالستیک ایران افزایش یافته است. 

بخشی از این گزارش که به برنامه موشکی ایران مربوط می‌شود، شباهت زیادی به گزارش دو سال اخیر دارد. در این بخش بار دیگر عنوان شده است که ایران در حال حاضر «ذخیره قابل توجهی از موشک‌هایی دارد که قادرند سرتاسر منطقه از جمله پایگاه‌های نظامی ایالات متحده و اسرائیل را هدف قرار دهند.»این اولین گزارش سالانه پنتاگون در مورد ایران از زمان حصول برنامه جامع اقدام مشترک است. متن کامل گزارش که شامل جزئیات طبقه‌بندی شده است، روز 31 می (دو ماه پیش) به کمیته دفاعی کنگره تحویل داده شده است. هرچند در نسخه خلاصه گزارش تنها یک خط به توان سایبری ایران اختصاص یافته، اما به نوشته پایگاه بلومبرگ همین بخش جزئی انعکاس‌دهنده مطلبی است که اخیرا در گزارش موسسه واشنگتن عنوان شده است. در گزارش این موسسه آمده بود که عملیات‌های سایبری ایران «از ابزاری با فناری پائین برای ضربه زدن به دشمنان، به ستونی از مفهوم امنیت ملی تبدیل شده است.»

در گزارش وزارت دفاع آمریکا هرچند به توافق هسته‌ای اشاره شده، اما ارزیابی‌ای در مورد میزان پایبندی طرفین به آن ارائه نشده است. با این حال در این گزارش گفته شده است که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران از خصومت‌ورزی با ایالات متحده خودداری می‌کند، اما آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران همچنان «بدبینی دیرینه و عمیق خود به نیات ایالات متحده را حفظ کرده‌ است.»در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است که ایران ضمن تلاش برای حفظ کنترل بر مناطق راهبردی از جمله تنگه هرمز، به «فعالیت‌های مخفیانه» ادامه می‌دهد. وزارت دفاع آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم به حمایت از تروریسم متهم کرده است. منبع: فارس

القاعده، عربستان و قطر بازنده آشتی روسیه و ترکیه خواهند بود/مسکو و تهران هوشمندانه عمل کردند

خبرگزاری فارس: القاعده، عربستان و قطر بازنده آشتی روسیه و ترکیه خواهند بود/مسکو و تهران هوشمندانه عمل کردند

تحلیلگر برجسته روزنامه «ایندیپندنت» با اشاره به دیدار روسای جمهوری روسیه و ترکیه، نوشته است که تروریست‌های فعال در سوریه و حامیان آن‌ها ممکن است بازندگان اصلی نزدیکی مسکو و آنکارا باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت فیسک» تحلیلگر مسائل خاورمیانه روزنامه «ایندیپندنت» بهبود روابط روسیه و ترکیه را به ضرر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آن‌ها دانسته است. 

وی که در این یادداشت از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با عنوان «تزار» و از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تحت عنوان «سلطان» یاد کرده، نوشته است که همزمان با دیدار این دو در سن پترزبورگ، «خلیفه دمشق» یا همان «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به دقت اوضاع را دنبال می‌کند و طبق معمولِ حزب بعث، سیاست صبر در پیش گرفته است. 

فیسک با لحن کنایه‌آمیز همیشگی‌اش به مواضع متضاد روسیه و ترکیه در سوریه پرداخته و نوشته است که با این حال بهتر است غرب دیگر روی آنکارا برای تلاش برای کنار زدن بشار اسد یا کنترل موج مهاجران حساب نکند، چراکه اخبار رسانه‌های روس از اظهارات اردوغان پیش از دیدار با پوتین نشان داد که «مرد بیمار اروپا» احساس می‌کند در روسیه «فضای تنفس تازه‌ای» پیدا کرده است.اردوغان قبل از دیدار با همتای روس‌اش گفته بود: «از دید من این دیدار یک نقطه عطف در روابط دوجانبه است و من شخصا با تمام وجود و به نمایندگی از ملت ترکیه به رئیس‌جمهور پوتین و تمام روس‌ها ادای احترام می‌کنم.»تحلیلگر برجسته روزنامه ایندیپندنت با اشاره به اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه «بدون همکاری روسیه امکان حل بحران سوریه وجود ندارد»، نوشته است: «و همین با بشار اسد؟ این چیزی است که باید برای بشار که زمانی دوست خانوادگی نزدیک اردوغان و همسرش بود، مایه دلگرمی باشد. وقتی اردوغان می‌تواند هواپیمای روسیه را ساقط کرده و بعد پوتین را "دوست" بخواند، چرا نتواند همین کار را با بشار اسد کند؟»

فیسک سپس به «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ» نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توصیه کرده که خود را برای چنین سناریویی آماده کنند. 

او در مورد تبعات آشتی آنکارا-مسکو نوشته است: «نمایش سنت پترزبورگ لیست بلندی از بازندگان دارد. در وهله اول، داعش و القاعده/النصره/فتح الشام و همه دیگر گروه‌های افراط‌گرایی هستند که در سوریه در حال نبرد با رژیم هستند. آن‌ها می‌بینند که اصلی‌ترین منبع تأمین تسلیحاتشان با خشن‌ترین دشمنشان، یعنی دارنده نیروی هوایی روسیه، روی هم ریخته‌اند.»به گفته فیسک، در مرحله بعد هم «میلیاردرهای سعودی و قطری» قرار دارند که برای مقابله با ایران و نیروهای مورد حمایت این کشور در سوریه و عراق به تأمین مالی و تسلیحاتی مخالفان سرگرم بوده‌اند. 

ایران و روسیه هوشمندانه عمل کردند

وی با بیان اینکه در وهله بعد هم نیروهای ارتش ترکیه قرار دارند که با چشم‌انداز تصفیه روبرو هستند، رفتار ایران و روسیه در جریان کودتای ناکام در ترکیه را «هوشمندانه» توصیف کرده است.او نوشته است: «آنچه که هر روز بیش از پیش روشن می‌شود، این است که روسیه و قطعا ایران با هشدار دادن به اردوغان نسبت به تلاش برای کودتا علیه او، نقش هوشمندانه‌ای ایفا کردند.»به گفته فیسک، هم روسیه و هم ایران پیش از کودتا به اردوغان هشدارهای لازم را داده‌اند. وی انگیزه تهران از این اقدام را تغییر موضع آنکارا در قبال بحران سوریه عنوان کرده است. او با بیان اینکه زمانی کلینتون به دنبال «ریست» روابط با روسیه بود، نوشته که اکنون این ترکیه است که در حال انجام چنین کاری است، آن هم با اثرگذاری‌ای بسیار بیشتر. در پایان این یادداشت، فیسک می‌گوید اگر پوتین و اردوغان بر مبارزه با «تروریسم» تأکید کنند، شاید بتوان منتظر تغییر اوضاع در سوریه بود.

خبرنگار صدا و سیما در قاهره بازداشت شد

خبرگزاری فارس: خبرنگار صدا و سیما در قاهره بازداشت شد

خبرنگار شبکه خبری العالم در قاهره گزارش داد که سمیرا منتظری خبرنگار صدا و سیما در قاهره بازداشت شد.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، سمیرا منتظری خبرنگار پایگاه خبری شبکه العالم عصر دیروز دوشنبه توسط نیروهای امنیتی مصر بازداشت شد.

خانم منتظری پس از بازداشت توسط پلیس مصر به مرکز بازپرسی منتقل شد.بهانه بازداشت این خبرنگارنداشتن مجوز پوشش خبری اعلام شده است.

خبرنگارالعالم افزود که هم اکنون برای ایشان وکیل گرفته شده و کارهای حقوقی وی پیگیری می شود.دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره هم پس از اطلاع از موضوع بازداشت خبرنگارصدا و سیما، از طریق ارتباط با مسئولان مصری پیگیر وضعیت ایشان است.منبع: العالم

اعدام شهرام امیری در دعوای ترامپ و کلینتون / ترامپ: تقصیر ایمیل هیلاری است/ کلینتون: تقصیر ما نبود

مساله اعدام امیری به نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز کشیده شد.
در پی انتقاد برخی از چهره های جمهوریخواه از هیلاری کلینتون بابت اهمال در حفاظت از ای میل هایش در دوره تصدی سمت وزارت امور خارجه، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به طور تلویحی رقیب دموکرات خود را مقصر اعدام شهرام امیری دانشمند هسته ای ایران دانسته و با پاسخ کمپین انتخاباتی هیلاری به این اتهام ها، این موضوع وارد دعواهای انتخاباتی آمریکا شد.
به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان پس از اظهارات تام کاتن سناتور جمهوریخواه در مصاحبه روز یکشنبه اش با سی بی اس ، دونالد ترامپ نیز در صفحه توییترش نوشت: "بسیاری از مردم می گویند که ایرانی ها دانشمندی را که به آمریکا کمک کرد به خاطر ایمیل های هک شده کلینتون ، اعدام کردند."
در واکنش به انتقادهای جهوریخواهان کمپین انتخاباتی کلینتون دیروز با صدور بیانیه ای ارتباط بین اعدام امیری و ای میل های کلینتون را رد کرده و نوشته است: " توسل به لفاظی های فزاینده رقیب جمهوریخواه کلینتون درباره اعدام شهرام امیری برای حمله به کلینتون و زدن اتهامات واهی به او، نشان می دهد که جمهوریخواهان هیچ ایده ای برای مردم آمریکا ندارند." همزمان خانم "نیک مریل" سخنگوی هیلاری کلینتون نیز در توییتی در پاسخ به توییت ترامپ نوشت: این جمله  ترامپ که نوشته "بسیاری از مردم می گویند" یعنی  من این حرف را از خودم در می آورم."مساله اعدام امیری به نشست خبری دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز کشیده شد.
خانم " الیزابت ترودو " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز در پاسخ به سوال های خبرنگاران بدون اظهار نظر درباره اعدام امیری گفت کشورش به طور کلی روی تمام پرونده های حقوق بشری حساس است و در این زمینه نگرانی های خود را از طریق کانال های مختلف به تهران انتقال داده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: من نمی توانم درباره روندهای قضایی مرتبط با یک پرونده خاص در ایران اظهار نظر کنم اما همان زمانی که این فرد (شهرام امیری) تصمیم گرفت به ایران بازگردد ما در این باره صحبت کردیم."گفتنی است ای میل هایی که مکاتبات مشاوران و معاونان کلینتون با او درباره امیری است به سال 2010 بر می گردد . وزارت امور خارجه آمریکا سال گذشته در چارچوب قانون آزادی اطلاعات محتوای بخشی از ای میل های کلینتون را در اختیار بزرسان اف بی آی قرار داد تا بررسی های پلیس فدرال آمریکا درباره پرونده ای میل های کلینتون تکمیل شود.
اف بی آی پس از بررسی ها اعلام کرد که هیچ نشانه روشن و مستقیمی مبنی بر هک شدن سرور شخصی کلینتون دیده نشده است.
در سال های گذشته وب سایت افشاگر ویکی لیکس هزاران ای میل از کلینتون را انتشار داده است. کلینتون پس از انتشار این ای میل ها اعتراف کرد از سرور شخصی خود برای چک کردن و مکاتبات اداری استفاده کرده است. برخی رسانه ها و محافل سیاسی در آمریکا دولت روسیه را پشت موضوع افشای ای میل های کلینتون می دانند. مقامات روسیه این اتهام را رد کرده اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد